elokuun jupinat

On toki vauva perheenjäsen, mutta ei sen oman vapaa-ajan/kahdenkeskisen ajan miehen kanssa pidä siihen loppua vaikka vauva tuleekin :)  Ainakaan minun mielestäni.
Toki ottaisin ja otankin typyn mukaan aika lailla minne vain,mutta todella harvoin käydään missään.
Mutta tuonne meidän mökille hän ei kyllä pääse kun vasta ensikesänä. Siellä joudutaan mökki lämmittään takalla kun on niin kylmä, eikä ole sähköjä,juoksevaa vettä ja ruuat säilytetään kylmälaukussa, eli aika alkeellista, mutta sopii minun ja mieheni makuun! :)
Vauvaa nyt vain ei tule ekana mieleen sinne viedä, ehkä sen lemmikin ennemminkin jos sellainen olis :)
Mutta niinkuin olemme todenneet, jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, ja kukaan vanhempi joka haluaa jättää vauvansa/lapsensa hoitoon ei ole yhtään sen huonompi joka ei halua jättää! :)
Meidän tytöllä oli mennyt mummilla tosi hyvin, kuulosti että paremminkin kuin kotona :D

Jenni74, minäkin mietin ekana että mummi olisi tullut meille, mutta mentiin sitten kumminkin koko porukka kamppeitten kanssa jo perjantaina mummille yöksi ja lauantaipäivällä sitten lähdettiin siitä mökille. :)
 
Tsemppiä, voimia ja kärsivällisyyttä sinulle ja miehellesi mmj!
Edessä on varmasti pitkä prosessi, mutta kun molemmat jaksaa yrittää niin varmasti onnistutte.
Itsellä takana samanmoinen tilanne, tosin ilman vauvaa.. Vuosi meni tilanteen tasaamisessa, mutta sen jälkeen parisuhde on ollut parempi kuin alunalkaen. Toivottavasti tilanteenne selkiytyy!!

Yökyläilyistä; Meilähän oli ekat yöhoidot jo 3kk iässä. Oltiin mummolassa vkoloppureisuilla ja Iivari sitten nukkui vanhempieni kanssa välillä öitä, etttä me saimme nukkua rauhassa koko yön. Hyvin meni, enkä usko aiheuttaneeni lapselle traumoja :)
Nythän Iivari on ollut jo muutaman kerran yöhoidossa kun me ollaan miehen kanssa otettu vähän laatuaikaa itsellemme emoticon
Että minusta jokainen laittaa lapsensa hoitoon sitten kun itsestä siltä tuntuu. Jos lapsi ei ole tempperamentiltaan hirveän herkkä niin mikäs sen estäisikään :)
Tietysti jos lapsi on herkkä reagoimaan, niin tilannehan on aivan eri.

Kunhan syysyöt vielä vähän pimenee, meinattiin lähteä mökille, paljon kynttilöitä niin ulos kuin sisällekin ja sitten vaan ollaan. Tehdään mitä huvittaa tai ollaan tekemättä. Ehkä käppäillään metsissä ja kerätään mitä sattuu löytymään. TAi lähdetään ajelulle bongaamaan autiotaloja.
Toinen mummola kun on sopivasti matkan varrella, niin laps on helppo viedä ja hakea matkalla :))
 
Juuh jep jep siis päätös jättää poika hoitoon kun lähdettiin oli tosi vaikea ja rankka mulle, mutta meidän parisuhde todellaki tartti ton loman! ja tarkotus oli siis olla vaan 2 yötä poissa... ja nyt jälkeenpäin ku attelee olen onnellinen siitä et mentiin ilman poikaa... kaikki ne säädöt ois ollu liikaa kun ei edes asuttu sittenkää kunnon hotellissa...

