Ehkäisyasiaa synnytyksen jälkeen

Kesäesikko

Jostain jotain jo tietävä
Itseä mietityttää tuo ehkäisyn valinta näin esikoisen jälkeen, lääkäri kirjoitti jälkitarkastuksessa reseptin sekä hormonikierukkaan että ehkäisyrenkaaseen.
Minkälaisia kokemuksia teillä on kyseisistä kapistuksista? Tai mihin päädytte? Kiinnostaa kyllä tietää jos joku meinaa heti yrittämään seuraavaakin :p
Kondomia myös olen miettinyt kun nuo kaikki hormonit kauhistuttavat, mutta raskautumisen pelko on sen verran suuri, että en taida uskaltaa jättää sen varaan (itseni ja mieheni tuntien tulisi varmasti niitäkin kertoja kun jäisi käyttämättä)
 
Minä sai neuvolasta minipillerit nyt jo kuukausi ennen jälkitarkastusta, kun päätin ottaa ehkäisykapselin, ja niitä pillereitä pitää syödä 4kk ennen kuin kapselin saa. Oli mukava lääkäri kun antoi pillerit nyt etukäteen, niin saa kapselin periaatteessa kuukauden aikasemmin :)
 
Mä päätin ottaa laastarin. Arvoin pitkään renkaan ja laastarin välillä, mutta koska en oikeen tamponiakaan tykkää käyttää, niin päädyin tuohon laastariin. Aloitan kyllä tosin vasta imetyksen loputtua, ei tota laastaria saa imetyksen aikana kai käyttääkään... Imetys aika mennään riskillä. Meillä ei kauhee katastrofi olis jos neljäs ilmottais tulostaan, vaikka mielellään tässä nyt vähän väliä pidettäiskin. (Mulla oikeestaan on jo vauvakuume :grin)
Kierukkaa mä en varmaan ota ikinä, mua ahdistaa ajatus ylimääräsistä kapistuksista sisällä, jota en ite ees sais pois :confused:
 
MInä olen tästä vähän stressannut, kun olen kovin neuvoton :D Haluaisin välttää hormoniehkäisyä, sillä epäilen sen olevan syynä koviin päänsärkyihini.

Käytin vuosikausia e-pillereitä ja minulla oli aina tietyssä kohtaa kiertoa (melkein kellon tarkasti) päänsärkyä. Siitä juttelinkin gynen kanssa, mutta oikein muita vaihtoehtoja ei tarjottu. E-pillereiden lopetuksen jälkeen tulin niin nopeasti raskaaksi, etten voinut päätellä, oliko pillerit syynä. Raskausaikana päänsärkyjä ei ollut, joten nyt jännittää, alkavatko ne uudelleen.

E-pillerithän eivät ole edes vaihtoehto imetyksen aikana, mutta epäröin myös minipillereitä. Mies taas ei haluaisi käyttää kondomeja, ja kierukka tuntuu liian pitkäaikaiselta... Ei taida olla paljon hormonittomia vaihtoehtoja tarjolla? :sad001
 
Me mentiin ennen raskauden yritystä reilu pari vuotta "varmoilla päivillä" (säännöllinen kierto), keskeytetyllä yhdynnällä ja kumilla. Lopetin pillerit juurikin kovien päänsärkyjen vuoksi. Nyt en kyllä yhtään tiedä mitä tehtäisiin ehkäisyn suhteen. Siis jotenkin se raskauden mahdollisuus pitää tässä tilanteessa ehkäistä, mutta en halua käyttää mitään hormonivalmisteita ja kierukka tai muu sisään laitettava ällöttää. Kumi on epämiellyttävä. Ehkä jatketaan kuitenkin vanhoilla menetelmillä... Ilman kumia ei toki uskalla touhuta ennen kuin kuukautiskierto normalisoituu.
 
Me kanssa luotettiin varmoihin päiviin, ennenkö pikkumies ilmoitti tulostaan. Ei siis toiminut meillä ehkäisykeinona. :wink Vaikka pari vuotta ehdittiin kyllä mennä ilman raskautta, ja kiertoni sattui käymään epäsäännölliseksi juuri tuon raskautumisen aikaan, että olisi varmaan toiminut edelleen jos kierto olisi ollut säännöllinen (aika suuri jos). Periaatteessa tuon kierron muutoksenkin olisi kyllä ehkä voinut ennakoida, jos olisi menty varmoilla päivillä ns. oikeaoppisesti, eli tarkkailtu valkovuotoa ja kohdunkaulan muutoksia ja ruumiinlämpöä ja luettu kuukautiskiertoa sillä lailla, mutta mä en ikinä saanut aikaiseksi ja se ei sitten toiminut ilman. Nyt siis ei enää todellakaan meinata kokeilla tuota uudestaan.

