Elokuun kuulumisia

Yöt meilläki ihan hirveitä :( Herää monta kertaa ja itkasee vähän joka kerta. Hyörii, pyörii ja vaihtaa kylkeä sen sata kertaa.. Kahtena yönä on ollu pakko antaa maitoa ko ei mikään muu oo auttanu. On ihan tosissaan ollu nälissään. Ei enää tiiä mitä tekee ku on niin rauhatonta unta toisella. Meillä ei oo omaa huonetta pojalle ku kaksiossa asutaan. Oliski, niin menisin ite sinne nukkumaan tulpat päässä. Sais tuo ukkoki tehä jotaki asian eteen silloin.
 
kuulostaa vähän siltä, että nää levottomat yöt kuuluu tähän 9kk ikään .. ?!
meillä poika kans itkeskelee pitkin yötä, kääntyilee, hyörii, vaihtaa asentoa monta monituista kertaa yössä ja sit on vaikka millä mutkalla ja pää kolisee jatkuvasti pinnoihin pehmusteista huolimatta. tätä siis jo viikon kestäny, ja tuli ihan yhtäkkiä tää yölevottomuus.. alkaa olla itellä puhti loppu ku joutuu nii monesti herään ja nouseen yöllä vaikka pinnis onki sängyn vieressä ja ku nukkuminen ois nyt niin mukavaa kun vielä jotenki tän mahan kans pystyy.
kuhan päästään omaan kotiin, aattelin et jos pikkuhiljaa sit opeteltas pojan kans nukkuun eri huoneissa. mutta miten sitä raskii? :D ihan ypöyksin joudun nukkuun sitte viikot ku mies on siellä intissä. :p
benjamin vihdoin oppi meneen eteempäin. ryömimiseksi sitä ei kyllä voi sanoa mutta ei se oo konttaamistakaan. sätkii ja potkii ittiä eteempäin omalla hassulla tyylillä.on itekki ihan onnellinen ku pääsee pikku pätkiä eteempäin ü
 

Oliskoos ikä- ja kehitysvaiheeseen liittyviä ongelmia kun tuntuu vähän kaikilla olevan samaa.. Meillä myös nyt heräilty aamu neljästä eteenpäin useita kertoja ja itketään ja huudetaankin. Viime yönä meni reilu tunti huutaessa. Luulen et meillä ainakin vois olla sitä kun tytsy on oppinu uutta eikä sit ehkä vaan malta enää nukkua kunnolla kun varmaan uni on jo niin kevyttä siinä vaiheessa. Ehkä? 

Kontata meillä ei mutta hienosti ja vauhdikkaasti ryömitään. Karhunkävelylläkin menee eteenpäin ja on tosissaan alkanu liikkuun huoneesta toiseen ja tutkimaan taloa :) Lisäksi on oppinu osotteleen asioita ja tunnistaakin jotain kun kyselen :) Luulen että hampaatkin ehkä vaivaa.. 

Mä oon nyt päättäny että tissiä en antais sillon aamuyölläkään enää. Kun nälkä ei tuntuis olevan, enemmänkin se on ollu tapa. Muutenkin nyt on siirrytty pulloon hyvällä menestyksellä! Aamulla tissiä ja nukkuun mennessä, päivällä pullosta. Ja vaikka itelle se soijapohjanen maito maistuu ihan hirveelle, ni eipä tunnu tyttöö haittaavan, onneksi! Nyt on päästy maitomäärässä jo sinne puoleen litraan +aamun imetys ja illalla vähän. 

Piti kaikkee muutaki....mut jotenki ajatus ihan seis.... 

 
meilläki kyllä saattaa hampaat olla se kiusa öisin että sen takia uni on pojalla repaleista.. mene ja tiedä..
 
iines* siitä soijamaidosta sen verran, että kun minä olin imetysdietillä sen 8kk ja valittelin kun ovat niin kamalan makusia nuo kaikki muut litkut, niin neuvolassa ne sanoivat että se on ihan sama otatko oman kalsiumin purkista vai mistä. Eli minä jätin kokonaan soijat ja kaurat ja muut pois ja söin tabletteja.

