Ehkäisy

Menna

Puuhakas puhuja
Pikkuhiljaa täytyy alkaa miettimään ehkäisyasioita.. Kertokaa kokemuksianne aiemmista ehkäisymuodoista ja siitä, minkä ehkäisyn valitsette nyt synnytyksen jälkeen.

Esikoisen jälkeen oli helppoa, kun päätettiin ettei käytetä mitään ehkäisyä vaan toinen lapsi sai tulla, kun oli tullakseen. Imetin 7kk ja siitä parin kk päästä alkoi kuukautiset ja raskauduin esikoisen ollessa 1v 3kk.

Nyt tilanne on toinen, kun lapsiluku on täynnä ja missään nimessä en halua enää lisää lapsia. Minipillerit oli teini-iässä ja ne toimivat ensimmäisen puoli vuotta hyvin. Sitten alkoi jatkuva tiputtelu ja kyllästyin siihen. Vaihdoin yhdistelmäpillereihin, jotka tuntui käytettäessä toimivan ok. Vuoto tuli säännöllisesti ja en huomannut suurempia oireita KÄYTÖN AIKANA. Sitten kun olin 5v niitä syönyt ja lopetin, koska haluttiin vauva, meni kuukautiskierto ihan sekaisin. Kärsin 18-83pv kierroista 2,5v, jonka jälkeen raskauduin luomuna. Ennen raskautumista kerittiin jo käydä lapsettomuushoidoissa ja -tutkimuksissa tuloksetta. Huomasin myös pillereiden lopettamisen jälkeen, että olin elänyt niinkuin sumussa, kaikki tunteet ilot ja surut palasivat paljon selkeämpinä, kun lopetin pillereiden käytön. Kondomi meillä ehkäisee siten, että sen kanssa pelatessa halut katoaa :D

Vaihtoehtoina näkisin joko kupari- tai hormonikierukan. Hormonikierukassa pelottaa nuo hormonit ja se, kun terkka sanoi, että voi aiheuttaa tuota tiputteluvuotoa, kuten miula kävi minipillereiden kanssa.. Ei kiva. No kuparikierukka sitten: monista keskusteluista olen lukenut kuukautisten runsastumisesta ja kivuista. Onko kellä näistä kierukoista omakohtaisia kokemuksia? Meidän neuvoloissa asennetaan joko Nova t kuparia tai Mirena hormonikierukkaa.
 
Niin ja sterilisaation ottaisin kaikkein mieluiten, mutta pari vuotta puuttuu vielä vaaditusta 30v iästä. Tälle välin pitäisi siis keksiä toimiva ehkäisy..
 
Mullakin lapsiluku täynnä.. Itse mietin kapselia tai hormonikierukkaa, pillerin pyörittely saa loppua. Toi sterilisaatio kuulostaa myös hyvältä!
 
Mulla oli kapseli joskus 10 vuotta sitten, kun laitoin sen sillä ajatuksella opiskelijana, et taloudellisessa mielessä on halvempi vaihtoehto kun pillerit kun pitää useamman vuoden. Eikä ole sitä unohdusvaaraa. Mutta otatin sen lopulta pois hieman etuajassa (kun tuli muistaakseni 3 vuotta täyteen ja siten ne taloudelliset edut oli jo tasattu), koska alkoi arveluttamaan se hormonien käyttö - kapselihan on kädessä ja siitä on pitkä matka paikkaan, jossa ehkäisyä tarvitaan.

Mitään muuta kuin varmoja päiviä en ole ehkäisynä käyttänyt siis noin 10 vuoteen ja hyvin on toiminut. Kapselin jälkeen kuukautisetkin säännöllistyi ja pms oireet tuli täsmällisemmiksi, tosin tähän voi vaikuttaa ihan jo ikäkin.

Olen itse ajatellut tuota kuparikierukkaa varteenotettavimpana vaihtoehtona. Sterilisaatio ei ajatuksena miellytä, koska vaikka nyt tuntuu että lapsiluku on täynnä kun kolmonenkin syntyi, niin eihän sitä koskaan tiedä... Mies jos suostuisi sterilisaatioon, niin se voisi olla bueno - tämän toimenpiteen kun saa kai tarvittaessa kumottuakin.
 
Täälläkin pohdituttaa. Terkka suositteli kuparikierukkaa, kun hormonit ei mulle oikein sovi. Vähän silti emmin, joten toivottavasti täältä löytyisi kokemuksia kuparukierukasta?
 
Minä myös miettinyt kuparikierukkaa koska mitään hormonaalista ehkäisyä en enää haluaisi käyttää.
Kondomi on sitten se kakkos vaihtoehto mutta todella huono semmonen koska mä en vaan yksinkertaisesti pidä niistä..
Toisaalta jos halutaan toinen lapsi niin luultavasti halutaan jos vaan voidaan saada aika pienellä ikäerolla toinen joten kuparikierukan laitto 1-1,5vuodeks tuntuu ehkä taas turhalta.. Eikös niiden käyttöikä kuitenkin oo tuplasti pidempi?
 
Minä en myöskään ala pelaamaan hormoneilla. Kondomilla olis 100% teho koska se vie miehen halut, ja kyllä minultakin. Harmittaa suuresti kun Suomesta ei enää saa spermisideja, nimittäin patentex ovalit oli käteviä ja toimivia. Netistä varmaan pystyy tilaamaan...
 
