B-strepto raskausaikana

Wish

Oman äänensä löytänyt
Onko muilla kokemuksia b-streptokokkibakteerista raskausaikana? Millaisilla ohjeilla teillä mennään bakteerin löytymisen jälkeen? Seulotaanko missään automaattisesti kyseistä bakteeria vai oireiden perusteella esim. enn.aik.supistelujen yhteydessä? Saatteko synnytyksessä antibioottitipan?

Kyseenalaistan täällä esim. kuppavasta-aineiden seulomisen kaikilta, kun se on nyky-Suomessa niin harvinainen ja vähän tollanen "idäntuliainen" enää mut sitten tällanen vauvalle vaarallinen bakteeri jätetään seulomatta ainakin suurimmassa osassa neuvoloita/äippäpoleja [8|]
 
Minulla oli raskausaikana B-streptokokki, joka todettiin rv:n 30 paikkeilla. Tämä tuli esille sillä tavalla, että eräällä neuvolakäynnillä oli virtsassa kolmen plussan verran sokeria, jonka takia vein aamuvirtsanäytteen labraan, josta otettiin samalla myös bakteeriviljely. Sokerin sijasta virtsasta löyty siis tuo B-strepto, johon sain antibioottikuurin. Oli siinä ihan hilkulla, että vielä antoivat tuon kuurin, koska yleensä rv 30:n jälkeen sitä ei anneta. Kun kuuri loppui, niin kahden viikon sisään piti viedä uusi näyte labraan. Tämä tuli negatiivisena takas, jonka jälkeen asiaan ei palattu vasta kuin synnytyssalissa. Siellä synnytyksen viimeisen parin tunnin aikana sain antibiottia suoraan suoneen tipasta. Sairaalassa meidän pojalta seurattiin tulehdusarvoja, että ne eivät lähde nousuun. No, nehän nousi hetkellisesti, mutta tämä saattoi johtua myös stressistä synnytyksen aikana (synnytystä avustettiin hieman imukupilla sydänäänten laskun takia). Niin ja ennen kuin lähdin sairaalasta, niin minun piti antaa virtsanäyte.

Ja ei kai tuota mitenkään seulota missään Suomessa. Mutta varmaankin jokainen vie (ainakin minä vein) raskauden alussa virtsanäytteen labraan, josta todellakin tutkitaan sokerit ja bakteerit. Tuossahan se ainakin tulee esille, mutta onhan siinä vielä monta monituista viikkoa aikaa ennen synnytystä B-streptokokin "iskeä päälle". Siinä mielessä tuo B-strepto onkin hieman hankala tapaus, koska se voi olla ihmisellä osa luontaista bakteerikantaa ja se aktivoituu raskausaikana. Sen takia sitä ei siis mitenkään "seulota", koska näitä tutkimuksia pitäisi siis tehdä useampi raskausaikana.

Mutta joku käytäntö tähän pitäisi saada. Olen ottanut asian esille meidän neuvolassa ja myös laitoksella. Jos kyseistä bakteeria ei aleta mitenkään seulomaan, niin minun mielestä siitä pitäisi kuitenkin kertoa jokaiselle odottavalle äidille. Kyseessä on kuitenkin bakteeri, joka voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vauvan kuoleman synnytyksen jälkeen. Vai onko tämän bakteerin tiedottamisen kanssa otettu huomioon sanonta "Tieto lisää tuskaa" ja sen takia siitä ei puhuta, kun kerran muutenkin odottavat äidit ovat suht hysteerisiä kaikkeen lapsen terveyteen vaikuttavista asioista? [8|]
 
Niin sulla on ollu b-strepto pissassa ja virtsateissä sitten. Mulla löydettiin emättimestä ja sillon on vielä pahempi ku pääsee helpommin tartuttaan vauvaa synnytyksen yhteydessä synnytyskanavan kautta. Ei siis näy pissanäytteissä ja Ph-tikkukaan ei ennusta oikeastaan mitään bakteeritulehduksesta (mullaki koko raskauden ajan ph emättimessä normaali 4.0 ja silti b-strepto löydettiin bakteeriviljelyssä kolmella plussalla). Ainoa keino löytää on ottaa simppeli bakteeriviljelynäyte (otetaan tikulla emättimestä) Olet aivan oikeassa, että jouduttaisiin katsoon moneen kertaan, koska jos kerran löydetään raskausaikana on se oikeastaan aina meillä elimistössä ja saattaa aktivoitua helposti uudelleen myöhemmin raskauden aikana. Mutta siltikin sitä vois seuloa just loppuraskaudessa, vikoilla viikoilla kaikilta ja pelastaa monta vauvaa tartunnalta.

