Eettinen ruokailu / lapset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elmiina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

elmiina

Sanavalmis juttuseppä
Huhtikuunmammat 2014
Monellako perheellä täällä on kasvisruokavalio? Muistelisin, että Ruotsissa (?) jonkin tv-ohjelman perusteella tehtiin lastensuojeluilmoitus ja oliko peräti huostaanotto sen perusteella, että koko perhe oli raakavegaaneja, myös lapset? Löytääkö joku linkin vai muistanko ihan väärin? Nopealla googletuksella sain esiin lähinnä keskustelupalstoja, jossa puhuttiin karppauksesta ja lasten huostaanotoista...

Tarvitseeko kasvava lapsi lihaa ja kalaa? Noin niinkun ihan välttämättä? Onko parempi antaa lapselle kestävät eettiset arvot? Tehdäänkö teillä ruokavalioon liittyviä päätöksiä eettisten arvojen perusteella, vai ihan suoraan ravintoarvoja jne. ajatellen? Mietitäänkö ylipäänsä koko asiaa, vai luotetaanko siihen, että perusruualla sitä pärjää ja kasvaa? :grin

Henkilökohtaisesti käytän lihaa ehkä vähän liikaakin. Suoraan sanoen, olen liian laiska opetellakseni tekemään todella hyvää kasvisruokaa, vaikka välillä olen lähes täysinkin (lakto-ovo)kasvisruokavaliolla ollut. Ja jotenkin se ruoka useimmiten tuntuu siltä, että jotain puuttuu, vaikka olisi kuinka hyvää. Mutta hyväähän se tekisi, pitäisiköhän edes alkaa päivä tai kaksi viikossa tekemään kasvisruokaa, jos sitä oppisi :rolleyes:

Tietysti pieni lapsi tarvitsee mahdollisimman monipuolista ruokaa kehittyäkseen hyvin. Mitä lihaan tulee niin proteiinia saa muualtakin esim.maitotuotteista. Meidän perheessä syödään myös lihaa mutta panostan paljon myös kasvisruokiin koska niistä tulee tosi hyviä. Aina ei tarvita lihaa. Meillä syödään myös paljon kananmunia. En näe syytä siihen miksei kasvisruokavalio voisi olla riittävän monipuolinen kunhan maitotuotteita käytetään.

Meillä syödään mielestäni melko eettisesti, paljon luomua ja riistaa. Pelkkiä kasvisruokia ei meillä tehdä. Tärkeää lienee, että lapsi tottuu perheen ruokavalioon. Mutta pitäkää mielessä, ettei kouluissa/päivähoidossa tarjota tiettyjä ruokia pelkästään, vaan se ihan perus lihakastikekin pitäisi mennä alas. Monipuolisesti siis kannattaa kotonakin totuttaa erilaisiin ruokiin.

Tärkeää olisi itselle, että lapsi söisi "mitä vaan" tai ainakin maistaisi ja sitten tekisi päätöksen pitääkö ruuasta vai ei.

Meillä syödään melko tavallista kasvispainoitteista kotiruokaa (olen saanut jopa miehen syömään kasvisruokaa :grin). Kumpikin meistä kun opiskelee nykyään, niin lounas tulee syötyä yliopistolla ja silloin yleensä valitsen kasvisruoan. Kanaa ja kalaa meillä syödään kotona enempi, punaisella lihalla tulee herkuteltua lähinnä juhlapäivinä. Medium pihvi vain on niin hyvää, vaikka kasviksia pyritään käyttämään enenevissä määrin... :smiley-ashamed004

Itse olen ollut kasvissyöjä jo yli 20vuotta, varhaisteinistä lähtien. Väliin on mahtunut erittäin tiukkojakin vegaanivuosia, mutta pääsääntöisesti olen elänyt lakto-ovoillen, tosin suurimmaksi osaksi korvaan maitotuotteetkin soijalla ja kanamunat (luomuna) on aika harvinainen näky ostoskorissani. Viimevuosina olen kuitenkin höllännyt periaatteitani eli syön ajoittain riistalihaa (vanhemmilla ja sukulaisilla, jossa sitä on aina saatavilla) sekä kalaa. Vaikka kalateollisuutta vastustakin, olen nyt raskausaikana koittanut pitää kiinni ainakin parista kala-ateriasta viikossa. Ensisijalla on kuitenkin turvata vauvalle mahdollisimman hyvät olosuhteet.

