Ehkäisyn pois jättäminen - salaa

Ei mitään salajuttuja. Pitää vaihtaa kumppania tai olla ilman.

...no enpä sit lukenut artikkelia ensin. Ei kai tossa tapaukses voi noin vain vaihtaa kumppania.
 
Ei. Ei, ei ja ei. Ei lapsen olemassaolo ole mikään äidin oma juttu, vaan äidin, isän ja ennen kaikkea lapsen. Ja jokaisella lapsella on oikeus olla isälleen muuta kuin itsekkään juonittelun lopputulos - aito vahinkokin on paljon parempi vaihtoehto! Minusta lapsia haluava nainen voi kieltäytyä käyttämästä ehkäisyä, mutta ei salaa. Olisiko miehellä oikeus olla salaa käyttämättä ehkäisyä, jos sellaiseen olisi mahdollisuus? Tökkiä kondomi reikiä täyteen? Ei todellakaan!! Ja vaikka se raskaus ja synnytys onkin äidin kontolla niin se lapsi on molempien lapsi ihan koko ikänsä.

Mie odottelin kauan että mies kypsyi ajatukseen lapsesta, ja hetkittäin pelkäsin ettei kypsykään. Joskus leikittelin ajatuksella että ehkäisy oikeasti pettäisi tai unohtuisi (kondomi), ja tiesin että lapsi olisi silloin otettu avosylin vastaan, mutta koskaan ei käynyt mielessäkään salaa pakottaa toista isäksi... tai pakottaa lapsi syntymään isälle joka ei ollut valmis (vahingot on eri asia, niihin on vain sopeuduttava). Se on vain väärin.

Mun mielestä tämä on hyvin selkeä juttu. Vaikka tiedänkin sen polttavan halun ja tarpeen saada lapsi. Mutta toisaalta synnitön heittäköön sen ensimmäisen kiven...
 
En hyväksy. 

Ja joo, meilläkin on se tilanne että kaksi aivan ihanaa lasta on perheessä.  Mun tekisi mieli vielä yhtä mutta mies on tyytyväinen kahteen.  Onhan se tietenkin niinkin että millä oikeudella se lasta haluamaton osapuoli "saa sanella ehdot" mutta kuten Minttuliina tuossa totesi niin lapsen oikeuksistahan siinä on kyse.

Vahinko voi sattua mutta se että äiti kuumeissaan jättää pillerit syömättä tai laiminlyö ehkäisyn muuten ei ole vahinko!
 
En miekään hyväksy, vaikka toki tää on aika kaksi piippuinen homma..

Itse en ees pystyis tollaista tekemään. Se vaatii kuitenkin toisen pettämisen, toiselle valehtelua ym. mikä ei ole rehellisessä ja hyvässä parisuhteessa mitenkään hyväksyttävää.

Toki tulee just tuo näkökulma, että miksi se joka ei lapsia lisää halua, saa sen "määräysvallan".. Mut toki siinä kohtaa pitää ajatella sitä lastakin. Aina toki on mahdollista että se isäkin sitten raskauden aikana ja vauvan synnyttyä tulee toisiin aatoksiin ja varmasti rakastaa sitäkin lasta niinkuin muitakin, mutta kyse on kuitenkin siitä, että kyllähän se pitäisi olla valta määrätä siitä kuinka monta lasta itselleen haluaa hankkia.

Meillä mies on nyt asettanut lapsi luvun kahteen. Oon sen hyväksyny ja tässä vaiheessa se tuntuukin juuri sopivalta. Sitä ei tietenkään tiedä rupeaako jossain vaiheessa kolmannesta haaveilemaan, tuskin kuitenkaan.. :) Hankala tilannehan tuo on, kun molemmat haluaa eri asioita, mutta parisuhteessa sitä välillä joutuu joustamaan! Nyt tosiaan pitää ajatella sitä lastakin, eikä vain itseään ja puolisoaan! :)
 
Mä odotin myös kauan (no, omasta mielestäni kauan, kolme vuotta siis), että mun mieheni olis valmis isäksi. Aina tuli jotain, miksi vielä ei ollutkaan hyvä hetki. Jomman kumman pitäis valmistua ensin, pitäis mennä naimisiin jne. Mä valmistuin ja mentiin naimisiin. Mies päätti, että hän haluaakin itse valmistua ensin ja olla työelämässä jonkun aikaa. Sanoin, ettei käy mulle. Miehellä olis ollut vielä monta vuotta opintoja ja mä halusin perheen nuorena. Jossain vaiheessa heitin jo ilmoille, että jos vielä tulee jotain miksi taaskaan ei ole hyvä hetki, niin sitten lähen lätkimään. Ei onneks tarvinnut lähteä.