Mut joo kaikki omalla tyylillään, meidän poika nyt vaan on semmonen et viihtyy missä vaan ja kenenkaavaa (ihan niinkun minä pienenä)  ja se ettei vierasta vielä... molemmat mummit haluu niin mielellään hoitaa poikaa ja aina soittelee ja kysyy et millos tulis taas hoitoon, ton reissun jälkeen ollaan järkätty kaikki hoitamiset ihan keskenään miehenkaa eikä tulismieleenkää ihan heti laittaa hoitoon taas... mut joo turhaa mä selitän kaikilla on omat ajatuksensa jne...

 
hmm menin nii hämilleni jotenki et unohdin miks alunperin tulin tänne sivulle.

Siis pikku prinssi täytti eilen puol vuottäa <3 ihanaa...outoo vaa mihin aika juoksee... Ja poika on alkany ryömii! Hitaasti mutta varmasti pääse jo piuhojen kimppuun ja kissaki on alkanu valitsemaan parempia nukkumispaikkoja sillä on se kissa niin ihanan pehmee ja ihana vähä repiä hännästä kun häntä heiluu sohvalta tai pöydältä sopivasti poitsun lähelle...heh... Kunhan päästään muuttaa niin laitan kaiken turvallisemmaks kotona...en jaksais odottaa muuttoa ollenkaa...heh...
 
Jenni74: Kiitos tuesta! Tajusin itsekin,etten ole jättänyt tyttöä ja miestäni vielä kertaakaan kahdestaan pidemmäksi aikaa. Pisin aika oli tunnin, mutta silloinkin kävelin lähistöllä+ neiti nukkui suurimman osan ajasta. Koko päiväksi en vielä viitsi jättää kun kuitenkin vielä imetän ja maito on toistaiseksi suuremmassa osassa kuin soseet. Mutta parin tunnin poissaoloja voisin yrittää järkätä, kunhan mieheni aikataulut antaisivat myöden. Kyllä minä miehelleni olen puhunut että lapsen syntymän jälkeen hän voisi olla enemmän kotona. Ja jopa hänen isoäitinsä koitti muistuttaa että hänen tulisi olla kotona auttamassa mua. No, katsotaan josko hän nyt viimein yrittäisi! On vaan itsepäinen että saa nähdä mitä tästä tulee.
Hienosti on tehokuurisi toiminut! emoticon Ja salli itsellesi ne pienet lipsahdukset!

Kiitos Pöyski! Kai tämä tästä pikku hiljaa..
 
Eilen oli vauvauinti info ja lauantaina olisi eka kerta. Katsotaan nyt mitä tulee tapahtumaan. Meidän neiti herkästi reagoi itkulla kaikkiin uusiin ääniin niin voi olla pientä alkujärkytystä uimahallissa. Eilen illalla harjoittelin neidin kanssa suihkussa käyntiä ja pudotin hiukan kylpyveden lämpötilaa. Jännityksellä odotan!

Rytmeistä oli puhetta. Meillä ei selvää päivärytmiä ole, päikkäreitä on 2-4kpl ja kestävät yleensä korkeintaan 1h. Soseiden syötöt olen yrittänyt ajoittaa tiettyihin ajankohtiin, mutta muuten mennään aina päivä kerrallaan. Imetän aina silloin kun neiti haluaa ja useimmiten soseiden jälkeen.

Hoidossa neiti ei ole ollut kuin 1,5h yhteen putkeen. Olisin varmasti jo yöhoitoon vienyt, jos en imettäisi.

Liikkuminen: Meillä ei hirmusesti jakseta ryömiä, enemmän kieritään paikasta toiseen. Konttausasentoon on noustu jo useemman viikon ajan ja kovasti siinä huojutettu itseään. Istuminen ei ilman tukea onnistu (vai kuuluisiko edes vielä onnistua?) mutta kaikki ajallaan! emoticon
 
Me oltiin eilen ensimmäsitä kertaa vauvauinnissa ja voi sitä riemun määrää! :)
Tyttö nautti tosi paljon ja harmitti kun ei saanut olla enempää kuin 10min, tyttö olis kyllä viihtynyt. Muakin eka jännitti mitenhän reagoi niihin uimahallin ääniin jne mutta oikein hyvin meni. Ensin oltiin aika vakavia ja ihmeteltiin mutta kun päästiin altaaseen niin tykkäsi kyllä. Muutenkin kaikki peseytyminen ja muu sujui hyvin koska mukana oli mun sisko niin vuorotellen riisuttiin,käytiin suihkussa ja toinen oli sillä aikaa tytön kans niin helpotti kyllä.
Sitten uinnin päätteeksi käytiin vähän saunassa lämmittelemässä (vauvauimareille oli oma vähän matalalämpöisempi sauna käytössä) Jännittää ne tulevat kerrat kun aletaan sukellusta harjoittelmaan,hui :)