Ja täytyy sanoa, että nyt kun lopetettiin imetys joku aika sitten niin sen jälkeen on ollu kaapissa jogurttia, kermaa, maitoa, piimää, ja juustoja niin paljon, ettei oo mitään tolkkua :)

Noista öistä sen verran, että me ainakin noudatettiin (silloin aiemmin) sitä neuvoa että iltapalaksi kun menee puuro, niin sillä pärjää hyvin yön ilman maitoa. Ja sitten jos on siitä pullosta riippuvainen niin voi antaa vettä. Vieläkin tarjotaan usein vettä yöllä, kun ei sitten voi tietää onko jano vai kakkahätä vai mikä... Viime yönä taas herättiin viisi kertaa ja aamulla vielä muutaman tunnin pyörimistä meidän sängyssä. Tässä miettii koko ajan sitä, että jos on antanut jotain sopimatonta syötävää, mutta ehkä se sitten kuitenkin liittyy tähän vaiheeseen...

 

Juu siis noita kauramaitoja oon käyttäny ite ja on ihan ok makuisia ruokia tullut, toi soijamaidon maku mitä kommentoin oli siis se KORVIKE :D Se on kitkerää :D 

Mä ajattelin totutella vallan tekeen sellasta ruokaa mikä sopii myös pikkuneidille ettei sitten tartte kokata kahta eri ruokaa. Muutenkin kiva että koko perhe saa syödä samaa. 

Vuoden iässä ku sitten samaa jo saa vallan, kai? Muuten, ootteko antanu jo leipää? Ja jos niin mitä? Ja mitäs kaikkee teillä muuten syödään?

 
moikka kaikille ! hyvä yö takana pitkästä aikaa, poika heräs vain kerran unissaan itkemään ja rauhottu heti ku laitoin tutin suuhun ü itelläki paljon pirteämpi olo ku saanu nukkua hyvät yöunet.
mieltä piristi kummasti jo se, että kävin eilen parturissa :D pienet on mun ilot ü pätkäsin hiukset aikas lyhyeksi, edelliset ku oli yli puolenselän, nyt olkapäille :O  vaihtelu virkistää kummasti.

mulla on semmonen käsitys tuosta "oikean " ruoan antamisesta, että vuoden iässä saa ruveta antaan normaali ruokaa mitä itsekki syö.

tällä hetkellä meillä poika syö niitä 8kk pilttejä (esim spagettia ja jauhelihaa) joissa on jo isompia ruokapaloja. aluksi oli hiukan kummissaan ku niitä annoin ja tahto sylkiä palaset pois ü mutta nopiasti oppi kuitenki syömään niitä pilttejä. en oo siis ite tehny kertaakaan ruokia pojalle, oon niin laiska. välipalaksi sitte hedelmäsosetta tai esim banaania tms. tykkää kovasti haukata aina banskusta palasia ja mutustelee niitä. leipää en oo vielä antanu.. en oo ees hoksannu ajatella, että voisko jo pikku nökkösiä antaa ?! ootan kovasti, et kulus kuukausi ja vois ruveta antaan hapanmaito tuotteita..
2 hammasta puskee kerralla pikku ukolle, siinä syyt siis huonoihin öihin. toinen ylähammas ihan just puhkeamassa ellei jo puhennu ja toinen viereinen tulossa. ihan vereslihalla välillä ien. raukka.. :/ mahto olla kipeenä..

huomenna ois itellä neuvola. pitkästä aikaa pääsee kuunteleen pikku hepun sydämen jumputusta. hirvittää vaan tää oma painon nousu.. kääk.. samat kriisit ku benjaminia oottaessa :p tänään aattelin benjaminin kans ajella raaheen kaverille yöksi nii ei tartte aamulla herätä kukonpierasun aikaan ajamaan..
oon jo miettiny nimi asioita. vinkatkaapa hyvät mammat, että mikä nimi ( tai nimet)  passais benjaminin jatkoksi? itellä ei leikkaa ollenkaan.. tuntuu että on nii vaikee keksiä toiselle pojalle nimiä ku on aika haastava nimi tuo benjamin. ei oo pakko alkaa b kirjaimella tän toisen pojan nimi. kait se pitää tytönki nimi miettiä vaikka 99% varmuudella on poika tulossa :)

omaa asunto edelleen odotellaan. tuleva vuokranantaja lupaili että tämän viikon aikana se asunto tyhjenee...
tämmöstä tänne, mitäs muille kuuluu ?
 
