Eduskuntavaalit 2023

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Huomenna alkaa eduskuntavaalien ennakkoäänestys. Tiedätkö jo ketä aiot äänestää?

Itse (kerrankin) tiedän jo nyt ketä äänestän. 😊
 
Aion äänestää ja tiedän ehdokkaani. Olen äänestänyt jokaisissa vaaleissa joissa on ikää ollut riittävästi.
 
Aion äänestää. Vielä arvon parin ehdokkaan välillä... ennakkoon miehen kanssa käydään.
 
Jos ei äänestä, on vähän kurjaa sitten myöhemmin harmitella että ketä sieltä on tullut valituksi. Tärkeää on äänestää! Äänestän aina samaa puoluetta. Tälläkin kertaa valinta on aika selvä, että ketä.
Oletteko kokeilleet vaalikoneita?
 
Aiemmin olen yleensä kannattanut yhtä puoluetta, jonka mukaan oon aina ennen äänestänyt. Mutta nyt melkeinpä yks toinen puolue kiilaa eteen, koska heidän ajatukset täsmää omiini paremmin, joten oon vielä vähän hukassa ketä tässä nyt sitten oikein äänestäis. Olen tehnyt valikoneita, mutta ei oikein ole löytynyt sopivaa ehdokasta. Jos asuisin aiemmalla kotipaikkakunnalla niin tietäisin jo ketä äänestäisin.
 
Itse myös pohdiskelen vielä kahden puolueen välillä. Itselle mieluisampi olisi puolue A, mutta asun vaalipiirissä jossa sillä on historiallisesti ollut aika heikko menestys. Siksi mietin pitäisikö äänestää puoluetta B, koska sen ehdokkaalla olisi suurempi mahdollisuus tulla valituksi. Tuntuu että ääni menee hukkaan, jos ehdokas ei tule valituksi 😅 toisaalta mietin myös, että jos kaikki aina ajattelee näin laskelmoiden, ei se puolue A koskaan tulekaan lyömään läpi.

Vaalikoneet oli tänä vuonna mun mielestä tosi huonoja. Tein Ylen ja Hesarin versiot, mutta kummassakaan ei ollut mun mielestä käsitelty mitään tärkeitä teemoja, vaan keskityttiin ihan epäollennaisuuksiin. Telkkarin vaalitenttejä olen yrittänyt katsoa, mutta alkaa aina ärsyttää se huutaminen ja päälle puhuminen.
 
Aion äänestää ja olin jo kattellut ehdokkaan valmiiksi, mutta mietin kans pitäiskö äänestää toista hyvin samaan kategoriaan sopivaa puoluetta ihan vaan siltä kannalta että ois parempi mahdollisuus että ajais läpi niitä asioita mitkä on itelle tärkeitä. Olen aina äänestänyt kun olen ollut siihen riittävän vanha, lähinnä yhtä tiettyä puoluetta, ja aina ehdokasta jolla on paljon samaa itseni ja arvojeni kanssa (nainen, yliopistokoulutettu, jne.)
 
Mä kans arvon kahden ehdokkaan väliä. Kumpikin eri puolueista, kuin aiemmin äänestämäni. Toisella on puolueen ajatukset enemmän yksiin, mutta on pienemmästä puolueesta. Toinen on isommasta puolueesta ja henkilönä hyvä, mutta puolueen linjassa on muutama asia mistä olen vähän eri mieltä. Ei kyse kaikkein tärkeimmistä asioista, enkä ole radikaalisti eri mieltä, mutta pikkiriikkisen.

Itse koitan äänestää fiksuja nuorempia henkilöitä, jotka eivät vielä montaa kautta ole olleet mukana, mutta omaavat jo jonkinlaista ymmärrystä politiikasta. Pitkään mukana ryvettyneet ovat oman mielipiteeni mukaan aika laput silmillä ja urautuneita menemään puolueen määrittämiä, iankaikkisesti samoja latuja. Eläkeikää lähestyvät harmaapäät taas herkästi ajautuvat luulemaan maailman olevan sama paikka kuin 20-40 vuotta sitten 😅 noin niin kuin kärjistettynä, poikkeuksiahan aina mahtuu. On hyviä konkareita ja hyviä seiskakymppisiäkin varmasti mukana, mutta itselle tärkeää äänestää nuorta ja tuoretta kasvoa :)
 
Äänestän eri puoluetta kuin viimeksi. Puolue on muuttunut huonompaan suuntaan edellisten vaalien jälkeen. Edellinen ehdokkaani oli nuori, pääsi läpi ja on osannut kyllä vaikuttaa eli ääni ei mennyt hukkaan.

