Elokuu syntymäkuukautena?

Mangojugurtti

Vauhtiin päässyt keskustelija
Elokuiset 2026
Mitä ajatuksia teillä on vauvan syntymäajankohdasta? Tietysti missä vaan kuussa on ihanaa saada vauva, mutta näettekö jotai plussia tai miinuksia juuri elokuussa?

Minusta on kivaa, kun on vielä hetken lämmintä eli mukavampaa vaunutella ulkona eikä tarvitse pukea niin paljoa vaatetta vauvalle. Mieluiten olisin ehkä saanut kevätvauvan, niin lämpimistä vaunusäistä olisi saanut nauttia kaikista pisimpään 😄

Olen myös kuullut, että kesällä on tukalaa olla viimeisillään raskaana. Toisaalta iso maha on varmaan helpompi pukea kesämekkoon kuin hankkia jättimäistä toppatakkia ja on mukava fiilistellä raskausmahaa vähemmissä vaatteissa 😄

Jännittää juurikin oma jaksaminen ja vointi, jos kesästä tulee oikein lämmin. Kylmällä kun aina voi pukea enemmän ja lämpimämmin, mut kuumalla tulee jossain kohtaa raja vastaan, kun et pystykään riisumaan enempää 😅
Mutta samaan aikaan fiilistelen kyllä hyvällä mielellä juurikin niitä lämpimiä kelejä vauvan synnyttyä, ja itse tammikuun lapsena oon aina ollut kateellinen niillä joilla on synttärit kesällä, kun pääsee juhlimaan ulos ja sää on pääosin hyvä.

Itsellä aiemmat on syntyneet syys- ja lokakuussa, niin mulle elokuu aika tuttua mutta kiva pieni vaihtelu kummiskin. Pääsee lämpöisellä kelillä synnyttämään, eikä tarvii jäätyä siellä synnärillä😅😂

Ensimmäinen ajatus, ihanaa kun saa olla kesän kotona ja jaksamisen mukaan pihalla puuhastella. Sitten mietin, että kuinka kuuma viime heinäkuu oli.😅 makaako koko heinäkuun eteisen lattialla ilmalämpöpumpun alla? 🤣

Noh, tänä kesänä heinäkuun helteillä sanoin että en kyllä haluis olla tämmösellä kuumuudella viimeisillään raskaana 😂 Että tota noin, pääsen sen nyt sitten kokemaan 🫣
Muutoin elokuu kuulostaa tosi kivalta, koska meiltä löytyy yksi maaliskuinen ja 2x huhtikuinen. Kiva jotenkin välillä saada eri vuodenaikaan vauva, käytännöstä en niinkään sitten tiedä.

Mulla on jo muistot kultaantunu kesän kuumuudesta, kun tää marraskuu on ollu niin harmaa ja pimee :D Lähinnä olen miettinyt, että voikohan ensi marraskuussa matkustaa jonnekin lämpimään, tyyliin Espanjaan, jo vauvan kanssa, kun olisihan se kivempi siellä lämpösessä hoitaa sitä ja valvoa öitä, jossei pikkunen nuku :Smiling Face With Smiling Eyes: Onko kokemusta noin pienen kanssa matkustamisesta?

Suomessa olen paljon matkustellut pienen kanssa autolla ja junalla. Meillä tykkää autoilla, joten reissut ovat menneet mahtavasti. Nyt toukokuussa käytiin ulkomailla, niin hyvin meni sekin taaperon kanssa. Nousut ja laskut pahimmat vaiheet lennolla.

