Elokuun elämöinnit

Luin juuri tänään jutun, jossa kerrottiin, että esimerkiksi nokkonen poistaa nestettä ja sitä kautta turvotusta. Kävin heti ostamassa nokkos-piparminttu hauduketta. Oli todella hyvän makuista ja en tiedä kuvttelenko vaan, mutta ehkä sai käydä vähän enemmän vessassa ja jalat sekä sormet alkoivat näyttää vähemmän turvonneilta. Yritän juoda tuota nyt päivittäin ja katsoa alkaako jotkut kengät mahtua tai olla muuta vaikutusta :)
 
Mä alan varmaan keskittyä turvotusten karkottamiseen vasta synnytyksen jälkeen :) kattoo paljon se synnytys itsessään vie niitä pois :)
 
Mäkin jouduin sormukset ottaan pois suunnilleen viikko sitten.. Ja alkuunsa olikin ihan orpo olo ilman vihkisormusta. Kengät mahtuu vielä nipin napin jalkaan, toivottavasti ei tuu enempää turvotusta.

Multa testailtiin eilen se streptokokki, saa nähdä kuulenko maanantain neuvolassa jo tuloksen.
 
Minä tilasin hölmöyksissäni toissaviikolla ittelleni nahkasaappaat syksylle, ja hoksasin vasta ihan tässä pari päivää sitten että hupsistalallaa, olikohan fiksu veto, et noinkohan tuo jalan koko pitää ihan paikkansa tällä hetkellä!! Onneks nyt turvotusta ei ole jaloissa ollut juurikaan, mut vähäsen kuitenkin, et pitää toivoo et saan niistä saappaista jonkinlaista kuvaa kuitenkin et menneekö ne jalkaan vai ei. Onneks kuitenkin tilasin ne nyt talvee vasten, et jos se tuntuu sukan kanssa nyt sopivalta ja sit turvotusten hävittyä hölskyykin vähän, voi sinne sit sujauttaa vaikka villasukat :)

Hoksasin eilen myös että en oo varmaan ikinä saunonu yhtä paljon kuin nyt vimosen kuukauden aikana!! :laughing002Mitenkään tarkoituksellisesti en oo "yrittäny saunoo niin paljon kuin mahdollista", mut nyt kun raskauden myötä ei näköjään iho kuiva juuri ollenkaan eikä saunan jälkeen kroppa vaadi koko kehon rasvaussessiota, oon oikeen mielellään sit saunonu miehen kanssa melkeen joka ilta kun ei tartte suoraan suihkusta singota hirmukyytiä hikipäässä rasvaamaan kuivaa ihoa. Jopa naaman rasvausta voi odotuttaa melkeen sen 10min :thumright

Muutenkin ollaan otettu hyvinkin lunkisti miehen kanssa - katseltu leffoja, juteltu paljon ja tehty kotihommia yhdessä hissukseen ja ajan kanssa, mies kun jäi lomalle viime maanantaina ja mulla alkaa liikkuminen oleen kivuliasta ja aiheuttaa myös supistuksia (lääkäri sanoikin että pitää nyt jättää kaikki fyysinen pois et vauva kestäis sinne sektioon saakka masussa, paikat kun on jo pehmentyny ja supistuksia ollu ainakin viikon pari kertaa päivässä). Niin ei ole kiire minnekään, ja yhdessä on mukava pikkuhiljaa touhuilla ja sipistelllä :)
 
Mulle ystävä kävi tuomassa jotain semmosta imettäjän yrttiteetä ja siinä oli mm. tuota nokkosta. Tilliäkin siinä oli ja maku oli jokseenkin hämmentävä. Mutta jos se auttaus tähän turvotukseen :) Äiteiltä sitä kuulee aina totuuden; minusta on kuulemma tullut tällänen "pallonaama" . Kiitos! :gen053 Ananasmehustakin on jotkut kuulemma saaneet avun turvotukseen.

