chia siemenet ja raskaus

Aaria

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Syyskuunmammat 2015
Lokamammat 2017
Toukoäidit 2020
Nonni. Superfoodporukalle so last seasons news mutta mulle chia on uusi tuttavuus! Vaikuttais olevan paljon hyviä ominaisuuksia raskauttakin ajatellen. Mutta. Eihän sitä tietenkään ole sillä tavalla tutkittu, että turvallisuus raskaana ollessa olisi jotenkin tutkimuksin osoitettu... Ensisijaisesti mietin tuota A vitamiinia mitä siinä mainostetaan olevan, sitähän ei saisi saada liikaa.. ja tietty voi siinä olla jotain haitallista ainettakin, eli varmaan järkevintä olla käyttämättä liikaa.

Olisin kiinnostunut kuulemaan jos täällä olis käyttökokemuksia! Paljonko käytit/ käytät raskaana, päivittäinkö?
 
A-vit saantisuositus on varmaan selvitettävissä mut mites ne siemenet, tietäisikö kukaan onko jossain tietoa paljonko niistä sitä A:ta suunnilleen saa? Pussin kyljessä lukee "sisältää runsaasti vitamiineja":D
 
Joo ton luinkin, nuo "ravintoexpertit" vaan jäi vähä epämääräiseksi.. näyttäis että niitä ei ole tutkittu siinä määrin ja jenkkilässä puolet suosittelee ja puolet kehottaa jättämään. Pitää kyllä hyvin nälkää ja auttaa pysyyn jotenki energisenä. Ehkä sitä uskaltais jonku verran käyttää.. Tomaatissaki on muuten yli 3x se rautamäärä ku pinaatissa :cat:

*muoks* Näköjään saantisuositus A-vitamiinista on raskaana 800 ug RE missä tuo RE meinaa että se on retinoidimuodossa. Yli 3000 ug RE pitkäaikaiskäytössä tai yli 7500 ug RE kerta-annoksena voi aiheuttaa sikiövaurion. Ja siis tästä syystä esim maksaa ei sais syödä ku vähän. Nyt vaan ku löytäis jostain chian A pitoisuuden..

*muoks2*
http://healthyeating.sfgate.com/chia-contain-vitamin-a-4749.html
Tommosessa sanotaan että 28g siemeniä sisältää 0.3% päivän saantisuosituksesta A vitamiinille ja nähtävästi vielä siinä turvallisemmassa karotenoidimuodossa. Joten eiköhän niitä uskalla käyttää :nailbiting::laughing021. Kannatti kysyä ku heti google muuttu auliimmaks jakaan tietojaan :rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
Söin ennen lähes päivittäin chian siemeniä, mutta nyt oon vähän vähentänyt. Yleensä ripottelen jogurtin ja marjojen päälle tai sekoitan smoothien joukkoon, en mittaile määriä mutta silleen sopivasti laitan :) Mulla on ihan hirveesti kaikkia cocovin tuotteita, mutta niiden käyttöä oon nyt vähentänyt kun en oikein tiedä onko ne miten soveltuvia raskaana oleville.
 
Söin ennen raskautta säännöllisesti chia-siemeniä, mutta raskaana ollessa en ole uskaltanut. Olen ehkä rinnastanut chian pellavansiemeniin, joita ei suositella (tietääkö joku muuten miksi?). Chian siemenissä olisi kyllä vaikka mitä hyvää myös raskauden kannalta, olisi kiva saada tähän asiaan selvyys.
 
Chia siemenet ja pellavan siemenet aika eri asia. Pellavan siemenissä ihan myrkkyä, jonka vuoksi kielletty raskaana ja ei suositella syötäväksi paljon kerralla edes normaalisti (tyyliin onko se max 1 rkl tms).

Chia siemenissä ei käsittääkseni ole myrkkyä (heh tämä nyt tietenkin ei varmaan ole tutkittu asia, mut päättelen koska sen syömiseen ei myöskään normaalisti ole samanlaisia rajoitteita kuin pellavansiemenille).

Eli itse ainakin oon rauhassa syönyt Chia siemeniä raskauden aikana :)
 
Chia-siemenet - https://fi.iherb.com/pr/Bergin-Fruit-and-Nut-Company-Organic-Black-Chia-Seed-16-oz-454-g/62993 Siemenistä ja nesteestä voi tehdä sellaisen vanukkaan tyyppisen, muodostuu ihan itsestään jääkaapissa. Itse käytän usein esim. vaniljan makuista soijamaitoa tai jotain mantelimaitoa tai appelsiinimehua. Siemeniä voi sekoittaa myös puuroon, juuri tänä aamuna tein niin :) Ja laittaa vaikka smoothien joukkoon, ripotella salaattiin... Ihan oikeastaan mihin vain. Mutta kannattaa muistaa, että turpoavat nesteessä aika reilusti.
Chia-siemenet,
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top