Elokuun kuulumisia

Mun pitää varovaisest hehkuttaa että meil jo kolme peräkkäistä yötä nukuttu koko yön läpseesä..eilen tosin heräs neiti jo puol 6 aamul mut jatko uniaa syönnin jälkee.muuten on nukkunut n.klo.8 jonnee 9-puol 10 :) Meillä ei täl hetkel mitkää muut puurot kelpaa kuin noi käyttövalmiit muksupuurot noi pikkutetrat.Sellasen neiti syö yhden kokonaan ja  maitoa päälle aina nukkumaan mennes.Taitaa olla täyttävää että niiden avul jaksaa yönkin putkeen nukkua.
Koko aika vaan jännittää enemmän ja enemmän tiistai aamun rakenne ultra.Sitten on heti pakko tulla raportoimaan tännekkin ja jos saataisiin vielä tietää,saako Ninni pikkusiskon vaiko veljen.
 

No kylläpä on Miimillä hurja aikataulu! Huh, mä en jaksais varmastikkaan :D No, tsemppiä matkaan ja toivotaan että se toinen terapia vaikka osoittautuisi tarpeettomaksi. 

Meillä on nyt nukuttu hyvin! Siis paremmin ku ehkä koskaan :) Mä lopetin imettämisen vajaa viikko sitten kokonaan, oisko sillä vaikutusta? Neiti nukahtaa 20.30 omaan huoneeseen itekseen, nyt ei oo tarvinnu enää jäädä paijaamaan tai antaa maitoa tai mitään muutakaan, senkun laskee sänkyyn ja peittelee. Toki on jonain iltana pitäny laittaa tuttia tai käydä kääntämässä, mutta pääosin nukahtaa itekseen :) Ihanaa!! Ja nyt on siis nukuttu aamulla seiskaan tai jopa kasiin asti ja koko yön aikana ei yhtään huutoa tai sit aamuyöllä käyn kerran laittaan tutin! Jee!!! 

Mä oon noita ruokajuttuja miettiny ja alkanu antaan jo aikalailla karkeempaa ruokaa, siis sillain mitä ny voi antaa ku on se neljä hammasta :D Tänään siis esim annoin riisiä ja seassa oli maissia. Enkä muussannu ja hyvin kelpas. Sormiruokailu ei kans onnistu oikein...mä pelkään tukehtumista!! Tosi kypsää päärynää oon antanu mut sekin meni vähän muusiks jo käsissä. Ja sit ne on aina lattialla koko satsi.... 

Tästä tulee nyt tällänen raportti vaan taas omista asioista :D Mut me taidetaan nyt alkaa toivomaan pikkukakkosta :) Mullahan on nyt vasta ne yhdet menkat tullu et en tiä oottasko vielä sitten toiset ja kolmannesta vasta alkais yrittään.. Toisaalta se ja sama miten, mutta kun meillä on vain yhteen yritykseen alkiot valmiina. Sen jälkeen pitää taas muutama kuukausi jonottaa ja prosessissa kaikinpuolin kestää oma aikansa. No, saa nähdä. Pitää vielä miehen kanssa keskustella. Mutta oishan se kiva et olis lapsilla sit seuraa toisistaan  kun ovat leikki-iässä ja tietty myös vanhempana. 

 

Ai niin :) Meillä on tyttö alkanu seistä tukea vasten :) Se on niiiiiin hassun näköinen kun se on sellanen pieni tappi ja tököttää pystyssä :D Muutama viikko sitten ekan kerran nousi ihan tosi pieneks hetkeks ja nyt oikeestaan viikonlopun aikana alko oleen koko ajan pystyssä!

Ja hermot tuolla menee kun ei pääse eteenpäin eikä kiipeemään esim sänkyyn :D Muutenkin on kyllä niin lujatahtoinen!! Hirvee huuto jos ei saa tahtoonsa läpi :D 

 
Iines*, olen kuullut myos, etta yot yleensa rauhottuu kun lopettaa imettamisen kokonaan. Lopetitko kerrasta vai pidemmalla aika valilla vahensit imetyskertoja?

Meilla on oltu nyt 2 yota omissa sangyissa ja omassa huoneessa. Ekan yon jalkeen molemmat herasivat mun vieresta :) Toisena yona paatin antaa sitten tuttipullosta, ensimmaiset heraamiset tissilla, ja sit meni 2 pulloa per babe (120ml), pojat heras 7 aikoja ja juttelivat keskenaan 7.30 asti :D Uskon, etta toi 120ml oli liian vahan, joten ensi yona sitten vahan enemman, ja ehka jatan jo tissityksen valista kanssa.

