Elokuun kuulumisia

jemppu

Puuhakas puhuja
Lokakuunmammat 2015
Käykös täällä ketään enää? Osasinkohan tehdä tän aloituksen oikein? :D

Minkälaisia päivärytmejä teijän pikkuisilla on nyt? Musta tuntuu että meillä on kesän jäljiltä rytmit vähän sekaisin, päiväunet menee vähän miten sattuu, ja syömisiin pitäisi löytää myös kunnon rytmi... Meillä poitsu ei halua ikinä kiinteiden jälkeen enää tissiä, tissi kelpaa vaan aterioiden välissä, niin tuntuu että kokoajan syödään :/
 
Elossa ollaan ! Enimmäkseen vaan luekelen :) meilläkin tuo rytmi vähän heittelee eikä neidille ruoka (varsinkaan lämmin) maistu :sad001 yöunetkin villiintyneet kun opittu kääntyilemään, unissaan kääntyy vatsalle ja huutaa. Argh toivottavasti pahimmat helteet alkais jo helpottaa :)
 
Täällä käyn usein mutta kirjoitettua ei oo tullut. Meilläkin tuntuu päivärytmi olevan ihan sekaisin, noi.n kuukauden oli tosi selkeä rytmi mutta enää tyttö ei suostu nukahtamaan ekoille päikkäreille, ja se sekoittaa koko päivän. Toivon että johtuis näistä helteistä ja selvästi tulossa olevista hampaista.

Hah jemppu meillä ihan sama juttu syömisen kanssa! :) Oon yrittänyt tarjota tissiä ennen ruokaa, se toimii ehkä vähän paremmin, mutta pääasiassa meilläkin syödään tissiä kiinteiden välissä. Oon yrittänyt nyt helteellä imettääkin tosi paljon, kun neuvolantäti sanoi että rintamaito on helteellä paras janojuoma ja pitää vauvan nestetasapainon kunnossa.

Helteet sais kyllä jo riittää meidän puolesta. Mutta muuten kuuluu hyvää, tyttö ryömii hurjaa vauhtia, harjottelee konttausasentoa ja on jo noussut itse istumaan pari kertaa. Osaa vilkuttaa ja juttelee "tätätätätätä" tosi kovasti. :Heartred
 
Moikka! TOSITOSITOOOOOOSI pitkästä aikaa :D on ollut kyllä niin hulinaa ja vilinää että on jäänyt ihan kirjottaminen unholaan...
Meidän Nelli 8 kk, painoa vähän alle 10 kg ja pituus 74 cm. Neiti konttaa jo vauhdilla, nousee tukea vasten seisomaan, pinsettiote löytyy, istuu ilman tukea ja tänään oppi taputtamaankin :) hampaitakin löytyy jo kolme ja neljäs puhkeaa ihan kohta.
Syöminen on vähän hankalaa, johtuu varmaan lämmöstä. Mutta sormiruokailun tultua enempi mukaan on ruokahalukin parantunut. Päikkäreitä nukutaan edelleen joka ruokailun jälkeen... :D ja silti jaksaa yöllä nukkua n. 10 h. En tiedä sitten et koska pitäis lopettaa tai yrittää vähentää päikkäreiden määrää. :O
Mutta tänne kuuluu siis oikean hyvää :)
 
Kiva kuulla kuulumisia! Tääl on aika sama meno ku s_uskilassa, tyttö konttaa, nousee istumaan ja tukia pitkin seisomaan ja koittaa kiipeillä kaikkialle, heiluttaminen ja taputtaminen on kivoja. Omaa tahtoa löytyy vaikka muille jakaa.. Järvessä ollaan uitu paljon kuumilla ja se onkin kivaa hommaa, samaten kahluualtaassa loiskiminen. Keinuminen on kanssa tosi hauskaa.. sylissä tai vauvakeinussa. Hampaita on 5 joista viimeisin ja se pian puhkeava kuudes on pistäny elämää vähän mylläkäksi tässä. Vieläkin on aikamoinen sylikissa tai ainakin tarvis seuraa pitää koko ajan.. mutta muiden lasten kanssa viihtyy jo hyvin ja koittaa kovasti ottaa kontaktia. Sormiruokailulla edelleen mennään ja alkaa olla jo taitavampi syömään, vaikka määrät on kyllä niin vähäisiä mitä alas menee.. Se onkin vähän murheen kryyni, oli nimkttäin 8kk neuvolassa kevyempi kuin 6kk neuvolassa :eek: Mutta jatkuvasti koitetaan vähän syöttääkin, jos sais enemmän meneen, mutta ei millään. Jos jotain saa suuhun ujutettua ni kaikki syljetään joka kerta. Ei auta. Päiväunia meidän neiti on ollu onneton nukkumaan koko ajan ja sama homma on vieläkin, nukkuu 1-2 unet työllä ja tuskalla eikä ne yleensä oo mitkään pitkät, 15-30min. Ei oikein nuku kuin tissi poskessa tai kantorepussa.. olis ihan kiva jos sais jonku minuutin rauhas tehä hommia tai vaikka juoda kahvia mut se ny jäi meillä haaveeks. Ihanan ilonen ja huumorintajuinen tyyppi tuo on pääpiirteissään, vaikka välillä rasittaa ku on niin mahdottoman omaehtonen. Kai se myöhemmin on hyvä asia. Mutta hyvää kuuluu tännekin :)
 
