Elämää vauvan kanssa.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiks
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
hiekka: Meillä cuplatonit ei auttaneet, vaan lisäsivät pulauttelua. Olen kuullut lääkäriltä myös sellaisen ohjeen, että yksi tippa neljästi päivässä. Kannattaisiko aloittaa kokeilemalla niin? Ei tosiaan olisi ihan niin työlästä.

[img]http://www.cosgan.de/images/kao/muede/d030.gif[/img] 

Yönsäteelle
vasikkaonnittelut! Teräsmiehelle paljon tsemppiä!

[img]http://www.cosgan.de/images/kao/froehlich/d010.gif[/img] 

Jenni:
Ihanalta kuullostaa oma aika! Me saatiin kans saunoa miehen kanssa eilen kun tyttö nukkui vaunukopassa pukutiloissa. Aiotaan kans kokeilla vyöhyketerapiaa vauvalle.

[img]http://www.cosgan.de/images/kao/liebe/g025.gif[/img] 

Me: Tämä äiti on nyt vähän väsynyt. Viime yönä nukkumaan mentiin kymmenen uutisten jälkeen ja 2.40 herättiin kitisemään, vääntelehtimään, itkeskelemään jne. Aina aamuun 8.30 saakka, kunnes Olivia oli kakannut kahteen kertaan ja piereskellyt yön pörinät pois ja oli oma hyväntuulinen itsensä. Kahteen otteeseen yritin tänään mennä päiväunillekin, mutta vasta toisella kerralla myös vaavia väsytti niin, että nukahti. Mutta vasta minun vatsani päälle....
Huomisia nimijuhliakin kun piti järjestellä, kaupassa käydä jne. No, toivotaan, että onnistuu huominen "nimiäiskahvittelu"! Tarjolla mm.viininlehtikääryleitä, piparjuuri-tuorejuustolla täytettyjä kylmäsavulohirullia ja kylmäsavupororullia, karjalanpiirakoita ja munavoita (totta kai!!), oliiveja, sipsejä, suolakeksejä, kuohuviiniä, porkkanakakkua, kahvia. Tässähän tulee nälkä... :) Jännittää jotenkin tuo nimen paljastaminen, mitäköhän kommentteja se herättää.

[img]http://www.cosgan.de/images/kao/nahrung/k010.gif[/img] 

Mäkin oon kyllä ihan autuaan pihalla teidän kaikkien asioista  Höh..
Ei oo oikein kerinnyt lueskeleen täällä mitään.. tai ehkä olis kerennytkin, mut sit tulee tehtyä hiki päässä kotihommia tai vaan möllittyä ukkelin kainalossa..
Meidän arki rullaa mainiosti eteenpäin.. Yöllä herätään 3-5 kertaa syöpöttelemään ja hyvin usein aamuyöstä sit 4-6 välillä alotetaan "murina" ja kauhea jumppaaminen (myös pierujumpaksi tätä nimitän..) kädet ja jalat vispaa julmetusti ja poika murisee, kuin mikäkin karhu . Rauhottuu kyllä sit uudestaan jatkamaan uniaan, kun otan hänet meidän väliin nukkumaan.. Poika nukkuu siis muuten omassa sängyssään, meidän sängyn vieressä..
Meillä oli tosiaan ne nimibileet reilu viikko sit lauantaina.. Poika tosin kyllä sai nimen jo laitoksella, mutta joimme nimen kunniaks kahveet sukulaisten kans.. Oli kyllä rankka päivä, kun vieraita kävi noin 30.. Onneks isän vaimo autto illalla siivoiluissa ja vahtivat pientä poikaa sen aikaa, et me päästiin miehen kans kahdestaan saunaan ..
Mutta nyt täytyy taas rientää..

Hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti..

Tervehdys! Täälläkin ollaan vähän pihalla kaikkien tapahtumista, yritän aina välillä käydä lukasemassa teidän kuulumisia, mutta nyt on aikaa itsekin kirjoitella.

Mies lähti tänään töihin ja minä olen ensimmäistä päivää yksin kotona lasten kanssa. Ei kovin lupaavasti alkanut tämä päivä. Esikoinen huusi herättyään ensimmäisen tunnin ja mikään ei hälle kelvannut. Lopulta sain vähän syömään aamupalaa ja nyt sitten simahti tv:n ääreen, ilmeisesti otti koville toi huutaminen. Me ollaan oltu myös kipeänä kaikki, paitsi vauva. Esikoisella pariin otteeseen ollut kuumetta viimeisen parin viikon aikana. Käytettiin häntä lääkärissä mutta korvat, kurkku ja silmät oli ok samoin tulehdusarvot normaalit, mutta kuumetta silti lähemmäs 40 astetta. Ilmeisesti influenssaa, kun näin sitkeessä on. Mies tuli sitten seuraavaksi kipeäksi ja sairasti koko viime viikon, mulla alkoi tauti perjantaina. Kurkku sairaan kipeä, yskä ja joka paikkaa kolottaa, ei kiva! Toivottavasti vauva ei tätä tautia saa.