Meillä ei sairaalassa taideta ottaa rutiinisti vauvalta tulehdusarvoja tai muutakaan b-viljelyä kuten joissain sairaaloissa on tapana jos äitillä b-strepto. Sit vaan jos kuume nousee tai muuten oireilee, niin otetaan näytteet ja aloitetaan vauvalleki omat antibiootit.
 
Täältäkin löytyi tuo streptokokki, ensiksi virtsasta ja myös emäntinnäytteestä. Halusin itse, että näyte otetaan ja oon hyvin tyytyväinen, että tekivät neuvolasta lähetteen polille. En ollu tästä streptokokista aiemmin kuullutkaan, mutta täältä netistä sitten lueskelin tarinoita mitä siitä pahimmillaan voi seurata.. Neuvolan täti ei pahemmin kommentoinut asiaa, sanoin vaan tuloksesta et positiivinen on..ei muuta. Pitää sitten itse huolehtia synnytyksessä, että saa sen antibioottitipan..
 
Multa löytyi B-streptokokki joskus viikon 28 tienoilla, lapsivedenmenoepäilyn yhteydessä otettiin näyte emättimestä ja sain siihen paikallisen antibioottikuurin. Neuvolalääkäri totesi viime käynnillä silmämääräisesti että enää ei merkkejä tulehduksesta ole, ja synnärillä sanoivat että antibioottien tarve synnytyksessä jne katsotaan sitten paikan päällä.

Nyt ei siis tarvitse kantaa huolta kun vauva on tänne 39. viikolle asti masussa pysynyt ja synnärille mentäessä on tuo streptokokkiasia tiedossa, mutta itseänikin hieman ihmetyttää ettei tässä asiassa ole mitään yhtenäisiä käytäntöjä. Omalla kohdallani kaiken lisäksi tuo näyte otettiin vieraan paikkakunnan äitiyspolilla, ja kun se oli positiivinen, sanoivat että pitää ottaa yhteyttä omaan neuvolaan ja kysyä jatkotoimenpiteet kun eivät tiedä mikä käytäntö toisella puolen Suomea mahtaa olla näissä tapauksissa.
 
Mitkä ovat kyseisen pöpön oireet, vai onko niitä lainkaan? Enpä ollut aiemmin kuullut, että b-streptokokki aiheuttaisi tällaista.
 
Yleensä b-streptokokki on äidillä täysin oireeton. 15-20% kantaa tuota bakteeria normaalistikin elimistössään, mutta raskausaikana ja etenkin synnytyksen jälkeen se voi aiheuttaa vauvalle suuria ongelmia. Ei aiheuta hiivan kaltaisia oireita, kuten haisevaa, kokkareista valkovuotoa tai muuta, joten on hankalampi havaita. Oireina raskausaikana äidillä voi olla silti ennenaikaisia supisteluita (yleensä ennemmin kivuliaita kuin täysin kivuttomia), lapsiveden ennenaikainen meno tai alavatsakipuilua. Yleensä juuri enn.aik.supistelujen vuoksi otetaan viljelynäyte. MUTTA HUOLIHAN SE ONKIN JUURI SIKSI, ETTÄ SUURIMMALLA OSALLA ON OIREETON, JOTEN VILJELYITÄ EI OTETA RUTIINISTI.

Vauva saattaa saada tartunnan synnytyksen yhteydessä synnytyskanavasta tai lapsivesien menon jälkeen bakteeri "kiipeää" kohtuun (muutoin limatulppa ja sikiökalvot suojaavat vauvaa aika hyvin tartunnalta) Toisaalta, vaikka vauva saisikin tartunnan ei se automaattis4esti tarkoita, että vauva saisi siitä vakavan infektion, kuten verenmyrkytyksen tai aivokalvon tulehduksen (mitkä b-streptossa on vauvan riskinä). Synnytyksen jälkeen äiti saattaa saada kohtutulehduksen, jos ei ole saanut antibiootteja synnytyksen yhteydessä, joten huolehtikaa tippa käteen!
 