En todellakaan aio ostaa/kokkailla liharuokia lapsellenikaan, sitten kun sen aika koittaa ja todennäköisesti päiväkotivaiheessa koitan löytää luomuruokaa tarjoavan paikan, jossa lapsille tarjotaan monipuolinen kasvisruoka. Mielestäni lasta ei kuitenkaan kannata aivopestä vaan jos hän haluaa lihaa maistaa/syödä, niin toki annan siihen mahdollisuuden. Tiedän kuitenkin, että kasvisruuasta saa kasvava lapsikin kaiken tarvittavan, kunhan ruoka on mahdollisimman monipuolista, joten sillä mennään siihen saakka, että neiti alkaa itse muodostamaan mielipiteitään. Todennäköisesti tämä ajoittainen kalan ja riistan syönti tulee jatkumaan sekä itseni että lapseni kohdalla (sitten kun imetysvuosi on takana ja monipuolisempi ruoka on lapselle ajankohtaista).

Minulle kasvissyönti on aina ollut eettinen valinta. Kupissa painaa niin eläinoikeudelliset asiat, ympäristökysymykset kuin ruuan terveellisyys. Nykyinen tehotuotettu liha on kaikkea muutakuin luonnollista ruokaa, minkä vuoksi en missään nimessä haluaisi syöttää sitä kasvavalle lapselleni. Neuvolassa asiaan on suhtauduttu hyvin ja mielipiteitäni on jopa arvostettu. Ainakin oma neuvolahoitajani tiedostaa myös, kuinka paljon antibiootteja, hormoneita ja muita lääkeaineita ruokalautasille tehotuotantolihan ja hybridikanojen(=broilerit) mukana päätyy...

Miksi eettinen ruokavalio yhdistetään aina kasvissyöntiin?

Opiskelen maataloutta ja koulussa jos missä olen oppinut että luomu ei ole ratkaisu, eikä luomukasviksilla saada tätä palloa ruokittua. Tärkeämpää olisi että ihmiset katsoisivat valmistusmaata ja olisivat kiinnostuneempia missä liha tuotetaan ja maksaisivat 20senttiä enemmän kotimaisesta kuin puolalaisesta, hollannissa pakatusta pekonista. Ihanteellisessa tilanteessa ihmiset ostaisivat lähellä tuotettua ruokaa suoraan tuottajalta. Se ei nimittäin vaadi mitään muuta kuin viitseliäisyyttä. Haluaisin elää maailmassa jossa jokaisella olisi takapihallaan kanala, lampola, navetta tai kasvimaa ja asiat toimisivat vaihdannaistaloudella. Se tosin on utopiaa.

Rakastan lihaa, ja syön sitä päivittäin. Koska olen sujut sen faktan kanssa että se on eläintä, ja se eläin on kuollut, ei omatunto kolkuta. Mutta se mikä kolkuttaa on lihan tuotantotapa. Tällä hetkellä syön tehotuotettua suomalaista lihaa, mutta viime talvena yli puolet oli itse kasvattamaani possua. Minulla on julmurin maine koska voin katsoa ruokaani silmiin, ja varsinkin kun tänä syksynä on pihalta menossa pässipoika pakkaseen, sehän oli niin ihana pikku karitsa vielä keväällä..

Toivon että ihmiset tällä valveutuneella aikakaudella, kun ruokateollisuuden pahuus hyppii joka paikasta silmille, lopettaisivat sen saamarin kitinän ja menisivät ja ostaisivat ruokansa suoraan tilalta missä voi itse nähdä sen ruuan elinolot. Pikkutiloja joilta myydään suoraan isompia eriä pulpahtelee kuin sieniä sateella, eikä se ruoka juurikaan ole edes kalliimpaa. Osa metsästysseuroista järjestää jahtikauden pätteeksi huutokauppoja. Jos haluaa tehdä eettisiä valintoja ja on kiinnostunut lihansa alkuperästä, ainut mitä tarvitsee on isompi pakastin ja viitseliäisyyttä.

Olen ihan samaa mieltä edellisen kanssa! Meilläkin on ollut paljon erilaisia elukoita kotona, jotka on sitten teurastettu lihaksi. Tällöin voi tosiaankin olla varma siitä, että eläin on saanut hyvän elämän. Samoin olen kulkenut metsällä ihan pienestä asti ja olen syönyt pupujussikoita, niin kamalalta kuin se joistakin kavereista kuulostaakin. Tällöinkin syömäni eläin on saanut elää onnellisimman kuviteltavissa olevan elämän, vapaana.