Täälläkin yritetään konttausasentoon mutta ihan vielä ei ota onnistuakseen :D Ryömiminen taaksepäin onnistuu, ja navan ympäri pyöritään. Nyt kääntyillään sujuvasti kumminki päin.
Täälläkin kahden päivän päästä ollaan puoli vuotta,mihin tämä aika menee! :)
Ruoat syödään joka kerta oikein reippaasti. Kiltti ja reipas tyttö! :)
 
päpätin: Mukava kuulla kokemuksia ekoista kerroista vauvauinnissa. emoticon Itse olen stressaajatyyppiä, joten eka kerta jännittää kovasti ja stressaan kaikkea mahdollista. Tuota suihku/pukutiloissa olemista jännitän varmaan eniten. Mutta ajattelin ottaa tuon turvakaukalon mukaan ja vuorata sen muovitetulla lakanalla. Jos neiti viihtyisi siinä sen aikaa kun itse peseydyn. Altaalla sitten pelkään että neiti puklaa/kakkaa sinne tai rupeaa parkumaan kovalla äänellä. emoticon Mutta eipä näille mitään mahda, joten parempi olla miettimättä liikaa. Toivon vaan, että kotona menee aamu hyvin ja päästäisi lähtemään sinne niin että neiti olisi pirteä ja kylläinen ettei kiukuttele väsymystä tai nälkää.
 
Joo hyvä idea ottaa turvakaukalo mukaan, monella tuolla olikin se tai sitteri :)
Joo mä kans mietin tuota että oispa hirviä jos kakkais sinne veteen,mutta tuo uimaohjaaja joka on vetänyt 20 vuotta vauvauintia niin kertoi että 2 kertaa hänen uransa aikana on kakattu veteen :) Ja kävi muutenkin hyvä tuuri eilen kun tyttö heräsi klo 16 unilta, söi ja tyytyväisenä pääsi uimaan klo 17.10. Toivottavasti joka keskiviikko menis näillä kaavoilla niin olispa helppoa,mutta tokkopa :)
Muutenkin tuossa meidän ryhmässä oli aika tyytyväisiä lapsosia, olikohan yhteensä noin 15 ja 1 heistä itki sydäntäsärkevästi :) Äiti yritti siltikin uittaa häntä, mutta uimaohjaaja kävi sanomassa että nyt on varmaan parempi mennä kuivalle maalle ettei jää traumoja..
Kivoja uintihetkiä teille! :)
 
Moikka kaikille näin kuukausien hiljaisuuden jälkeen! :)
Tämä elämä on ollut niin hektistä... tuntuu että saa koko ajan sykkiä menemään...
Luin nyt tämän elokuun osion läpi, että olis jotain hajua mistä keskustellaan :)

Meidän neiti täyttäisi siis 1.9. jo 6kk! Aika menee niin kamalan nopeasti!
(5kk: 68,6cm ja 7150g)

Syöminen: T ei suostunut syömään rintaa enää 2kk iän jälkeen, mutta maitoa pumppasin sinnikkäästi 4kk:n ikään asti. Sitten jo neuvolassa antoivat luvan lopettaa. Ihan oman jaksamisen vuoksi. Olin jo niin väsynyt.... Siitä jatkettiin sitten korvikkeella ja vajaan 5kk:n iässä aloitettiin kasvissoseiden maistelu. Tämän viikon alussa aloitettiin lihan syönti, ja neiti tykkää kovasti! Aamulla puuro/velli (riippuu kumpi kelpaa ja kuinka kova nälkä), lounaaksi 1prk kasvissosetta ja 1/2prk hedelmäsosetta jälkkäriks. Iltapäivällä maitopullo ennen unia. Illalliseksi 1prk liharuokaa ja loput 1/2prk hedelmäsosetta jälkkäriks. Vielä alkuillasta yksi maitopullo jos nälkäkerkeää iskeä. Ei aina. Iltaruaksi vellipullo, jonka jälkeen nukahtaa samantien. Hyvin syö ja kaikki maistuu. Inhokkia ei ole vielä löytynyt :)