Muokattu viimeksi:
Täällä kans odotetaan jo helteiden loppumista! Ei tonne ulos uskalla edes päivisin mennä ku niin kuuma ettei voi mitään tehdä! Aamuisin lähdetään yleensä ulkoilemaan ku on vähän "viileämpää"...

Meillä on nyt ollut kaksi hyvää yötä nukkumisten suhteen takana. Ei ole tarvinnut herätä ku kolme-neljä kertaa yössä, joka siis meille on tosi hyvin! Kaipa tää nukkuminenkin alkaa tästä pikkuhiljaa sujumaan :)
 
Moi täältäkin! Tosi kivaa kuulla teistä muista. :cool: Meille kuuluu pääasiallisesti hyvää, mitä nyt helle kiristää sekä äidin että pojan hermoa välillä, kun sisälläkin on kuuma. Ja päiväunille nukuttaminen kestää välillä pitempään kuin itse unet. Onneksi poika nukkuu yöllä melko hyvin. Tuttia joutuu jokusen kerran laittamaan ja aamusta otetaan meidän väliin nukkumaan, kun sillä tavalla unet jatkuu hieman pidempään. Poitsu nukkuu siis yleensä noin 11 tuntia, mikä tuntuu aika luksukselta, kun iltaisin jää vähän omaakin aikaa.

Täälläkin ryömimisvauhti on tosi hurja ja konttausasennossa heilutaan siihen malliin, että taitaa viikon parin sisään onnistua sekin jo malliikkaasti. Istumaan osataan mennä itse ja moiskautellaan märkiä pusuja kaikille kivoille tyypeille. Ja vedessä läiskiminen on täälläkin ihan parasta. Järvi, kahluuallas tai kylpyamme kaikki käyvät.

Hitsit miten vauvat voi olla erilaisia tuon syömisenkin suhteen. Täällä onneksi ruokailut sujuu melko hyvin. Poika on pitkään popsinut viisi ateriaa päivässä ja vaikuttaa joka kerta siltä kuin ei olisi ikinä ruokaa saanut. Lautanen tyhjenee alta aikayksikön ja usein tulee itku, kun sapuskat loppuu. :grin Sormiruokailuakin ollaan otettu Neuvolassa ei olla nyt käyty yli kuukauteen, joten mitoista ei ole tietoa, mutta varsin potralta edelleen vaikuttaa.
 
Moikat täältäkin kaikille joulukuisille!

Kiva, että elokuussa näyttää taas vähän aktivoituneen kirjoittelu. Aikamoisia termiittejä jo meidän vauvat niin se aika rientää.

Meidän vauhtipoika on nyt sen 7 kk ja risat ja meno on melkoista. Konttaa hurjaa kyytiä jo, kuukauden päivät osannut kontata. Melkein samoihin aikoihin oppi nousemaan tukea vasten -äidin harmiksi. Nyt osaa jo yleensä tulla nätisti alas, mutta kyllähän niitä kolahduksiakin vielä sattuu.

Meidänkin poitsulla ruokahalu valtava, nätisti syö. Sama kuin MINISEN pojalla, huuto tulee kun ruoka loppuu. Yritetään päästä 5 ruokailukertaan, mutta usein ehditään vain 4. Tissiä menee edelleen aika useasti.

Nukkuu aika kivasti, yleensä kerran herää syömään noin 04-06 välillä. En tiedä milloin ja miten siitä yhdestäkin kerrasta pääsisi eroon. Välillä on kyllä hulina öitä ja konttailee pinnoja päin unissaan ja huutoa sit piisaa.