sainpas nukutettua. ihan kauheeta huutoa, ei enää tiedä mitä kokeilis. vaunuihin/rattaisiin nukahtaa toosi hyvin,mut harvoin sänkyyn ilman huutoa. nyt meni puoli tuntia,välillä pitää imettää siihen rauhottuu hetkeksi mut mikään muu ei kelpaa edes tosiaan hetkeksi:( oon pähkäillyt et mikä ihme tää juttu on, mut ehkä tosiaan vaan vaihe jos muillakin teillä samaa. oon jopa miettinyt et ei kai tän ikäsellä voi olla hiivaa??!(siis alapäässä kiusaamassa) kun siel on sitä valkosta juttua, välillä on kokkareista. mut ei kyllä vaikuta siltä kun hereillä yleensä pirtee tyttö jne... äh, sitä miettii kaikki vaivat maan ja taivaan väliltä! koska tää vaihe(jos se sitä on) helpottaa???! toivottavasti ei saa traumoja kun itkee niin paljon ja äiti ei osaa auttaa paremmin:((

iines.me ollaan kyllä annettu leipää sormiruokana ja tyttö tykkää ihan hirveesti:)aika monensorttista ollaan annettu, mut ei limppua yms....ruis ja kauraa pääasiassa. en viitti antaa kerralla paljoo, onhan siinä suolaakin mukana,mut jotenki oon aajatellut että kun 3kk päästä saa siirtyä normaali ruokaan niin miks ei nyt vois antaa ihan pientä määrää sitä suolastakin, on se kuitenkin tosi pientä...saa harjotella sormien käyttöä samalla:) sormiruokailua siis harrastetaan soseiden rinnalla, esim.kurkkua,meloonia, naksuja, riisikakkuja jne ollaan annettu. mansikka on ihan parasta:) mut pitää olla aika pieniä palasia meillä ettei esim työnnä koko mansikkaa suuhun tai haukkaile liian isoja palasia! oon aika hysteerinen tukehtumisvaaran suhteen:)

ite toivoisin pikkuhiljaa pääseväni imetyksestä eroon, imetän unien aikaan ja yöllä kerran-kaksi, muuten tyttö ei enää oikeen kaipaa. tuokin määrä tuntuu pitävän menkat poissa ja haaveet pienestä kakkosesta vain haaveena:(
 
Melela: sopisko joku smantyylinen (ruotsalaisperäinen?) nimi, esim daniel, kasper, sebastian, mikael :)?
 
daniel ja mikael suvussa jo nii en niitä halua.. kasper ois hieno nimi, mut mies ei siitä tykkää. tai haluaisin kasperin c:llä. sebastian ois miehen mieleen, mutta mun ei xD menee aina ihan ristiin.
 
oscar, artturi...

http://www.stat.fi/tup/tilastokirjasto/etunimet.html (tuolta katselimme itse ettei ole ihan joka jätkällä sama nimi)

Me ei olla annettu tavallista leipää mutta sellaisia vehnäkorppuja poika tykkää jyystää. Muhku sämpylöitä meinasin ehkä antaa kohta, kun niissä porkkanaisissa on 20% porkkanaa.

Muuten meillä menee aamulla ja illalla puuroa iso kulho soseutettujen hedelmien tai marjojen kanssa, lounas ja iltaruoka on yleensä vihanneksia (haarukalla tai muussinuijalla kökkäreiseksi jauhettuna) ja kanaa/possua ja niissä safkoissa sitten on seassa joskus makaronia, jotain ryynejä, hedelmää/luumua/rusinaa, öljyä ja ihan oikeita mausteita. Välipalaksi ollaan ruvettu syömään ihan tavallista kaupan maustamatonta soija-jogurttia ja sitten marjaa, hedelmää jne. Periaatteessa tuo pojan ruoka on ihan samanlaista kun itekkin syödään, ilman sitä suolaa. Pitää varmaan pikkuhiljaa alkaa keksimään jotain patoja ja keittoja joita voidaan syödä koko porukka... Ja pääsääntöisesti teen kaiken itse, kun jostain syystä pojalla ei pysy piltit sisällä.