Näiden vaalien ehdokkaani on ollut eduskunnassa pitkään ja työ on ollut vakuuttavaa. Hän on kanssani samaa ikää, samalta seudulta kotoisin ja koulutus samalta alalta kuin omani.

Olen ehdokkaani jo päättänyt, vaikka toisen puolueen vaaliohjelma olisi ehkä parempi, mutta siitä puolueesta tällä seudulla ei yleensä pääse läpi kuin korkeintaan yksi ehdokas eikö se ole koskaan ollut nainen.
 
Tiedän jo ketä äänestän.
Puolue itse asiassa on tässä nykyisessä ääntenlaskentatavassa olennainen.

Toki sain vaalikoneita tutkiessani ”parempiakin” osumia, mutta jos ko.. henkilö on jo joka paikassa ( kaupungin/- ja ”hyvinvointialueen” valtuustoissa ja vaikka missä muualla, niin kaikki tulee hoidettua mitenkuten, jos vielä eduskunta tulisi siihen päälle). Eli tällaista henkilöä en halua äänestää.

Olen aina äänestänyt ennakkoon, koska oikeana vaalipäivänä voi käydä vain yhdessä ( meistä katsottuna huonossa ) paikassa
 
Ennakkoon olen aina äänestänyt ja niin nytkin, jotta ei tartte stressata varsinaisena vaalipäivänä.
Eduskuntavaaleissa ääneni menee puolueelle, joka vastaa arvomaailmaani. Pyrin löytämään äänelleni sen alueeni veturin, joka mahdollisimman isolla äänimäärällä vetää heikommiakin mukanaan tuota luottamustehtävää hoitamaan.
Ja äänestämisen jälkeen on tapanani ollut käydä äänikahveilla, ehkäpä voin tehdä niin tälläkin kertaa. Vai ostanko vain jotain herkkua kotiin, kun pojan ehdoilla silloin liikun.
 
Mitä mieltä olette tuloksesta?

Koska Vau.fi on poliittisesti sitoutumaton en sano edes omasta puolestani mitään.

Oma ehdokkaani pääsi eduskuntaan, siitä iloitsen. 😊
 
Oma ehdokkaani pääsi uutena läpi, se oli ihan kiva. Vaalien lopputulos ei kuitenkaan ole minun toivomani mukainen. Huolettaa yhteiskunnan heikoimpien ja luonnon puolesta. Mutta tällä nyt mennää ja uudet vaalit sitten 4v päästä.
 
Inhottavat 4 vuotta tulee, kun näin oikeistolainen hallitus. Kokoomus ja persut yhdessä saa vielä rumaa jälkeä aikaan. Tulee varmsti lisää kikyä ja ehkä samanlaisia hirveitä leikkauksia kun lama-aikana, kun ei nähdä pidemmälle, kuinka kalliiksi tulee uhteiskunnalle leikkaa varhaiskasvatuksesta, koulutuksesta, mielenterveyspalveluista sekä työttömien olo tehdään varmasti vaikeammaksi :loudlycrying: Ihan sama, oletko aktiivinen tai et. Tulos teki mut oikeesti huolestuneeksi ja surulliseksi.
Leikkaukset eläneethän on Suomessa melkein moniongelmaisimpia, että onko odotettavissa 20-30 vuoden päässä taas uusi kallis pommi, kun leikataan ja kasvatetaan nyt seuraavalla hallituskaudella tuloeroja. Rikkaat rikastuu ja köyhät vaan köyhtyy edelleen.
 
Mua kanssa vähän huolettaa, jos hallitus on kok+PS pohjainen. Varmaahan se ei vielä ole, taitaa olla aika vaikea saada kolmatta ja neljättä puoluetta tuohon pohjaan mukaan. Kok+SDP voisikin jo sitten olla vähän enemmän heikompiosaistenkin puolella. Mutta joo, vähänhän tässä on sellainen olo, että kauhulla odotetaan millä kaikilla mahdollisilla tavoilla elämä tulee kurjistumaan 😕
 
Miellän itseni liikkuvaksi äänestäjäksi ja ääneni meni tällä kertaa oikeammalle kuin ennen. Sikäli siis tulos on mielestäni ok, mutta lopullisen mielipiteen päässee muodostamaan sitten neljän vuoden päästä.
 
Olen melkoisen tyytyväinen vaalien tulokseen, myös äänestämäni ehdokas pääsi läpi. Muutamia pikku muutoksia olisin mieluusti tulokseen tehnyt jos olisin saanut vaikuttaa enemmän, mutta ei huonoin mahdollinen tulos.
 
Takaisin
Top