eka neuvola? kuinka saa varhaisultran?

hallansuru

Satasella mukana keskusteluissa
mitä ekassa neuvola käynnissä tehdään  nyt kuun ollut raskaana vähän päälle kuukauden sen laski tuo minun lääkärini.mitä siellä tässä vaiheessa tehdään?

kuinka saisin mielenrauhani vuoksi varhaisultraan ajan? mitä kautta kannattaa hankkia? olisiko järkeä kysellä sitä neuvolasta?

kyselee hyvin neuvoton! :/ olen vain niin huolissani et onko tää oikea raskaus eikä mikää tuulimuna tai kohdunulkoinen.ja et siel on todellakin joku.haluan nähdä sen :( ei sitä kai muuten voi varmistaa?

kyl taidan neuvolastakin kysyä saanko varhaisultraa jotain kautta mielenrauhan takaamisesksi.järkevä vaihtoehto?
 
Hei Hallansuru!

En tiedä missä päin Suomea vaikutat, mutta täällä Helsingin alueella varhaisultra tarkoittaa yksityisellä lääkäriasemalla käymistä. Itse kävin Femedassa. Femedan sivuilla sanotaankin: "Sikiöpussin sijainti nähdään 5. ja sydämen syke 7. raskausviikolta alkaen." Itse olin muistaakseni 6.-7. rv:lla siellä käymässä ja kyllä se sykkivän sydämen näkeminen helpotti mieltä! Käsitykseni mukaan harvalla terveysasemalla=neuvolalla on käytössä ultraa.. Se 1. seulontaultra eli niskaturvotus ultrahan on n. 12. rv:lla. Meillä taisi olla 1. neuvolakäynti jollain 10. rv:lla, eikä siellä vielä silloin kuunneltu sydänääniä. Se oli lähinnä sellainen tilanteen kartoitus, haastattelu homma, en sitten tiedä miten muilla! Suosittelen kyllä lämpimästi sitä varhaisultrassa käymistä, niin saa rauhan mielelleen! :)
 
Heiä hei! :)

Itse soitin rv. 6 ihan tuohon Mehiläiseen ja varasin ajan varhaisultraan. Sain ajankin aika nopeesti, pääsin sinne sitten ultrattavaksi rv. 6+6 :) Ja siellä sykki pieni sydän ja kaikki oli hyvin. Helpotti kyllä, kun sai varmistuksen et alkio on oikeessa paikassa :) Että yksityiselle vaan soittamaan! :) Hinnaks mulle tuli n. 90 €, mut olihan se sen arvoistakin. Ei sitä jaksanu odottaa tuohon Np-ultraan. :D

Asun Turussa, ja mulla ensimmäinen neuvolakäynti oli muistaakseni rv. 8. Siellä vaan haastateltiin kumpaakin vanhempaa; Suvun perinnölliset sairaudet, alkoholinkäyttö ennen raskautta ym. Paino katottiin ja itse sain Influenssa-rokotuksen joka onkin vapaaehtoinen. Sitten sieltä sai paljon lappuja ja lippuja, listan mistä näki mitkä ruoka-aineet ovat hyväksi ja mitä kuuluisi syödä paljon. Eli se oli vaan sellanen juttelukerta, sydänäänet kuunneltiin vasta rv. 12 :) Aikasemmin ne tuskin kuuluu. :/

Sellasta. :)
 
Takaisin
Top