ALKUPERÄINEN: Yppy

Mitkä ovat kyseisen pöpön oireet, vai onko niitä lainkaan?


Eipä niitä oireita tosiaankaan ollut. Tuntui siis vähän hassulta syödä antibiootteja, kun missään ei tuntunut/tullut mitään ylimäärästä...
 
Moro,

mulla diagnosoitiin korkea vedenmeno viikoilla 35+1, ja syy oli aika varmasti juurikin tuo b-strepto. Testasivat sen heti kun menin tutkituttamaan että tuleeko sieltä lapsivettä vai mitä. Ja niin, seuraavana päivänä sairaalaan ja antibioottitippa käteen tuon vedenmenon takia. Antibioottilajia vaihdettiin ja määrää lisättiin kun multa tuo b-strepto sitten löytyi.

Olin aika peloissani vauvan takia tuosta pöpöstä. Kalvot oli kuitenkin rikkoutuneet keskiviikkona, ja viikko siitä maanantaina ei synnytys edelleenkään ollut käynnissä. Pelotti että pöpö kiipeää kohtuun tai sitten vauva saa sen synnytyksen yhteydessä.

Kaikki meni kuitenkin hienosti, olin loppuun asti ihan varma että vauva joutuu heti johonkin tehohoitoon suoraan salista. Tosi hämilläni kysyin urakan jälkeen että "saanko mä vauvan heti huoneeseen mun viereen??" ja kätilö vaan että Tottakai, ei tässä ole mitään estettä!

Vauvalle tehtiin infektioseurantaa se neljä päivää mitä sairaalassa yhdessä vietettiin, ja puhdas oli tulos. Luojan kiitos.

Tosiaan sitä on ennen kuulemma seulottu rutiinilla jokaiselta äidiltä, mutta nyt vaan ton aikasen vedenmenon tai supistusten takia. Multa ei kyllä noitten aikasten supistusten takia sitä tutkittu, mikä on ärsyttävää koska olisin sitten voinu siihen syödä kotona kuurin. Mitään muita oireita ei ollut enkä itse ollut moisesta kuullutkaan, en osannut pelätä.

Mutta tietääpähän seuraavan kohdalla alottaa antibiootit ajoissa jos tarvetta on, en oikein ole tajunnut miten ko. pöpö käyttäytyy mutta käsittääkseni niinkun herpes, voi olla aktiivisessa tai "uni"tilassa.
 
Itse saan tuloksen mun testistä huomenna ja olen myös ollut ihmeissäni, miksi ihmeessä tätä ei testata rutiininomaisesti???[8|][8|][8|]
Mä vasta nyt kuulin koko bakteerista, vaikka mullakin jo kaksi lasta, joista vanhin 7v..
Niin testiin pääsin, kun ihana neuvolatätini laittoi mulle testin kouraan, kun kerroin kivuliaista suppareista.
Siis sillä lailla kivuliaita ja säännöllisiä, että mä jo huolestuin, kun viikkoja vasta 30.
 
mulla löyty strepto jo viikolla 15. se löytyi ihan perus neuvolakäynnin yhteydessä kun virtsassa oli proteiinia ja se tutkittiin sit tarkemmin. ei oireita.

lääkäri soitti sitten myöhemmin ja hän oli sitä mieltä ettei kannata aloittaa antibioottikuuria koska se tod näk uusii myöhemmin. synnytyksessä sit antibioottitippaan.
 
B-streptosta: Mulla löytyi edellisessä raskaudessa kun jouduin käymään synnärillä viikolla 31, tuli niin paljon kipeitä suppareita. Synnytys onneksi saatiin pysäytettyä silloin ja tyttö syntyi lopulta rv 35+0. Synnytyksen aikana tiputettiin antibioottia suoneen.

