Aurinkovoiteen käyttö

seepra91

Silmät suurina ihmettelijä
Moi! Näin helteiden pikkuhiljaa saapuessa - mites aurinkorasvan käyttö? Kemiallista aurinkovoidetta tulee yrittää välttää raskaana ollessa, teratologinen tietopalvelu sanoo näin: "Vältäthän kemiallisia suoja-aineita sisältävien aurinkovoiteiden toistuvaa käyttöä, sillä niistä voi imeytyä erilaisia kemiallisia aineita ihon läpi erityisesti, jos käsittelet laajoja ihoalueita." Fysikaalinen voide kuitenkin tekee oman kokemukseni mukaan naaman valkoiseksi - joo, ihan ok jos tarvitsee vain suojan esim. rantapäivää varten, mutta entä ihan jokapäiväinen elämä missä ei halua näyttää siltä, että käyttää 10 sävyä liian vaaleaa meikkivoidetta? Kun itse on tottunut käyttämään SPF 30 päivävoidetta, tuntuu riskaapelilta ja hieman hullulta jättää kaikki aurinkosuoja pois, etenkin kun raskaana ollessa ihokin on kuulemma herkempää.

Entä jos käyttää perusaurinkorasvaa (eli "kemiallista") vain satunnaisesti? Tutkimusnäyttöä ei ole sen haittavaikutuksista, mutta ei myöskään ole näyttöä sen haittavaikutusten puutteista, kun kyseessä kuitenkin ihoon imeytyvä asia.

Mitä kokemuksia/ajatuksia/neuvoja te ootte kuullut asiasta?

Itse en uskaltanut käyttää. Mutta pukeuduin peittävästi ja välttelin auringossa oleilua. Mulla ei ollut mitään rasvaa raskaana ollessa, kun apteekissa ne ei osa nu myydä sopivaa

En ole jaksanut selvittää onko meillä kotona valmiina mitään missä olisi täysin fysikaalinen suoja. Asutaan niin pohjoisessa että luulen melkein selviäväni kesästä ilman (käyttämällä hattua ja peittäviä vaatteita silloin kun sattuu paahteista), mutta nyt etelämpänä lomaillessa laitoin kyllä ihan tavallista aurinkovoidetta naamaan ennen kävelylle lähtöä, kun jo varjossa istuessa tuntui että nenän ja poskipäiden iho alkoi kihelmöimään.

En käyttänyt kemiallista aurinkorasvaa. Välttelin auringossa oleskelua mahdollisuuksien mukaan. Käytin pitkähihaisia vaatteita ja lierihattua jos auringossa piti olla sekä kasvoihin ja rintakehään lasten fysikaalista aurinkorasvaa.

Tunnistan haasteen! Raskauden ja imetyksen aikana olen siirtynyt fysikaaliseen. Toiseen ketjuun joskus kirjoittelin, että Alga Maris spray 30 SPF ei omalla aika vaalealla ihotyypilläni ole tuottanut niin selkeää vaaleaa pintaa tai sitten sävytetty (näistä on ollut myynnissä mini-testipakkauksia n. 0,5e/kpl). Alga Maris 50 sopi niin, että tupsuttelin kevyesti kaakaojauhetta päälle (ehkä aurinkopuuteri olisi järkevämpi?)😄

Täältä Karkkipäivä-blogista olen kokenut löytäneeni selventävää tietoa eri näkökulmista ja vinkkejä. Paljon muutakin kiinnostavaa aurinkovoiteista.

Last edited by a moderator:
En muista, miten toimin ollessani raskaana. Nykytiedon valossa en kuitenkaan käyttäisi kemiallista rasvaa raskaana kuin korkeintaan satunnaisesti. Tässä artikkelissamme myös tietoa aiheesta. Siellä myös sanotaan palamisen olevan haitallisempaa kuin yksittäinen käyttökerta, mutta jatkuvassa käytössä altistus on vauvalle paljon suurempi.

Täällä oli viime vuonna keskustelua aiheesta, ja muistaakseni täällä silloin tosi moni suositteli tuota Alga Maris sävytettyä aurinkovoidetta. Sitä oon itsekin nyt käyttänyt kasvoille raskauden ja imetyksen aikana, ja se on minusta aika saman oloista ku meikkivoidetta laittaisi, ei jätä yhtään valkoiseksi. Voin suositella 😄 Spf30 taisi olla tuossa, mitä mulla on käytössä.

Takaisin