Rikkinäisistä nänneistä kärsin minäkin. Molemmissa rinnoissa pieni haava, jotka ei tunnu paranevan millään. Vaikka kuinka olen rasvaillut ja antanut imakylpyjä. Luulisi että kolmessa viikossa olisi nännit jo tottuneet imetykseen. Epäilin myös sammasta, mutta vauvan suu näyttää puhtaalta, joten en sitten tiedä. Olen kyllä nyt vichyllä ja sitruunalla vauvan suuta ja rinnanpäitä putsaillut, mutta toistaiseksi ei mitään vaikutusta. Ajattelin tuon sitruunan vaihtaa puolukkaan, koska tuntuu että ainakin nännit vaan enemmän ärtyy tuosta sitruunasta. Esikoisesta oli myös aluksi todella kipeät rinnat ja haavoilla myös, mutta muistaakseni se ei kestänyt näin kauaa, vaan paranivat parissa viikossa. No, toivottavasti ei sitä sammasta ole kuitenkaan.

Jälkivuodosta... kauan teillä se kesti? Itsellä nyt siis kolme viikkoa synnytyksestä ja vuoto oli jo tosi vähäistä ja rusehtavaa, kunnes eilen ihan yhtäkkiä tunsin, että nyt valuu jotain housuun. No, vertahan se, ja sitä tulikin niin paljon että housut kastui, vaikka oli side. Väriltään oli kyllä ruskean punaista ei kirkkaan punaista. Se vuoto loppui sitten siihen, mutta vähän säikäytti että onko nyt joku tulehdus päällä. Mietin että olisiko vuoto voinut johtua siitä, että laitoin eilen päälle korsettimalliset alushousut jotka litistävät mahaa. Olisko olleet liian tiukat ja puristaneet mahaa aiheuttaen tuon vuodon??? No, nyt palasin taas löysempään malliinemoticon , saa tukihousut odotella kunnes vuoto loppuu kokonaan.

Meillä vauva on edelleen todella helppo. Yöllä herää syömään kerran tai kaksi, toissa yönä ei syönyt tissiä kertaakaan, mutta muuten kyllä herättiin kun väänsi iiisot kakat. Ja nyt monena yönä vauvan henki rohisee, tai hän kuulostaa räkäiseltä, limaa nenässä/nielussa. Mutta niistäjällä ei saa nenästä mitään tulemaan. Pystyasennossa helpottaa, mutta heti kun laittaa makuulle alkaa kakominen ja rohina. En ole itse saanut nukuttua kun kuuntelen koko ajan vauvan hengitystä. On niin kova huoli kun näkee että toisen on vaikea hengittää.

Me ei olla vielä aloitettu maitohappobakteereita. Kysyin neuvolassa että onko pakollista, jos ei mahavaivoja ole, niin ei kuulema ole tarpeen. Itse syön maitohappobakteereita ja siitä kai osa kulkeutuu myös vauvalle maidon mukana. Esikoiselle syötettiin jos jonkinlaista tippaa ja hän oli kova pulauttelemaan, joten ajattelin nyt kokeilla antaa mahdollisimman vähän mitään, ainoastaan pakolliset.

Semmosta tällä erää, nyt täytyy mennä laittamaan ruokaa! Mukavaa viikkoa kaikille!

maitohappobakteereista Mulle neuvolantäti sanoi, ettei kannata pojalle niitä aloittaa.. Lapsi saa kaiken tarvittavan äidinmaidosta ja ylimääräiset jutut voi vaan sekoittaa mahaa ja saada siis aikaan vatsavaivoja.. Sitten kun lapsi rupeaa syömään muutakin kuin tissiä, tai jos minä joudun antibioottikuurille, niin maitohappobakteerit kannattaa kuulemma aloittaa.. Tää aihe, niinkuin moni muukin taitaa olla sellanen, et vastauksia saat monenlaisia.. Riippuen ihan neuvolantädistä ja neuvolasta..
Meillä poika on onneks ollut tähän saakka hyvävatsainen *koputtaa puuta*.. Ite oon hirmu tarkka sen suhteen, et mitä syön.. Etten vaan syömisilläni aiheuta pojalle vatsanväänteitä..
Jälkivuodosta: Mulla kestää ja kestää.. Välillä näyttää et loppuu.. Saattaa olla päivän tai parikin vuotamatta, kunnes taas alkaa.. Välillä tulee ihan hailakkaa, melkein oranssia vuotoa.. Toisinaan ihan kunnon verta..  ja sektiosta on kohta 5 viikkoa aikaa..
Viperille ja perheelle pikaisia paranemisia! Ikävää tuommonen sairastelu :/