Me nyt lomaillaan tämä elokuu, tällä hetkellä ollaan mökillä veden äärellä, aikas kivat kelit kun ei ihan super hellettä enää :dance008:dance008ole. Ihania elokuun päiviä kaikille:dance008
 
Moikka! Täälläkin pääosin hyvin menee. Helle myös kiristäny täällä molempien pinnaa, mut eiköhän ne helteet kohta hellitä. Hirveen vaikeeta välillä myös täällä toi päikkäreille nukuttaminen. Päivärytmitki on taas hakusessa ku menny lomilla ihan sekasin.

Ikää täällä sen vähän reilu 8kk. Vielä ei kontata mut kova on yritys. Mua tytsä pitää jonain kiipeilypuuna, eli kokoajan pitäs istuu vieressä ja olla kiivettävänä. Ensviikolla vasta 8kk neuvola, joten ei tietoo mitoista. 4 hammasta on alaleuassa mut yhtään ei oo ylhäällä.

Keinuminen ja vedessä loiskiminen on täälläki superkivaa. Myös kissan mälvääminen ja korvista kiskominen on hauskaa (kissa ei välitä).

Ruokaa menee ihan hyvin ja maitoaki menee vielä aika paljon (varsinki nyt kuumalla säällä). Meil on niinku ekana aamulla maitoa, sit puuroa, sit taas maitoa ennen unia, unien jälkeen lounas, sit taas maitoo ennen unia, sit iltaruoka, iltapuuro ja unimaito.

Jep..sellasta :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Kiva lukea taas pitkästä aikaa kuulumisia. :)

Meillä neiti on ryöminyt jo aika kauan ja nyt harjoittelee konttaamista, istumaan nousua ja seisomaan nousemista tukea vasten. Seisominen ei oikein vielä onnistu ja tasapaino on olematon, joten silmä tarkkana saa koko ajan olla ja vahtimatta ei voi jättää yhtään. Tykkää myös kiipeillä kaiken yli ja päälle, erityisesti minun niinkun jollain muullakin. :wink

Hampaita on suussa kaksi. Lisää odottelen kun aika paljon oireita on taas ollut, mutta ei vaan läpi ole vielä tullut. Ruoka on maistunut vaihtelevasti. Pitkän hankalan jakson jälkeen nyt alkaa taas maistua paremmin. 4krt päivässä kiinteää ruokaa ja 3-6krt/vrk maitoa. Imetän edelleen pääsääntöisesti.

Itse taistelen kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa ja olo on aika ajoin ollut todella huono. Nyt alkaa taas vähän helpottaa. Toivottavasti pidemmäksi aikaa.

Muuten on ihana kesä ollut ja syyskuussa koittaa ensimmäinen ulkomaanmatka Espanjaan! :)

Ps. Juuri kun kirjoitin hampaista, huomasin, että yläetuhammas on tullut läpi, jee!!! :)

Sent from my HTC Incredible S using Vau Foorumi mobile app
 
Kurja juttu tuo kilpirauhasen vajaatoiminta, raskaana oleva kaverini kärsii samasta vaivasta ja olo on ollut kuulemma todella huono.

Meilläkin vastikään opittiin nousemaan tukea vasten ja nyt saa kyllä silmät takaraivossa pyöriä pojan lähistöllä. Jos ei ole juuri kiipeämässä johonkin, niin tuhoaa muuten vaan omaisuutta ja levittelee kaikki tavarat pitkin kämppää. Poika tykkää erityisesti "lukea" eteisessä vähän lehtiä ja silppua onkin sitten joka paikassa, luonnollisesti myös pojan suussa, mutta sormiruokailua kai tuokin on. :grin

Oletteko meinanneet jotain harrastuksia aloitella tässä syksyllä? Me meinattiin jatkaa ainakin keväällä aloitettua muskaria. Olisi myös kiva jotain liikunnallista keksiä, mutta mitäköhän tuo sitten olisi: jumppaa, sirkusta? Onko kellään kokemuksia?:anyone
 
Moi täältäkin! Kiva kuulla muiden kuulumisia :)

Helle ja muuttohommat+uuden kodin remontti kiristänyt täällä pinnoja. Pari viikkoa nyt asuttu uudessa kodissa ja pikkuhiljaa alkaa olemaan tavarat paikoillaan, just kun mieheltä loppuu tänään loma :P

Meillä on n.kuukauden verran ryömitty hurjaa vauhtia ja konttausasentoonkin nousee, mutta siinä vielä liukastuu jos yrittää eteenpäin. Taputtaminen on täälläkin hauskaa :D omalla terassilla on viihdytty kasvien kanssa jutellen, uima-altaassa, kienussa ym. Kovasti tutkii kaikkea ja etenkin kaikki aikuisten puuhat kiinnostaa. Myös kaikkien ovien availu ja kiinni laittaminen on suurta huvia. Ensimmäistä kertaa n.viikko takaperin on alkanut itkemään minun perään jos esim.menen toiseen huoneeseen tai lähden kotoota :S ennen ei ollut tollasta..

