Doula

Minulla on molemmissa synnytyksissä ollut doula mukana ja olen ollut todella tyytyväinen heidän antamaan tukeensa. Ottaisin jatkossakin, jos olisi synnytys edessä! :)
 
Ei ollut doulaa. Mietin kyllä sitä todella paljon jo heti raskauden alusta lähtien, mutta raha esti tilaamasta doulan palveluita. Lisäksi asumme kaukana kaikesta, doulan olisi ollut hankala pidemmästä matkasta tulla meille tarvittaessa, toki olisin itse voinut matkustaa. Jälkeen päin ajatellen olen tyytyväinen siihenkin, että "hoidin homman" miltei loppuun asti yksin (siis toki sairaalahenkilökunta oli läsnä), mies pääsi tulemaan mukaan saliin aika myöhäisessä vaiheessa.
 
Ei ollut, ei ole varaa sellaiseen. Kiinnostava ajatus kyllä, kun mies ei ole oikein puolustaja-tyyppiä. Jos en itse pystyisi kertomaan toiveitani, siihen olisi hyvä olla tukea. Samoin joku kannustaja.
 
Minulle doula synnytyksessä on ollut noin 50-100€ kuluerä. Minusta korvaus on ollut varsin kohtuullinen ja hyvin pieni rahallinen sijoitus verrattuna muihin lapsen tulon aiheuttamiin kustannuksiin. :)
 
Ajatuksena ihan kiva mutta henkkoht en haluaisi. Tueksi joko mies tai sitten pärjään yksin. Sen verran yksityinen ihminen olen että kokisin moisen epämukavana. Kätilöissäkin on kestämistä :)
 
Kyllä täällä siihen doulaan olisi mennyt monta sataa euroa palvelun tasosta ja laajuudesta riippuen, kun tuttavapiirissä ei ole ketään doulaa. Halvin hinta taisi olla siinä 300 euron kieppeillä, kun asiaa googlailin. Hienoa, jos jostain löytyy alemmalla hinnalla! :)
 
Doulapiirien ja ensi- ja turvakotien kautta saa koulutetun doulan vapaaehtoisena. Ottavat vain kulukorvauksen. Tosin tämä vaihtoehto ei välttämättä ole joka paikkakunnalla mahdollinen. :sad001 Tämä nyt kuitenkin vinkkinä kaikille, jotka doulaa ja sen kustannuksia miettivät. Yksityinen doula onkin sitten kallis juttu yleensä!

Itsellänikään ei mitään suhteita siis ole ollut, vaan vapaaehtoistyön kautta pyytänyt käyttööni.
 
Oisko ihmisillä jakaa lisää kokemuksia doulasta synnytyksessä? Itselleni on miehen lisäksi doula tulossa synnytykseen, jos vain omien menojen puitteissa pääsee.
 
Harkitsen myös doulaa, koska haluan ulkomaalaisen mieheni lisäksi suomea puhuvan tukihenkilön mukaan synnytykseen.

Puhun kyllä miehen kotikieltä sujuvasti, mutta epäilen että synnytyksen keskellä en jaksa tai ehdi tulkkailla ja kääntää kaikkea puhumaani. :D
 
Sama juttu kun jollain muulla oli, koen olevani niin yksityinen ihminen, etten halua vierasta ihmistä tilanteeseen. Kätilöt/lääkärit riittävät. Sitten voisin harkita, jos erittäin läheinen ystävä olisi doula.
 
Takaisin
Top