Mullakin jäi ukko nyt lomalle, pitää ensin viikon ja sitten loput 4 viikkoa kun vaavi on maailmassa. Täytyy ottaa kaikki irti tästä viimeisestä kahdenkeskeisestä ajasta, nukkua ja halia paljon :) Jäänee vähemmälle ainakin alkuun.
 
Mulla on tässä raskaudessa ollut hirveät himot mansikoihin....harmi vaan kun ne ei ole enää niin hyviä kuin alkukaudesta.

Sain ekan äitiyslomakorvauksen muutama päivä sitten...kyllä lämmitti mieltä nähdä ne rahat tilillä! Tässä on nyt 1,5 vuotta vierähtänyt kotihoidontuella, joten oli ihan kiva korotus omiin tuloihin :)

Tänään on taas ollut paljon touhua. Saatiin melkein tytön leikkimökki valmiiksi ja kaikki paikat on kotoa puunattu vanhempien avulla. Huomenna siivotaan auto, asennetaan vauvan turvakaukalo ja viimeistellään leikkimökki. Lisäksi mies saa koota vauvan tripp trapp-tuolin koska ostin sellaisen vauvan kaukalo-osan siihen. Saa sitten pikku-ihminenkin osallistua alusta asti yhteisiin ruokahetkiin. Se menee puoleen vuoteen saakka, joten siinä pystyy sitten suorittamaan ekat maistelutkin :)

Ja huomisen jälkeen olisi tämän mimmin laskettu aika....
 
Mansikoita! Nammmmm..... sylillinen kiitos, niin vedän napaani! :smiley-angelic003

Eilispäivä meni metsässä. Kyllä sen vaan huomaa, että on vauva masussa. Taapertaa ku mammutti tuolla metässä öhisten ja puhisten. Kerättiin eilen tuntitolkulla mustikkaa ja sieniä talvivarastoon, ja lähdetään tässä puolen tunnin sisään uudestaan hakemaan viel pari sankollista lisää. (ahneet marjapossut vauhdissa) Mulla on vaan vähän hidasta toi kerääminen, kun alaspäin taipuminen ei oo enää iha nii helppoa ja kyykyssä ei jaksa kauan olla. Kävin hakemassa itselleni retkijakkaran eilen, joten sen nokassa kun istuu, niin saa vähä levätä samalla ja kädet viuhuaa marjapuskissa. Pitkä päivä taas edessä, kun kerätään aina puhdasta marjaa yleensä käsin. On meillä noukkuritkin, mut tykätään kerätä tosiaan puhdasta marjaa, niin kotona on sit helpompaa, kun ei tartte juurikaan siivota, senkus purkittaa. Kahveet vielä termariin ja sämpylät evääksi, niin mukavasti menee taas aika metässä. Ja muutama litra vettä kans. :smiley-bounce015 Eli ei muuta kun ihanaa sunnuntaina, arvon leidit!
 
Me oltiin eilen yöllä miehen, miehen siskon ja mun kaverin kanssa kattomassa vielä Stigiä baarissa. :happy093 Ei tehnyt mitenkään tiukkaa olla kuskina (toki mies oli selvinpäin mukana varuiks), mutta ei kyllä pystyny enää pomppimaan musiikin tahtiin niinkun ennen. Eli täällä ainakin otetaan ilo irti vielä viimesistä vauvattomista viikoista/päivistä. :happy119
 
Itse taas huhkin eilen siivouksen parissa, toki mies oli apuna. :) Kissalaumaakin olen pessyt hitaasti mutta varmasti, kolme jo pesty! Kolme jäljellä. :wink Yhden pesen vielä tänään, en tiedä, jätänkö kaksi viimeistä miekkosen tehtäväksi. Yhden naarmun sain jo vatsanahkaan, kun yksi katti yritti ottaa hatkat kesken loppuhuuhtelun. Tänään on otettu vähän rennommin, leivottu (taas) ja käyty leikkipuistossa tytön kanssa. Veljenkin kanssa keskusteltu, ja kunhan Pake ei ulostaudu ennen torstaita, niin on sitten varmasti tytölle hoitaja paikalla, kun lähdetään pusertamaan pieni sisarus tähän maailmaan! Ja tuskinpa tälläkään niin kiire on.