Tällä hetkellä syön kotimaista tehotuotettua lihaa, mutta se johtuu nimenomaan omasta laiskuudesta. Enpä siitä juuri kyllä valitakaan. Kasvisruokia yritetään tehdä mahdollisimman usein, mutta omat kokkaustaidot on vielä rajalliset..

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Sitä tehotuottua lihaa joutuu jonkin verran käyttämään. Meillä tosiaan on hirvenlihaa ja luomulammasta pääosin ja olen nähnyt ne pienet karitsat kirmaamassa laitumilla, hyvänmakuisia ovat! Meillä on myös oma kasvimaa, josta säilötään pakkaseen vihanneksia, yrttejä ja sitten on sipuleita. Marjapensaat vielä kasvuvaiheessa. Tarkoitus olisi joku kesä ottaa hanhia, jotka sitten laitettaisi lihoiksi.

Valitettavasti omavaraisuuteen ei Suomessa ihan täysin pääse, mutta sitä kohti ainakin itse koitetaan mennä niin paljon kuin pääsee.

En minäkään kasvissyöjänä tuomitse lihansyöntiä mitenkään, siksi tosiaan itsekin olen alkanut joustamaan ja syön ajoittain riistaa (tädin luona myös satunnaisesti hevosta/villisikaa) eli eettisyyteni menee siinä millaisen elämän eläin on saanut elää. Tietysti myös siinä, miten eläin on kuollut ja kuinka terve se on ollut. Pientiloilla/yksityisillä eläimistä huolehditaan ihan eri tavalla kuin lihateollisuudessa yleensä. Ihmiset jotka ei voi syödä hevosta, koska se on niin söpö ja sillä on ratsastettu / tai poroa, koska petteri punakuono jne.. mutta kuitenkin ummistavat silmät broilerien ja possujen huonoilta oloilta syöden niitä tyytyväisi ovat mielestäni todella tekopyhiä.

En myöskään jaksa uskoa, että ihmiskunta koskaan lopettaa lihansyöntiä, vaikka kasvisruokavalio yleistyisikin. Mutta toivottavasti tulevaisuudessa (mahdollisimman pian!) saataisiin jotain inhimillisyyttä ja oikeudenmukaisuutta eläintuotantoon. Toki se vaikuttaa hintaan, mutta mielestäni elävän olen kohdalla ei voi ajatella pelkästään taloudellisuutta.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen, niin suomessa luulisi nykyään kaikkien terveydenhoitoalalla työskentelevien olevan sen verran hyvin perillä eri ruokavalioista, että niitä ei tuomita vaan niihin osataan antaa oikeanlaista ohjeistusta.

Onpa kiinnostava keskustelu!

Itse teen perheelle ruokalistan viikoksi tai kahdeksi eteenpäin, mikä helpottaa arkea huomattavasti. Samalla pyrin miettimään ruokavalion monipuolisuutta ja se eettisyys tulee siinä samalla. Meillä on vähintään kahtena päivänä viikossa kasvisruokaa, ja punaista lihaa yleensä kerran, enintään kaksi kertaa viikossa. Mielestäni lihan syönnin keskeinen ongelma on se, että tänä päivänä sitä syödään aivan liikaa, enemmän kuin maapallo pystyy tuottamaan ja enemmän kuin omalle kropalle on terveellistä. Muuten tilaan suurimman osan ruuasta ruokapiiristä, suuri osa on luomua, mutta tärkeämpää on se, että ovat oman maakunnan tuotteita. Vanhemmilta saadaan myös hirveä ja marjoja pakkaseen, mutta ne eivät kyllä riitä koko vuodeksi.

Mun on pakko sanoa tuosta omien eläinten kasvattamisesta ruuaksi. Mielestäni se on todella hienoa, mutta itse en siihen pystyisi. Aina väitetään, että maaseudulla lapset ymmärtää että eläimet syödään, mutta itse olen maalla kasvanut ja kieltäydyin lapsena vuoden ajan lihan syönnistä kokonaan, kun kotipihan possu ilmestyi joulupöytään. Kinkkua en ole sen jälkeen syönyt. Mulle on henkilökohtainen ongelma se, etten pysty syömään lihaa jos alan ajatella sitä eläimenä, siitäkin syystä syön lihaa vähänlaisesti. Mutta se on mun ongelma.

Takaisin