Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsemppiä Zeinika!

Mulla tänään 41+1 viikot. Limatulppaa tullut torstaista asti, viime yönä taas runsaammin. Mahaa jomotellut, koko eilisen odotellut että tulis nyt kunnon supistuksia, mut eipä näkynyt yölläkään. Mä en ota selvää, onko nuo ajoittaiset menkkamaiset jomotukset lieviä supistuksia. Sit oon toivonut että jos ne vaikka olis ja ne siitä voimistus. Ne kun on semmosia että tulee ja menee epäsäännöllisesti. Jospa tämä vielä lähtis luonnollisesti käyntiin.

Eilen illalla vauva oli kamalan levoton, eikö niitten pitäis muka ennen synnytystä rauhottua... Mut tämä pyöri, mylttäs ja potki ihan koko ajan ja tosi kipeetä teki liikkuminen. Ja monta tuntia, rauhottu vasta kun menin nukkumaan.

Onko täällä nyt muita, joilla on yli viikko lasketusta ajasta? No, Zeinikalla taitaa hyvinkin olla, mutta onneks olet nyt päässyt jo hommiin!:D

Täällä on 41+3 tänään eikä kyllä ole merkkejä synnytyksestä. Limatulppaa ei ole näkynyt eikä kipeitä suppareita ihan yksittäisiä lukuunottamatta ihan silloin tällöin. Alkaa tässä usko loppumaan että tuo kaveri olisi mihinkään tuolta tulossa ennen käynnistämistä. Ens ke sitten yliaikaisuuskontrolliin Hyvinkäälle, tuntuu ihan ikuisuudelta odotella sinne asti, mutta minkäs teet, muuta kuin odottelet. Yritän kyllä valittaa siellä kaikki mahdolliset vaivat jos vaikka suostuisivat alkaa käynnistelemään, mutta voipi olla että vasta 42+1 suostuvat käynnistämään, tuolloin keskiviikkona mulla on 41+6..

Milloin sulla on jemna yliaikaisuuskontrolli?

Meidän prinsessa syntyi eilen klo. 18.34 aika loppujenlopuksi nopean synnytyksen lopputuloksena. Synnytyshän käynnistettiin cytotecillä perjantaina klo 15 ja tyttö syntyi lauantaina. Synnytyksen kestoksi taisi jäädä 6 tuntia ja melkein jouduin luomuna nopean edistymisen takia synnyttää.

Paljon onnea nnanna!:)

JenniK88: viime torstaina sain lähetteen, mut aikaa ei ole vielä tullut. Varmaan ne maanantaina mulle sen soittaa. Mutta neuvolassa terkkari sanoi, että ei päästetä yli 41+5, et liekö se Oulussa sitten käytäntö. Et kai se käynnistys viimeistään ens torstaina olis. Minusta taas tuntuu et ens torstaihin on liian lyhyt aika, kun niin toivon että ehtii syntyä ilman käynnistämistä!:D Mut ei mulla mitään isompia vaivoja olekaan, sen puolesta jaksan odottaa.

Jenma: Täällä kans nyt 40+6... Eilen ensimmäistä kertaa varmaan yli kuukauteen tuntui menkkamaista jomotusta selässä, muuten on ollut oireiden puolesta hyvin rauhallista... : D Ja tosiaan, vauva on parina päivänä ollut hiukan rauhallisempi..
Joka tapauksessa, turhauttaa tämä odottelu suunnattomasti vaikka eihän tässä ole enää varmasti kuin maksimissaan se 2 viikkoa??!
Minullekin laittoi terkka perjantaina lähetteen äippäpolille, saa nähdä kans kuuluuko ennen tuota 41+5. Minäkin käsitin että ei täällä Oyssissa annettas mennä yli sen 41+5, mutta se terkka sanoi että se voi olla myös kontrolli vain.. Mutta toivottavasti kukaan ei joudu odottelemaan yli 42+... : /
Kamalaa miten kärsimätön sitä voikaan olla!! Alan olla jo varsinainen kiukkuapina varmasti läheisten mielestä.. Meinaa vaan turhauttaa urakalla : D