Onhan tama rankempaa minulle, kun itse pitaa herata 100%..aikasemmin nostin vaan tissille. Mutta eikohan se viikon parin sisalla nayta tuloksen, ja kunhan tissi jaa oista pois niin varmaan pojatkin nukkuu paremmin...ja jos sitten tissi jais pikku hiljaa muutenkin pois, mutta kaikki ajallaan.

 
Meillä neiti nukkun muuten aina omassa sängyssään paitsi silloin kun oli aivan pieni niin nukkui välillä vieressäni.Tällä hetkellä jos neiti on yöllä herännyt niin on mennyt 250ml maitoa,joskus jopa 300ml.Mut nyt on yöt olleet jo niin hyviä ettei oo välttämättä kertaakaan herän.
Pientä känkkää on ollut,,saattaa taas lisää hampaita olla tulossa.
Tänään oli toisen lapsen rakenne ultra ja saimme tietää että Ninni saa pikkuveljen :) Oli kyl tosi liikuttun olo
 
Joo, meilläkin yöt menneet jo parempaan suuntaan, yleensä nyt viime yöt olleet niin että kaks kertaa herään laittaan tuttia,mut imetys jäänyt kok.pois yöltä ja nyt vaan imetän 2-3 kertaa päivässä!!!! tää on jo iso juttu kun pikku hiljaa lopettelen niin ihan mahtavaa kun saa neidin tahtiin lopetella:) onneks kohta saa ottaa maitotuotteita kehiin.tietty korvikkeita annetaan kans, tosin niitä menee aika vähän!

tyttö on nykyään koko ajan kiipeilemässä joka paikassa:) motoriikka kyl on kehittynyt kovasti. oon miettinyt vaan että miten teillä muilla vauvojen puhe/jokeltelu on kehittynyt? meillä tulee jokeltelua koko ajan enemmän ja enemmän, mut lähinnä nyt tullut vaan tätttäättäää´tä ja vokaaleja paljon vaikka aiemmin muitakin konsonantteja tuli hyvin... äit ja äiteetä tulee kans, en tiedä oikeen tarkottaako niitä, ehkei vielä. mut äiti-sanana tietää että se on minä ja isin tietää ja lamppua jne perusjutut....hmm.ehkä ne muutkin konsonantit tulee vielä takas joskus?????!

voikun itekin haluisin jo laittaa alulle toista lasta, mut kai se nyt on vaan tuomio odottaa että ne menkat alkaa ja sit alkaa vasta yrittää.

koska muuten voi käyttää pyörän takana istuinta:)?? alotatteko maitotuotteita 10kk??
 
Minusta nuissa pyöränistuimissa on ollu et 9kk eteenpäin.
Mie oon antanu viiliä ja hyvin uppoaa eikä oo tullu mitään vaivoja. Pikkuhiljaa meinasin alottaa puuron keittelyn normaaliin maitoon. Jonku puol desiä 2.5 desiin nestettä.
 
En ole käynyt täällä pitkään aikaan. Ollaan oltu paljon reissussa ja sen lisäksi sain varhaisen keskenmenon pari viikkoa sitten. Olin jollain 5 tai 6 viikolla. Ehdin just saada raskausoireita, mut en kerenny testaamaan, sitten alkoi keskenmenovuoto joka on nyt kait loppumassa. Ehdin just asennoitua uuteen raskauteen. Vähän harmi homma. Nyt on ajatukset vähän kesken, kun ensi kesänä olis mahdollista lähteä ulkomaan jaksolle ja sitten olis huono olla viimeisillään.. toisaalta taas haluisin pienellä ikäerolla seuraavan.

Mä olen tajunnu et miten nopeesti tuo vauva kasvaa. En ole halunnut ruveta unikouluun, sillä yöt menee tosi vaivattomasti parilla imetyksellä. Eroahdistuksesta ja liikkumaan oppimisesta johtuva levottomuus on ohi ja poika nukkuu muuten tyytyväisenä ja häiritsemättä perhepedissä. Musta se on niin ihanaa. Me myös nukutetaan poika sylissä kiikkutuolissa. Nukkuu 5-10 minuutissa. Joskus nukutin vieressä, mut siinä tuntuu kestävä iäisyys. Muutenkin oon halunnu sylkytellä tosi paljon ja ulkonakin käydään usein ilman rattaita, poika kantoliinassa.

