Ehkäisy synnytyksen jälkeen

Mulle kans lääkäri kirjotti 3v jaydess-kierukan. Pillereitä en muista syyä, joka laatasta oli melkein aina puolet syömättä ja se laastari ei sopinu ku en luottanu siihen että se toimii ja menkat oli koko ajan :/ pitää vaan oottaa että on rahaa ostaa se kierukka ku aika arvokashan se on...
 
Onhan se arvokas, mut jos jakaa sen maksun 5 vuodelle ei paljoa hintaa jää per kuukausi, tulee lopulta halvemmaksi kuin moni muu ehkäisy. Mulla on ollut hormoonikierukka 2 kertaa ja mulla jäänyt menkat kokonaan pois, ainakin itse olen ollut tyytyväinen siihen . Parasta siinä on ollut se kun ei tarvitse joka päivä muistaa olenko jo ottanut pillerin vai en.
 
Mulle sanottiin neuvolassa että synnytyksen jälkeen laittavat sen ekan hormonikierukan ilmatteeksi. Ymmärsinköhän oikein? Olen miettinyt sen ottamista, kun se vaikutus on ilmeisesti aika paikallinen enkä halua enää 6 pillerittömän vuoden jälkeen aloittaa niitä uudelleen (kun alkaa ikääkin olemaan).
 
En ole minä ainakaan saanut ilmaiseksi sitä, mutta olen kuullut että jossain just se eka olis ilmainen. Ja viimeksi olisin saanut halvemmalla jos lääkäri kirjoittaa sen reseptillä ja runsaan kuukautisvuodon ja kivun "lääkkeeksi", en kuitenkaan pystynyt valehtelemaan koska mulla ei kuukautiskipuja ole eikä juuri vuotoakaan.
 
Ehkä se olisi sitten niiden kivuliaiden kuukautisten takia maksuton, kun niistäkin oli puhetta. Ei kyl tosiaan ole paha hinta tuo 130 €. Se vähän mietityttää, että jos se kierukka lähtee vaeltelemaan. Olin kerran sairaalassa samassa huoneessa potilaan kanssa, jolta oli vissiin jouduttu poistamaan toinen munasarja irronneen kierukan takia :sad001 Mutta se nyt on varmasti todella harvinaista.
 
Se vaan tuntuu suurelta summalta ko se pitää kerralla maksaa! :wink
Mulle kävis kans että menkat jäis kokonaan pois...
 
Mä oon ajatellu ottaa kuparikierukan. Onko teistä jollain kokemusta? Se olis ilmanen, ei tarvi muistaa joka panokerta tai joka päivä, ei olis hormonaalinen. Saas nähä...
Oon aina ennen syöny yhdistelmä e-pillereitä.
 
Mies sanoikin ettei kumi yhtään haittaa. Voipi olla että mennään sillä. Kyselen kuitenkin jälkitarkastuksessa kierukasta lisää. Oli niin hidasta tulla raskaaksi tämän ekankin kerran etten halua vahingossa mitään, mikä saattaa mitenkään myöhemmin huonontaa raskaaksi tuloa. Lähinnä siis pohdin kuinka kierukka pitemmällä ajalla vaikuttaa kohdun seinämiin jne.
 
Mulla tosiaan ollut 2 kertaa hormoonikierukka ja molempina kertoina kun se on poistettu ja olen halunnut raskautua niin ykkösellä on tärpännyt,ja ikääkin mulla jo se 37. Mun siskolla oli joskus kuparikierukka ja hän joutui sen poistamaan kun vuoto oli niin runsasta. Nämäkin asiat ovat kovin yksilöllisiä miten mikäkin keneen vaikuttaa.
 
Mulla on ollut kaksi kertaa kuparikierukka ja molemmilla kerroilla se tuli itsestään pois. Tosin eipä se ollut kierukan vika vaan vika oli joko laittajassa tai sitten mun värkit ei vaan tykkää kierukoista :) Kuparikierukassa ei ollut mitään vikaa, mutta menkat tuli ihan normaalisti aina ja yhtä kivuliaina. Et jos haluaa, ettei menkkoja tule niin hormoonikierukka on silloin varmaan parempi, näin olen kuullut. Mä jostain syystä muistan ottaa pillerit ihan samaan aikaan joka päivä, ehkä toi pikkunen on hyvä muistuttaja, jos et ota, tulee tälläsiä :grin
 
Eilen juteltiin ehkäisyasioista jälkitarkastuksessa ja päädyin lopulta siihen, että haluan hormonikierukan. Ajattelin ekana kuparikierukkaa, mutta tää on sittenkii hyvä. Oma kuukautiskierto pysyy, mutta vuodot voi loppua tai ainakin vähenee. Vaikka on hormonaalinen niin sitten kun sen ottaa pois niin ei tarvitse odottaa omien kuukautisten normalisoitumista (hyvä suomenkieli) niinkuin pillereiden kanssa.
Kuparikierukassa on se vaara että munasolu hedelmöittyy kuiteskii, enkä nyt ihan heti taho toista lasta.
 
eilen kävin asennuttaa hormonikierukan ja heti illasta jo tuntu että valinta oli väärä. Tänään kans itkenyt ja miettinyt ottaiskohan sen pois. Tyhmää jo tokana päivänä haluta se pois kun ekana maksaa siitä yli 100€. Ja joo asennuskipuja on, mutta jalat puutuu reisistä. Ja ei ois kannattanut lukea kuinka se voi tulla itsestään ulos jne. Nyt alko nimittäin pelottaakin.
Oon kova sissi yleensä, ilmekään ei värähtänyt asennuksen aikana, mutta jotenkii vaan tuntuu siltä että väärän valinnan tein. Järki sanoo et kokeile nyt tää kuukaus ees, minkäs muunkaan ehkäsykeinon keksisin
 
Mä olen päätynyt kuparikierukkaan, sikäli kun ehkäisyä nyt tässä ruvetaan hankkimaan. Pitää vaan odotella mitä mieltä lääkäri on, tarviiko papa ottaa uusiksi kun jälkitarkastuksessa otetussa papassa oli jotain häikkää. Perjantaina saanen tiedon asiasta ja sitten mietitään.
 
Takaisin
Top