Mulla oli hormonikierukka ennen raskautta 4,5 vuotta ja mulle se sopi kun nenä päähän. Ennen kierukkaa olin pillereillä ja muutuin niillä ihan pirttihirmuksi emännäksi. Mielialanvaihtelut oli kamalia ja en todellakaan tiedä, miten mies edes kesti mua ja yksi sukka lattialla saatto aiheuttaa maailman lopun... Sit kävin juttelemassa eri vaihtoehdoista lääkärin kanssa ja olin itse ensin miettinyt ehkäsykapselia, mutta lääkäri sano, että jos on ollu pillereiden kanssa mielialaongelmia niin ei kannata ottaa kapselia, koska siinä on samat hormonimäärät kun pillereissä ja vaikutukset myös samat. Hormonikierukkaa hän sitten suositteli, koska siinä hormonimäärä on paljon matalampi sekä tasaisempi. Mulla ekan vuoden ajan oli ajoittaisia tiputteuvuotoja, mutta sitten ne loppu ja mulla tuli päivän kestävät mini-menkat noin kaksi kertaa vuodessa. Mulla oli todella hyvä kokemus Mirena-hormonikierukan kanssa :happy:

Nyt meillä olisi toinen lapsi haaveissa noin kahden vuoden ikäerolla, joten en viitsi kierukkaa ottaa. Todennäköisesti otan minipillerit ja niillä sinnitellään ensi kesään, jonka jälkeen saa toinen vauva tulla. Mä muuten raskauduin heti kierukan poiston jälkeen. Yhden luomumenkat ehti tulla kierukan poiston ja positiivisen testin välissä.
 
Voi että, tätäkin asiaa pitää tosiaan alkaa miettiä jossain vaiheessa. Jostain syystä vierastan ajatusta kierukoista, vaikka se onkin se perinteinen ehkäisy synnytyksen jälkeen. Eikö näistä yleensä jutella neuvolassa? Oon aivan pihalla koko tästä puolesta. Onko esim jotkut ehkäisyt pannassa nyt imetysaikana?
 
Imme muistaakseni tavalliset e-pillerit on kielletty imetyksen aikana.
sitten kun seksi ajan kohtaiseksi tulee niin me mennään varmaan kondomilla kun toinen lapsi olisi toiveessa lähi tulevaisuudessa.
 
Mä oon ajatellut minipillereitä, vaikka toki oon kuullut että kaikille ne ei sovi, mutta jotenkin vierastan noita kierukoita ja tosiaan jonkun vuoden sisällä haaveissa toinen lapsi niin senkin takia en kierukkaa viitsisi nyt ottaa. Nyt toistaiseksi käytetään kondomia, mutta pidemmän päälle niiden kanssa pelaaminen on aika hankalaa ja epämukavaa, joten varmaan tosiaan kokeilen minipillereitä kunhan neuvolassa asia tulee ajankohtaiseksi.
 
minullekaan ei hormonaalinen ehkäisy ole sopinut mielialaongelmien takia (kokeiltu pillerit ja kapseli) ja kuparikierukasta tuli niin järkyttävät kramppikivut, että jouduin poistattaa jo kuukauden jälkeen asentamisesta.
nyt asiasta keskusteltu neuvolassa ja päädyttiin hormonikierukkaan (hormonista huolimatta) perusteella että se vaikuttaa juuri siellä missä pitääkin eli hormonien määrä pienempi verenkierrossa eikä siten sotkisi päätä (:
salo84:n viesti rohkaisi lisää ja odotan positiivisin mielin että tämä sopisi minulle(kin)!
 
Jään seurailemaan keskustelua.
Itselläni ei ole vielä harmainta aavistustakaan mihin saattaisin päätyä. Yhdistelmäehkäisyt on multa pois suljettuja aurallisen migreenin takia. Minipillerit ei houkuta, kokeilin kaikki merkit läpi ennen vauvan suunnitellua ja kaikkien kanssa tuli jotain ongelmaa. Kondomin kanssa säätäminen tulisi olemaan yhtä säätämistä, tosiaan se halujen katoaminen on odotettavaa.
Onneksi muitakin vaihtoehtoja on. Toisaalta ei tällä hetkellä vielä yhtään pyöri mikään seksi mielessä (ja sehän harmittaakin miehen puolesta. Hän on halujensa kanssa ollut jo muutaman kuukauden, kun minä ollut kykenemätön ensin raskauden kipuilujen takia ja nyt synnytyksestä parantumisen vuoksi.)
 
Judie: Itselläni on kanssa aurallinen migreeni. Sekä hormoonikierukka että kuparikierukka on silloin mahdolliset. Mulle ei myöskään mitkään minipillerit käyneet. Aion ottaa kuparikierukan koska meille kaupunki maksaa sen kun ekaa kertaa ottaa :)
 
No niin, toissapäivänä laitettu kuparikierukka. Laitto ei sattunut yhtään, sama kuin olis papa-kokeessa käynyt. Inhottavimmalta tuntui, kun lääkäri tarkisti ultralla, että kierukka on paikoillaan.
Nyt on nämä pari päivää tullut pientä vuotoa, mutta mitenkään muuten ei tunnu siltä, että olis joku esine kohdussa. Ei kipuile mitenkään. Jännityksellä odotan menkkoja, nehän ei ole vielä alkaneet, kun imetän vielä vauvaa..
 
Takaisin
Top