Nukkuminen: Tämän kuun alusta ollaan nukuttu jo kokonaan läpi yön. Enää ei tarvitse herätä syömään, Jes! Illalla nukkumaan 20-21 (klo20 T.n sisäinen kello ilmoittaa, että on aika aloittaa kitinä ja iltahommat). Joinain öinä herättää laitattamaan tutin takaisin suuhun. Herätys aamulla 7-8 aikaan, aamupäiväunille 9-11 aikaan (1h unet), toiset unet 14 aikaan (1-2h) ja vielä kolmannet tunnin torkut 17-18 aikaan. Yleensä siis valvoo unien välillä 2-3tuntia. T on nukkunut alusta asti omassa pinnasängyssä ja vaunuissa kun ollaan kävelyllä. Pysähdyksissä ei. Saanut tämä mamma ainakin liikuntaa ja haba kasvaa kun sylissä tuudittaa ;) Päiväunilla sängyssä pitää olla oma huopa tai ei uni tule, mutta yöllä ei sitä tarvita.

Liikkuminen: 3kk:n iässä oppi peräkkäisinä päivänä kääntymään molemmin päin ja on siitä asti pyörinyt ympäri lattiiaa. Ei ole voinut jättää enää yksin ollenkaan kun heti menossa. 4,5kk:n iässä aloitti nukkumisen myös kyljellään ja mahallaan. Nyt pyörii myös navan ympäri ja kovasti yrittää eteenpäin. Turhautuu ja päättää, että pyöriminen on helpompaa :D Jalat vetää mahan alle ja yrittää vetää käsillä eteenpäin, mutta ei vielä. Paljon harjoitellaan. Ihana seurata <3 Kovasti kurottelee istumaan sitterissä kuin myös selältään. Annan istua tyynyihin nojaten sekä rattaissa kun selkänoja on kallellaan. Koppa piti ottaa pois jo kuukausi sitten kun alkoi käydä pieneksi.

Sairaudet:
Meidän tytöllä todettiin atooppinen iho 3kk:n iässä. Nyt on sitten reseptit rasvoihin ja yhtä rasvailuahan tämä on päivittäin. Kerran kuussa kun on se viikko, että ei saa rasvata, niin ne on kyllä yhtä tuskaa, mutta kaikesta selviää..... Toivotaan että menee ohi/lievenee ajan kanssa.....Kuulema mahdollista. Atoopikot on herkempiä tartunnoille, koska iho saataa olla auki silloin tällöin. Tästä johtuen meidän neiti sai 4,5kk:n iässä märkäruven, mikä ei ollut kiva sekään. Onneksi meni pois taas yhdellä rasvalla ja antibiooteilla. Nyt on onneksi mennyt kaikki hyvin :) *koputtaa puuta*

Harrastukset: Vauvauinnissa käydään aina kun iho sen sallii ja mukavaa on ollut. Aina lauantai aamupäivisin. Ollaan jo kahdella kerralla sukelleltu, jännää! Katsoo nyt jatketaanko kun aikaistaavat ihan aamuun. Pitää lähteä muutenkin jo tuntia ennen kun on vähän kauempana. Ensikuun alussa aloitetaan vauvajumppa kansalaisopistolla, joka kestää marraskuun loppuun. Kiva saada vähän jotain muutakin säännöllistä menoa. Ensikuun alussa aloitan taas salilla käymisen, niin saan OMAA aikaa! Jee! 2h/3krt/vko, luxusta :)