Sormiruokaa meillä on syöty kokoajan, puuro ainoastaan lusikoidaan. Lihapullat on suosikkeja ja kova ruisjälkiuunileipä on mukavaa jyystettävää. Vauvoillahan kakomisrefleksi on paljo herkempi eli ne ei oo lähelläkään tukehtumista kun rupee yökkäilee et ihan rohkeesti voi antaa käteen ruokaa. Meillä menee omasta kädestä hapamat marjatkin.

Imetystä oon ajatellu jatkavan ainakin pitkälle toista vuotta.  Mulla tosiaan kyllä menkat alko vaikka imetyksessä oli max. 4h tauko.

Kohta joudun vähitellen jatkaa opiskelua, joten oon halunnu ottaa kaiken irti tästä vauvan kanssa olemisesta ja kotielämästä! :)
 
Voi Säde, voimia sulle! Taitaapa olla aika monilla jo mielessä se kakkonen ja kolmonen jne...

Me laitettiin pyörään istuin kun poika oli 8kk. Kysyttiin tätä neuvolan lääkäriltä ja hän sanoi, että sitten kun osaa istua jämäkästi ilman tukea niin voi aloittaa myös pyöräilyn.

Me olemme aloittaneet pojan kanssa soijajogurttien ja maidon juomisen, muuten käytetään sitä apteekin korviketta, jota hän ei suostu juomaan. Täytyy pitää sormet ja varpaat ristissä, että ne hapanmaitotuotteet sopisivat paremmin kun nuo korvikkeet aiemmin. Jostain syystä meillä meinaa tulla kaikki "valmissapuskat" ylöspäin, kun taas oikeista raaka-aineista tehdyt ruoat ja soseet sopivat hyvin.
 

Me on pari kertaa pidetty tyttöä pyöränistuimessa, ekan kerran jo muutama viikko sitten. Tosiaan jos vauva istuu kunnolla itse niin mikä estää :) Ja vyöt vaan kiinni ja kypärä päähän. 

Imetys loppu mulla silleen et pari päivää vaan illalla ja aamulla, sitten se vaan loppu... Ajattelin että oisin vielä imettäny iltaisin just ennen nukkuun menoo mutta eipäs enää tytsy kaivannutkaan sitä ja siihen se sitten jäi :) Muutaman päivän oli tissit ihan pinkeenä ja oli pakko pumpata pieni liru pois että pystyi olemaan... Mut suht nopeesti tasaantu ja nyt on vaan ihanat kärpäslätkät jäljellä :D

Nyt onkin taas heräilty yöllä parikin kertaa, tiedä sit onko siitä et ollaan flunssassa vai tuleeko niitä hampaita jo lisää... Muutenkin ollu kiukkua ja harmittaa kun toinen on ollu kuumeessa ja räkänen..... Lääkäriin en oo vieny ku sama tauti varmaan ku mullakin. 

fjansku on saanu hyviä uutisia, kivaa :) Nyt saa alkaa katseleen sitten niitä poikienkin vaatteita :)

Meillä ollaan täysin eri mieltä toisesta lapsesta....:( Mä luulin että mies haluais, mutta ei se haluakkaan. Sanoi että korkeintaan vuoden päästä vois alkaa ees yrittään. Ja siitäkään ei oo mitään takuita et haluaa sillonkaan. Ja syynä tähän lähinnä RAHA !!!! Että mua ärsyttää!!!! Lisäksi hän pelkää niin paljon että lapsi ei olisikaan terve, että on sen vuoksi valmis jättään toisen lapsen tekemättä... :( Ja mä kun niin toivoisin pientä ikäeroa..... 

Noista maitotuotteista en osaa sanoa mitään... Pitää kysyä itekkin neuvolasta miten aletaan kokeileen ja mitä kun kerta on maitoallergia. Joo ja ilmeisesti omenasta tulee kans. Kiva vaan ku melkein kaikki piltit ym hedelmäsoseet sisältää sitä omenaa. 

