Ehkäisy synnytyksen jälkeen?

Minttuliina

Näppärä viestien naputtelija
Ihan ensimmäisinä viikkoina ainakin tässä taloudessa pelittää selibaatti :D Mutta mitä sen jälkeen?

En edes ajatellut asiaa etukäteen, koska meillä oli ajatus että periaatteessa seuraava saisi varmaan tulla kun on tullakseen vaikkei mikään kiire ole, mutta hankalan sektion vuoksi suunnitelmaa on muutettava. Vähintään kaksi vuotta komensi lääkäri kohdulle toipumisaikaa ( ja senkin jälkeen vähän varauksella ja ultraäänitutkimusten kautta seuraavaa suunnittelemaan :/ ), ja ensimmäisen puolen vuoden aikana alkanut raskaus olisi kuulemma aika katastrofi. Joten, nyt sitten haluaisi varman ehkäisyn, ettei joudu vaikeiden päätösten eteen. Millaisiin ratkaisuihin muut ovat imetysaikana päätyneet? Taitaa olla kierukan paikka? En usko, että tässä elämäntilanteessa osaisin olla planeetan huolellisin minipillereiden syöjä...
 
Mä en imetä eli voin siis mitä tahansa käyttää.. Mut ite oon tuon hormonikierukan kannalla =) Se näköjään lupaa pienempiä vuotoja ja kipuja menkkoja ajatellen, edelliset oli aivan järkyttävät kipujen kanssa... Melkein voisin verrata ensimmäisiin supistuksiin mitä synnytyksessä tuli. Sillonkin lensi oksennus.
Oon kans ihan onneton pillereiden kanssa, niitä tulee syötyä kuitenkin miten sattuu ja sitten tulee jo pikkukakkonen hirveen aikasin. Eikä niiden kumienkaan kanssa jaksa pelleillä.
 
Me päätettiin että toinen saa nyt tulla tähän perään kunhan haluaa. Mutta sen jälkeen oon itsekkin ajatellut laittaa kierukan. Onhan se varmempi kuin pillerit, joita ei varmasti muistais ottaa. Itellä vaan on se että ei voi hormoonikierukkaa laittaa joten, kuparikierukka ja niistä oon kuullu juttuja, että on tullu porukkaa raskaaksi vaikka on ollut.. hmmm...
 
Mairu ihanaa, että toinen jo tervetullut. :)

Mä soittelin just ehkäisyneuvolaan, että kierukka pitäs laittaa mut terveydenhoitaja haluaa ensin kunnolla kertoa kierukasta. Ens viikolla meen juttelemaan ja joskos sitten sais jo ajan varsinaiseen laittoon...
 
Shakira, vau!! Meillä päin ehkäisyneuvolaan saa ajan vain jos on jokin erityinen ongelma jota ei omalääkärillä ole onnistuttu ratkaisemaan ja silloinkin ajan pitkin hampain... kukaan siellä ei taatusti "halua jutella" kanssasi yhtään mistään. Tai haluaisi, mutta kun ei ole aikaa.
 
Minttuliina onpa jälleen kerran erilaisia käytäntöjä. :O Tämä terveydenhoitaja nimenomaan sano, että tosiaan haluaa kertoa kunnolla kierukasta että on sitten kaikki selvää. Ite oisin ollu valmis vaan sen laittamaan. :)
 
Mulla laitettiin hormonikierukka 26.9. Synnytyksestä oli kulunut päivän vajaa 9 viikkoa.
Toistaiseksi en osaa siitä varsinaisesti mitään sanoa, kun ekaa kertaa laitettiin ja tosiaan ollut vasta sen parisen viikkoa. Mulla on ollut "menkkavuotoa" ja tiputteluvuotoa vähän väliä, joka tietysti ihan normaalia jopa 6kk ajan.. On tietty ollut ihan vuodottomiakin päiviä.
Itse laitto ei ollut mitään mukavaa, muttei onneksi kauaa kestänyt.. Parina ekana päivänä oli silloin tällöin jälkisupistuksen tuntuisia kipuja, mutta ne loppui onneksi. Ekana viikkona aina välillä pisti kohtuun, ihan kuin niitä "sukkapuikkovihlaisuja". Luulen, että johtui siitä, että on vielä hieman arat paikat kuitenkin synnytyksestä. Mulla tarkoitus pitää sitä ainakin 4 vuotta..lähden ensi vuoden syksynä opiskelemaan, joten pikkukakkosta en siis toivo kunnes valmistun.
Hormonikierukka on onneksi helppo..Ei tarvitse muistaa mitään ja ehkäisyteho on 99,9% varma. Ja nyt toivon, että vuoto loppuisi eikä menkkojakaan sitten tulisi enää. 180e maksaa ja on kertaostoksena aika suuri summa, mutta kun miettii kuinka paljon menisi rahaa sitesiin, tampooneihin ja pillereihin 5 vuoden aikana, niin enemmänhän niille tulisi hintaa. Ei mulla muuta... :)
 
aluksi oli kondomi ja nyt on hormonikierukka odottamassa joka laitetaan tiistaina :) kondomin käyttö rupes nyppiin ja oltiin uhkarohkeita ja jätettiin pois kokonaa, ostin tänään testin ku ei kuulunu niin kas kumma niin alko heti >:(
 
aluksi oli kondomi ja nyt on hormonikierukka odottamassa joka laitetaan tiistaina :) kondomin käyttö rupes nyppiin ja oltiin uhkarohkeita ja jätettiin pois kokonaa, ostin tänään testin ku ei kuulunu niin kas kumma niin alko heti >:(
 