Jemna: Meillä täällä varataan itse tuo yliaikaisuuskontrolliaika puhelimitse ja neuvola tekee sitten erikseen sen lähetteen. Varatessa kätilö sanoi että yleensä tämä 'ensimmäinen' yliaikaisuuskontrolli on 41+5 mutta ei haittaa vaikka menee aika 41+6 niinku mulla, kun edellinen päivä oli jo varauksia täynnä. Eli rivien välistä luin että toinen yliaikaisuuskontrolli on sitten vielä sen jälkeen, ja joku muu tänne kommentoi että hyvinkäällä käynnistettäis vasta 42+1,, mutta katsotaan tosiaan kuinka käy. Mä oon niin kypsä tähän odotteluun ja liikkeiden laskemiseen ja öiden valvomiseen että mun puolesta sais käynnistää vaikka heti. Tämä kumpuaa ehkä siitä että äidilläni on käynnistetty kolme raskautta jo kuukausi ennen laskettua ja kaikki käynnistetyt synnytykset menneet aina ilman ongelmia ja suhteellisen nopeasti ja helposti, joten en sillä lailla sitä osaa pelätä tai pitää huonona juttuna, mutta toki yksilöllistähän tuo on miten sitten etenee jos käynnistellään.

Kyllä sitä vaan on kiukkunen ja itkuinen ja niin kamalan turhautunut. Oon miettinyt että tämän stressin takia vauva ei lähde syntymään, liikaa jotain adrenaliinia veressä tai jotain. Siispä olen yrittänyt kooovasti rentoutua, mut ei se ole niin helppoa.
Itse vaan pelkään sitä käynnistämistä. Pelkään niitä kaikkia riskejä mitä siihen liittyy, toki onneksi vauvan ja äidin vointia seurataan silloin tosi hyvin. Mut pelottaa myös, että tulee pitkä ja kipeämpi synnytys kuin mitä luonnollinen olisi. Ja musta on kammottavaa että tiedän sen päivän kun synnytys käynnistyy, paljon mukavampi mun mielestä se, että alkaa vaan yhtäkkiä itsestään. Mutta minkäs teet, pakkopa tuohon on varautua.

Mulla tullu tämä mahdollinen käynnistäminen ehkä jotenkin järkytyksenä, ei meidän suvussa ole käynnistetty synnytyksiä niin sit jotenki tuudittautunut siihen että ei multakaan tarvi. :D Sektioonkin olen ollut koko ajan valmistautuneempi.

Jemna: Juu, mä voin myöntää kans että pääkoppa on tässä kyllä ollut tosi kovilla, turhautumista, itkua ja pinna tosi kireellä on täälläkin, päivä päivältä enemmän kun mitään ei tapahdu.. :( Stressitason laskeminen onkin paaaljon helpommin sanottu kuin tehty.. Kävin myös vyöhyketerapiassa torstaina (tämä terapeutti tekee itse myös täyspäiväisesti kätilön työtä), jossa sitten käsiteltiin pisteitä/alueita jotka auttaisivat synnytystä käynnistymään ja rentouttaisivat mua, mutta eipä tuosta ollut sen kummempaa apua tai vaikutusta mun tapauksessa, kaikenmoista vinkkiä sain myös siihen , miten voi itse synnytystä yrittää käynnistää, ananaksen ja tulisen ruoan syömisestä rintojen hieromiseen sun muuhun on kaikki kokeiltu, ilman mitään vaikutuksia.. :D Tuntuu siltä että kaikki on yritetty mitä vaan yrittää voi, mutta kaveri vain pitää kiinni yksiöstään :) Enää en jaksa yrittää mitään kikka kolmosia, mitä nyt lenkillä tulee käytyä 2-3x pvässä koiran kanssa ja kilometrejä tietysti kertyy noista päivän mittaan, mutta kävelylenkit tekee omalle pääkopalle hyvää. Muutoin olen alistunut siihen, että muuta ei voi kuin odottaa ja ihmetellä (ja turhautua.. :) ) Mieshän tässä on yhtälailla kovilla kun kuuntelee mun marinoita ja surkuttelua päivästä toiseen, mutta viikon sisäänhän tuo onneksi syntyy, tavalla tai toisella, niinkuin sullakin :) eli ei oo pitkä aika enää, vaikka toki jokainen päivä tuntuu ihan ikuisuudelta..