Elokuu on meidän perheelle kaikinpuolin täydellinen syntymäkuukausi. Töiden puolesta ei voisi paremmin edes osua, samoin esikoisen ei nyt tarvitse mennä päiväkotiin ollenkaan jos vain sinne saakka nyt päästäisiin. 🥰 Tää oli mun haaveena, että toinen vauva saataisiin ennenkuin esikoisen täytyy päiväkoti aloittaa. Mulla loppuu työt joka tapauksessa jo toukokuussa, joten saan rauhassa lomailla ja aloittaa raskausvapaat ennen vauvan syntymää. Mutta tiedän jo nyt, että kesä viimeisillään raskaana tulee olemaan itselle tosi haastavaa. 😁

Elokuu on meidän perheelle kaikinpuolin täydellinen syntymäkuukausi. Töiden puolesta ei voisi paremmin edes osua, samoin esikoisen ei nyt tarvitse mennä päiväkotiin ollenkaan jos vain sinne saakka nyt päästäisiin. 🥰 Tää oli mun haaveena, että toinen vauva saataisiin ennenkuin esikoisen täytyy päiväkoti aloittaa. Mulla loppuu työt joka tapauksessa jo toukokuussa, joten saan rauhassa lomailla ja aloittaa raskausvapaat ennen vauvan syntymää. Mutta tiedän jo nyt, että kesä viimeisillään raskaana tulee olemaan itselle tosi haastavaa. 😁
Mä kans tos hoksasin, että elokuu osuu kyl parhaiten meidänkin työrytmiin. Miehen työpaikalla on aina heinäkuussa kaikki lomalla, ehditään olemaan kuukausi vielä ihan kahdestaan ja sitten vielä synnytyksen jälkeen muutama viikko vauvan kanssa kolmestaan. 😍

Niin joo täälläkin kiva kun keskimmäinen aloittaa syksyllä koulun, niin ihana olla kotona eikä tarvi miettiä järjestelyitä 😍
Meillä vähän sama kuin teillä että ennestään löytyy 2xmaaliskuinen ja 1xhuhtikuinen niin tuntuu tosi kivalta ja jännältä kokea ekaa kertaa elämässä raskaus eri vuodenaikaan! Olin jo alkanu aatella etten koskaan saa esim. kesävauvaa vaan pystyn vaan saamaan maalis-huhtikuisia vauvoja. 😂 Ja varmaan ois ehkä tälläki kertaa tullu ellei ois yritetty vähän estää raskautta kunnes nyt tähän mennessä joku oikein päättäväinen sielu päätti ottaa sen promillen mahollisuuden ja tulla kaikesta huolimatta. 😂❤️

Mutta meillä esikoisella alkaa eskari ens vuonna ja vähän ite taas jännitän et miten onnistuu se eskarin alotus samalla ku on vastasyntyny vauva. 🤔 Et miten se tarkalleen ajottuu - pääsenkö ees viemään häntä ekana päivänä? Miten pystyn tukea häntä alotuksessa tarpeeks (lapset ollu aina kotihoidossa) ja tuleeko sieltä hirveitä pöpöjä vauvaperheeseen 😵 en ees tiiä millon eskari alkaa ja tietenkään millon vauva syntyy jne… LA on oletetusta ovulaatiosta laskettuna 31.7. ja menkoista laskettuna 1.8. (Kivasti ei tiiä missä ryhmässä kuuluis olla 😂) mut jokatapauksessa vauvahan voi syntyy millon vaan siinä noin kuukauden ikkunassa…

Te joilla on jo kokemusta päiväkodista/eskarista niin tuleeko sieltä kauheesti tauteja?! Pelottaiski teitä se että kotona on vastasyntyny vauva ja joku lapsi menee päiväkotiin/eskariin(/kouluun)? (Ja tuo pöpöjä)

@Florette hauska että sielläkin kevätlapsia 🤭 Vähän samat ajatukset ollut täälläkin, että kykenemmekö vain kevätajankohtaan.