Hoidossa: T oli ekaa kertaa yökylässä jo 3kk:n ikäisenä, eikä sitä tuntunut pahemmin hetkauttavan. Molemmat mummit ovat niin tytön pauloissa että hoitavat enemmän kuin mielellään ja T on niin tottunut molempiin. Yökyläilyjä on kertynyt varmaan yht. jo 4kpl. Ihanaa kun on saanut nukkua itse läpi yön ja saanut myös laatuaikaa miehen kanssa ;)

Nyt pitää kyllä lähteä nukkumaan, kun mies haluaa jo koneelle. Juttua riittäisi, mutta jätetään ensikertaan ;)

Jenni74: Täällä kans jätetty hiilarit pois 3vko sitten ja aika helpolta tuntuu. Olo on niiiin energinen! Viimeisetkin ylimääräiset kilot karisseet ja vielä pari kun sais pois niin olis plussaa. Tavoitteena on selvitä ilman yhtään repsahdusta ensiviikon laivareissuun (T lähtee ekaa kertaa ulkomaille! Tukholmaan!), mutta vähähiilihydraattisena on tarkoitus elämää jatkaa. Tsemppiä!! P.s. välillä saa lipsahtaa.....
 
mmj:lle kovasti jaksamisia vaikeaan tilanteeseen, toivottavasti saatte asiat sujumaan. <3

Yöhoidosta: E ei ole vielä ollut yötä hoidossa, muutamia tunteja vain. Itse olen sitä mieltä, että toi "yhtä monta yötä kuin ikävuosia" -juttu vois olla meidän tapauksessa toimiva. Mutta en silti tuomitse ketään valinnoistaan, jokainen tekee kuin itse näkee parhaaksi. :) Meille ei vaan vielä ole tullut tarvetta laittaa poikaa yöksi hoitoon, enkä kyllä siihen varmaan ite ees pystyis vielä.

Ilmottauduttiin muskariin, alkaa ens kuussa. Ootan niin innolla! Samoin alotan ens viikolla käymään iltasin jumpissa. Juoksemista ollaan miehen kans treenattu kesä vähän vaihtelevalla menestyksellä, mutta mulla menee nyt 5km. Sitä pitäis pitää yllä ton jumppaamisen lisäksi. :)

Mekin ajateltiin nyt alottaa vhh-ruokavalio. Paino ei vaan tipu, vaikka imetän, liikun ja syön mielestäni suht terveellisesti. Pelottaa, että mitä tapahtuu sitte, kun imetys loppuu!! Raskauskilot on kyllä lähteny ajat sitten, mutta kun on tätä muuta... -_- Huomenna kirjastoon ettimään tietoa tosta vhh-ruokavaliosta.
 

Mimmu: http://karppaus.info/ Tuolta löydät kaiken mitä tarvitset. Kunnon alakarppaus (low carb) menee näin:

- ei pastaa, riisiä, perunaa

- ei mitään viljatuotteita (esim leipää, jauhoja), ei edes ruista

- ei sokeria!!!! Eikä fruktoosia

Eka kuukausi voi vetää TIUKAN dietin, ja silloin ei sallita mitään kasviksiakaan jotka kasvaa maan alla (paljon tärkkelystä).

Rasvaa pitää syödä, ja vaan kunnon rasvaa, eli voita, kermaa yms. Jätä KAIKKI light-kamat kauppaan.

Pääasiassa näin... Olo on mahtava kun verensokeri ei heilu kun vuoristorata!

 
Kiitos Jenni. :) Tuota sivua oonki joskus vähän katellu. Kiinnostaa vaan, että mitä sitten SAA syödä, esim. välipalaksi. Ja se, että miten liikunnan kanssa onnistuu? Kun hiilareita pitäis kai kuitenki saada sillon. Siks arvelin, että kirjastosta jos sais jonku kattavan perusteoksen, jossa ois vastaus kaikkeen.
 

Hiilareita tulet saamaan ihan riittävästi kasviksista. Syö niitä paaaaljon. Eli yhdessä esim lihan/kalan/kanan kanssa tee aina iso salaatti. Tulet huomaamaan että liha/kalaa/kanaa menee sitten melkein 20% enemmän kun et täytä vatsaa hiilareilla.