Juu, kyllä on huvikseen tullut kokeiltua kaikki ässät ja tuliset ruuat yms, vaikka eihän ne tietenkään mitään auta.:D mut saahan sitä yrittää ja kyllähän monetkin kikat voi auttaa ainakin siinä rentoutumisessa. :)
Mä luulen et mulle on ollut parasta se että oon lähtenyt nautiskelemaan hyvästä säästä, oon saanut ajatukset muualle. :)
Kyllä mekin vielä vauvat saadaan, tavalla tai toisella. :D

Tänään on lisääntynyt rusehtava vuoto, ja välillä tulee jotain tosi vetistä ja kirkasta jotain. Epäilyttää et onko se kuitenkin lapsivettä kun pidin siteen päällä paperia ja se kastu ihan kunnolla taas. Perjantaina kävin testauttamassa, eikä ollut lapsivettä. Nyt sitä vaan tulee enemmän. Toisaalta tulee enempi myös sitä ruskeaa vuotoa. Otapa näistä selvää.:/

Tänää kotiuduttu sairaalasta. Mä en jaksanu oikeen täppärillä käydä netissä, ni täällähän on tapahtunu vaikka miten paljon kolmessa päivässä! Onnea kaikille, ketkä on oman nyyttinsä saaneet. Taidan jossaki vaiheessa käydä kirjottamassa synnyttyskertomuksen. Nyt täällä ihmetellää pienen kanssa kotia ja koirat ihmettelee pikkusta. Haluisivat lipoa niin kovasti, että joutuu menemään koko ajan väliin, mutta hyvin ottaneet uuden tulokkaan onneks vastaan. Vauva rauhottu heti ku päästii kotii. Varmaa aistii mun stressin, ku viime yön oli ihan mahoton.

Jemna: jospa se sun rusehtava vuoto on sitä limatulppaa ja synnytys häämöttää sulla jossakin lähitulevaisuudessa :) Mulla ei ole mitään värillisiä vuotoja tai limatulppaa bongattu missään vaiheessa. :( Toki alushousuja saa olla vaihtamassa useamman kerran päivässä ja sidettä pitää kun valkovuotoa tulee niin paljon ja onhan se mullakin aika vetistä, mutta ei kuitenkaan sellasia lorahduksia, että epäilisin lapsivedeksi. Lisäksi nää lämpimät kelit tekee sen että mulla ainakin hikoo nivuset ja takapuoli kun touhuan ulkona tai käyn lenkillä joten alushousut tulee hiestä märäksi, joten siksikin saa tosiaan heittää housuja pyykkiin jatkuvasti..

Mä oon jotenkin hysteerinen näitten liikkeitten kanssa nytkun viikkoja on jo näin paljon ja laskeskelen kyllä pitkin päivää vauvan liikkeitä jos on vähänkään rauhallisemmalla tuulella. Toistaiseksi liikkeet kuitenkin täyttyneet, viimeistään siinä vaiheessa jos oon pyytänyt miestä hieromaan alaselkää ja se on sitten provosoinut vauvan liikkeelle ja liikkeet on sitten hyvin täyttyneet. Nytkin liikkuu kyllä oikein reippaasti. Kerranhan mä kävin elokuun alussa vähäisten liikkeiden takia tarkkailussa ja ultrassa synnärillä ja poikahan rupes liikkumaan samantein kun päästiin odotushuoneeseen odottelemaan käyrille menoa ja liikkuikin sitten oikeen olan takaa käyrillä :D no mutta saimpahan itse mielenrauhan ja ultran jne kun siellä käytiin.. Silloin pojan painoksi arvioivat 3330g ja siitä on kolme viikkoa, joten vähän kyllä jänskättää kuinka isoa kaveria täältä sitten pungetaan ulos ensi viikolla jossain vaiheessa :0

Juu, ruskea vuoto ei mietitytä, vaan se kirkas ja vetinen kun siitä on hankala sanoa mitä se on. :D mut varmaan joko vetistä valkovuotoa tai sit limatulppaan liittyvää kun kerta perjantaina se testi oli negatiivinen.