Meillä tämän viimeisimmän maaliskuisen aikaan vanhin oli eskarissa ja toinen päiväkodissa. Pidimme lapset n. 2viikkoa vauvan syntymän jälkeen kotona, ollen kaikin vauvakuplassa. Kun taas sitten päiväkoti&eskari alkoi ei sieltä yhtään sen enempää tauteja tullut.
Seuraava syksy sitten olikin niin että ekaluokka ja viskari. Jolloin joka viikko kuskailin tätä 5 vuotiasta vauvan kanssa päiväkodille. (meiltä matkaa tulee vähän vajaa 3km) Hänellä oli lyhyempi viikko ja vähän vaihtelevat aamut, miten aina vauvan kanssa päästiinkin liikkeelle. 😅 Joskus mentiin vaunulenkin muodossa, useimmiten autolla. Mutta näin jälkeenpäin, kaikkeen sopeutuu kyllä. ☺️

Elokuun alku on sopiva aika kesästä, niin ei travitse sitä kuuminta aikaa odottaa. Saa kesällä kuitenkin nauttiia raskaudesta

Esikoinen syntyi helmikuussa niin kiva päästä kokemaan täysin päinvastainen raskaus vuodenaikojen suhteen. Helmikuu ei ollut myöskään kiva kun lapsi syntyi ja ulkona oli hirveät pakkaset niin ensimmäiset kaksi viikkoa piti viettää vaan sisällä niin elokuussa ei vielä pitäisi pakkasia olla niin pääsisi neljän seinän sisältä nopeammin ulos.

Jännittää juurikin oma jaksaminen ja vointi, jos kesästä tulee oikein lämmin. Kylmällä kun aina voi pukea enemmän ja lämpimämmin, mut kuumalla tulee jossain kohtaa raja vastaan, kun et pystykään riisumaan enempää 😅
Mutta samaan aikaan fiilistelen kyllä hyvällä mielellä juurikin niitä lämpimiä kelejä vauvan synnyttyä, ja itse tammikuun lapsena oon aina ollut kateellinen niillä joilla on synttärit kesällä, kun pääsee juhlimaan ulos ja sää on pääosin hyvä.
Samaistun tuohon kateuteen kesäsynttäreistä 🙈
Maaliskuun lapsena harmittelin kun kaverit juhlivat synttäreitä trampoilla ulkona ja takapihalla telttaillen yms ja omilla juhlilla kökittiin sisällä tai paleltiin lumihangessa 😆😆

Samaistun tuohon kateuteen kesäsynttäreistä 🙈
Maaliskuun lapsena harmittelin kun kaverit juhlivat synttäreitä trampoilla ulkona ja takapihalla telttaillen yms ja omilla juhlilla kökittiin sisällä tai paleltiin lumihangessa 😆😆
Mielikuva lapsista kököttämässä lumiahangessa, oi kun meillä on niin kivaa.🤣

Elokuu on varmasti mainio syntymäkuukausi. Esikoinen on syntynyt syksyllä ja silloin oli jo pimeää koko ajan, kun vihdoin pääsi sektion jäljiltä vähän enemmän liikkumaan. Elokuussa on todennäköisesti vielä lämmintä, ja pääsee nauttimaan kesäjutuista vielä vauvan synnyttyäkin. Toisaalta syntymäpäivä olisi sen verran loppukesästä, että synttäreitä on tulevaisuudessa helpompi järjestää, kun ei kaikki kaverit ole kesälomareissuillaan. 😄 Ainoa miinus on se, että loppuraskaus ja kuumuus on tuskallista, eikä viitsi hirveästi kesälomalla lähteä enää reissuun. Kesäloman voisi toki pitää tällä kertaa kesäkuussa, kun heinäkuu menee jo varmasti työstä poissa. Silloin ehkä vielä uskaltaisi kierrellä kotimaata.

Eipä tarvi rantakuntoa miettiä kun kesällä näkyy jo pitkälle missä tilassa ollaan😎

Mulla helmi-maaliskuussa syntyneitä edelliset, niin ollut kesä edessä ja valo lisääntynyt alussa pitkään, niin ei ole väsymys ollut paha. Nyt päivät pimenee koko ajan ekat kuukaudet, se vähän mietityttää, mutta toisaalta myös kiva nähdä ihan erilainen aika vauvan kanssa😊 Kun ei juurikin ole ensimmäisenä kovat talvipakkaset vaan ehkä vielä jopa ihan lämmintäkin kesäkeliä.

Takaisin