Ellet aio juosta maratoonia et tarvitse tankata hiilareita. Lihakset tarvitsee proteiinia, ei hiilareita.

Antti Heikkilä on ihan suomalainen guru tästä aiheesta.

Olen itse just ostanut (Bookplusin kautta, oli halvin) Karpin Keittokirja ja Karpin Ateriakirja. Tosi hyviä reseptejä löytyy. Nyt on uunissa suklaamuffinssit :) Suklaa on sitten aika iso ei, vaikkakin on 70%:sta - hiilareita löytyy n 37%... Mutta joskus on pakko saada. Kirjoissa oli myös hyviä välipalaehdotuksia.

 
Liikkuminen: Meillä ei vielä ryömitä, mutta paikasta A paikkaan B kieritään ihan hullua vauhtia! Ja pyöritään akselin ympäri.

Rytmit:Aika selkeät rytmit alkaa olemaan. Onni on nyt parin viikon ajan nukkunut vaihtelevalla menestyksellä yöt ilman yösyöttöä. Jes! Tosin sitten herätään viimeistään seitsemältä kurkkimaan pinniksen reunapehmusteen yli äiskää. Eli puuron keittoon. Noh, onneks aamupvä.päikkärit kutsuu jo parin tunnin päästä. Nukun sitten itsekin.

Hoidossaolo: Meillä ei ole vielä oltu yöhoidossa. Eikä ole ollut tarvettakaan. Enkä ajatellut vielä viedäkään. Eikä hoidossakaan ole ollut kuin yhden kerran noin tunnin. Hoidossaolo meni tosi hyvin, tuskin poika edes huomasi, että lähdin pois :D

Olin sitten eilen ensimmäistä kertaa "ulkona" sitten pojan syntymän. Alkoholia olin viimeksi juonut reilu vuosi sitten. Paria päivää ennenkuin tein raskaustestin. Noh, tuli niin törkee päänsärky ja pahaolo parista siideristä, että olin kotona jo klo 23! :D Mies ihmetteli, että mitä sä siinä teet?! Eipä tuota holia nyt niin ikävä loppujenlopuksi ollut. Eikä varsinkaan humalaisia ihmisiä. Minua, entistä bilettäjää alkoi ärsyttää kovaan ääneen omista asioistaan avautuvat ihmiset. Huh huh.
 
liikkuminen meillä ei liikuta. Tai siis osataan kääntyä mutta siihen jää. Tahto olis kova mutta vielä ei oo kunnolla tajunnu miten liikkua. Joskus puolvahingossa menee hiukan eteen tai taakse.

nukkuminen onko teillä tullu nyt mitään huonoja kausia nukkumisessa? Meillä on nyt viikon verran ollu tosi levotonta ja huonoa nukkumista. Heräilee ja itkeskelee koko ajan. Tää alkaa 3 maissa ja kestää aamuun.

hoidossa olo meillä ei oo myöskään oltu vielä yökylässä. En oo malttanu antaa. Jotenki en oo kehannu pyytää semmosta. Mun äiti olis sitäpaitsi ainut jolle antasin tai oon poikaa muutenkaan antanut. Miehen sukuun en luota... Ja äidillänikin ollu joku viis kertaa pikku hetkiä. En tiiä, jotenki en osaa pyytää apua tossa, tuntuu että mun äidillä on tekemistä ihan ilmankin...

painon hallinta mites muilla mammoilla? Joko mennään raskautta edeltäviin vaatteisiin? Mulla on tippunu 26 kiloa, raskauskiloja oli niitä 16. Eli oon 10kiloa pienempi kuin mitä ennen kuin aloin oottamaan.. Näin  "pieni" en oo ollu viimeks kun joskus 2006 ehkä. Eli mun vaatteet on monet tosi isoja. Kaikki housut esim roikkuu. Mutta mulla tiputettavaa vielä 15 kiloa, niin en viitti uusia vaatteitakaan ostaa vielä. Nekin tulee pieniksi sitten, toivottavasti joskus. Laihduttamalla en oo laihduttanut. Kunhan nyt koitan olla herkuttelmatta. Välissä onnistuu välissä ei. Nyt  ei oo taas tippunu aikoihin grammaakaan.

