Bujo eli Bullet journal

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko muita tästä kiinnostuneita? Oletteko kuulleet näistä ennen?

Kyseessä siis on noin periaatteessa kalenterin, muistikirjan ja päiväkirjan välimuoto, jonne voi laittaa ylös menot, tapahtumat, ajatuksia, muistiinpanoja... No kaikkea. Kun kuulin siitä ensimmäisen kerran ajattelin että se on vain aikaa vievää höpsötystä. Sitten kuitenkin hurahdin kokeilemaan ja ihastuin sillä tämä auttaa ajanhallinnassa ja on sitä paitsi kivaa. :) Asiat pysyvät muistissa helposti hallittavassa juuri itselleni sopivassa muodossa.

Pääosassa Bujossa on kalenterimaiset sivut. Ensin tulee aukeama joka käsittää vähän pidemmän ajan jakson (esim kuusi kuukautta) tulevaisuuteen ja sinne pistetään ylös kaikki isommat asiat. Sinne voi siis yhteen paikkaan merkata näkyville menot sun muut. Seuraavaksi tulee sitten kuukausisivu, jolle numeroidaan päivät ja voi merkata kyseisen kuukauden muistettavat asiat kunkin omalle päivälle. Itselläni on samalla aukeamalla muistissa myös asiat, mitkä tulisi tehdä sen kuun aikana erittelemättä minä päivänä ne tulee tehdä. Ja seuraavaksi sitten kalenterinäkymää viikko kerrallaan. Itse jaan viikkoaukeamat kahdeksaan ruutuun. Jokaiseen ruutuun yksi päivä ja viimeiseen ruutuun yleiset sen viikon asiat. Sinne viimeiseen ruutuun tulee esimerkiksi tehtävä 'kastele kukat' jonka merkitsen tehdyksi kun olen kastellut kukat. Näin muistan tehdä sen viikoittain.

Bujoon voi myös tehdä yhdelle päivälle omistettuja sivuja (esimerkiksi matkalle lähtöä varten muistiin pakattavat asiat ja aikataulut jne.), muistilistoja, listoja sarjoista joita haluaa katsoa... Ihan mitä vain minkä haluat laittaa jonnekin ylös. Ei joka paikassa ajelehtivia muistilappuja vaan kaikki yhteen vihkoon. Bujon voi tehdä tavallisesta vihosta (ruutuvihko mielestäni kätevin), mutta olen nähnyt kirjakaupassa myytävänä Bujo-vihkoja/kirjoja joissa on kalenterimerkinnöille pohja valmiina. Bujosta voi tehdä juuri sellaisen kuin haluaa. Sitä voi koristella, mutta ei ole pakko. Sen voi tehdä säntillisesti, mutta ei ole pakko. Ei ole pakko tehdä mitään, mutta saa tehdä mitä tahansa. Ei ole katastrofi jos sinulta jää viikko välistä. Tarkemmin ajatellen mikään ei ole katastrofi. Sinun vihko, sinun säännöt.

Täällä ohjevideo Bujon täyttelyyn selitykseni selvennykseksi. Ja täällä toinen vähän luovempi. Niitä ei kuitenkaan ole pakko seurata orjallisesti. ;)

Sain joululahjaksi bujo-kalenterin ja olen katsonut youtubesta pari opastusvideota, näyttää toisaalta tosi kiinnostavalta mut toisaalta epäilen...millä ajalla tuota ehtii tehdä? Pinterestissä on ihania inspiraatiokuvia, mutta sit toisaalta aloittaminenkin on vaikeaa, kun epäilemn että kiinnostus lakkaa liian pian :D

Vauvakirjankin täyttäminen on niiiiin pahasti vaiheessa :D :D :D

Mä aloitin bujon tammikuussa 2017 ja olin ihan innoissani :grin Ostin kivan kirjan ja värikkäitä kyniä ja tarroja. Oon kova suunnittelemaan ja RAKASTAN listoja, joten sehän olis ihan mun juttu. Täytin kirjaa innoissani aina, kun lapsi oli päikkäreillä. Mitäs sitten tapahtuikaan... tuli viikko jolloin piirtelin sivun täyteen + merkkejä, koska raskaustestiin ilmestyi 2 viivaa. Jaksoin ehkä vielä pari viikkoa, mutta sitten raskaus, esikoinen ja arki vei mut mukanaan ja bujo jäi.

Ehkä vielä joku päivä aloitan uuden kirjan :rolleyes:

No just tätä epäilen, että saan aloitettua homman hetkeksi, ja sitten se kosahtaa ajan ja jaksamisen puutteeseen :D Ja siksi mietin että kannattaako ees aloittaa. Toisaalta, vaikka sitä tekis vain hetken, niin se olisi varmaan sen hetken tosi mukavaa ja palkitsevaa.

Rakastan kyllä kaikkia listoja ja tarroja ja askartelujuttuja, joten niitten kanssa ois ihana päästä puuhaamaan. Mitkä on parhaita paikkoja tarvikkeiden hankkimiseen?

Täältä löytyy yksi joka on rakastunut Bujoon. Aloitin omani viime syksynä ja tätä on tosi kiva koristella kun lapsi nukkuu! Ja pysyy asiat muistissa, lapsen kanssa kun ne tuppaa joskus muutoin unohtumaan. Kun aloittelin ostin kirjakaupasta näihin tarkoitettuja tarroja. Muutakin kivaa on löytynyt ihan kirjakaupoista ja sitten olen itse hieman piirtänyt. :)

Takaisin