Aiemmin halusin välttää hormoneja kun ne ei mielestäni sopineet mulle, mutta nyt olen miettinyt että voisin taas kokeilla jotain hormonaalista ehkäisyä. Kärsin e-pillereiden lopettamisen jälkeen lievästä aknesta aina raskautumiseen saakka, ja luulen että mulle (tai mun ihotyypille siis) ei sovi olla kauan aikaa normaalilla kuukautiskierrolla, vaan raskaana/imettäessä tai sitä tilaa matkien (eli ehkäisypillereillä) ihoni voi paremmin. Enkä meinaa raskautua uudestaan pitkään aikaan jos ollenkaan, eli e-pillerit olisi ehkä se ratkaisu, tosin en haluaisi kokeilla niitä kuin vasta imetyksen jälkeen. Sitä odotellessa pitäisi hoitaa ehkäisy jotenkin muuten, ja olen nyt miettinyt joko hormoni- tai kuparikierukkaa. En tykkää ajatuksesta että se olisi kohdussa eikä noin vain saisi pois, mutta en oikein keksi parempaakaan vaihtoehtoa. Kumi olis mulle ok, mutta mies ei tykkää.

Muuten mun lukemassa Äidiksi ensi kertaa -kirjassa (joka on norjalaisen lääkärin kirjoittama) väitetään, että täysimetys olisi yhtä luotettava ehkäisykeino kuin kondomit, kunhan tietyt ehdot täyttyy (eli vauva ei saa mitään muuta kuin rinta-maitoa, kuukautiset ei ole alkaneet, imetetään myös öisin). Aika jännä, kun kuitenkin täällä joka paikassa kuulee miten imetys ei ole luotettava ehkäisymuoto. En ajatellut itse ottaa riskiä kun on jo yksi yllätysraskaus takana (+ meillä noi ehdot ei aina ihan täyty), mutta mun mielestä ihan mielenkiintoista kuitenkin.
 
Meidänkin esikoinen on "varmojen päivien" tulos :grin
Meillä on jo kahdesti imetys ehkäissyt tehokkaasti, niin siihen on kova luotto nytkin :) Oon kanssa lukenu saman jutun kuin Annisla. Siis tuosta imetys ja ehkäysy asiasta. Eikös siinä ollu vielä, että imetysvälit ei sais olla yli neljää tuntia?
 
Mä ajattelin viikon päästä jälkitarkastuksessa pyytää hormoonikierukan. Ennen muksuja oli pillerit ja välissä ei mitään. Pelitti siis imetys hyvin, mutta nyt ei jätetty sen varaan, koska lapsiluku meillä täynnä ( alkoi menkat siis vasta 14 kk) synnytyksestä - imetin reilun 12 kk).
 
Itse en täysimetyksen tehoon ehkäisyasiassa uskalla luottaa. täällä on menkat alkaneet joka lapsen jälkeen yhä aiemmin. totaalitäysimetyksellä:wink. viimeksi tuli jo 4kk kohdalla, jotain vastaavaa uumoilen nytkin, vaikka kivahan se olis jos pysyis pitkään poissa! mutta se ovulaatio tulee kuitenkin niin "varkain", että pääsisi takuulla raskautumaan täysin tietämättään:grin.
keskeytetty saapi toimia täällä ainakin toistaiseksi.
 
Mulla loppui jälkivuoto n. 5 vko synnytyksestä. Nyt viime päivinä, 6 vko synnytyksen jälkeen, olen huomannut jomottavaa kipua oikean munasarjan kohdalla ja kirkasta venyvää vuotoa. Ovulaatio? Toivottavasti ei! Parin viikon päästä se nähdään...
 
Minkäslaisia kokemuksia teillä aiemmin imettäneillä on menkoista ja imetyksestä, eli loppuuko tai väheneekö maidon tulo kun menkat alkaa? Kuuluisi ehkä imetysjuttuihin, mutta jatkoin nyt ajatusta tänne...
 