Mä kävin tänään ottamassa pojan nimen ja syntymäajan tatuointina käteen :)
Kiva tuli ja nyt on käsi ihan turpea :D
 

Jospa minäkin ehtisin kirjoitella kuulumisia, viimeksi kun olin kirjoittanut pitkän litanian ja painoin lähetä, niin teksti hävisi johonkin bittiavaruuteen. En sitten jaksanut enää uudestaan kirjoittaa. Mutta jospa nyt onnistuis.

Nukkumisesta... meillä oli huonompi unijakso muutama viikko sitten. Normaalisti menty sillä yhdellä aamuyön syötöllä, niin yhtäkkiä herättiinkin viikon verran joka yö kellon tarkkaan 00, 04 ja 06. Ei itkenyt, vaan virkeänä silmät suurellaan vain touhusi sängyssään ja olisi halunnut kovasti seurustella. Ainoastaan tissi auttoi uudestaan unille. Olin aamuisin ihan silmät ristissä. No, nyt ollaan palattu taas normaali rytmiin, onneksi. Epäilen tuon heräilyn liittyneen siihen, että tyttö on oppinut niin paljon uutta että yölläkin yritti touhuta sängyssä. Varmaan myös se, että iltapuuro on alkanut pikkuhiljaa uppoamaan, pidentää unia.

Liikkuminen... Kovasti konttausasennossa jumitetaan ja komeita hoovereita treenaillaan pitkin päivää, mutta eteenpäin ei vielä päästä. Veikkaan kyllä ettei kauaa mene kun homman älyää. Sitten onkin äipällä kiire pysysä perässä.

Rytmeistä oli puhetta tuolla ruokaosiossa... Meillä ei vielä ole kovin selvää rytmiä. Pitäis nyt pikkuhiljaa jonkinlaista rytmitystä ainakin ruoka-aikoihin saada. Kun välillä, jos ollaan liikenteessä niin huomaa että ruoka-aika oli ja meni. Jotenkin se vaan on selkeämpää itselle ja vauvalle kun pitää kiinni niistä säännöllisistä ruoka-ajoista. Meillä mennään toistaiseksi neljällä lusikkaruoalla per päivä. Ja joskus ne määrät on 1desin luokkaa, joskus vain muutama lusikallinen. Riippuu ihan siitä onko neidin mieluisaa ruokaa tarjolla vai ei. Puuro tökkii aika pahasti, pitää sotkea paljon hedelmä- tai marjasosetta sekaan että maistuu. Ja kaupan piltit uppoaa paremmin, kun mun omatekemät. Silti kyllä sitkeästi tarjoan omia soseita... niitä kun on pakkanen pullollaan! Muuten meillä päiväunirytmi on muuttunut, enää ei nukuta yksiä pitkiä päikkäreitä vaan kahdet: aamu- ja iltapäivällä. Unien kesto vaihtelee puolesta tunnista  pariin tuntiin. Mikä siis hieman hankaloittaa tuota ateriarytmiä. En ole minäkään herätellyt kesken unien, vaan saa nukkua niin pitkään kun nukuttaa. Siitä nyt olen pitänyt kiinni, että viiden jälkeen iltapäivällä ei enää nukuttaisi, että päästään sitten yöunille siinä 20-20.30 maissa.

Yöhoidossa meidän neiti ei ole ollut kertaakaan, eikä ole ollut tarvis jättää. Kerran kun oltiin kavereiden häissä, mummo oli hoitamassa tyttöä 14.00-24.00. Hyvin oli mennyt vaikkei pullosta ollut suostunutkaan juomaan, mutta soseita oli syönyt ja nokkamukista vähän vettä ottanut. Todennäköisesti eka yöhoito tulee eteen vasta sitten kun yöimetys loppuu!

