Autottomia odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MaD
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

MaD

Satasella mukana keskusteluissa
Lähdin huutelemaan tuolta helmikuisista. [:)]

Ihan vaan mielenkiinnolla sellaista kyselen, että onko muita autottomia odottajia/lapsiperheitä? Miten ootte pärjänny ilman autoa? Onko suunnitelmissa ostaa auto lähitulevaisuudessa?

Meillä nimittäin ei ole autoa. Mulla on ikää kohta 30v., eikä mulla ole edes ajokorttia! Eikä mieskään ole ajanut autolla vuosiin. Tosin ihan hyvin ollaan pärjätty ilmankin. Ainakin tähän asti.
Esikoinen olisi siis tuloillaan alkuvuodesta ja nyt on alkanut mietityttämään tuo autottomuus. Asutaan toki kaupungissa, on hyvät bussi-yhteydet, eikä keskustaankaan ole kuin reilu 3 km. Kaupat, apteekki, posti, terveyskeskus yms. löytyy alle kilometrin päästä.

Ostettiin kesällä asunto, joten lisälainan ottaminen ei hirveästi houkuttelisi.
Miten siis muilla?

meillä ei oo autoa, mutta ajokortit löytyy...joskus tulevaisuudessa ehkä hankimme auton, sitten kun saa vaan rahaa sellaisen ostoon, ehkä päälimmäisenä olisi oman asunnon etsiminen.
Kyllä luulen että ilman autoakin pärjää, jos ei pärjää se on voivoi...tähänkin asti on pärjätty, niin eiköhän se onnitu pienen vauvankin kanssa =).

et semmoista meillä =)

Meillä on nyt 3,5kk ihana poikavauva, esikoinen, eikä autoa löydy, itselläni ei edes sitä ajokorttia. Muutenkin hyvin samanlainen tilanne kuin teillä MaD. Julkisilla pääsee vaikka minne kätevästi ja palvelut löytyy läheltä. Ei me sitä autoa olla kaivattu! Ehkä sitten kun on enemmän touhua ja lapsilla harrastuksia yms. Että tuskin teilläkään on mikään kiire sen auton hankinnan kanssa. Odottakaa rauhassa siihen kun näette miten se arki lähtee pienen vauvan kanssa rullaamaan. Kun olette hyvin pärjänneet tähänkin asti ilman autoa niin ei pikkuisen tulo tätä hirveästi muuta. Ihan kätevää se on liikkua ilman omaa autoakin. Ystäväpariskunnalla nyt 2- ja 4v. lapset ja hyvin hekin pärjäävät ilman autoa. [:)]

...ja jos tapahtuisi jotain kamalaa ja olisi kiire, niin ambulanssilla ja taksilla pääsee myös [:)]

Meillä on auto, menen siis nyt pois täältä [:D]

Mullakaan ei ole korttia eikä autoa. Miehellä on kortti ja auto mutta lähinnä työmatkat sillä vetää. Ite aattelin kävellä, mennä bussilla ja sit kun vauva on tarpeeks iso et voi istua turva istuimessa niin mennään mun mersulla eli pyörällä [:)] Kyllähän tuota autoa varmaan tulee käytettyä mutta kuitenkin ite kun oon "Lomalla" niin ei se ukko pääse töistä aina kuskailee. Mulla puolet sukua on kortittomia ja autottomia ollu koko ikänsä ja täti 50+ kasvattanu 3 lasta ja kummitädillä 2 lasta plus miehen 3 lasta ja ilman autoo ovat pärjänneet. Et ei se mikään välttämättömyys ole. Helpottaahan se varmaan elämää mut onhan se nyt ekologisempaakin mennä julkisilla tai omin jaloin.

Ei ole autoa, eikä aietta hankkia. Nyt se alkaisi jo käydä aika mahdottomaksikin, kun silloin kun koko (uus)perhe on paikalla (puolet ajasta), perheen koko on vauvan synnyttyä 8 henkeä.... pikkubussilla pitäisi ajella jos haluaa kaikki kyytiin.

Mutta ei me olla koettu että Helsingissä asuessa autoa muutenkaan tarvitsisi, ja voin kuvitella että jos ei elämään kuulu kovin paljon menoja vaativia harrastuksia tai kesämökkeilyä, niin ei autoa muuallakaan Suomessa taajamissa välttämättä tarvitse.

