Elokuun eloja

Keskiviikkona oli neuvola ja siellä terkkari totes että vauva on edelleen raivotarjonassa mutta ei oo kiinnittynyt vielä ni tuli sitte sen neuvolan jälkeen mieleen että mitäs nyt sitten pitäs tehä jos menis lapsiveet ja ei tietäs varmuuella onko vauvan pää vielä kiinnittyny ni pitäskö sillon mennä vasemmalle kyljelle makuulle ja soittaa ambulanssi samanlain ko perätilassa olevien vauvojen kans, vai miten? Ko eikö siinä oo napanuoran pullahtamisen tms riski tai että se kiertys kaulan ympärille tms jos menee vedet eikä vauva oo vielä kiinnittyny?kyllä sitä on ihan uunona ko ensimmäistä oottaa ja kaikki on niin epäselvää..
 
Ei tarvitse. Jos vauva olisi ylhäällä niin sitten olisi se vaara. Yleensä uudelleen synnyttäjällä ei edes vauva kiinnity (itse siis odotan kolmatta ja kuopus sekä tämä ei ole kiinnittynyt) ja koskaan ei ole sanottu mitään ambulanssista. Esikoisesta sanotiin ambulanssista että pitäisi soittaa, koska oli vielä rv 39+ ylhäällä.
 
Juuri joku päivä sitten linkattiin vauvaryhmään juttu, jossa kritisoitiin ohjetta, että pitäisi makuuttaa, jos pää ei ole kiinnittynyt. En kyllä sitä enää löydä.
 
Aa nii justiisa. Mietinki että ois se terkkari varmaan sanonu sen neuvolakäynnin yhteydessä siitä ambulanssista jos se ois tarpeen ko viikkoja kuiten nyt "jo" 37+5. Jatketaan siis kipeiden ja tiheiden suppareitten tai vesien menon oottelua :thumleft
 
Alotin tänään vadelmanlehtiteen nauttimisen, saapa nähä oisko siitä apua supistusten voimistamiseen tms niiko jossaki luki :D tänään viikkoja 37+6 ja vauvveli yrittää tunkea ittensä mahasta läpi, jospa hoksais kohta oikean ulostulosuunnan :)
 
Joko supistelee tiheää ja/tai kipeästi vai mistä sellanen tunne? :)

Se oli vain tunne. Ja vauva oli vilkkaimmillaan juuri silloin. :wink nyt taasväsyneenä ja nenä tukkoisena sängyn pohjalla kun ei muutakaan jaksa.
 
Lantion magneettikuvaus tehty ja lääkärin kanssa tultu siihen tulokseen, että suunnitellulla sektiolla mennään, ellei tietty pieni päätä yllättää ja kääntyä, mitä kyllä suuresti epäilen. Hieman jännittää ja mietityttää koko toimenpide, mutta turvallisempi toimia näin.

Täällä kans tänään todettu, että perätilassa viihtyy ja ei onnistunut kääntö! Uusi kontrollikäynti 1,5 vkon päästä, jos olis kääntynyt.. Sektioon varattiin nyt alustavasti aika, kun lääkäri vähän epäili että pään mitan vuoksi ei välttämättä onnistuis ja itse olin kans kallistunut sektion puoleen. Ihan vauvan turvallisuuden vuoksi. Vähän itseä tietty harmittaa, mutta minkäs näille voi..

Ihan mielenkiinnosta kummallekin: miksi "turvallisuuden vuoksi" sektioon? Vauvan pään koon vai ahtaan lantion..? Mua jaksaa ihmetyttää, miksi jotkut lääkärit tahtovat perätilaiset ehdoin tahdoin mieluummin leikkaukseen kuin alateitse. Välillä kuulee, että motivoitunutkin pt-synnyttäjä yritetään käännyttää turvallisuusaspektilla, vaikka osaavissa käsissä pt-synnytys on todennäköisesti aivan yhtä "epäturvallinen" kuin mikä tahansa muu virhetarjonta (esim. otsa edellä). Sinänsä harmi, kun tottakai osaamistaso sairaaloissa laskee, jos ei tällaisia ns. erikoistilanteita pääse koskaan kokemaan.
 
