Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on nyt takana 9 neuvolakäyntiä. Niistä kolmella ollut lääkäri mutta kaksi ollu niitä ylimääräisiä. Nyt viimesin oli vaja pariviikkoa sitten viikolla 32+5 ja seuraava tulevana maanantaina 34+5 ja sit se lääkäri 36+6.. mun mielestä Suomen neuvolaohjelmaan kuuluu n. 13 käyntiä joista kahdella lisänä lääkäri, alkuraskaudessa ja loppuraskaudessa.

http://www.hel.fi/hki/terke/fi/Terveyspalvelut/_itiys-+ja+lastenneuvonta/Neuvolak_yntien+m__r_

Tossa joku artikkeli. Mulla aika hyvin pitänyt paikkansa. :p

Mamatson: teillä taitaa olla ihan luksusta siellä :D vaikka en mä valita, mä oon aina saanut apua ja neuvoja niitä pyytäessä :)

Liikelaskennasta: mä sain ohjeeks, ettei sitä tarvii tehä jos omasta mielestä vauva liikkuu normaalisti. Sitten jos herää huoli ettei vauva ole liikuskellut koko päivänä normaalisti niin sitten täytyy tuota liikelaskentaa tehdä :)

Mulle teki tiistaina äitiyspolin lääkäri sen lantion kopeloinnin.. ei ollu muuten kivaa! Tuntu ihan tosi epämiellyttävälle. Mutta mä sain arvion,että mahtus vaikka viis kilonen syntymään :D on ainakin levee synnyttäjän lantio meikäläisellä. :D

Huikkaan noista neuvolakäynneistä, vaikka toista jo odotankin. Joensuussa ovat vähentäneet koko ajan käyntien määrää. Tänään juuri kävin (32+4) ja se oli kuudes merkintä neuvolakorttiin. Ja noista kuudesta on kaksi ultria, joissa ei ole äitin mittoja/arvoja katottu mitenkään ja yksi lääkärineuvolakerta. Eli kolme kertaa olen tavannut terveydenhoitajan ja on tarkistettu arvoja. Tuo lääkärineuvola on ainoa täällä eli ei pääse kahta kertaa, jos raskaudessa ei mitään erikoista. Minua terkka ei meinannut ensin ollenkaan laittaa tuolle yhdellekään lääkärikäynnille, mutta sanoin mielelläni käyväni ja halusin tarkistuttaa että kohdunkaula on normaalimittainen. Jos en olisi tätä vaatinut niin kohdunkaulaa ei olisi katsottu raskauden aikana ennen kuin synnyttämään mennessä. Loppuraskaudessakin käyntejä terkalla on vain kahden viikon välein, kun kaksi vuotta sitten esikoista odottaessa ne vielä tihenivät viikon välein oleviksi.

Joo tollasen ohjeen mäki sain liikelaskennasta että tekee jos itsellä on sellanen olo eikä muuten tarvii ottaa stressiä. Eikä se nyt kokoo päivää voikkaan liikkua :)

Joo ja toi on kuulemma vähän epämukava homma mut mul on vähän tullu sellanen hissukka olo meidän lääkäristä.. itse pitää uskaltaa hirveesti sanoa ja todeta. Sf-mitanki mittas ihan päin honkia kunnes mä itse kysyin et pitäiskö mun jalat olla koukussa :D

Ilmeisesti on aika paikkakuntakohtasia nuo käynnit, toisaalta ymmärrän jos ei mitään tarvetta ole mutta sitten pitäisi kyllä olla mahdollisuus aina päästä jos jokin huolettaa.

Minulla on ollut kolme neuvolakäyntiä terveydenhoitajalla ja kaksi lääkärillä, joista toinen oli ylimääräinen käynti. Rv 32 mennään nyt, eli ihan taida kolmeatoista käyntiä tulla täyteen vaikka viikon välein alkais käymään :meh: Jotenkin ensisynnyttäjänä luulin ja olisin toivonut, että olisi ollut enempi käyntejä. Jos mahdollisissa myöhemmissä raskauksissa on vähemmän käyntejä, ei kovin montaa kertaa tarvi vaivautua..

