Ehkäisy synnytyksen jälkeen

Hile85

Oman äänensä löytänyt
Heips, oletteko jo miettineet tai päättäneetkin jo että mikä on ehkäisymuoto synnytyksen jälkeen?

Itsellä on kolmas lapsi tulossa ja ollaan miehen kanssa päätetty että tämä on nyt viimeinen lapsi eli katras on nyt tässä. Tästä syystä olen harkinnut sterilointia. Olisi ainakin melko varma ja huoleton vaihtoehto tulevaisuutta ajatellen. Onko muilla tietoa asiasta? Voiko sen esim suorittaa samalla kertaa kun on synnyttämässä? Olen jostain lukenut että ainakin sektiolla synnyttäneille on tehty samalla Sterilointi. Itsellä on tarkoitus alateitse synnyttää, kun niin kaksi aiempaakin tulleet maailmaan, joten voiko silloin samalla reissulla steriloida? Tehdäänkö Sterilointi aina nukutuksessa?
 
Varmaan kumeilla mennään tai sitten ehkäsyrenkaalla. Vuosi pitää olla ettei tuu raskaaksi, sitten voi rueta yrittämään toista yhteistä lasta jos haluaa. :)
 
Mä harkitsen hormonikierukkaa. Kumpikaan ei tykkää kondomeista, mä en hirveästi innostu enää pillereistäkään. Ehkäisyn täytyy olla kuitenkin kunnossa, koska ihan heti ei haluta kolmatta lasta. Kierukan voi laitattaa jälkitarkastuksessa ja sitä voi pitää viisi vuotta. Ja se voidaan ottaa myös aiemmin pois, jos halutaan vauvaa yrittää. Plussana olis myös se, että menkkavuoto voi muuttua todella vähäiseksi, ehkäisystä ei tarvitse huolehtia itse ja myös uudelleen raskautuminen pitäisi olla täysin yhtä lailla mahdollista (nopeasti) kuin ennen kierukkaa.
 
Huomasinpa tällaisen ketjun täällä :) Mulla on tarkoitus ottaa ehkäisykapseli käsivarteen. Voidaan kuulemma laittaa jo jälkitarkastuksessa. Mulla oli se käytössä ennen raskautumista ja olin tyytyväinen. Käyttöikä on 3-5 vuotta ja laitto sekä pois ottaminen käy suht helposti. Mulla jäi kuukautiset kokonaan pois kun se oli käytössä.
 
Mulla oli ennen raskautta hormonikierukka ja todella hyvät kokemukset siitä. Haluan sen takaisin niin pian kuin mahdollista, toivottavasti jo jälkitarkastuksessa. Oon kuullut että vaihtelee lääkärikohtaisesti ja jotkut ei laita heti.
 
Mua kovasti mietityttäny tää kanssa ja ollaan miehen kanssa keskustelua käyty jo pitempään asiasta. En haluaisi enää hormonaalista ehkäsyä kun se ei vaan mulle oikeen passaa (ollut yhdistelmäehkäsypillerit ja rengas), kumit taas on blääh. Mies sit sano että entäs jos ei ois mitään, "ethän sie kuitenkaan heti voi raskaaksi tulla", mutta valistin että voi kuule niinkin voi käydä kun aika herkästi on kaks raskautta jo alkanu (eka siis kkm). Enkä kyllä ihan heti haluaisi raskaaksi uudelleen, haluan keskittyä ihan vaan vauvaan ja ootan jo kovasti "normaalia" elämää ilman raskautta :D

Sanoin myös että keskeytetty ei oo vaihtoehto kun mulla tulee siitä vaan mieleen, että mies on sitä exiensä kanssa käyttäny (menestyksekkäästi tosin) eli no thanks.

Onko kellään kokemuksia kuparikierukasta? Se olisi hormoniton vaihtoehto... Usean vuodenhan se tuonkin pitäisi kestää, vaikkei nyt niin pitkään sitä kuitenkaan varmasti käytettäisi.
 
Mun bestiksellä on kuparikierukka ja liputtaa sen puolesta kun itse harkitsen hormonikierukkaa. Plussana kuparissa tosiaan se ettei ole hormonia. Miinuksena hän kuvaa vain sen että tekee vuodot runsaammiksi. Mulle se ei siksi käy, koska vuodan muutenkin aivan älyttömästi.
 
Mäkin oon tätä miettinyt. Mulla oli rengas aijemmin ja se oli kyllä hyvä. Jollain tavalla vähän houkuttelis joku vieläkin helpompi, vaikka renkaassa ei kyllä paljoa muistettavaa ollutkaan. Kierukasta näin ikävän puolen kaverillani, hänelle se ei ollut sopinut ja kasvoista iho oli aivan järkyttävässä kunnossa. Tosi pahan näköisiä paukamia kasvot täynnä. Ei kiitos edes testiin... Kapseli kuulostais järkevältä. Mutta toisaalta kun se rengas on ennenkin ollut toimiva vaihtoehto niin miksen sillä jatkaisi. Se taisi olla niin että vasta imetyksen jälkeen voi alkaa käyttää, tai jotain...
 