Ihan mielenkiinnosta kummallekin: miksi "turvallisuuden vuoksi" sektioon? Vauvan pään koon vai ahtaan lantion..? Mua jaksaa ihmetyttää, miksi jotkut lääkärit tahtovat perätilaiset ehdoin tahdoin mieluummin leikkaukseen kuin alateitse. Välillä kuulee, että motivoitunutkin pt-synnyttäjä yritetään käännyttää turvallisuusaspektilla, vaikka osaavissa käsissä pt-synnytys on todennäköisesti aivan yhtä "epäturvallinen" kuin mikä tahansa muu virhetarjonta (esim. otsa edellä). Sinänsä harmi, kun tottakai osaamistaso sairaaloissa laskee, jos ei tällaisia ns. erikoistilanteita pääse koskaan kokemaan.

Mulle ainakin lääkäri sanoi, että mahdollista on synnyttää perätilasss mutta riskejä on koska lantio on liian pieni, ensimmäisen kohdalla en halua ottaa riskiä että jäisi jumiin tai käy jotain muuta ja varsinkaan kun ei mistään ole vielä mitään hajua.
 
Ihan mielenkiinnosta kummallekin: miksi "turvallisuuden vuoksi" sektioon? Vauvan pään koon vai ahtaan lantion..? Mua jaksaa ihmetyttää, miksi jotkut lääkärit tahtovat perätilaiset ehdoin tahdoin mieluummin leikkaukseen kuin alateitse. Välillä kuulee, että motivoitunutkin pt-synnyttäjä yritetään käännyttää turvallisuusaspektilla, vaikka osaavissa käsissä pt-synnytys on todennäköisesti aivan yhtä "epäturvallinen" kuin mikä tahansa muu virhetarjonta (esim. otsa edellä). Sinänsä harmi, kun tottakai osaamistaso sairaaloissa laskee, jos ei tällaisia ns. erikoistilanteita pääse koskaan kokemaan.

Mulla lääkäri sanoi, että tod. näköisesti vauvan päämitta on sellainen, että ei välttämättä pt-synnytys onnistu. Lisäksi tuttu kertoi eräästä ikävästä, sattuneesta tapauksesta jossa oli arvioitu että kyllä mahtuu tuleen (oli siis pt-synnytys) mutta jäikin päästään kiinni pahasti, lääkäreiltä meni tosi (liian) kauan irroittaa vauva (meni siis lopulta hätäsektioksi) ja vauva sai vakavia vaurioita. Joten ei kiitos. En pystyisi elämään asian kanssa, jos vauvalle sattuisi jotain "vain" sen takia että haluan ehdottamasti alatiesynnytyksen.

Toki tiedostan, että kaikissa synnytyksissä on aina riskinsä mutta itse olen arvioinut että mun kohdalla sektio on vauvan kannalta turvallisin.
 
Mulle ainakin lääkäri sanoi, että mahdollista on synnyttää perätilasss mutta riskejä on koska lantio on liian pieni, ensimmäisen kohdalla en halua ottaa riskiä että jäisi jumiin tai käy jotain muuta ja varsinkaan kun ei mistään ole vielä mitään hajua.

Mä kirjottelinkin jo tonne syyskuun sähinöihin tästä, mutta tänään myös päätettiin meidän sektioaika perätilan vuoksi.
Lääkäri totesi ja yritti rohkaista että se on ihan sama tuleeko sieltä pää vai peppu ensin että synnytys käynnistyy ihan samalla tavalla ja on saman kivunlievitykset.. Mutta eipä se mua saanut ajattelemaan asiaa samalla tavalla. Itelle oli heti selvää että jos ei saada käännettyä niin sitten sektio että en todellakaan näin ensisynnyttäjänä halua ottaa justaan noita riskejä että tapahtuukin jotain ikävää kun pää tulee viimesenä ja kaikki ne lonkkavika jutut ym.. Toki siinä pää edellä synnytyksessä voi yhtä lailla sattua ja tapahtua jotain, mutta kyllä se mun mielipide on erittäin vahva tästä pt:stä että ennemmin kärsin itse kuin että vauvalle tulee jokin hätä.
 
Takaisin
Top