Ehkäisy

Liiri

Oman äänensä löytänyt
Olen harkinnut tämän raskauden jälkeen varustavani itseni kierukalla. Olen kuullut hyvää ja huonoa niin hormoni- kuin kuparikierukasta, mutta osaisitteko te kenties vielä antaa omakohtaisia neuvoja kumpi on parempi?

Henkkoht. vierastan hormoniehkäisyä, joten siksi olisin kallistumassa kuparikierukan suuntaan.

Myös muita ehkäisykeinoja saa suositella, en ole vielä lyönyt lukkoon mitään.
 
Mulla oli itselläni käytössä kuparikierukka enkä huomannut siinä mitään vikaa. Toki olen kuullut että sen kanssa tulee helpommin raskaaks, ja pari kaveria on tullutkin, mutta mä kyllä tykkäsin. Ja siihen olen kyllä sitten joskus taas palaamassa.
Pillerit, eikä mitkään missä on ollu edes jonkinlaisia hormooneja, pistävät mun pään sekasin. En niitä enää ikinä huoli. Hormonikierukkaa mulla ei ole ollut, vaikka monet sitä onkin kehunut.
 
Moikka,

mulla oli hormonikierukka syystä, että mun menkat oli todella runsaat ja haittasi elämää vuorokauden ajan.
Hormonisaanti paikallista ja pidin tästä ehkäisystä ja aioin sitten joskus palata siihen.
Raskauduin poisoton jälkeen kolmannesta kierrosta.
 
Itselläni ei kierukasta ole mitään kokemuksia, mutta tämä tällä hetkellä mahassa kasvava ihme sai alkunsa, kun käytin pillereitä. Eli näinkin voi käydä! Ollaan kyllä silti ihan yhtä onnellisia, kun jos lapsi olisi suunniteltu. Oli vain aika kova ihme siinä tilanteessa, kun menkat vain jäivät ja jäivät [:)]
 
Moi!

Mulla kokemukset molemmista. Otin ensin kuparikierukan, koska ajattelin ihan samaan tapaan kuin sinäkin. E-pillerit ei koskaan oikein sopineet, halut meni, mieliala oli matalalla ja halutessakin kuivuus sitten vaivasi - ongelma mitä ei koskaan muuten ollut olemassa. Oli siis todella ANTI-hormooni-mielellä! [;)] Kupariin siis päädyin, eikä mulla ole siitä mitään hyvää sanottavaa. Jatkuvia välivuotoja, kokoajan sai olla "rätti" jalkovälissä. Menkat oli todella runsaat ja hyvin kivuliaat. Kun seuraavaa sitten mietin, sai neuvolan täti mut puhuttua ympäri kokeilemaan hormoonikierukkaa. Kaupitteli sitä juurikin sillä, että sen vaikutus on hyvin paikallinen. Ei siis pitäisi vaikuttaa mielialoihin sun muuta. Ja siitä ei sitten olekaan mitään muuta kuin hurjasti positiivista sanottavaa. Ensimmäisinä kuukausina oli toki välivuotoja ja meinasin jo hermostua, ettei tämä sen parempi ole. Mutta sitten menkat loppuivat lähestulkoon kokonaan, pientä vuotoa n. 3-4 kuukauden välein saattoi tulla. Ei vaikuttanut mulla ainakaan ollenkaan haluihin tai mielialaan, päinvastoin elämä hymyili kaikinpuolin! Eikä tarvinnut edes pms-oireista enää kärsiä! Ehdoton valinta ainakin mulle sitten, kun lapsiluku on täynnä, jos tässä nyt vielä ainakin yhden pyöräyttäisi ennen sitä... [;)]

Toki nämä jutut on yksilöllisiä, mutta ainakin omasta puolestani voin lämpimästi suositella hormoonikierukkaa! Asennus kylläkin sattuu aikapaljon enemmän kuin kuparin laitto - asetin on kuulemma isompi. Mutta kyllä se kannatti... [:)]
 
Kiitti Papunen!

Samansorttista olen kuullut aiemminkin. Että kuparin kanssa ollut välivuotoja enemmän kuin hormonikierukan kanssa.

Mulla e-pillerit ei ihan hirmusti aiheuttanut niitä tyypillisimpiä oireita, mutta lihoin kyllä niiden aikana aika roimasti ja sairastin pienen masennuksen. En osaa sanoa onko hormonit ja nämä jutut mitenkään yhteydessä keskenään, mutta riskiä ei todellakaan tee mieli ottaa... Että tosissaan on hormoniehkäisyyn ihan HIRVEÄT antipatiat.

Kierukassakin kun on se, että sen kun paikalleen laittaa niin ei tee mieli ottaa sitä parin kuukauden päästä pois, kun se ei sovellukaan. Että toivottavasti osuu sitten ekalla oikein...
 
Kannattaa huomioida myös se, että hormonikierukan hormonipitoisuus päivässä on hyvin paljon pienempi kuin e-pillereillä. Vertaan kahta (nimeltä mainitsematonta) tuotetta ja e-pillerin (3mg+30µg) päivittäinen annos on noin 150-kertainen hormonikierukan (20 µg) hormonimäärään päivässä.
 
Lisäksi hormonikierukka vapauttaa hormonia tasaisesti jolloin minkäänlaista hormonipiikkiä ei tule.
 
 
 
Itse suunnittelen rengasta tai kapselia raskauden jälkeen. Muuten varmaan harkitsisin kierukkaa mutta valitettavasti yhdellä tutullani kävi kierukan kanssa hyvin huonosti. Tuli nimittäin kohdun seinämästä läpi ja nyt ei n. 30 vuotiaana voi saada enää lapsia. Toki on varmasti HYVIN harvinaista mutta silti omalla kohdalla epäilyttää.
 
Pakko osallistua tähän keskusteluun näin ärsyttävän hedelmällisenä ihmisenä. Ensimmäinen ehkäisy mulla oli pillerit joita söin 9 kk. Lopetin koska aloin unohtelemaan niiden syönnin ja pää oli aina kipeä. Käytin kapseleita 3 vuotta, joiden aikana vuosin joka päivä paitsi viimeisen puoli vuotta en vuotanut ollenkaan. Ehkäisyrengasta käytin 3,5 vuotta. Se on ihan hyvä valinta huonomuistisille, tosin rengas oli välillä ilkeän tuntuinen kun se ei pysynyt paikoillaan vaan tuppasi valumaan ulos vaikka sen kuinka syvälle laittoi. Ja mulla oli jatkuvasti hiivatulehdus. Kuukautiset tosin olivat säännölliset ja niukat, siitä plussaa. Nyt olen päättänyt että synnytyksen jälkeen haen taas sterilisaatiota. Ehkäisemätön elämä ei pitkälle oikein toimi ja miehellekin sopii että hoidetaan vain yhtä lasta. Ehkäisylaastaria minulle joskus esiteltiin, mutta en siitä innostunut. Iso laastari on aika epäkäytännöllinen, tosin en tiedä millaisia sivuvaikutuksia sillä on. En kuitenkaan halua ruveta sitä kokeilemaan. Ja kondomia en suostu edes harkitsemaan. Yksi on vielä kaapissa ja sinne jääköön muistoksi, että voi vauvalle esitellä että tällänen jäi käyttämättä sillon ku hän sai alkunsa[:D] 
 
Takaisin
Top