Tosiaan nyt kun muutettiin uudelle alueelle, niin täytyy ottaa selvää kaikista aktiviteeteista, mitä tuli jo keväällä jonkun verran harrastettua. Myös 8kk neuvola on vasta tulevana ti, kun tyttö jo 8,5kk.

Meillä ruoka on kyllä maistunut alusta alkaen tooooosi hyvin :D suu aukeaa jo ennen kun äiti kerkee istumaan lusikan ja lautasen kanssa pöytään :D :D

Kaikki sympatitat Mary^:lle, täälläkin raskauden jälkeen nostettu jo kaksi kertaa Thyroxin annosta. Vieläkään ei ole täysin "normaali olo" :S

Ihanaa loppukesää kaikille!! :)
 
Hei koska muuten pitää siirtyä tosta vauva istuimesta sillaiseen kunnon auton istuimeen? :D kun oon nyt haikaillut sellaista autoistuinta kun tuo vauvan istuin alkaa painaa jo likaa :D
 
Ei kai siinä mitään tiettyä ikärajaa oo milloin pitää... Meillä ainakin kiloraja 13 kg, mutta kyllä tulee pituus vastaan ennemmin :D Me ollaan kaukaloa pidetty ihan vaan autossa kiinni, ja kuljetettu poikaa sylissä autoon, kun eihän sitä kaukalon enää jaksa kantaa! Ajateltiin kyllä vaihtaa turvaistuimeen pian kun osataan kuitenkin jo istua. Ja kun tulee kylmempää niin luulen että paksummissa vaatteissa kaukalo käy jo ahtaaksi..?

Millaista istuinta muut on ajatelleet hankkivan? Meillä suunnitelmissa hankkia sellainen minkä saa aluksi selkä menosuuntaan, ja käännettyä sitten myöhemmin kasvot menosuuntaan... Onko jollain jotain mitä suositella? :)
 
Meille tulee Maxi Cosin 2way Pearl, kun istuimeen siirrytään. Meillä on Maxi Cosin Pebble kaukalo ja istuimen saa sitten samaan telakkaan. Valittiin tuo istuin juuri siksi, että saa molemmin päin kiinni. Ajateltiin siirtyä istuimeen varmaan aika pian, kun ei neitiä enää kaukalossa jaksa kuitenkaan kanniskella (vaikka meilläkin kyllä nyt kaukalo aina autossa). Kaukalo menee sitten mummolaan, että ei tarvi junalla matkustaessa viedä mukana aina. Kaukalossa mentäisiin kyllä koon puolesta varmasti yli vuoden ikäiseksi (13kg ja 76cm on rajat).
 
Mä haluaisin kanssa sillaisen että vois laittaa kummin päin vaan ja sitten mieluiten sillainen joka kävis sitten johonkin 6-7 vuotiaaks asti... Kun niitä vissiin on sillaisiakin? Ja tiettu sukupuolineutraali väri että käy seuraavillekki lapsille (jos niitä edes enää haluan :D).
 
Onko kukaan aloittanut pottailua? Me kokeiltiin tossa parisen viikkoa sitten reissussa ollessa pottaa ja poika ei kyllä yhtään innostunut asiasta. Ollaan nyt lomalta palattu kotiin ja mulla olisi jalo aikomus aloittaa potalla harjoittelu ihan tosissaan. Niin täytyy se sopiva potta ensin käydä ostamassa. Jotenkin mä haluaisin, että poika suhteellisen ajoissa oppisi edes joskus jotain pottaan saamaan aikaiseksi. Kun mun kauhuskenaario on, että pojalla on vaipat housuissa vielä joskus kolmevuotiaanakin...

