BabyShowerit, puolesta vai vastaan?

Vauvajuhlat puolesta vai vastaan?


  • Kaikki äänestäjät
    28

Satsuma83

Sanavalmis juttuseppä
Heinämammat 2014
Meinaako kukaan pitää babyshowereita?
Meillä kaveriporukalla tapana ollut järjestää tulevalle äidille äitiysloman alkajaisiksi vauvakutsut.
Nyt tänä vuonna meillä onkin juhlia ollut tammikuusta alkaen joka kuukausi joulukuuhun asti :) ihanaa kun vauvalla sitten saman ikäisiä leikkikavereita!
Omia juhlia odotan kyllä innolla! Kaverit tulevan kotiini, he koristelevat paikat ja tuovat tarjottavia. Sitten yhdessä syödään, höpötellään ja meillä on ollut kaikenlaisia leikkejä ja visoja. Sitten jokainen vieras tuo äidille ja vauvalle jonkun lahjan.Tosi kiva ilta ollut joka kerta.
Eli mä siis totaali puolesta!!! tää korvaa vähän niitä miesten varpajaisiakin..Tosin siihenkin naisporukalla on ollut omat illanistujaiset kavereiden kanssa. kuitenkin vähän rauhallisemmissa merkeissä kuin nuo miesten varpajaiset! :D (selvinpäin, hyvää ruokaa, kotona ja höpöttelyä ja vauvan ihastelua) :D
 
Muokattu viimeksi:
Laitoin puolesta, vaikka eipä minulla niihin mitään sen erikoisempaa mielipidettä ole. Pitää kuka pitää :D Täälläpäin se on niin uus juttu, en ole kuullut kenenkään koskaan pitäneen, joten tuskin minäkään pidän + suurin osa kavereista on lapsettomia, eli niitä tuskin kiinnostais vauvabileet :> Pidän kesällä sitten vaan ihan sellaiset perus pienet "partyt" kaveriporukalle, ilman sen kummempaa vauvasisältöä. Miehet on aina pitäneet varpajaisia ja ukko saa sellaiset pitää, kunhan kattoo että kämppä on kunnos ja siisti kun tulen kotiin sairaalasta! :wink
 
Mä olen kaksilla vauvakutsuilla aikanaan ollut, toisia itse järjestämässä kaverille. Ihan hauskoja illanistujaisia ovat olleet :)
Toisilla kutsuilla lähinnä vaan syötiin hyvin, nyyttärimeiningillä. Niin ja mammalle tehtiin hemmotteluhoitoja; minä tein kasvohoidon, samalla kun 4 muuta hieroivat käsiä ja jalkoja :)
Toisilla kutsuilla taas yksi vähän kuin emännöi ja oli järjestänyt tarjottavat, me muut sitten maksettiin hänelle. Siellä oli sitten ne "perus" vauvakutsujen leikkimielisyydet, eli arvioitiin wc-paperipaloilla kuinka iso ympärysmitta mamman masussa on, mamma sai maistella vaipoista erilaisia "kakkoja" (eli mikrossa sulatettuja suklaita), puki vaippaa ja vaatteita vauvanukelle jne... :)

Musta olisi niiiiin ihanaa, jos joku järjestäisi mulle vauvakutsut! Niin että siellä olisi niitä lähimpiä ystäviä ja siskoni, samoja jotka olivat polttareissanikin. Syötäisiin hyvin, pidettäisiin hauskaa, ja voisi noita leikkejäkin olla. Sekä sitä hemmottelua :grin Pitää varmaan alkaa miehelle vinkkailemaan, että voisi vinkkailla eteenpäin mun kavereille... noista läheisimmistä ystävistä vain yhdellä on lapsia, ja hänelle ei silloin aikanaan vauvakutsuja järjestetty (sai tosi nuorena jo lapsensa). Siskollani toki myös lapsia, mutta hän ei aikanaan halunnut vauvakutsuja.
 
meillä on aina sovittu sopiva päivä porukalla,yleensä kekkerit on pidetty,kun äippäloma alkanut.
tuleva äiti on saanut tehdä lahjatoivelistaa. Paikalle kutsuttu lähimmät kaverit ja sukulaiset.
 