Ja suolasta sen verran, että kyselin joskus aiemmin ravintoterapeutilta noista kaura- ja soijatuotteista (kun niissä on merisuolaa ym.), niin hän totesi, että onhan sitä suolaa äidinmaidossakin. Joten mun mielestä pienistä määristä ei ole haittaa. 

Meillä sitten vaan odotellaan hampaita. Yksi tuli kuukausi sitten, mutta mitään tietoa ei ole muista.
 
Mä täällä oon manaillut kun ensin sain Ninnin syömään lihasoseita tekemällä niitä itse,jonka jälkeen suostui syömään kaupankin purkkisoseita.Niin nyt kun esim.tänään annoin muksun lihaperunasoselaatikkoo ni hyi yök mikä maustekatku tuli jo purkin aukasusta.No menin sitte kokeileen söiskö ni oli heti että yök.ja itekin kun maistoin ni hyi.En millään tajua et miks noihin kaupan vauvan purkkiruokii pitää lisätä niin paljo mausteit :( Tekis niin miel antaa palautetta ku eihän sitä itekään pystyis syömään.Olis niin mukavaa alkaa tekee neidille samaa ruokaa kun ite syö,mut ei siis suolaa ym.liikaa.kerran kun syötiin karjalanpaistii ja perunamuusii ni Ninni ois halun kaapata koko lautasen itellee ku pari maistiaist anto.Sille tuntuu nää meidän ruoat maistuvan paremmin kun omat.
Kamalasti jännittää ens viikon tiistain rakenne ultra :) Koko aika se vaan pyörii päässä.
 
Meilläkin poika syö samoja ruokia kuin mekin, kaikkia mitä voi jo antaa. Yleensä, kun teen ruokaa, otan pojalle pari annosta sivuun ennen suolan ja enempien mausteiden lisäämistä. Tykkää kotiruoasta :) Kasvis - ja marjasoseita annan usein valmiita, ovat niin hyvänmakuisia. Valmiit liharuoat on tosiaan aika maustettuja ja teollisen makuisia, mut kyllä nekin meillä uppoaa. Puuroa menee aamuin illoin. Ja ruoan ohessa usein sormiruokaillaan. Pari kertaa oon laittanu lautasen pojan eteen ja lusikan käteen. Lähinnä taputtelee käsillä ruokaa, mut saapa vähän tutustua lusikkaan :D
Onneks muillakin on hulinaa öisin, varmaan kuuluu sit ikään :/ Meillä ei ainakaan hampaista johdu. Ja yöt vaihtelee ihan hirveesti. Esim. toissayönä poitsu heräs vain kerran viideltä, mulla toivo jo heräs...Sit viime yönä taas kukuttiin puoli kahdelta, kolmelta, viideltä ja kuudelta jo ylös. Ollaan sitkeesti pidetty poika omassa huoneessa ja nukahtaminen on kyllä helpottunut! Ei oo ollu sitä vaihtoehtoa, että äitin viereen pääsis ja pettymystä ku pistetään omaan petiin.
 
Meillä menee kyllä noita kaupan purkkiruokia. En oo vielä saanut aikaiseksi tehdä itse. Purkit helpottavat muutenkin nyt kun Aleksi on hoidossa mun äidillä seuraavan vuoden.  No onneks kohta pääseen siihen ihan normaaliin ruokaan, kun maitotuotteet tulevat kuvioihin. Olikos kananmuna 10kk iästä vai aiemmin?
Olin tänään sitten kuulemassa meidän esikoiselle suunniteltuja "terapia" juttuja. Huh, ihmettelen kyllä miten näistä kaikista selviää, vaikka meillä on sentään joustavat työajat! Meillä on neuvolaan tunnin matka ja sitten puheterapiaan menee tunti ja taas tunti takas. Mun työpäivästä siis menee kolme tuntia tähän hommaan. Päälle on sitten vielä tämä toiminnallinen terapia (silmä/käsi), joka vie saman ajan. Ja pelkkä kartoitus vielä molemmissa tapauksissa 3-4 kertaa! Mulla siis menee kahdeksan viikkoa joka viikko kolme tuntia työaikaa, koska neuvola on auki vain 8-16. Kuinka normaalissa työpaikoissa oikein mahdettais suhtautua tällaiseen. Sitten päälle kaikki muu ajaminen: aleksi hoitoon, Onnin vienti ensin päiväkotiin, haku terapiaa ja vienti takas.... Missäköhän välissä ehtis tehdä töitä.... Pahaa pelkään, että tän kahdeksan viikon jälkeen koko hoitorumba kestää vielä vuoden tähän päälle.Edelleen mä ymmärrän hyvin tuon puheterapian, mutta toi toinen on kyllä mulle suuri mysteerio. Ei vain mene jakeluun, miten paljon nelivuotiaan pitäisi osata, kun ottaa huomioon "sallitut" ääripäät. No, ehkä mulle jossain vaiheessa selviää...