Mites teillä muilla sujuu vaipanvaihdot, pukemiset ym. Meillä on aika vaikeeta kun poika ei suostu hetkeäkään pysymään selällään tai paikallaan (ei hoitopöydällä, ei lattialla, ei sohvalla). Koita siinä sitten rasvata huolella atooppinen iho ja laittaa vaipat jalkaan. Pukeminen tapahtuu nykyään pääasiassa sylissä ja siinäkin poika vääntyilee ja kääntyilee ihan sikana. Kahdestaan vielä ehkä jotenkin onnistutaan kun toinen yrittää viihdyttää esim. tiskiharjalla, rasvapurkilla, sormivaloilla, hiusharjalla, leluilla (kuka nyt leluista olisi kiinnostunut) - siis ihan millä vain. Päivisin käytetäänkin jo housuvaippoja. Poika taitaa olla joku tuleva naturisti kun mielellään vaan nakuna vilpottaisi menemään ja tietysti pysähtyä välillä kokeilemaan, että onko se arvokas jutska siellä haarojen välissä vielä tallessa. Hassu pieni mies :)

Muutenkin on aika villin oloinen tämä meidän tapaus vai tuntuuko se vaan siltä?!? Onneksi yöunet nukkuu kivasti, nyt jo useita öitä ilman heräämistä tai eka herätys vasta aamusella. Tissittely on vähentynyt, poika ei malta/halua syödä, aamuisin ja iltaisin maistuu parhaiten. Onhan se maidontulokin sitten vähentynyt, saas nähdä kauan enää täällä imetetään. Niin päikkäreille ja yöunille käyminen on nyt useasti aikamoista kun pitää tietysti kontata ja nousta pystyyn ym.

Olen mietiskellyt, että onkohan kellään joulukuisilla vielä haavetta, yritystä tai jopa uutta odotusta jo? Meillä ei ole ja enhän mä saisikaan vielä olla raskaana kun on sektio tehty. Ja en mä kyllä edes haaveilekaan vielä (tai ehkä edes koskaan) toisesta kun aika raskaalta (kuitenkin nykyään aika kivalta ja ihanalta) tämä vauva-arki musta tuntuu. Mutta mulla ikää nyt (35) niin paljon, että täytyy näitä asioita hieman pohtia.

Tulipahan taas paljon tekstiä kerralla, sorry.
 
Meillä aloitettiin pottailua kun poika oppi istumaan, ja nyt ei kakkaa vaippaan lainkaan, vaan aina tulee potalle. Käytetään aina herättyä ja ruokailujen jälkeen potalla. Pissat nyt tulee miten sattuu kun eipä tuon ikäinen sitä kai kauheasti osaa/pysty kontrolloimaan... Usein kuitenkin pottaankin sitä pissaa tulee! Meillä pottailut aloitettiin ihan vaan sen takia että poika tottuu pottaan. Helpompi sitten kun aloitetaan kuivaksi opetella kun on jo tuttua hommaa :)

Meilläkin tissittelyt vähentyneet tosi paljon. Ei halua enää tissiä kuin unisena, eli päiväunien jälkeen pääsääntöisesti ja aamulla ja yöllä herättyään. Muuten ei huoli lainkaan! Yösyöttöjä ollaan yritetty vähentää ja tuntuu että se myös on auttanut rauhoittamaan öitä, ja enää ei niin usein heräillä! Viime yönäkin vain kerran (kunhan sai ensin kunnolla pojan nukahtamaan!)

Meillä on toinen lapsi haaveissa, mutta ei vielä pariin vuoteen. Tosin nyt on ollut viikon verran sellainen olo että olisi raskaana?! :eek: Mulle laitettiin hormonikierukka jälkitarkastuksessa, mutta voihan se silti mahdollista olla... Aivan samanlaiset oireet on kuin ensimmäistä odottaessa. Voikohan johtua tuosta kierukasta? Kun nyt vasta tuli ensimmäiset kunnon kuukautiset kierukan laiton jälkeen, ja siinä samassa alkoi oireet. Siksi en usko että olisin raskaana... Täytyy varmaan kuitenkin ostaa testi että saa mielenrauhan :)
 
Mulla on haaveissa toinen lapsi mutta vasta muutaman vuoden päästä... Enkä oo ihan varma haluanko edes toista koska Nellin synnytys oli niin traumaattinen. Mies on päättänyt että toinen lapsi on tultava sillä hän haluaa pojan. Mulla ei ikä ainakaan vastaan tulee kun ikää vasta 23, että kiire ei oo. Ehkä mun mieli muuttuu ja haluankin lisää lapsia parin vuoden päästä.

Mä tässä ite mietinkin että voiko pottailut jo aloittaa vai onko vielä liian aikaista... Mutta eipä taida olla :D Äkkiä nuo pienet vaan kasvaa.

Vaipanvaihto on kyllä hankalaa mutta oon antanut vauvaharjan Nellille käteen kun vaihdan vaippaa niin hän keskittyy johonkin muuhun. Tämä ainakin toistaiseksi toiminut. Vaatteita saa rauhassa pukea ja etenkin riisuminen on hänestä kivaa.
 
Takaisin
Top