Ensimmäiset menkat 1,5kk synnytyksestä sekä tunsin selvästi ovulaation ja päivätkin täsmäs kun oikein alkoi miettiä..ja täysimetyksellä mennään..olisivat voineet vielä hetken olla pois.
 
En ole vielä aloittanut minipillereitä, onko mimmosia kokemuksia niillä ketkä ovat ennen käyttäneet normi e - pillereitä?
 
Mä en tiedä miten imetykseen vaikuttaa menkkojen alkaminen, kun edellisellä kerralla olin niin onnellisessa asemassa, että menkat alkoi vasta kun imetys oli loppusuoralla, eli suurin piirtein lapsen ollessa vähän alta vuoden... Toivoisin samaa tälläkin kertaa, mutta jotenkin on ollut epäilys että pian ne alkaa. Varmaan suurin vaikutus on ollut sillä, että meidän vauva on nukkunut jo muutaman täyden yön tai korkeintaan syönyt kerran aamuyöstä, esikoista sai syöttää sen 100 kertaa yössä. :wink

Ehkäisystä ärsyttää, ettei ei-hormonaalisia vaihtoehtoja ole kovinkaan montaa saatavilla. Hormoneja en enää ala ehkäisynä käyttämään.
 
Ai imetystiheydestäkö se on kiinni, että kuinka pian menkat alkaa? Meillä on väli öisin pisimmillään 6 h, että ei kyllä ihan se 4 tunnin sääntö täyty (ei siis voisi ajatella ehkäisykeinona meillä).
 
Ei mulla ainakaan se imetystiheys vaikuttanut aikaisemmilla kerroilla, kun vauvat kyllä oli sen ensimmäisen kuukauden tissillä jatkuvasti (kunnes jokaisen kolmen kohdalla maito loppunut kuin seinään n.kuukauden kuluttua, eli niin voi kyllä käydä), mutta joka kerta kuukautiset alkaneet tasan kuukausi synnytyksen jälkeen. Ja niin alkoi myös nyt, mutta tällä kertaa maitoa tulee edelleen hyvin, ja se onkin aika ihanaa, kun tämä todennäköisesti on viimeinen lapsi :)
 
Joo eihän se varmasti kaikilla ole imetystiheydestä kiinni, kun nää hormonijutut on niin yksilöllisiä.
Mutta usein yösyöttöjen poisjääminen tai vähäisyys käynnistelee menkkoja.
 
mulla ei menkat oo vaikuttaneet maidontuloon. ainakaan niin että olisin asiaan reagoinut. nyt saisivat kyllä pysyä poissa hyväntovin..
 
Mä tahtoisin samat e-pillerit käyttöön, jotka lopetin ennen raskautta.
Tuommoiset kierukat ja laastarit ym. ei oikein ole mun juttu. Taidetaan mennä ihan kumipuvulla kunnes imetys loppuu :)
Asiasta en ole kyllä miehelle vielä maininnut :p
 
Olin itse neuvolassa järkyttynyt miten itsepäisesti siellä tyrkytettiin vaan pillereitä, kierukkaa tms. vaikka kuinka olisi sanonut etten sellaisia halua. Lopetin aikanaan hormonivalmisteen käytön migreenipäänsäryn takia ja samalla koin siitä olevan muutenkin haittaa, tuli epämääräistä sydämen tykyttelyä ja muljahtelua. Kaikki nuo sivuoireita loppuivat kuin seinään hormonirenkaasta luovuttuani. Sen jälkeen pärjäsin loistavasti Ladycompin avulla kun oli säännöllinen kierto ja siihen aion palatakin kunhan tilanne sen sallii. Tällä hetkellä vauvan kanssa mennään täysimetyksellä. Ilmeisesti ammattilaiset eivät usko tällaisiin varmoihin päiviin, säännölliseen kiertoon ja kehon tarkkailuun perustuvaan menetelmään. Kuitenkin omaa kehoa tarkkailemallakin voi selvittää milloin ovulaatio tulossa. Ladycomp on kallis mutta itse koin sen hyväksi. Mieluummin se kuin keinotekoiset hormonivalmisteet sivuoireineen ja riskeineen.
 
Takaisin
Top