Ehkäisy

gerbera

Näppärä viestien naputtelija
Heinäkuunmammat 2015
Lokamammat 2017
Yleistä keskustelua aiheesta. Mikä ehkäisy raskauden jälkeen? Vaihtoehdot? Kokemukset?
 
Oli ennen esikoisen raskautta, esikoisen raskauden jälkeen ja tulee myös nyt: kuparikierukka. Hormonaalisia en voi käyttää, ja hyväksihän tuo on todettu :)
Laitetaan paikalleen heti kun vaan saa (jälkitarkastuksessa jos tulee "lupa"). Mutta no, syntyisi nyt tämäkin ensin :grin
 
Ei kyllä ole tullut ajateltua koko asiaa. Tosin useampi vuosi kun on tullu oltua ilman niin jotenkin tuntuu niin oudolta taas koko asia. Mutta pillerit saa varmaan jäädä pois laskuista, sen takia etten varmaan muistaisi niitä ottaa.. Nytkin jää kaikki vitamiinipillerit ottamatta kun en vaan muista.. Ja kapselia en edes harkitse kun se teho on sen 3-5 vuotta. Minä kuitenkin haluisin sen toisen lapsen mahdollisesti ja mieluusti hieman lyhyemmällä aikavälillä...
 
Varmaan käytetään taas keskeytettyä yhdyntää ja valehdellaan neuvolassa että kondomia. :-D mun hiivatukehduskierre loppui aikoinaan kun lopetin hormooniehkäisyn. Mies saa ihottumaa normaaleista kumeista ja lateksittomat on kuin muovipusseja. Hirmu hienosti toimi keskeytetty yhdyntä meillä pari vuotta. Viitisen kuukautta sai lastakin yrittää.
 
Esikoisen jälkeen kokeilin kuparikierukkaa vuoden, ei sopinut. Sitten minipillereitä enkä niistäkään kovin tykänny. Varmaan aloitetaan kumeilla ja hormonikierukkaa aiemmin jo harkitsin. Lisää muksuja ei ollu ainakaan suunnitelmissa tehdä. Katsotaan muuttuuko mieli vielä :D syntyis ensin tämä pikkuherra ♡
 
kumilla varmaan mennään, 10 vuotta pillereitä käyttäneenä en siihen enää ala, yhtäkkiä alkoi vaan hirvittää tuo ajatus siitä, kuin paljon hormoneja oon elimistööni lykännyt. vuosien varrella on ollut sitten (harmittomia) kasvaimia rinnoissa sun muuta, ja en vain voi olla ajattelematta etteikö hormoneilla olisi osansa asiaan. kuparikierukka voisi ehkä tulla kysymykseen jossain vaiheessa.
 
Itekään en haluais hormoneita enää kehoon, käytin Nuvaringiä 7 vuotta ja se oli helppo ja toimiva, mutta heti ku lopetti sen käytön, ni mielialojen vaihtelutkin väheni. Oon miettinyt semmosta ladycompia, mutta kaverilla oli se käytössä ja se olikin tullut raskaaksi. Kumiin mun mies ei suostu. Kinkkinen pulma siis. Teininä söin jotai pillereitä ja ne lihotti, elikkä ei kiitos niillekin,

Mitenhän toi kuparikierukka, et voiko sitä pitää esim 1-2 vuotta ja sit ottaa pois? Mulla olis vielä AMK opintoja jälellä niin haluisin tän muksun jälkeen käydä koulun loppuun ja sit ehkä tehä hetken myös töitä.
 
Kierukan (sekä hormoni että kupari) voi ottaa aiemminki pois. Ehkäisyteho on vaan pidempi. Minulla oli vuoden verran kuparikierukka näiden kahden muksun välissä käytössä
 
Imettäessä kun ei vissii voi hormonaalista ehkäisyä käyttää (e-pils) niin kuparikierukkaa ajattelin sit seuraavaks vaihtoehdoks.. :)
 
Missy, mulla tosiaan kahteen kertaan laitettu. Ekalla kerralla tuntui tosi ikävältä (silloin synnyttämätön) ja ihan kyyneleitä valui silmistä, ja toisella en tuntenut oikeastaan mitään. Tuossa toisella kerralla laitetussa oli ilmeisesti joku asetin, niin ainakin lääkäri silloin mainitsi. Ennen kannattaa kyllä ottaa särkylääke valmiiksi :)
 
Takaisin
Top