Eli ymmärrän kyllä mitä se kuume voi pahimmillaan olla ja jotkut saattavat sitten sortua huijaamaan puolisoa. Mun mielestä se on kuitenkin väärin enkä itse tekis niin. Rehellinen täytyy olla. Toki siinä on toisellakin osapuolella vastuu. Mä esimerkiks sanoin jos suhteemme alussa, että en sitten odota niin kauan, että mieheni valmistuu ja hänen mielestään ei tarvinnutkaan. Mutta sitten tuntui mieli muuttuvan. Ja kyllä se on ihan okei muuttaa mieletään, mutta täytyy siis olla rehellinen eikä vaan lykätä asiaa ja uskotella toiselle, että sitten kun on sitä tai tätä...

Toi kyseinen Camilla tiesi alusta asti, että mies halusi vaan yhden yhteisen lapsen ja oli päättänyt sen hyväksyä. Tossa tilateessa ei tosiaan ehkä voi lähtee lätkimään, mutta ei myöskään ole oikeutta hankkiutua raskaaksi tuolla tavalla. Ymmärrän Camillaa, mutta en hyväsy sitä mitä hän teki.
 
Itselle ei kyllä tulisi mieleenkään hankkiutua raskaaksi salaa! Sehän olisi laskettavissa petokseen, koska kyllä siitä tulee niitä taloudellisiakin kuluja... mutta jos jättää rahapuolen kokonaan ajattelematta, niin onko se oikein sitä lasta kohtaakaan? Ja mitäs nainen sitten tuumaa, jos mies päättääkin äänestää jaloillaan ja jättää naisen?

Mä voin vielä jotenkin ymmärtää sen, että hankkiutuu yhden illan juttuihin toiveena raskautuminen (vaikka tääkin on äärimmäisen kuuma peruna aiheeksi ja ristiriitoja täynnä), mutta miten kukaan voi oikeasti tietoisesti satuttaa kumppaniaan niin pahasit, että jotain tällaista tekisi! Mä ainakin suuttuisin ihan mielettömästi, jos mun miehellä olisi mahdollisuus tehdä näin ja se sen tekisi! Jos ei parisuhteessa pysty asioista tuon vertaakaan puhumaan ja yhdessä jotain "kompromissia" (jos sellaista tässä tilanteessa voi olla, eiköhän se oo My way or the highway) keksimään...

Hah, sama kun mä intän ja kärtän mieheltä naimisiinmenoa ja se vaan sanoo "Jonain päivänä", niin pitäiskö munkin sitten juottaa mies känniin ja huijata ensin hankkimaan luvat ja sitten maistraattiin? ;)

Ja ps. en lukenut nyt artikkelia, en ehtinyt, kun aihe rupes suututtaa niin kovin!
 
eipä tarvinnu hankkiutua salaa raskaaks ku tarpeeks kauaa puhuttii asiasta ni eiköhän se sit itestää jääny pois yhtenä iltana, kortsuja ku käytettii. no ny poika jo 3 kk ja ny lämmittelen ajatusta toisesta miehelle ja on se jo pikkase lämmenny muttei iha vielä et vähä aikaa viel ku puhuu miks se ois nii hyvä ennen ku ikäeroo ois liian paljo ni kyl se kohta taipuu toisee lkapsee.. :)

ei ois kivaa miehen kannalta saada lapsi vasten tahtoaan ku sillohan lapsiki siitä voi kärsii jos huomaa ettei isä välitäkkää...
 
Takaisin
Top