Nyt on kierukka paikoillaan ja ei voi sanoo ku ei moro.. Järkyttävät kivut on :D Välillä tuntuu ihan supistuksilta ja välillä jää jomottamaan menkkamaisesti. Onneks terkkari lupas että seuraavien menkkojen aikaan alkaa jo helpottaa kivut sekä vuoto :) Asennus ei sattunu yhtään, ei missään vaiheessa mut tämä jälkivaiva on kyllä hirveetä.
Hinta hirvitti (165e) mutta maksaa itsensä varmaan takaisin kuten kaitlin jo mainitsikin :) eikä tarvii ressata ennää "vahinkojen" varalta!
 
sen verran huutelen vieraisiin ku tääll on ollu puhetta hormonikierukast.itse otin sen kans ja nyt ollu vuode.tyytyväinen olen ollut, kipuja oli ehkä vajaa viikon kun otin kierukan.vuotoa oli reilun kk ajan. ja mulla ei ole jäänyt kk pois mut ei ne kivualit ole tai hirmuvuotoa. ja tääl päin kierukka oli ilmainen,ensimmäisellä kerralla. mutta toivottavasti pian teill kivut hellittää jotka kierukan ottaneet. :)
 
Kävin ehkäisyneuvolassa juttelemassa kierukasta ja varattiin aika sen laittoa varten. Muakin toi hinta vähän kauhistuttaa, vaikkakin ei se niin paljon oo kun sen usealle vuodelle jakaa. Meilläpäin ei ensimmäistä hormonikierukkaa saa ilmaiseksi, kuparikierukan sais. Odotan kyllä jo kovasti sen laittoa, ei tartte enää sitten ehkäisyasioista piiiiiiiiiiiiiiitkään aikaan huolehtia! :)
 
Aikanaan laskeskelin, että jos vertaa hormonikierukkaa yhdistelmäpillereihin (jotka mulla silloin oli käytössä) niin puolentoista vuoden jälkeen kierukka on edullisempi. Ja olisin valmnis vähän ekstraa maksamaankin siitä huolettomuudesta.

Meillä saa ekan lääkärin parhaaksi katsoman kierukan ilmaiseksi, eli kai lähtökohtaisesti kuparikierukan, mutta kun vähän mutisee runsaista tai kivuliaista kuukautisista niin valitaan hormonikierukka.
 
hormonikierukasta ihme tiputtelua, menkat loppu ajallaan pari päivää ihan puhdasta kun alkoi tiputteleen, kellään tietoa kauanko Mirena-kierukkaa tiputtelee ? 
 
Minttuliina: Mitä sulla oli siinä sektiossa? Mulle ei lääkäri puhunut mitään sektion jälkeen, että millon vois seuraavaa alkaa miettimään. Mulle tehtiin hätäsektio rv36. 

Meinasin itekki laittaa ensin kierukan, mutta en sitä sitten lopulta saanut. Mulla on endometrioosia ja PCO, erittäin kivuliaat kuukautiset, joten lääkäri sanoi että e-pillerit paras vaihtoehto. Nyt kaks laattaa syöny ja ainaki menkat tulee ajallaan, eikä oo tullu minkäänlaisia sivuoireita. Syön Yasminelleja.
 
Nia, mulle jouduttiin vatsan alueen kiinnikkeiden takia (aikaisempi iso leikkaus) tekemään kohtuun vaakaviillon lisäksi myös pystyviilto, joten ruptuurariski seuraavassa raskaudessa on suurempi kuin normaalisti, pitää odottaa ainakin että paranee kunnolla. Ja sen pystyviillon takia en myöskään saa koskaan synnyttää alateitse (ettei supistellessa/ponnistaessa kohtu repeä). Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, et nykyään suositellaan kaikille sektion jälkeen 1,5v taukoa (ennen 1v) että ehtii kohtu parantua rauhassa.
 
Kierukka paikallaan, laitettiin eilen. Jänskätti ihan hurjasti, mutta ei se oikeestaan paljoo sattunu. :) Eilisen päivän vähän jomotteli alavatsaa, tänään ei oo tuntunu enää miltään. Vähän tiputtelee vuotoa, mut HYVIN VÄHÄN. Mutta ette ikinä arvaa... MULLA ON VAUVAKUUME!!! Ei lähteny vauvakuume esikoisen jälkeen eikä näköjään tää kakkonenkaan siihen auttanu! ;D
 
Takaisin
Top