Jälkivuodosta: Mulla nyt ilmeisesti sitte lopulta jälkivuoto loppumassa. Tai ei oo pariin päivään enää tulllu, tosin monta kertaa ennenki on ollu muutaman päivän vuotamatta. Synnytyksestä on siis nyt 7 viikkoa.

Voi että oon kiitollinen siitä, että on jo lämpimät kelit ja Myty tykkää vaunuilla. emoticon  Eilen nukkui putkeen yli 4 tuntia vaunuissa takapihalla, tänään nukkui 3 tuntia ja nyt on nukkunu kaks tuntia, ja unta tuntuu riittävän. Muuten poika on hereillään hirmu kiukkunen ja äreä, tyytymätön. Jotenki tuntuu, että sen rota-rokotteen jälkeen on ollu tuommonen äreä, jos se lääke jotenki ärsyttää raukan masua/suolistoa? emoticon

rota: jos mimmu87:an kommentti pitää paikkansa niin avot! Tää poika on nimittäin nyt jo kiukkunen, itkuinen ja äkänen... koko ajan! emoticonjatkunut jo 3:ta päivää! Maiza oli saanut niin ihanan kuvan hymyilevästä vauvastaan, mutta Casper kun ei ikinä hymyile. Itkee ja itkee ja itkee ja itke... mulla alkaa hermot loppua! Ei poikaan, koska hänellähän vaan on kipuja, vaan tilanteeseen. Kun ei voi mitään tehdä!

meiän vieraanamma on nyt ne hemmetin mahavaivat ainaki joka toinen päivä. cuplatonia välillä annetaan aina kun sen muistaa, mutta ei se niin hirveesti auta. Aina tää on semmosta kakan odottelua kun ei meinaa pikkusen suoli toimia jokapäivä ja sit kun se toimii niin siel tulee semmonen lasti että hyvä että vaippa kestää :D noh seuraava paketti on kyl sit 3 vaippaa :) niin paljon on poika kasvannu että vaipatki alkaa jo olemaan hiukan pieniä. 
Pitäis käydä vaatekaappi läpi ja antaa eteenpäin pienet vaatteet. 

pika pikaa vaan...

miten teidän pienet on sietänyt tota d-vitamiinia? Ja mitä merkkejä ootte antanut? Meillä ei maha kestä yhtään sitä, d-tipoissa päästiin 3 tippaan ja oli pakko lopettaa kun tuo ei tehny muuta kun huutanu kun tuli kipeeks. Sit jekovit:eissä päästin 2 tippaan asti ja sama homma vielä pahempana. Ei siis ton maha kestä sitä. Nyt aion olla paska äiti ja olla hetken antamatta ja sitten uutta kokeilua kehiin seuraavalla merkillä. Väkisin kun en suostu antamaan toiselle jotain mikä selkeesti tekee hänet tosi kipeeksi.

Me lähdetään kohta neuvolalääkärin käynnille, saas nähdä mitä sanoo pojasta :)
Tuun varmaan kirjottelemaan sitten lisää :>

Niin ja semmosta piti kysyä, että miten teillä öisin on valaistus hommat? Eli onko teillä yövalo koko ajan päällä vai miten näette toimia? Meillä on pieni valo koko ajan palamassa että näen pistää tuttia tuolle suuhun öisin, sitä kun räkii ja on niin liikkuvainen että muuten on silmässä tai jossai ihan muualla koko tutti :D

Nuu_: Me ollaan annettu D-vitamiinina annettu RELA+D3-valmistetta, ei ole mennyt vatsa ollenkaan siitä sekaisin.
Mulla yöpöydän ja hoitopöydän valoissa himmentimet molemmissa, niin ei vauva havahdu ja virkisty valoon, mutta itse näen toimia.
Kohta 2-kk neuvolaan, laittelen lisää kuulumisia sen jälkeen!

Nuu: vatsa ei välttämättä mene d-vitamiinin takia sekaisin. Vauvojen pienet suolet vääntää ihan muuten vaan. Kerro mitä neuvolassa sanottiin. Meillä gefilus+D3 tipat.