Mua kanssa muuten kiinnostaisi kuparikierukka, mutta vuotoa en toivo yhtään enempää kyllä! En koe koskaan olleeni ns. hormonihirviö, mutta jotenkin noi kaikki pillerit on sellaisia mömmöjä, että en halua niitä mieluusti elimistööni enää. Hormonikierukassa sentään on paikallinen vaikutus siellä kohdunsuulla, niin koen sen olevan pienempi paha. Mutta kaikissa on puolensa. Hyvä, että vaihtoehtoja riittää. Joskus muinoin olisi ollut vaihtoehtona sekstailla luomusti tai olla luomusti selibaatissa :D Mä luulen, että meillä olisi ollut pakko valita tuo ensimmäinen ja toivoa, ettei niitä lapsia ala sadella ihan joka vuosi!
 
Mulle hormonikierukka on toiminut paremmin kuin pillerit, renkaat ja laastarit. Oli myös tosi huoletonta, kun kuukautiset jäi pois ja ehkäisy oli kerralla hoidettu 5 vuodeksi. Ja kun poistatin sen niin tulin raskaaksi melkein saman tien. Myös monet kaverit on tosi tyytyväisiä. Mutta faktahan se on, että kaikille sekään ei todellakaan sovi. On kyllä ärsyttävää, kun sopiva ehkäisymenetelmä pitää löytää yritys ja erehdys -menetelmällä. :sad001
 
Mulla oli ehkäisykapseli käytössä ennen raskautumista.
Ja sen laittaisin uudestaan ellei olisi tarkoitus saada lasta 3 vuoden sisään..
Vuotoon se ei kyllä minulla vaikuttanut millään tavalla. Välillä oli runsaat ja välillä niukat. Ainut minkä huomasin että ei olleet niin kipeät kuukautiset kuin aiemmin.
 
Eikö kapselin voi ottaa pois aijemminkin kuin 3 vuoden kuluttua? Niin ainakin ymmärsin että millon vaan, mutta pitää ottaa pois/vaihtaa viimeistään 3-5v päästä? Tai jotain :D
 
Mä oon aina syönyt pillereitä, mutta nyt houkuttelis toi kapseli. Kauheesti en oo siitä mitään lueskellut, täytynee tutustua.. Voiskohan senkin saada jo jälkitarkastuksessa
 
Miulle ei sovi mitkään hormonivalmisteet, kierukat tulee itekseen pois ja esikko tuli kumin läpi ekasta kierrosta.. :s eipä täs auta kun toivoo et imetys pitää menkat poissa sen 6kk, sit tuurilla vaan (keskeytetty?) :D kolmannen jälkeen jompikumpi sterijonoon.. mut ei tosiaan ihan heti tarvis perään tulla, vauva sais olla mielellään ainakin lähelle vuoden ikänen ennen seuraavaa masuvauvaa.
 
Jummiina, mulle sanottiin ainaki neuvolasta, että voidaan laittaa jälkitarkastuksessa se kapseli :) Käskettiin pyytää omalta neuvolantädiltä resepti siihen valmiiksi. Moony, kyllä sen saa pois milloin vaan: lähinnä varmaan siksi mietityttää laitattaa se, jos meinaa raskautua uudestaan, sen hinta. Muistaakseni se maksoi n.150 €. Mullaki oli viimeksi vaan vuoden, niin sinänsä aika kallis oli :D Mutta kyllä pitäis onnistua raskaaksi tulemisen kun se on otettu pois.
 
Eikö kapselin voi ottaa pois aijemminkin kuin 3 vuoden kuluttua? Niin ainakin ymmärsin että millon vaan, mutta pitää ottaa pois/vaihtaa viimeistään 3-5v päästä? Tai jotain :D

Voihan sen ottaa, mutta en haluaisi laitattaa niitä vain reilun vuoden takia. Edelliset kerkesivät olla vajaa 2 v kun päätettiinkin rueta yrittämään lasta..
Hintaa kuitenkin on kerralla maksettavaksi ihan kiitettävästi, toki pillerit ja renkaat ja kortsutkin tulevat varmasti ihan yhtä kalliiksi. Se ei vaan tunnu niin pahalta kun ei kerralla mene sitä summaa :D
 
Esikoisen jälkeen ehkäisynä oli kondoomi, kun tiedettiin että suht pienellä ikäerolla halutaan toinen lapsi. Nyt tämä kuopus on syntynyt ja tarvitsee oikeasti miettiä ennen jälkitarkastusta noita ehkäisyasioita. Varmaan päädytään hormonikierukkaan. Ennen esikoista oli käytössä rengas ja siihen olin tyytyväinen. Nyt haluaisin ehkäisyn joka olisi mahdollisimman huoleton ja sopii imetyksen kanssa.
 
Nyt kun olen asiaa miettinyt, sterilisaatio on toinen vaihtoehto. Tiesin jo ennen tätä raskautta että enempää lapsia en halua.. Niitä ehtoja on ilmeisesti vähän löysätty että millä perusteella sen saa, joten kysyn ainaki neuvolassa siitä.
 
Mä oon kans miettiny sitä hormoonikierukkaa.. En jotenki yhtää jaksais jotain pillereitä mitkä pitää muistaa joka päivä ottaa. Mutta sit taas toisaalta haluaisin ehkä kolmannen lapsen mutta sekään ei nyt joka tapauksessa olisi suunnitelmissa ainakaan pariin vuoteen joten rahallisesti se kierukka tulis halvemmaksi :grin
 
Takaisin
Top