Fjanskulle hurjasti onnea rakenneultraan!
 
miimi.kylläpä kuulostaa hurjalta, varmasti kiirettä pitää ja omalla tavallaan rankkaa:/ onneksi saat hoitoapua äidiltäsi. asuisipa meidänkin vanhemmat täällä lähellä:)

ihanaamahtavaa!! sain lapsoseni nukkumaan ilman huutoa:D annoin tytön kääntyillä ja aina käänsin takaisin selälleen, tätä jatkui noin satamiljoonaa kertaa, itkua ei tullut kun sai pyöriä ja lopulta väsähti ihan täysin hyörimiseen ja pienellä imetyksellä nukahti,jee! että pientä unikoulua meillä;) ollaan muuten yritetty tassuhoitoa ym mutta ei kyllä kertakaikkiaan tehoa,ellei neitonen ole jo sikeästi unessa ja vain vähän havahtuu hereille. nukutuksen yhteydessä ei oo tod.apua tassuttelusta. minkälaista unikoulua ootte pitäneet itse esim.nukahtelun ja yöheräilyn takia?

. päätin tänään et viimeistään 10kk kohdalla loppuu imetys kokonaan eli vielä reilu kuukausi aikaa vähentää imetyskertoja(joita nyt 1-4 per vuorokausi).. typy oppi tänään kiipeilemään portaissa. kaverin luon aoltiin ja kun vähänpäästi ekaa porrasta vasten nousemaan niin yhtäkkiä oli pari porrsta ylempänä:)
 
Myttö78, näin viimeyönä unta että sulle kirjoitin jotaki viestiä :) Olit menossa miehes kanssa Bulgariaan
 
Toivottavasti et Carina näe enneunia...lomamatka ois mietinnässä, mut en haluais Bulgariaan :D
 
melelalle ehdotuksia: Alexander, Wilhelm, Mikael, Andreas, Samuel, Sebastian, Henrik... joku noista sanottiinkin jo aikasemmin..

fjanskulle onnea rakenneultraan :)

yöhulinoista: meillä on ihan kamalaa ollu sen jälkeen kun poika oppi konttaamaan/seisomaan. Samalla tuli useampi hammas ja homma meni siihen että jos haluan nukkua enemmän kuin 2h pätkissä niin poika nukkuu mun vieressä.

Mulla alkaa työt tiistaina :( Onneks saatiin paikka pph:lta ihan tästä vierestä, ollaan käyty tutustumassa ja hyvältä vaikuttaa :) Mua tosin huolettaa että miten mahtaa nukkumiset ja juomiset sujua, kun ei saa mamman syliin nukahtaa eikä enää tissiä janoonsa. En oo osannu/saanu aikaseks vierottaa poikaa vielä, vaikka olis pitäny...

Ruokajuttuja: Meillä ei toi sormiruokailu oikeen onnistu, en ilmeisesti oo tarpeeks hyviä ruokia tarjonnu. Vaalea leipä on ainoa minkä laittaa suuhun. Ostin niitä maissinaksuja missä ei oo suolaa, mutta eivät kelpaa. Kielletyt ruuat maistuis kyllä (sokerijugurtti, suklaavanukas, salmiakki ja sipsit). Purkkiruokaa meilläkin syödään, mutta ei olla vielä voitu siirtyä pois 5-6kk liharuuista, koska kaikki pienetkin kokkareet/karkeampi ruoka saa pojan yökkäilemään.