Säteelle pahoittelut keskenmenosta... Vaikka vasta niin alussa olikin, se on silti aina menetys.. :( 

 
Kaikkein tärkeimpänä pidin rakenne ultras sitä että vauva on terve.Varmistin vielä ultraajalta että tulevan lapsen munuaiset on varmast kunnos,ku Ninnil oli se vasemman munuaisen laajentuma.
Oli kyl niin touhukas viikonloppu.Neidin kanssa yökyläiltiin kaverin luona kun miehet menivät yökalaan.Oli kyl hurja meno kun 3 muksua oli touhuamassa kaikkea.Ihmetyttää vaan kun kaverin muksuilla ei ole mitään rutiineja,saavat tehä mitä haluaa ja heräävät huutamaan yli 10 kertaa yössä.Heidän muksut n.puoltoist ja kolmevuotiait :s Onneks Ninnil on niin hyvät unenlahjat ettei huutoihin herän :) Meillä nukutaan edelleen yöt läpeensä mut noi hampaat vaivailee aika paljon.Välil hyvii ja välil huonoi päivii.Jos on oikein hankalaa niin panadoli onneks helpottaa tosi hyvin oloa ja sit taas Ninnillä hymy korvissa ja meno jatkuu :)
 
Säde: oon tosi pahoillani keskenmenostasi. Tutuilla ollut paljon keskenmenoja parin viime vuoden aikana, rankkaa se on varmasti, paljon oon ollut kuuntelevana korvana! Erityisesti kun heiltä monilta ihmiset utelee lapsentekoasioista:( mitä siihenkin sitten vastaa kun muutenkin kurja olo jos esim ei oo ensimmäistäkään lasta alulla ja halu ois kova saada lapsi. ja jos ei halua kertoa kaikille ihmisille että hankalaa sillä saralla, niin mitä niihin uteluihin oikeesti sanoo. yksi kaveri kerran purskahti itkemään, ja onneksi sitten utelija ymmärsi tukkia suunsa sen jälkeen. maailmassa on kauheen epäreiluja asioita:(

Meillä tyttö ollut kipeenä, kuumetta ja räkäisyyttä ollut. en tiedä miten nuhaa helpotttaisi, ollaan sängynpäätä nostettu,mut heräilee yöllä itkemään kauheen rohisevaa yskäänsä ja nuhaisuutta. keittistippoja ollaan vähän laitettu mut se on hankalaa rimpuilun keskellä laittaa enkä kyl tiedä onko apua. kunpa se osaisi jo niistää:)
kaiken lisäksi pikkuinen tippui lattialle meijän sängystä tänään:(( tosin siitä se ei ollut jostain syystä moksiskaan! ihan ihme juttu, ihan vähän nyyhkäisi. tuli kuin kissa jaloille alas jai ilmeisesti ei kauheesti sattunut tai säikähtänyt, söi rintaa ja jatkoi uniaan tyytyväisenä. ite olin tietty paniikissa ja tutkin et käykö sitä kipeetä johonki luuhun tms:) hysteerikko.

kaippa sitä siis voisi käydä jo pyöräretkillä tytsyn kanssa, pyöräkauppaan siis!
tarkotus olis lopettaa imetys pikkuhiljaa 10kk mennessä, nyt ei oo malttanut ottaa viimeisiä vielä pois kun kipeekin on...
en kyl tajua että mikä järki siinä on että maitoa pitäs nyt mennä 5dl ja sit parin kk päästä kun siirrytään lehmänmaitoon niin rajoitukset menee pois...eihän kukaan 1v lapsi juo puolta litraa lehmänmaitoa/maitotuotteita, vai??! ja kun kuitenkin meilläkin tyttö syö niin monipuolisesti ja hyvin et kyllähän se saa vitamiineja ja hivenaineita jo kiinteistäkin hyvin. ei kai maidossa oo kun vasta-aineet ja kalkki mitä ei kiinteistä saa??? ymmärrän et maidossa on kaikki tarvittava ja oikeessa suhteessa,mut kyllähän kiinteet aika paljon jo korvaa maidon ravintoaineiden tarvetta kun samoja niistäkin saa...oonko ihan urpo jos ajattelen näin?:D
 
Meillä kans neidille pamahti tänään pien flunssa.Silmät vuotaa,pientä yskää,nuhaa ja pientä lämpöö.Onneks hommattiin niistäjä niin saa kätevästi räät pois nenästä.Keittis tippoi meilläkin lääkekaapissa että niitä annetaan tarvittaessa.Helpottaa vähän se antaminen jos mies pitää vähän päätä paikoillaan niin ei o niin kauheaa rimpuilua.
Meille sanottiin viime neuvolas et maitoo pitäs mennä se 6dl per päivä,mut ite en oo saanu millään niin paljoa menemään nyt kun kiinteitä syödään.Ja mun mielestä se kuulostaa aika hurjalta määrältä kun ei itsekään tuu noin paljoa maitoa juotua.
 
Takaisin
Top