Muokattu viimeksi:
Minusta toi on ihana idea, juhlia vauvan syntymää ja samalla hemmotella tulevaa äitiä! Itelle ei siis oo kukaan järjestäny, mut ei tuo nyt hirveesti haittaa. Mut mielelläni järjestäisin tollaset jos joku kaveri haluis:)
 
Mun mielestä se on hauska idea. Meän kaveripiirissä ne pidetään jälkikäteen eli tyyliin varpajaiset, mutta puhutaan baby shovereista. Kun äiti synnytyksen jälkeen kokee haluavansa bilettämään/viettämään iltaa, ni vietetään tyttöjen ilta. Yleensä ehkä noin pari kuukautta synnytyksen jälkeen, toisilta jääny pitämättä kokonaan, ku eivät oo halukkaita kotoa lähtemään ja mikäs siinä!
Ite oon sitä mieltä, että äitinki ois hyvä päästä ulos tuulettuun eikä linnottautua kotiin. Miehet pärjää yllättävän hyvin vauvan kans. Eikähän se vauva yhdessä illassa kuole nälkään, jos pullo ei maistu. Ja yleensä, iu nälkä on riittävä, ni se pulloki maistuu.

Miehellä saattaa ehkä jäädä varpajaiset tällä kertaa väliin, ku sen pitää hoitaa esikoista se aika, ku oon osastolla. Mutta ehtiihän sitä jälkeenpäinki.
 
Meillä on ollu babyshowerit mun molemmille siskoille, eli nyt jo 4 kertaa!:)
Ollaan oltu ihan vain molemmat siskot äiti ja minä (ollaan kaikki kuin parhaat ystävät).:Heartred
Nyt ne suunnittelee mulle showereita!:)
Mun ystävillä ei ole vielä lapsia, enkä kyllä kaipaa heitä mukaan tähän "meidän juttuun"..eikä niitä parhaimpia ystäviä olekaan enää kuin pari lapsuudesta asti, muita sitten voisi melkein laskea miehen kavereiden tyttöystäviksi...
 
Laitoin vastaan, koska ei mua hirveesti kiinnostais ite olla juhlakaluna :) kaverin kemuissa voisin kyllä olla! Mutta ite viettäisin mieluummin rotinoita, kun niissä lapsi on keskipisteessä ja ideana on että ite saa levätä.
 
Meillepäin ovat vasta rantautumassa, tosin en ole yksilläkään ollut siitä syystä, että olen edelleenkin kaveripiirissäni ensimmäinen jolla on lapsia. Sisaruksilla on lapsia, mutta he ovat paljon vanhempia, enkä silloin ollut kuullutkaan. Muuten olisin varmaan ollut jo silloin heille jotain järjestämässä. Itse haluaisin kovasti pienet juhlat.

Jos haluan jotain pitää, niin varmaan itse pitäisi järjestellä. Tuskin ne lapsettomat kaverit vieläkään ymmärtäis mitään järjestää kun eivät järjestäneet esikoisenkaan aikaan. Ongelmia teettää tosin se, että parhaat kaverit asuvat 300 km säteellä, suurin osa tekee vuorotöitä ja itsellä on jo melkein jokaiselle viikonlopulle buukattu jotain juhlaa kesäkuussa.. Viimeksi meni 4 vuotta saada meidän vanha 4 hengen tyttöporukka kokoontumaan viikonlopuksi ja mä tein samana aamuna positiivisen raskaustestin.

Meilläpäin tosin on tapana, että koko suku ja ystävät tulevat yksitellen katsomaan vauvaa sitten kun ehtivät. Tykkäsin siitä tavasta kovasti kun parin kuukauden aikana melkein joka päivä joku oli kylässä ja toi silloin vauvalle lahjoja. Ei tullut mökkihöperöksi kun joka päivä näki ihmisiä, mutta ei tarvinnut lähteä itse pois. Silloin palauduin hyvin synnytyksestä joten jaksoin seurustella vieraiden kanssa, kaikilla ei varmasti näin mene..

Miehellä oli varpajaiset parisen viikkoa esikoisen syntymän jälkeen. Tai meilläpäin oli silloin iso tapahtuma paikkakunnalla, niin meni sinne ja samalla ne oli kuulemma varpajaisten viettoa. Tuskin juhlii vielä silloin kun itse olen sairaalassa, riippuen paljon mikä viikonpäivä on meneillään. Viikonloppuna saattaakin lähteä, mutta tuskin viikolla.
 