Meillä on himmeä led-valo läpi yön jotta näen mihin laittaa tissin emoticon

Voimia sulle Jenni74, se on ihan älyttömän rankkaa kun ei saa lapseltaan mitään muuta vuorovaikutusta kun sen itkun :(
Nythän se ei lohduta varmaan yhtään, mutta tulet varmasti muistamaan sen päivän kun jatkuvat mahakivut häviävät ja saat ne ensimmäiset superleveet hymyt lapselta!!  Se on hieno päivä jota valitettavasti jotkut joutuu odottomaan tolkuttoman pitkään :/

Rota-rokotteesta; minusta meillä oli lievästi kuumeinen ja tavallista ärtyneempi lapsi sen rokotteen jälkeen, tosin nyt vasta alkaa olla se muutama päivä kulunut ja se itämisaikahan taitaa olla 2-5 päivää tai jotain sen suuntaista? että voi olla vielä edessäpäin ne kiukut jos on tullakseen. Aika moni on kyllä sanonut että ei ole ollu mitään normaalista poikkeavaa rokotteen vuoksi.

D-vitamiini: minä lukeudun kans niihin "huonoihin äiteihin" kun en sitä lapselleni anna ohjeen mukaisesti... Joka viikko annan mutta vain 3 tippaa ja en todellakaan joka päivä.

Meillä on vintinrappusien kaiteessa "jouluvalot", ne ledit on sopivan himmeät ja on palanu tähän asti joka yö. Nyt en enää niitä sytytä kun pitää kaihtimet auki niin näkee kyllä tarvittavan yöllä. Varsinkin kun ne pimeimmät tunnit meillä nukutaan.

Nyt on tullu vähän takapakkia omassa sängyssä nukkumisessa. Päätti herra yhtäkkiä että hän ei yksin täällä nuku, vaikka tähän asti on menny ihan hyvin. Nyt sitten on illalla otettava kainaloon ja siihen simahtaakin alta aikayksikön. Mut omaan petiin en sitten häntä enää jaksa nousta laittamaan kun yleensä simahdan itsekin samantien kun pää on tyynyssä!! :D

Ulkona on valtavan hieno keli, pitää ehkä ottaa taas niskasta kiinni ja lähteä vaunuilemaan postilaatikolle. Samalla jos kantais liiteristä puita telineet täyteen, kun näkyy nuo yöpakkaset ei hävinneetkään vielä...

Valaistuksesta: Meillä on ollut öisin himmeä yövalo.. Aluksi se häiritsi hieman omaa unta, mut ei enää... Ja jahka tässä hieman mennään kesää kohti, niin ei tarvita sit sitäkään kun voi pitää verhoa vähän raollaan.. Tultiin miehen kans siihen lopputulokseen, et ennemmin pitää pikkuvaloa päällä läpi yön, kuin et sytyttelee valoja..
D-vitskuista: Meillä on käytössä Devitol tipat jotka saatiin neuvolasta.. Pojan maha tuntuu kestävän hyvin sitä 5 tippaa päivittäin.. Pelkäsin etukäteen, et kuinkahan käy? Mutta onneksi pelko oli turha..
Meillä on poika nyt kahtenä peräkkäisenä yönä herännyt vain kerran syömään! Mun tissit meinaa aamulla räjähtää silmille, kun tulee niin pitkä tauko imetyksessä..
Onko teillä muuten ruvennut tuleen minkäänlaista rytmiä päiviin? Meillä poika herää aamuisin aina yhdeksältä pierujumpalle ja vääntämään kakkaa :D (Talviaikaan herättiin kahdeksalta..) Muuten päikkäreitä otetaan milloin mitenkin.. Joskus nukutaan koko päivä ja joskus taas ihan vaan pieniä torkkuja.. Mut aina aamuisin herätään samaan aikaan.. Huomenna tosin onkin toisenlainen päivä, kun mun täytyy mennä jo aamusta 45km päähän asioille ja ottaa poika mukaan.. Saas nähdä miten meidän käy.. Oon märehtinyt kauheesti etukäteen sitä, et missä imetän jos pojalle iskee kauhee nälkä..? Musta on niin ihmeellistä, et miten julkisella paikalla imettäminen voi joidenkin mielestä olla niin vastenmielistä ja paheksuttavaa.. :( Täytyy kai pakata kaikkein suurin harso mukaan mitä kaapista löytyy, niin voi piilottaa tissin ja pojan, ettei kenenkään mieli järky pojan aterioinnista.. Kamalaa, et joutuu ees miettiin tämmösiä.. Missä vaiheessa julki-imetyksestä on tullut niin kauhea asia?
Jaksamisia kaikille mammoille ♥