Kivalta kyllä kuulosti Suviiin baarikeikka! :) Itsekin vähän haaveilin, josko olisi kesän aikana joku keikka käyty katsomassa (meillä ollaan metallimusiikin ystäviä molemmat), mutta tytön hoidon järjestäminen olisi vaatinut vähän enemmän sumplimista, niin en jaksanut edes ryhtyä setvimään asiaa. :D

Vähän olen kyllä kade Sinbbulle, kun on päässyt marja- ja sienimetsään. :) Minä en täällä edes tietäisi, minne lähteä. Olisi kyllä kiva saada mustikoita ja sieniä pakkaseen. Mansikkaa ja vadelmaa siellä sentään on. Noh, jospa se äiti toisi vaikka mukanaan joku kerta. :wink
 
Me ollaan tuon pari vuotiaan pikkuneitin kanssa käyty mustikkametsällä ja hän on tosi innokas noukkija! Meidän mustikat on mukavasti omalla takapihalla, sen kauemmas ei tarvitse lähteä. Täältä löytyy myös sieniä, puolukoita ja paljon pikku villivadelmia! Yhtään mustikkaa ei mene tytöllä suuhun ennen kun kotiin päästään ja minä olen aina ensimmäinen kotiinlähtijä :) Mä olen myös käyttänyt pikkujakkaraa, niin ei tarvitse kykkiä masun kanssa.

Meillä oli tänään taas kiva hääräilypäivä. Leikkimökki saatiin maalattua loppuun, laitettiin kotona pari taulua ja sisustustarraa seinään ja mies kävi hakemassa meille uuden telkkarin :) Lisäksi ompelin tytön leikkimökkiin verhot ja nukensänkyyn peiton.

Nyt muu perhe lähti vielä ulkoilemaan ja minä saan ottaa rennosti sohvalla makoillen :)
 
Vautsi Sinbbu, olispa itselläkin virtaa lähteä mustikkaan :) Tai kyllähän sinne pääsis vaan pääsiskö takas onkin ihan toinen juttu. Onneksi takapihalta saahaan jotain marjan tynkää pakkaseen. Mustaviinimarjat olisi jo kypsiä :Heartred Olen käynyt jo mutustelemassa muutamia, jos huomenna sais pakkaseen asti.

Kävin vuokraamassa viime viikolla höyryimurin, tarkoituksena puhdistaa kulahtanut haisuli sohvamme... Hyvin alkoi, sohva kannettiin tänään aamulla pihalle ja kone kytkettiin. Kunnes painoin napista päälle. Nappi tippui koneen sisälle eikä suostunut sammumaan. Että sen pituinen se :D Hinkutin sohvan sitten ruokasoodalla ja sitruunalla puhtaaksi ja ainakin pahat hajut lähtivät. Tahrat vaalenivat, mutteivat täysin kadonneet. Hyvä silti! :)

Niin ja nappi jäi niille teilleen.
 
Me asutaan Helsingissä, joten joutuu autoilemaan metsiin. Katottiin aikoinaan vaan kartasta, että missä näyttäisi olevan paljon metsää ja heikosti asutusta, ja ei muuta ku kohteeseen sitten. Nyt onkin muutama apaja vakiintunut ja alkaa oleen arkkupakastinkin täynnä vattua, mustikkaa, metsämansikkaa ja mansikkaa. Eiköhän sitä ristäiskakut täytä ja vauva saa sit aikanaan herkkusosetta. Aamulla olis käyrälle meno.. tosi aikaisin! Pitäs jaksaa muka herätä jo ennen kuutta, että ehtii aamulla äitipolille.. Iha utopiaa herää tohon aikaan. Normisti oon tosi aamuvirkku ollu aina ja huonouninen, mut raskaana ollessa oon nukkunu ku tukki ja tuntitolkulla! Viimeks teininä nukkunu kunnolla. Taidan mennä sänkyyn katteleen telkkaria ja sit vaa ajoissa nukkuun. Luulis unettavan taas tän päivän mesuamisen jälkeen.