Lastenvaunuissa kulkee itse asiassa aika paljon tavaraa (kannattaa hankkia sellaiset vähän isommat :-)) tai sitten vauva kantoliinaan ja "mummo-ostoskärryllä" kaupoille. Autottomana säästää niin paljon rahaa, että voi ihan hyvällä omalla tunnolla joskus ottaa taksin ja tuoda sillä isompia ostoksia kotiovelle asti.

Meillä on auto, mutta tarkoitus olisi myydä auto pois kun mamma loma alkaa, kun diesel auto niin verot ja kaikki.

Hankittiin kunnon vaunut jolla sitten tuonne keskustaan kävellään, siihen on vajaa 5 km..
ja mies on onneksi kaupassa töissä, ja meille siis jää yksi auto että mies pääsee töihin kulkemaan.

Meillä muutenkin tuota ulkoilua harrastetaan rutkasti kun löytyy 3 isoa koiraa.
ja tosiaan lyhyt matka joka suuntaan.
ensiis suoranaisesti ole autoton, mutta taas toisaalta mies on päivät töissä joten pidän itseäni autottomana

Itselläni ei vielä ajokorttia ole mutta tuolla ukkokullallani kylläkin ja autokin meiltä löytyy eli en varsinaisesti autotonkaan ole mutta itseni kyllä sellaiseksi luen sillä mies on päivät pitkät töissä. Kortin ajattelin hankkia niin b:stä kuin c:stäkin synnytyksestä toivuttuani ja kummastakin oikeastaan enää inssit + kirjalliset jäljellä. Auto on meillä hyvinkin tarpeellinen sillä mies kulkee töissä pitkän ajomatkan päässä, kuljemme viikonloppuisin/joskus muulloinkin pitkien ajomatkojen päässä ja syitä löytyy muutenkin lukuisia miksi auto on totaalisen must ja välttämätön meidän perheessä.

Asustellaan kyllä kaupungissa eikä ihan pienessäkään sellaisessa mutta julkisilla on kehno kulkea sillä yhteyksiä on n. tunnin välein ja ne loppuvat kuin seinään siinä kuuden-seitsemän maissa + niitä ei edes kulje koko alueella. Lisäksi se tulee kalliiksikin sillä 2€/kerta, ottaen huomioon että yleensä sinne minne itse olisin matkalla pitää vaihdellakin bussia usein päästäkseni päämäärään ja vielä samaa reittiä takaisikin. Kyllähän bensakin maksaa sinänsä mutta loppujen lopuksi häviän enemmän rahaa julkisilla kuin sillä, että ajelisin autolla. Ja auto yksinkertaisesti olisi toimivampi vaihtoehto muutoinkin ja eipähän olisi niin riippuvainen aikatauluista vaan pääsisi menemään juuri silloin kun haluaa ja itselle parhaiten sopii. Ja sitten kun tämä meirän Vipeltäjä ulos päättää putkahtaa niin elämä autollisena olisi helpompaa niin pikkuisen kuin vanhempienkin kannalta.

Täällä myös yksi autoton esikoisen odottaja-perhe. Kummallakaan ei ole korttia, mies varmaan joskus sen ajaa mutta tuskin kiirettä pitää. Mun perheessä ei ole ikinä ollut autoa ja hyvin ollaan kuljettu, minä ja kaksi isompaa sisarusta. Bussit ja junat on tuttuja ja jyväskylä on sen verran pieni kaupunki että täällä pääsee kyllä kätevästi julkisilla ja pyörällä paikasta toiseen. Parin kilometrin säteellä on muutama lähikauppa ja kaksi isompaa kauppaa ja bussilla pääsee markettiin suoraan. Ite kun ei oo tottunut siihen että olis vaihtoehto kulkea autolla niin ei osaa ees valittaa bussien myöhästelyistä tai muista. [:)]

Minä olen autoton, muttamiehellä on auto. Asumme kuitenkin töiden vuoksi vielä eri kaupungeissa, niin mies kyllä useammin tänne tulee, kuin minä sillä bussilla kun se bussi kulkee sen matkan n. 1½tunnissa. Asun siis aika pienessä kaupungissa, ei meillä paikallisliikennettäkään oikein ole, pitkän matkan busseja vaan. Mutta en valita, koska kävellen pääsee hyvin, minne tahtoo ja niillä busseilla vielä pidemmälle. Ja kun on pakko, pääsee miehenkin kyydissä.

Takaisin