Mullakin tulee seurattua kyllä nyt taas et liikkuuko vauva. Liikelaskentaa ei tarvi tehdä kun liikkuu niin paljon, mut monesti yöllä kun käyn vessassa, pitää sen jälkeen odotella et alkaako liikkua. Olis aivan kamalaa jos aamulla heräis eikä tuntis enää liikkeitä. Jotenkin kun on näin viimeisillä metreillä et saa sen vauvan syliin niin silti vähän pelkää että jos ei saakaan.:/

Näinhän se on että omat pelkonsa siinä on takaraivossa koko ajan ja ennenkuin se käärö tosiaan on siinä sylissä ja siksikin tää odottelu ja päivät jälkeen lasketun ajan tuntuu niin tuskaisilta ja turhauttavilta.. Mulla taas on oikeastaan koko raskausajan poika ollut hyvin rauhallinen yöaikaan ja antanut nukkua, eikä juurikaan yöaikaan liikuskele paljoakaan spontaanisti. Eli toisinsanoen mulla se on sitä että tökin sitä liikkeelle yöaikaan just wc-käyntien yhteydessä jotta tiedän että kaikki ok ja saan siinä muutaman möyrinnän jonka jälkeen tiedän että kaikki ok. Mutta semmosta spontaania rallia harvoin yöaikaan mun mahassa on. Ne virkeimmät ajat möyriä tällä mun kaverilla sijoittuu sinne aamuun ja aamupäivään sekä iltaan, kuten nyt. :) Jospa nuo rauhalliset yöt merkkais sitä että yöt ois suhteellisen rauhallisia sitten syntymänkin jälkeen?! ainakin toivoa voi :)

Haha, kuulostaa niin tutulta tuo yöaikainen vauvan herättely tökkimällä vessareissujen yhteydessä!:D
Mut oikeesti, jos se ei muuten ala liikkua niin en mä yksinkertaisesti pysty vaan jatkaa unia ajatellen että jospa sillä ois kaikki hyvin vaikka ei liikukaan.
Ei mullakaan tämä yöllä paljoa liikuskele, alkuyöstä 23-24 yleensä melskaa ja sit rauhottuu. Toivottavasti se enteilee sitä että nukkuu mahan ulkopuolellakin yöt hyvin.:D sit äippä heräilee yöllä tarkkailemaan että hengittäähän se varmasti. :D

Mulla käynnistettiin perjantaina (42 + 1) ja ihan jäi hyvät fiilikset siitä. Aamusta laitettiin ballonki ja alkoi heti kunnolla supistamaan. Kolme supistusta ja se tipahti jo ulos ja tuohon loppui myös supistukset. Tuolloin olin siis kuitenkin auki enemmin ja kalvot puhkaistiin illalla, jonka jälkeen alkoi taas supistamaan. Ei kuitenkaan kovinkaan kovasti. Tuosta jatkettiin oksitosiinitipalla ja alkoi saman tien aivan järkyttävät supistukset. Paikat avautui nopeasti ja päästiin ponnistamaan ja tyttö syntyi aamuyöllä :Heartbigred Mulla jäi tosi hyvä fiilis koko synnytyksestä ja samoin käynnistämisestä, vaikka se aluksi mua kovasti ahdistikin, kun olin kuullut siitä niin paljon huonoa. Etenkin tuo ballongi oli ihan loistava kapistus!

Tsemppiä kaikille vielä odottaville!

Paljon onnea! :)
Onpa mukava kuulla et sulla on ollut hyvä kokemus käynnistetystä synnytyksestä.:)

Onnea Liinuska! Yhdyn Jemnan kanssa samaan- helpottavaa kuulla että kaikki voi mennä oikeinkin sujuvasti vaikka käynnistellään :) Antaa itselle uskoa siihen, että kaikki voi mennä vallan hienosti vaikka joutuiskin käynnistämään. :)

Takaisin