Minun pitäs kans siivota.. tälle viikkoo jäi perussiivous tekemättä, kun tuntu koko viikon, et väsyttää(pyh, ku laiskotti) iha hirveesti. Pahimmat roskat imuroin, mut lattiat ja pölyt on pyyhkimättä. Olkoot... joutaahan tuota, sit kun saa taas kunnon energiapiikin. Vai enkö vaan muista, et oon siivonnu?? Hmmm.. välillä tuntuu, että unohtaa päivien kulun, kun lomaillu jo niin kauan.. :D

Pidän peukkuja, ettei Pake tuu ennen torstaita ulos.. musta tuntuu, et mun Höke tulee kohta läpi! :D Koittaa se vaan vieläki jaksaa peppuaan ojennella, vaikka selvästi alkaa tila olla toisella kortilla.
 
Mulla oli vauva eilisen illan peppu niin tossa rinnalla, että kiristi vietävästi. Aamulla ihan pelästyin kun ei kiristäny ja miehellekin sanoin että missä se meitin vauva on. Vattasta löyty, tällä erää eripäin :Heartred
Mulla on jo hiki, jännitys, pelotus ja odotus mielessä. Itkettää ja naurattaa.
 
Mullakii paino vauvan peppu tossa ylävatsalla viel pari viikkoa sitten rintoja, mut nyt peppu on enää vähän navan yläpuolella kun on painunu jo niin alas! :D on kyllä helpompi hengittää :)
 
tääl kans vauva on jo laskeutunu mut ei se kyllä oo mun olotilaa eikä hengitystä helpottanu,samallalailla puuskutetaa menemää ku aikasemminkii.voisko se johtuu siitä et oon tämmönen veneentappi et sitä vaikutusta ei niin huomais? :think005
 
IceCream: jos sä olet kovin lyhyt, kyllä se vauva varmaan ihan eri tavalla vatsasasi täyttää kuin pidemmillä ihmisillä, eli ei ihme jos puuskututtaa edelleen :)
 
joo,kaikki aina niin huolehtii et jaksanko kiivetä portaita ja onko nyt ihan varmaa et ei tuu kaksosia ja voivoi miten iso maha. :laughing002 tosi ärsyttävää kun maha ei oo sen isompi kun muillakaa tässä vaiheessa olevilla.
Eikös orvokilla oo tänään la? :) onko mitää oiretta että synnytys vois käynnistyy?
 
Jospa minäkin lähes ensimmäisen kirjoituksen tänne palstalle saisin aikaiseksi... Alusta lähtien olen aktiivisesti tätä seuraillut,mutta kirjoittaminen on jäänyt :happy090
Itsellä tosiaan huomenna LA, eikä minkäänlaista oiretta tulevasta synnytyksestä ole,tai oikeastaan koko raskaudesta paitsi toi maha ja vauvan liikkeet. Ei siis ainuttakaan kunnon supparia oo tullu,mutta oon itseäni sillä lohduttanut,että enköhän miä tässä lähiviikkojen aikana senkin tunteen saa kokea :)

Näin ensikertalaisena mietinkin että voikohan synnytys oikeesti alkaa ihan ykskaks vaan vaikkapa vesien menolla,ilman sen kummempia oireita??? tai sit vaan iskee kunnon supparit päälle ja sit se onkin menoa...

Ihanaa uutta viikkoa kaikille meille!
 
Mua on vähän huvittanu ku jo parin kuukauden ajan ihmiset kyselly ja ihmetelly et miten mä jaksan enää kävellä paikasta toiseen. Pakkohan se on jaksaa ku ei autooka täs perhees oo :laughing001. Ja näin loppuajasta se liikkuminen luonnistuu jo pelkän potutuksen voimalla. Itekää en mikään pitkä oo (161cm), joten kyl täälki puuskuttamal mennää eteenpäin vaik vauva ei sitä pyllyä enää keuhkoihin tungekaan.
 
Takaisin
Top