Auttaako pelkopoli?

  • Ketjun aloittaja Pelle pelot_on
  • Aloituspäivämäärä
P

Pelle pelot_on

Vieras
Odotan ensimmäistäni ja ajatus synnytyksestä pelottaa paljon. 😰 Oon kuullut pelkopolista. Onko kellään kokemuksia sieltä? Mitä siellä puhuttiin? Oliko siitä apua?
 
Peukku täältä pelkopolille! Asiantunteva ja empaattinen kätilö tai lääkäri ollut aina vastassa. Itsellä siitä ei ollut apua siihen, että minut olisi saatu käännytettyä alatiesynnytystä koittamaan (vakava alatiesynnytyspelko ja ehdottimasti halusin sektion), mutta en ihmettele vaikka joku muu olisi saanut mielenrauhan ja olisi uskaltautunut koittamaan alatiesynnytystä. Tosi paljon faktoja puhuttiin, luvattiin ekstrapaljon huomiota kivunlievitykseen ja siihen, että todella herkästi mentäisiin sektioon jos siltä yhtään tuntuisi, jos alatiehen päädyttäisiin.
 
Minusta pelkopolista oli hyötyä. Eniten koin hyötyä olleen siitä, että sain pelkopolilta lupauksia synnytyksen hoidosta, ja pystyin synnytyksen alkaessa vetoamaan, että minulle on tämä ja tämä pelkopolilta luvattu, ja sen pitää tapahtua, vaikka nämä asiat eivät normaalisti olisikaan teidän tapanne toimia.
 
Koen, ettei kohdallani pelkopoli auttanut. Toki osittain kokemukseeni vaikutti, että sain molemmilla kerroilla varsin nuivan, näreästi suhtautuneen ja lähinnä pelottevan kätilön keskustelemaan kanssani. Kävin molempien raskauksien aikana pelkopolilla keskustelemassa ja oikeastaan ainoa hyöty oli se, että toiveeni ja mietteeni olivat valmiiksi kirjattuina, kun menin synnyttämään. Mutta kumpa niitä olisi kunnioitettu ja edes luettu sieltä! Sain itse sitten synnytystilateessa jopa ihan rähistä, kun en tullut kuulluksi. Oma pelkoni siis eniten keskittyi sektiopelkoon, eli en missään tapauksessa halunnut sektiota. Siihen ei onneksi tarvinnut kummallakaan kertaa päätyä. Lisäksi koin toisessa synnytyksessä ensimmäisessä synnytyksessä tullutta pelkoa puudutteita kohtaan ja toivoin mahdollisimman vähän lääkittyä synnytystä. Tämä onneksi toteutui varsin hyvin. Sain kyllä silti tyrkytystä epiduraalista, vaikka olin selkeästi ilmaissut tahtoni.
Jos vielä odotan joskus lasta, uskon että en asioi enää pelkopolilla, koska en kokenut sieltä apua. Menen synnytykseen toiveitani ja tietoa sisältävä lappu kourassa ja annan sen kätilölle.
 
Takaisin
Top