Joo Suomeen verrattuna tää Sveitsin yksityislääkärijärjestelmä tuntuu aika luksukselta monessakin kohtaa. Tosin kyllä se sairasvakuutuskin maksaa ihan kiitettävästi, mihin tää kaikki perustuu.

Mulla on ollut (jos ultria ei lasketa) yksi lääkärin käynti vkolla 30. Suomessa ei vielä kaikissa sairaanhoitopiireissä olla samassa neuvolajärjestelmässä. Oon muuttanut yhden kerran raskauden aikana ja muutto vähän sekoitti tuota käyntijuttua. Itse toivoisin pääseväni vähän ennen synnytystä vielä lääkärille, että katsoo onko vauvan mahdollista edes syntyä alatietä..

Mamatson: joo niin mä vähän arvelinkin. Mutta hyvä että saa rahoilleen vastinetta!

Homssu: kyllä on vähän ollut käyntejä! Ihan käsittämätöntä.. mä oon kyllä ollut tyytyväinen käyntimääriin (ilman niitä ylimääräisiä) ja on saanut tukea ja kannustusta varsinkin vaikeassa raskaudessa.

Tässä on kyllä keskusteluja lukiessa aika hyvin tullut ilmi kuinka paljon paikkakuntakohtaisia eroja neuvolakäyntien yms. määrissä on. Ja ensisynnyttäjillä pitäis olla enemmän käyntejä kuin kakkosta jne. odottavilla. On kyl aika hurjaa jos esikoisen odottajilla on yhden käden sormilla laskettava määrä tarkastuksia.

Saksalainen systeemi on aika lähellä varmaan tota sveitsiläistä, mä kävin neljän viikon välein, nyt on kolmen viikon väli, ja loppuaika kahden viikon välein laskettuun asti, jonka jälkeen kai olis kahden päivän välein tsekkaus että kaikki kunnossa. Sairausvakuutus tosiaan täälläkin maksaa jonkun verran, se on prosentuaalinen osuus palkkatuloista, mutta koska olen työtön, siipeilen aviomiehen vakuutuksessa joten se ei maksa meille ekstraa.

Kylläpäs tosiaan nuo neuvolakäyntien määrä kovasti vaihtelee pelkästään Suomen sisällä. Meillä on täällä käytä 4 viikon välein neuvolassa viikolle 30 saakka ja sen jälkeen neuvolat 2 viikon välein, sekä sitten 2 lääkärineuvolaa tähän lisäksi + sitten ylimääräiset käynnit, jos tarve. Lääkärille pääsee helposti neuvolan kautta. Olen ollut kyllä ihan tyytyväinen.

Riippuu mittaajasta ja tavasta mutta mulla on aina ollut jalat telineissä ja kun mittas jalat alhaalla niin heitti 4cm :D

Ei meil oo mitaan telineita, semmonen perus laveri mis maaten kuuntelee eka sydanaanet ja sit ottaa mittanauhan ja mittaa.. mitaan sisatutkimuksiahan mulle ei oo tehty missaan vaiheessa.

Se on varmaan tavasta kiinni mutta ilmeisesti vaihtelee asennosta. Mulla oli eka neuvolalääkäri vk 11+jotain, ilmeisesti alkuun kuuluu muutenkin mut pääsin aikasemmin ku olin niin huonossa kunnossa.. sillon tehtiin eka sisätutkimus ja kyl niit on tehty joka kerralla ku oon käyny.

Mulla ei oo sitä toista lääkärineuvolaa,kun meillä ei terkan mukaan ole "lääkäreitä talossa" niillä viikoilla kun sen aika olis. 6 kertaa olen käyny neuvolassa (32rv),parin viikon päästä seuraava.

Mäki muistelin lukeneeni mut en uskaltanu sanoa :D mul on sellanen olo että lukia neuvolakortissa mut en oo jaksanu nousta katsomaan :D

Joo niin saatto olla että neuvolakortissa se lukee :D en mäkään jaksa sitä nyt hakee :D

Takaisin