Diabeetikkoäidit raskaana

HuhtiMamma90

Silmät suurina ihmettelijä
Olen 2:s tyypin diabeetikko, minulla on sokeritasapaino ollut hyvä. Ennen raskautta jo kauan alle 6. Haluaisin tietää kuinka monen lapsi on saanut vanhemmiltaan diabeteksen. Välillä sokerit menee miten menee ja välillä menee sokerit 12:sta asti. Pelottaa vaan että tuleeko raskaus menemään hyvin, ja kaikki mahdolliset raskausmyrkytykset ja muut komplikaatiot pelottaa ja stressaa, haluaisin kuulla muiden diabeetikko äitien omia kokemuksia
 
Moikka,

Mulla ei kyllä (vielä ainakaan) ole tuota 2. tyypin diabetesta, mutta raskausdiabetes oli kyllä. Vauvakin testattiin, ja hällä ei ole riskiä sairastua 1. tyypin diabetekseen.
Eli en usko, että myöskään tuossa sun tapauksessa vauvalla ois riski sairastua.
Mulla meni raskaus ihan normaalisti, mitä nyt äippäpolilla valitettiin k o k o  ajan painonnoususta. Oli todella hermoja raastavaa käydä siellä sen kerran kuussa kuulemassa samat sanat.
Uskon kyllä, että oikealla ruokavaliolla ja liikunnalla saa sokeriarvot pysymään kohdillaan :) Ja sullakin kun tulee luultavasti olemaan niitä sisätautilääkärin vastaanottoja, niin siellä niitä arvoja sitten pähkäillään :)

 
Itse olen diabetekselta vielä säästynyt. Tietoa asiasta löytyy paljon, koska miehelläni ja pian 4 vuotiaalla tytölläni on tyypin 1 diabetes. Myös yhdellä veljelläni on tyypin 1 diabetes, meitä oma neljä sisarusta ja muut ovat "terveitä". Diabetes on perinnöllistä ja nuo testitkään eivät kerro koko totuutta, sillä vaikka testien mukaan taipumus olisi suuri ei se automaattiseti tarkoita että testatulle diabetes puhkeaa. Itse en koe diabetestä kovin hankalaksi sairaudeksi, onhan se hoitamattomana hengenvaarallinen, luuraa kun hoito tasapaino on kohdallaan niin se ei estä mitään! Jos lapsellesi tulee diabetes selviät varmasti. Alku jää järkytys on aina suuri ( niin myös meille, vaikka tavallaan on aina ollut tiedossa että sairastuminen on mahdollista jopa todennäköistä.)tottakai, mutta kuten aiemmin totesin se ei ole maailmanloppu ja on niin paljon vakavempiakin sairauksia joiden hoito ei ole yhtä pitkälle kehittynyttä. Älä mieti tätä asiaa liikaa, on joitain asioita joihin ei pysty itse vaikuttamaan tämä on yksi niistä.
 
Kamalasti kirjoitus virheitä... Puhelimella hiukan hankalaa kun ei näe kuin pari sanaa kerrallaan.
 
Takaisin
Top