Tällaista tällä kertaa :)
 
Meillä on vihdoin nyt ryömitty reilu viikko vissiin..joo olipa kyllä helppo kesä, kun poika ei vielä mihinkään päässyt..nyt saa kokoajan ottaa pois johtojen luota jne...

Meillä oikeastaan nukkumaanmeno vähän helpottui kun helteet loppuivat. Pidettiin tai piti pitää unikoulua, kun meillä oli siis tilanne et poika nukahti hienosti pinnikseen omaan huoneeseen 2kuukautisena, mut 4kk iässä alko huuto. Nukahti oikeastaan vain syliin tai vaunuihin.. Unikoulua ei sit oikeastaan tarvinnutkaan pitää, parina iltana käytiin aika usein siinä silittämässä tai sit istuttiin vaan siinä pinniksen vieressä. No nyt hän nukahtaa pinnikseen jos luen vieressä ensin kirjaa n.10min, sit voin hipsiä pois ja poika jää vielä yleensä konttausasentoon ihmettelemään..mut nukahtaa sit vartin päästä yleensä. Pari kertaa ei ole tarttenut jäädä viereen, mut eipä toi 10min ole paha. Varmaan sit myöhemmin on paljon vaikeempaa kun poika oppii nousemaan pystyyn ja sadut yms..

Voiku siirryttäis jo yksiin päikkäreihin. Meillä nukahdetaan päikkäreille vain vaunuihin, senkin kun sais vielä opetettua pinnikseen... noo tuleepa ulkoiltua..

Teillähän on jo toiset raskaudet pitkällä ja mulla ois kauhea vauvakuume!! En vaan ole saanut kokonaan lopetettua imetystä, vaik meillä se olis ihan helppoa pojan puolesta..Noo nyt on selkeesti maidontulo vähentynyt, et eiköhän se kohta lopu kokonaan..(menkkoja ei siis vieläkään) No täytyy nyt nauttia kun vielä pääsee viihteelle ja yhdenkaa kumminkin on niin helppoa..huoh.

Toivotaan et kesäilmat jatkuis vielä!!


 
Jostain viestistä bongasin korput! Hyvä idea antaa korppua imeskeltäväksi. Täytyykin tutkia niiden sisältöä tarkemmin kaupassa, kun seuraavan kerran käy.

Maanantaina se sitten alkaa, työt nimittäin täydellä teholla. Huoh, en tiedä kuinka saa arjen pyörimään ja kuinka sitä itse jaksaa. Mulla on seuraavanlaiset päivät:
Maanantaina klo: 9-21 (välissä Aleksin muskari klo: 16.45)
TIistai vapaapäivä (Onnin muskari klo: 17.30)
Keskiviikko klo: 7.30-21 (Onnin puheterapia klo: 10)
Torstai klo: 8-16
JOka toinen perjantai klo: 8-13 (Onnin uinti klo: 13), Joka toinen perjantai vapaa
Lauantai vapaa
Sunnuntaina klo: 14-17
Eli puuhaa riittää ja tähän sitten päälle kaikki kotona tehtävät asiat kuiten laskutus, saliohjelmien laatiminen, uusien jumppien suunnittelu sekä kurssit silloin tällöin. Onneks kevät on vielä täysin blanko ja saan siihen laitettua viikonlopun vapaaksi kokonaan! Tosin teen sitten kolme iltaa klo: 21 asti viikolla.

Mä alan nyt pitä unipäiväkirjaa Aleksista. Meillä unet on taas meneet ihan hulinaksi. Eikä meillä oikeen päivälläkään nukuta. Päivänukkumiset ovat noin 45-3h siis yhteensä. Jos hyvin menee nukutaan kolme tuntia ( aamulla 2h päivällä 1h) jos huonosti niin sitten 45min on päivän päiväunisaldo. Yöllä herätään 3-10 kertaa. Aamulla sitten noustaan viimeistään klo: 6. Alkaa taas itse olemaan aikas väsynyt eikä tuo työtaakka helpota asiaa yhtään.

Nyt meni asia vähän valittamiseksi, mutta eiköhän se aurinko paista joskus tännekin risukasaan :)
 
Takaisin
Top