Rytmistä: Meillä aamu alkaa siinä yhdeksän maissa tai kahdeksalta. Välillä on niin kauheen kiukkunen että ei ehdi vaihtaa vaippaa vaan on heti annettava tuttipullo suuhun. Vaipanvaihto aina sen jälkee ja muut pesut ja rasvaukset ( karstaa päässä niin joutuu laittaa baby oilia vähäsen). Poitsu on sit hereillä miltein iltapäivään asti tai no aina silloin kun päivästä lähdetään vaunuttelemaan niin nukkuu sinä aikana ja on taas heti vaunuttelun jälkee hereillä. Sit alkaa torkuttelu siinä kuuden pintaa illasta.. herää vielä kerran ja on hereillä sen muutaman tunnin syötön jälkee ja menee yöunille siinä puol ysin maissa ainakin näin ollaan pyritty pitämään rytmi siinä. Välillä kyl menee vaihtelevasti toi rytmi jos on poitsulla maha kipeä. 

Rytmistä: Meillä aamu alkaa siinä yhdeksän maissa tai kahdeksalta. Välillä on niin kauheen kiukkunen että ei ehdi vaihtaa vaippaa vaan on heti annettava tuttipullo suuhun. Vaipanvaihto aina sen jälkee ja muut pesut ja rasvaukset ( karstaa päässä niin joutuu laittaa baby oilia vähäsen). Poitsu on sit hereillä miltein iltapäivään asti tai no aina silloin kun päivästä lähdetään vaunuttelemaan niin nukkuu sinä aikana ja on taas heti vaunuttelun jälkee hereillä. Sit alkaa torkuttelu siinä kuuden pintaa illasta.. herää vielä kerran ja on hereillä sen muutaman tunnin syötön jälkee ja menee yöunille siinä puol ysin maissa ainakin näin ollaan pyritty pitämään rytmi siinä. Välillä kyl menee vaihtelevasti toi rytmi jos on poitsulla maha kipeä. 

Meillä ei tunnu olevan minkäänlaista rytmiä. Aamulla herätään siinä 7-9 aikaan, riippuen siitä, monen aikaan Neiti on syönyt yöllä. Ja sitten päivä menee unta vastaan taistellessa. Tissille torkahtaa, mutta ei suostu nukkumaan kun max. puol tuntia kerrassaan. Vaunuissa onneksi viihtyy ja nukkuukin sitten koko ulkoilun, ja jos jätän pihalle niin siihen päälle. Saa edes vähän sitten unta, ja jaksaa olla tytyväinen edes hetken. Meillä kun tuntuu, että aina kun Neiti on hereillä, niin itkee. Mikään ei ole hyvä, ainoastaan olalla kantaminen kelpaa. Eikä sekään aina tunnu riittävän. Vaippaa tarkkaillaan koko ajan, josko se olisi syynä, mutta kun tuntuu että vaikka juuri kun on vaihtanut, niin silti itketään.

No okei, liioittelin ehkä. Kyllä me on saatu ihan hienojakin hetkiä kokea. Hymyjä tulee harvakseltaan, ja ne luultavasti liittyy pieruihin ja muihin vatsan väänteisiin. Ja suunnilleen joka kolmas päivä me saadaan viettää ihan leppoisa puoli tuntinen ihmetellen unipupun värejä. Mutta kun noita itkuhetkiä on suurin osa hereilläoloajasta, niin nuo hyvät hetket painuu niiden alle piiloon. Huoh. Mies kun on töissä, niin oon jotenkin ihan kuitti. En ehdi mitään muuta tehdä kun kantaa Tyttöä olalla tai olla hänen kanssa tissillä. Nytkin toinen taistelee unta vastaan sitterissä ja näyttää todella tyytymättömältä oloonsa. Harmittaa, että pienen vatsa tuottaa meille tällaista arkea. En osaa miettiä mitään muuta syytä itkuisuuteen.

Nojoo. Nyt taas mennään. Onneksi kohta päästään ulkoilemaan, kun ajattelin kävellä mun vanhempien luokse muutamaksi tunniksi. Saa mummi ja pappa kannella Neitiä, jos itse vaikka ehtisin lukea päivän lehden sillä välin. :)

Aurinkoista torstaita teille! <3

hiekka: meillä on ollut hieman tuonlaisia päiviä kans. Ärsyttää, itketyttää ja uuvuttaa. Mutta nyt on taas pari tosi hyvää päivää, poika nukkuu hyvin päivällä ja nukkui yöllä hyvin. Katotaan miten seuraava yö menee. Nämä vaihtelee. Tsemppiä, kyllä tämä muuttuu vielä hyväksi, ja saat ne ihanat hymyt myös!

emoticon

Takaisin