Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ompas kummaa, mä olen alusta asti kertonut valkovuodon olevan erittäin runsasta. Useastikin, mutta eipä siihen kukaan ole tarttunut ennen viimeisintä lääkäriä :O

Streptokokki on äidille harmiton, mutta voi synnytyksessä tarttua lapseen ja sille on ilmeisesti haitallinen. Jos äidillä streptokokki, saa hän synnytyssairaalassa lääkkeen synnytyksen alkaessa, ettei tartu lapseen. Tällai mulle kerrottiin viime neuvolassa, kun opasti näytteen ottoon. Eli suosittelenpa kysäsemään nanna_h asiasta!

Ainakin helsingin synnytyssairaaloissa otetaan tosiaan pikatestinä tuo strepto näyte synnyttämään mennessä ja jos on positiivinen niin antavat antibioottisuojauksen synnytyksen aikana.
Eli joillain paikkakunnilla testaus neuvolan kautta ja joillain taas synnytyssalin kautta. Käytännöt vaihtelee.

Meillä Oulussa nyt menossa vissiin joku tutkimus tuosta näytteenotosta. PIPSA-tutkimus eli otetaan neuvolassa tuo näyte ja sitten pikana kun ollaan synnärillä. Tutkivat heittoja näytteiden tulosten välillä tjtn :)

Murmur. Mukavahan se on nähdä ihmisiä. Paitsi niitä, jotka eivät varoita olevansa kamalassa flunssassa. Sain sitten jäätävän kurkkukivun ja yskän viikolla 37. Kun on tuo hengittäminen ja nukkuminen muutoinkin älyttömän helppoa. Nyt ei auta kuin rukoilla, ettei synnytys käynnistyisi pariin viikkoon. Ja lupaan omin pikku jalkoineni potkia oveltamme kaikki vähänkään flunssaiset olennot vauvan synnyttyä. Tää tauti tuli siinäkin mielessä ikävästi, että ajettiin kaksi tuntia suuntaansa se hakemaan. Mur.

Jaa, minä en ole kuullutkaan tuosta Oulun tutkimuksesesta. Ei ole vielä streptokokkia multa tutkittu. Kai se otetaan multa sit pikanäytteenä. Pitää kysyä neuvolassa parin viikon päästä jos vauva vielä mahan puolella silloin on.

Lapissa myös tuo Pipsa-tutkimus,lääkäri otti näytteen 35+0 ja sitten tosiaan synnärillä ottavat uudelleen. Käsitin että tuo strepto kun elää vähän omaa elämäänsä eli jos se on jollain kertaa positiivinen niin voiki muutaman viikon päästä olla negatiivinen,ja toisinpäin. Ilmeisesti tuolla tutkimuksella kartottavat että onko mitään järkeä ottaa näytettä jo monta viikkoa ennen synnytystä vai onko parempi vasta siellä synnärillä ottaa (=kustannukset).

Streptovastaus on on voimassa 2viikkoa kerrallaan ja otetaan synnärillä sitten uusiksi jos ehtii vanhaksi menemään. Jos pos. saa antibiootin suoneen jottei tartu vauvaan :)

No mulle taas sanottiin, että strepto näyte olis viisi viikkoa voimassa. Mistä näitä tietää..:shifty: :grin

Heii taas kaikille. Pakko tulla sanoo, et saatiin tänään aika vahva poikalupaus. Selvä pippeli näky ojossa pikkusella olevan. <3 Parin viikon päästä kunnon rakenneultra. Tuo oli päivystyksen kautta tehty kun tuli epämääräsiä kipuja. Terkka halusi ultrata minun mielenrauhan vuoksi vain. :)

Mulle sanottiin että streptonäyte on kuukauden voimassa. Taitaa olla syytäkin tutkia vähän lisää, kun joka paikassa näköjään eri käytännöt :meh:

Onnea Wildside! Kiva kuulla sun kuulumisia :)

Joo tuo voimassaolokim vaihtelee paikoittain eli itse ovat ilmeisesti määritelleet kauanko pitävät näytettä voimassa.. Tuo pikatesti on ainakin helsingissä vaan viikon voimassa.

Mun sisko synnytti kolmannen lapsen perätilassa onnistuneesti. Ekan lapsen kanssa (kun oli perätilasssa) meni sektioon koska ensisynnytys yleensä aina voi olla vähän haasteellisempi..

Miten ihmeessä nuo näytteiden voimassaoloajat voi vaihdella noin paljon? :grin Eikös se ole se sama näyte, ainakin suurinpirtein? Noh, eiköhän he siellä sairaalassa/neuvolassa ole valveutuneita, mikäli uusi näyte pitää antaa. Tai omasta neuvolantädistäni en olisi niin varma, mutta luotan kyllä sairaalan henkilökuntaan :)

Tänään olen saanut siivottua koko kodin lattiasta kattoon. Huh mikä homma tuossa keittiössä oli, kun on niin paljon kaappeja pyyhittävänä, mutta sainpas senkin vihdoin ja viimein hoidettua :p Tästä eteenpäin en varmaan jaksa edes katsoa imuriin tai rätteihin :laughing002

Muaki kyllä vähän ihmetyttää nuo voimassa oloajat.. :s no ei voin kun toivoa että kaikki pitävät paikkansa :D

Mulla otettiin toi streptonäyte ku käväsin joskus viikolla 30+ naistenklinikalla tsekkaa tilannetta. Ottivat sen siinä samalla, mut tosiaan normaalisti ottavat sen vasta kun ollaan menossa synnyttämään. Onhan tossa kymmenen viikkoa välissä jos aatellaan, että laskettuna päivänä syntyis :D

Ottavat varmaan uuden kun meet synnyttää? Ainakin kättärillä ottavat kaikilta jos on ns. Näyte mennyt vanhaksi eli yli viikko aiemmin otettu.

Lähetin miehen kauppaan. Kun tekee mieli Twixiä, niin Twixiä on myös saatava :wink miehen onneksi tämä taitaa olla vasta toinen kerta, kun hän joutuu jotain hakemaan :p

Takaisin