Aurinkoihottumaa?

Lme

Puuhakas puhuja
Lapselle (1v) ilmestyi eilen nenänpäähän punainen läikkä, sekä nenän alle ja leukaan sellaista pistemäistä ihottumaa. Mietin, että voisiko olla aurinkoihottumaa? Onko kokemuksia siitä, ja miten hoidetaan? Mielestäni ruokavaliossa ei ole tapahtunut muutoksia, eikä ole aiemmin tällaista tullut. Auringossa ollaan kyllä oltu jonkun verran, ei kovinkaan paljon.
 
Kuulostaa juurikin aurinkoihottumalta. Meillä nuorimmaiset eivät kärsi vaivasta eikä myöskään vanhin lapsista (14v), mutta minulla ja kahdeksanvuotiaalla pojalla tuo on vaivana, lähinnä käsivärissa, säärissä, selässä ja rintakehässä, pojalla myös kasvojen alueella. Itse olen kärsinyt tästä aina alkukesisin jo ainakin parikymmentä vuotta. Vaiva on varsin yleinen ja johtuu uv-säteilyherkkyydestä. Kasvojen alueella valoihottuma tosin ei ole kovin yleistä, mutta esiintyy sitäkin.

Tehokkain hoito olisi kortisoni suun kautta, mutta itse olen käyttänyt ainoastaan rasvoja. Aurinkoihottuma on varsin ikävä vaiva, kun se on todella kutisevaa, mutta kortisonivoide kyllä lievittää kutinaa tehokkaasti. Poenellekin voi hyvin laittaa paikallisesti 1% kortisonia. Myös Ataraxia olen kutinaan joskus lapselle antanut (ja pahimman kutinan aikaan itsekin toisinaan ottanut hörppyä lapsen atarax-pullosta), Hyvää tässä on se, että vaikka vaiva on äärettömän rissaava ja inhottava, se ei kestä kovin pitkään vaan aina aurinkoaltistuksen myötä katoaa ihan muutaman päivän-viikkojen kuluessa, eikä enää uusi samana kesänä, muutta seuraavana vuonna odottaa taas sama rumba.
 
Takaisin
Top