Se mua koko jutussa ihmetyttää, että mun kaikki raskaudet on olleet vähän vaikeita ja kipeitä supistuksia on ollut jokaisessa, samoin kaikki synnytykset enemmän tai vähemmän ennenaikaisia (33+6, 38+0 ja 35+0) ja silti neuvolassa ei ikinä puhuttu asiasta tai testattu (virstasta mulla ei ole löytynyt). Jälkeenpäin olen miettinyt, että onko se ollut syynä jo kahden eka raskauden suppareihin...

Nyt neljäs raskaus menossa, ja taas on supistellut. Nyt neuvolassa jopa oli asiasta puhetta, mutta näytettä ei vielä oltu ehditty ottaa, kun juhannuksena alkoi tulla paljon kipeitä supistuksia, joiden takia rv 22+2 kävin taas synnärillä mutkan, löytyi bakteerivaginoosi (aiheuttaja-bakteerista ei ainakaan vielä tietoa) ja sain siihen paikallislääkkeet. Supistukset rauhoittuivat lääkekuurin myötä. Toivottavasti pysyvätkin poissa ainakin muutaman viikon. KopKop.

Itsestä ainakin tuntuu, että saisivat neuvolassa herkemmin testata, ja varsinkin jos on suipistuksia.

Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!
 
mä sain streptokokkiin (on sekä virtsarakossa että emättimessä) antibioottikuurin pari viikkoa sitten kun oireita alkoi olemaan niin paljon (supistuksia, emätintulehduksia, virtsistä jne...). tänään sain tietää ettei kuuri ollut auttanut ja sain uudet antibiootit. jos ei sekään kuuri auta niin saan jonkun estolääkityksen loppuraskauden ajaksi. 
 
Tää asia on mietityttänyt muakin kovasti tässä raskaudessa. Lähinnä, koska satuin näkemään asiaa käsittelevän tv-ohjelman. Sitten lueskelin netistä enemmän juttuja, ja mun ymmärtääkseni tätä ei seulota siitä syystä, että seula voi näyttää negaa vaikka olisikin ko. bakteeri. Sitten, olin myös ymmärtäväni että ennen synnytystä annettu antibioottikuuri ei auta, vaan pitäisi olla just synnytyksen aikainen antibioottitippa. Toisaalta luin myös, että tämä bakteeri kuuluu monilla normaaliflooraan, joten ehkä on kuitenkin epätodennäköistä että se aiheuttaa lapselle mitään vakavaa (vaikka siis myös niin voi käydä). Olisiko niin, että tässä yritetään välttää turhia antibiootteja, kun on kuitenkin lapselle hyväksi syntyä alateitse ja saada äidin normaaliflooraan kuuluvat bakteerit? Aika kinkkinen juttu kuitenkin, mistä voisi tietää kuka ne antibiootit oikeasti tarvitsisi ja kuka ei?

Itse olen järkeillyt niin, että otan asian esille synnärillä jos synnytys on alkanut vesien menolla. Multa on pissa tarkastettu useampaankin kertaan labrassa, mutta mitään ei ole näkynyt, tietysti tuota emätinnäytettä ei ole otettu.
 
mullakin todettiin se yli 15 viikkoa aikaisemmin ennen ku sitä alettiin hoitaa. sain antibiootit sen aiheuttaman virtsiksen takia, näin ainakin ymmärsin. vaarana on et tulehdus hiipii munuaisiin jos se jää jylläämään. ei ne tosiaan helpolla lähtenyt tätä hoitamaan.
 
Nostanpas tällaisen vanhemman ketjun, kun tuntuu olevan niin hyvä ja joku muukin on tainnut tätä asiaa miettiä kuin minä.
Juttelin b-streptokokista lääkärin kanssa toissapäivänä. Muutama fakta streptosta, joista saattaisi olla hyötyä myös muille, selvisi minulle tällä keskustelukerralla.
-Vauva ei voi infektoitua kohdussa ollessaan, jos sikiökalvot ovat ehjät.
-Synnyttäjän on saatava tuo antibiootti synnytykseen jos strepto on todettu edes yhdessä raskaudessa yhden kerran.
-Raskauden aikana syödyt antibioottikuurit eivät auta streptokokkiin. Jos strepto taas on aiheuttanut tulehduksen, antibioottikuuri on hyödyllinen. Jos strepto löydetään, ei siis kannata automaattisesti syödä antibioottikuuria, jos ei ole löytynyt samalla tulehdusta.
 
Takaisin
Top