Ehkäisyrengas ja vauvan yrittäminen

sallahaa

Kunnioitettu kommentaattori
Elomammat 2016
Lokamammat 2018
En tiedä onko tästä aiheesta jo aiempia aloituksia, kun en jaksa kaikkia selata läpi, ohjatkaa toki aiempaan keskusteluun jos sellainen on! :)

Eli asiani on tämä: Onko muilla ehkäisyrengasta käyttävillä minkälaisia kokemuksia raskauden alkamisesta renkaan poistamisen jälkeen? Itselläni on nyt tilanne, että aijomme elokuussa aloittaa vauvan yrittämisen, joten mietin pitäiskö minun ottaa rengas jo aiemmin pois, vai otanko sen normaalisti taukoviikon alkaessa, odotan menkat ja en laita uutta enää, vaan aletaan tiirailla sitä ovista?

Huolettaa kun oon kuullut, että keho palautuu hormonaalisesta ehkäsystä hitaasti, että hidastaako se nyt kovin tätä hommaa...

Kuten varmaan arvaatte kyseessä on siis esikoisen suunnittelu! :grin
 
Ystävillä tärpännyt heti pois jättämisen jälkeen, itselläni ei, vaan piti jopa käynnistellä menkkoja hormonipillereiden avulla (en muista mitä olivat mutta lääkäri määräsi kun reiluun puoleen vuoteen ei tullut kuukautisia). Yleisesti uskon että ei pidä paikkaansa se että hormoni ehkäisystä keho palautuu hitaasti vaan kyse ehkä enemmän siitä että "hedelmällisin ikä" on ohitettu ehkäisyn kanssa. Näin olen myös jostain lukenut :)

Neuvoni onkin että kannattaa jättää pois heti kun vain haluaa, mikäli elämäntilanne sen sallii että lapsi on tervetullut koska vain, eihän niitä suunnitella vaan saada :wink

Onnea yritykseen!!
 
Kiitos RiinaEmilia vastauksesta! :)

Mä oon 22v, eli ainakin iän puolesta pitäis olla hyvät edellytykset, muutenkin elän terveellisesti. Mut sitähän ei koskaan tiedä miten käy...

Me kyllä ihan sen takia joudutaan suunnittelemaan, koska halutaan valmistua ennen vauvan syntymää. Jos opinnot ei ois kesken, niin toki saisi tulla vaikka heti :) Lapset on toki lahja eikä niitä noin vain saada :)
 
Mulla oli ehkäisyrengas käytössä ennen lapsia ja kyllä mulla ainakin kropan palaaminen normaalijärjestykseen kesti kuukausia. Se näkyi todella epäsäännöllisinä kuukautisina kun yleensä mulla on selkeä kierto. Raskauduin muistaakseni 7. tai 8. kierrosta. Rengas oli siis käytössä useamman vuoden. Toinen lapsi oli toiveissa melko pienellä ikäerolla ja keskustelin asiasta gynekologin kanssa joka suositteli kondomia ehkäisyksi lasten välille. Toinen raskaus alkoikin sitten huomattavasti nopeammin ja siinä välissä mun kuukautiskierto oli säännöllinen. Eli uskon että hormonaalisella ehkäisyllä on vaikutusta, toki varmasti ikä-ym.tekijät vaikuttaa myös raskaaksi tuloon.
 
Mulla oli rengas käytössä 3 vuotta ja sitä ennen pillerit useita vuosia. Rengas jätettiin pois 6/2014 ja perheenlisäystä alettiin yrittämään 7/2014 asenteella "tulee jos on tullakseen". Koko tämän ajan eli lähes vuoden kierto on ollut säännöllinen ja ovis tulee ajallaan, mutta loppukierrosta on viikko tiputtelua ennen menkkoja. Ensi kiertoon saan käyttöön Terolut-keltarauhashormonin, josko se auttaisi sekä tiputteluun että plussaamiseen :) Ai niin ja olen 28-v eli ei iästäkään pitäisi olla kiinni.

Eli jättäkää ihmeessä rengas jo nyt pois niin ehdit tutustua omaan kiertoosi ja opetella tunnistamaan ovulaatiota jo etukäteen :)
 
Kiitoksia Aamu ja Larissa! :)
Pitäisiköhän se jättää sitten jo seuraavan taukoviikon jälkeen pois... Ärsyttävää vaan semmonen kortsujen kanssa pelleily kun oo tarvinnu moneen vuoteen :wideyed: Eikä mieskään niitä tykkäis käyttää, kun ei kuulemma tunnu niin hyvälle...

Mullahan oli siis epäsäännöllinen kierto ennen kun aloitin alunperin pillerit joskus 2009... Kierron pituutta ei voinut määritellä mitenkään, kun menkat tuli miten sattuu jos edes kerran kuussa tulivat, ilman mitään ennakko-oireita. Sit jos ja varmaan kun se epäsäännöllinen kierto palautuu, niin sitpä se raskautuminen vasta mielenkiintoseks muuttuukin... :sad001
 
Takaisin
Top