Painonhallinta... Aloitin kuntosalilla käynnin elokuun alussa. Tarkoitus olis saada tuota mahanahkaa vähän pienemmäksi ja kuntoa kohennettua. Paino on jo samoissa kun ennen raskautta, mutta jotkut vaatteet ei vielä mahdu lantion kohdalta ja maha kyllä vielä pömpöttää aika lailla, joten ei mitään ihonmyötäisiä vaatteita voi päälle vetää. Pari kertaa viikossa on pyrkinyt jumpassa käymään. Ihanaa se kyllä on, ihan omaa aikaa!

Huh, tulipas tekstiä. Nyt tuo pikkukaveri sopivasti tuolta heräs, joten täytyy lähteä häntä viihdyttämään! Moikka moi!

 

yörytmi: juu, täällä ollaan mennyt takapakkia. Eli nyt herätään jo useasti yöllä. Olen myös jättänyt raa'asti pois tissittely yöllä. Vaikkakin se on helpoin tapa päästä itse nukkumaan, päättelin että jos muutamia yötä kärvistelen, niin saan sitten nukkua rauhassa.  Ei ole hirveen hauskaa kuunnella itkua. Annan itkeä 5-7 minuuttiin (riippuen itkun laadusta), sitten menen ja lohdutan. Pari kertaa se menee helposti, mutta sitten yleensä siinä 4 pintaan niin saattaa kestää jopa tunnin ennenkuin nukahtaa. Kolme kertaa suurinpiirtein joudun käymään lohduttamassa.

Painonhallinta: mullahan on nyt tuo LCHF (VHH) ruokavalio, ja hyvin on mennyt. Kuukaudessa -5 kg. Eli nyt olen alle pre-raskaus kilot!! Tavoitteena on vielä tiputtaa 15 kg, jotta olisi sädehtivä sitten omissa häissä ens kesänä. Suosittelen VHH:ta lämpimästi. Paras vaikutus on näläntunnen puute. Ja verensokerin heilahtelu on loppunut, eli ei enää kiukkunälkää!! Jee! Suosittelen!

 
Nukkuminen: Ei ole ollut mitenkään erityisen levotonta.. Ainut levoton jakso oli silloin joskus 4-5kuukauden iässä,mutta meni pois. Pari viikkoa sitten heräili siihen kun kääntyi unissaan mahalleen, ensin käänsin häntä monta kertaa yössä takaisin selälleen. Mutta lopulta annoin olla mahalleen ja pistin tuttia suuhun. Nukkuu paljon levollisemmin mahalleen.

Hampaat: Ajattelin eilen että voiko olla ettei korvatulehdus mennytkään pois antibiootilla. Taas alkoi tuo korvan hankaus ja kärttyisyys silloin tällöin.
No tänään kävimme neuvolassa ja lääkäri kävi vilkaisemassa korvat. Terveet olivat :) Neuvolatäti tutkaili sitten suuta ja kuulema alas oikealle tulee hammas hetkenä minä hyvänsä, joten ehkä se kärttyisyys ja välillä ruokahaluttomuuskin johtuu siitä..

Painonhallinta: Täällä mennään raskautta edeltäviin vaatteisiin. Saavutin lähtöpainon ja vähän allekkin 2kk synnytyksen jälkeen,mutta 2kk eteenpäin niin painoa oli tullut +5kg lisää :( Mutta nyt olen taas ottanut itteä niskasta kiinni, lenkillä käyn melkein joka ilta (1h reipasta kävelyä) Hiilarit oon laittanut minimiin, mutta suurena perunan ja pastan ystävänä en ole täyspäiväseksi karppaajaksi alkanut :)
Leipää menee 2 palaa päivässä ja yleensä se on sitä uutta karppista.
1 lämmin ateria klo 14 ja illalla raejuustoa+tonnikalaa tai marjoja ja maitorahkaa.
Paino on tippunut muutaman kilon ja mahaa on lähtenyt selkeästi pois. Ostin kesän alussa farkkuhameen kokoa 42, nyt se on liian iso ja vanhat housuni kokoa 38 menee jalkaan jihuu :)

Tänään vauvauintiin,kivaa! :)
 
Takaisin
Top