Aurinkolasit

Pikkune

Jostain jotain jo tietävä
Ajattelin aloittaa nyt kesään liittyvän aiheen eli keskustelua aurinkolaseista.

- Joko olette hankkineet aurinkolasit vauvoillenne?
- Minkä merkkiset lasit hankitte?
- Mistä lasit hankitte?
- Mitä lasit maksoivat?
- Mikä laseissa on parasta?
- Mikä laseissa on huonointa?
- Miksi hankitte lasit?
- Miksi ette hanki laseja?
Ja kaikki muu tieto myös tervetullutta.
Ihan mielenkiinnosta ja vertailumielessä näitä tietoja odottelen.

- - - - - - - - - - -

- Me ostettiin Saralle aurinkolasit perjantaina.
- Merkkinä Julbo Looping (1 koko)
- Lasit hankittiin Silmäasemalta. Olimme reissussa ja ilma oli niin paahtava, että kävelimme ensimmäiseen silmälasiliikkeeseen, mikä vastaan tuli ja ostimme lasit. Sen kummemmin vertailematta yms.
- Maksoivat S-alennuksen jälkeen 36euroa (-20% S-etukortilla)
- Laseja on käytetty nyt vasta viikonloppuna, joten täysin kattavasti on vaikea sanoa.
Mutta laseista löytyy pään taakse laitettava nauha, joka pitää lasit paremmin päässä.
Linsseissä on heijastava "peililasi", joka parantaa niiden tehoa.
Mukavan pehmeät ja joustavat sangat. Lasit voidaan laittaa päähän kummin päin vain. Hieno väri.
- Mitään huonoa ei ole vielä tullut vastaan.
- Lasit hankimme tottakai suojaamaan lapsen silmiä.Ajattelin, että silmälasiliikkeestä ostetut lasit luultavimmin ovat laadukkaimpia. Lisäksi olen kuullut, että huonompilaatuiset lasit ovat jopa huonompi asia kuin ei laseja ollenkaan. Eli tummat linssit saavat lapsen avaamaan silmänsä isommalle, koska valo ei häikäise, mutta linssi päästää silti UV-säteilyä läpi ja tämä vahingoittaa silmää näin ollen pahemmin kuin se, että lapsi olisi ilman laseja ja siristelisi automaattisesti silmiään. Tiedä sitten. Jostain taas luin (olisiko ollut Vauva-lehti), että pieni lapsi ei osaa suojata silmiään siristelemällä.
 
-Mette sai aurinkolasit jo 4 kk iässä, eli tuossa keväällä
-Polaroid -merkkiset
-Specsaversilta ostettiin
-30-40 e (en muista enää tarkkaan)
-UV400 on paras ja tärkein puoli. Haluttiin kunnon UV-suoja.
-ei mitään erityisen huonoa sanottavaa ole. Ehkä lasit voisivat olla jostain vähän pehemämmästä materiaalista (tai pehmikkeitä) kun joskun painavat silmien ympärystöjä.
-Hankittiin lapsen herkkien silmien suojaksi

Noissa laseissa ei ole lainkaan sankoja vaan niissä on leveä, säädettävä, joustava nauha pään ympäri laitettavaksi. Aika mielellään Mette niitä pitää. :)
 
Meillä on ihan markettilasit, maksoi 6,6e. Mä oon siinä käsityksessä, että ihan perusmarkettilaseissakin Uv-suoja on riittävä, kunhan kattoo, että ne on CE-merkityt, ja niissä on merkintä UV 100% tai UV 400. Nuo kai tarkottaa ihan samaa asiaa, ne on vaan ilmastu erillä tavalla. Uv 400 tarkottaa, että linssit suodattaa kaikki näkyvää valoa lyhyemmät aallonpituudet ja UV 100% taas, että linssit tekee sen sataprosenttisesti. Optiikaltaan nuo markettilasit ei tietenkään välttämättä oo niin hyvät ku optikkoliikkeestä hankitut. Mitä ite noista Kasperin laseista tiirasin läpi, niin mun mielestä ne ei vääristä, mutta pojalla on tietysti silmät erissä kohtaa ku mulla itellä, niin en sitte tiiä. Niin ja nuo UV ja CE merkinnät noissa laseissa on, joten luotan siihen, että ne suojaa riittävästi silmiä.

Halvempiin laseihin päädyttiin ihan siksi, että en raskinu maksaa montaa kymppiä laseista, kun en ollu edes varma suostuuko poika niitä pitämään. Ja toiseksi oon tosi mestari hukkaamaan tavaroita, ja kalliiden lasien hukkaaminen harmittais. Kerran nuo aurinkolasit jo katoski, mutta löyty sitte auton lattialta. :P

Hyvää noissa on leveä, säädettävä nauha, joka tulee pään ympäri. Ei siis oo sankoja ollenkaan. Pysyy hyvin päässä. Huonoa, että painaa jonkin verran silmänympäristöä pitkään käytettäessä. Ihan hyvin Kasperi noita on pitäny, vaikka aina aluksi pitää vähän kitistä, kun ne laittaa päähän.
 
Meillä on kanssa Julbon lasit mutta koossa 2. Liikkeessä tutkivat istuvuutta ja ohjeistivat ettei meidän kannata pienempiä ostaa. Menevät sitten pitempään, mikä on ihan hyvä juttu kun hintaakin noilla laseilla oli aika paljon. Tosin itselle kun on tottunut laseja ostamaan niin ei tuo hintakaan hirvittänyt. Hyvät lasit ovat, neiti vain jo keksi kuinka ne saadaan pois päästä.
Yritin etsiä sangattomia laseja mutta yhdestäkään liikkeestä ei niitä löytynyt. Netistä olin niitä jo katsellut mutta kun saatiin niin hyvää palvelua noiden Julbojen kanssa niin ostettiin ne.
 
Meil on Zolioz-merkkiset,muistaakseni hattentatista tilattu.
Maksoi jotain alle 20e.
100% UV ja UVB suoja.CE-merkitty.
Ja käy tosiaan 0-3 vuotiaille.Ihan hyvät,mut meidän herran silmiä häikäisee silti..Eli tosi herkät silmät pojalla,aika harvoin noita tulee käytettyä edes..Yritän muuten aina suojata.Lippis ja aurinkolasit on hyvä yhdistelmä:)
 
Takaisin
Top