Ei mullakaan ole oikein mielipidettä. En pystyisi kuvittelemaan, että mulle järkättäisiin baby showerit, ne saattaisivat tuntua vähän korneilta, kun en oikein osaa hösöttää vauvoista muutenkaan. En tiedä että kellekään omassa kaveripiirissä olisi showerit järkätty.

Miesten varpajaiset on mulle jotenkin vähän häiritsevä ajatus. Äiti makaa sairaalassa perse revähtäneenä ja tissit räjähtämispisteessä ja sitten isä bilettää. Eihän se tietysti välttämättä siltä äidiltä ole pois, mutta itseä saattais ketuttaa, että toinen pääsee juhlimaan kun toinen lähinnä vaan koettaa selvitä hengissä ja järjissään (jos nyt vähän kärjistän).
 
^ ketuttaa se varmaan siinä kohtaa, mutta myöhemmin on sitten isän aika vahtia vauvaa kun äiti haluu päästä rentoutumaan... :wink
 
Miulla ei oo mitää babyshowereita vastaan mutta ite oon sellanen et en haluaisi itellee sellasia pidettävän, en tykkää olla huomion keskipisteenä ja kävis varmaa ahistamaa koko touhu :grin
 
No siinä mielessä voisin tuumata että oon vastaan koska en itse haluis moisia, ei vaan oikeen oo mun juttuni, kuten ei myöskään mun kaveripiirin.. Meijän muijien juttu on ne varpajaiset ja riittävästi viinaa! :grin
 
No kyllähän se kieltämättä vitutti, ku olit maannu ensin 3vrk käynnistyksessä ja siihen päälle 5 päivää osastolla siinä kunnossa, että kävely itketti ja just pysty siirtään vauvan toiselta rinnalta toiselle, ku makas kyljellään, ni toinen saa käydä kotona nukkumassa täydet yöt ja viettään vielä bileillan kavereiden kans. Mutta elämä ei oo aina reilua ja tasapuolista.. Sillon aattelin, että nukun sit viikon ku kotiin pääsen, mutta paskat! Vieraita ramppas ja piti koko ajan siivota ja laittaa kahveja ja olla edustuskunnossa. Ei ollu tietenkään pakko, mutta pää ei antanu periksi. Tää sit varmaan vaan pahensi synntyksen jälkeistä masennusta.
Nyt kokemusta viisaampana, teen ruuat etukäteen valmiiksi pakkaseen ja kiellän vieraat ekaan pariin viikkoon ja keskityn oikeesti vaan itseeni ja vauvaan. Mies joutaa hoitaan kodin ja esikoisen parhaaksi katsomallaan tavalla.
 
Mulle järjestettiin viimeksi Baby Showerit jenkkityyliin yliampuvasti ja vaaleanpunaisesti. En voinut kieltäytyä, koska se on tapa lähes jokaisen kohdalla- Mutta kyllä mä sen verran traumatisoiduin, että en halua tässä raskaudessa edes tietää sukupuota, vaikka tuskin täässä Suomessa samaan yllettäisiin. Olisi ollut edes neurtaalimmat värit :) Lahjalistakin piti koota kauppaan, mikä oli myös liioittelun tuntua, mutta saatiinpahan juuri se mitä haluttiin ja tarvittiin ennen syntymää.
(Blogistani muutama kuva vaaleanpunaisuudesta BabyGirl ilmapalloineen, jotta käsitätte trauman vakavuuden - entä jos oiskin tullut poika..?) http://www.lily.fi/blogit/tassa-elama/vauva-nro-2-tulee
 
Meille on tulossa poika ja olen juurikin miettinyt,että paljastanko vauvan sukupuolen vieraille. En niinkään pidä sinisestä värinä ja varsinkaan,jos koristelut menevät tuohon malliin kun kirsikkaisella :D
Viimeisimmät juhlat pidettiin sukupuoli neutraalina, ja vaikka itse sanonkin,kun olin järjestämässä ko. juhlia,niin valkoinsta,vihreää,keltaista ja harmaata materiaalia saa nykyään ihan yhtäpaljon,kun tuota vaaleansinistä/ vaaleanpunaistakin. Ja koristelusta tuli huomattavasti kivempikin.
Olen miettinyt omaa lahjalistaani,että mitä sitä kehtaa pyytää vierailta..meillä ollut yleensä niin,että lahjojen summat on pyörinyt siinä 20e hujakoilla.
 
Takaisin
Top