Atooppinen iho raskausaikana

AuMa84

Jostain jotain jo tietävä
Onko täällä muita joilla tämä ikävä vaiva? Itselläni on atooppinen iho ja aina pahentunut alkuraskaudessa ja sitten jossain vaiheessa mennyt parempaan suuntaan. Nyt on ihan hirveät kutinat varsinkin jos vähänkin hikoilee. Mietityttää että miten tässä raskaudessa käy, meneekö parempaan vai pysyykö yhtä pahana kuin nyt onkin..
 
Mä taas näytän päästä varpaisiin öljyssä uineelta; tukka rasvottuu niinku päivässä!! Naama on jo puolentunnin päästä pesusta kiiltävä ja rasvanen ja ympäri kehoa tulee sellasia hikinäppylöitä, ku hikoon paidat märäksi hetkessä. Normaalisti siis iho tosi kuiva ja taipeet ihottumalla. Mä en osannu yhdistää tätä raskauteen, kun mun mielestä alkoi jo kierron alussa mut pahenee vaan :D kiva olla rasvanen haisuli ...
 
Mulla ei ikinä oo ollu ihon kanssa probleemaa mutta kyllä alkoi ihan outo ja hilseilevä ihottuma käsissä esikoisen odottamisaikana.. ei paljoa auttanut rasvaaminenkaan. Luin jostain että raskaus voi käynnistää nämä ihottumat ja kyllä on jääny kädet tosi "kauniin" näköisiksi, eli siis ovat ihan hirveän näköiset... lääkärissä en erikseen käyny ihottuman takia mut varmaan tähänkin ois löytyny parempi rasva, joka hoitaisi ihon kuntoon paremmin.
 
Nyt 5+0 ja yön aikana ihottumaa ilmestynyt tuttuihin paikkoihin. Atopia ollut lapsesta saakka, aikuisuuden vuosina kyllä helpottanut.
 
Itselläni myös atooppinen iho joka pahentunut jokaisessa raskaudessa. Saanut kahdessa raskaudessa iho-oireisiin kefexin-antibioottikuurin ja käynyt odotuksissa myös allergiasairaalassa jolloin halutessani olisin päässyt myös vuodeosastopuolelle kahden viikon ihonhoitojaksolle. Valohoitoa myös tarjottu. Yhdessä odotuksessa otettiin lantiosta ihopalakokeet ihottuman takia jossa katsottiin alat- ja asat-arvoja. Sappiarvo oli hieman koholla mutta se ei kuulemma ole yhtä paha kuin että jos olisi ollut kohonnut maksa-arvo. Raskauksissa en ole voinut käyttää hoitoöljyjä iholla raskausarpien ehkäisyyn kun lisää kutinaa. Toivottavasti tässä raskaudessa iho-oireet eivät pahene kuten aiemmin, jaksamista myös muille saman vaivan kanssa kamppaileville!
 
Mullakin on atooppista ihottumaa ja etenkin nyt hikoillessa pahenee..toivottovasti rasvat auttaisi,ettei joutuisi kortisonia käyttämään..käsissäki on ollut paha ihottuma,täytyy katsoa.pitääkö käydä lääkärin juttusilla,kun en omin päin kortisoneja uskalla käyttää nyt raskaana..rintojen altakin hikoiluttaa ja sinne on tullut aika paha ekseema läntti..mikäköhän auttaisi, olen kokeillut rasvaa ja talkkia,dödöäkin laitettu terveen rinnan alle, tissiliivit tuntuvat pahentavan vaan tilannetta..onko ideoita?

Laita tissiliivien alle vanhasta puuvilla lakanasta suikaleet. Imee kosteuden ja antaa paremmin ihon hengittää kun et pelkästään rintaaliivit ihoo vasten.
 
Minulla on ollut atopiaa aikuisiällä, mutta olen myös hoksannut jälkikäteen yhdistää pahimmat oireajat sisäilmaongelmiin/homeeseen eri opiskelupaikoissa ja vuokra-asunnoissa. Nyt kolme vuotta omistusasunnossa asunut ja liikkuva työ, niin pahimmat oireet ovat hävinneet. Välillä kämmeniin tulee vielä pieniä vesikelloja ja punoittava ekseemaa vaivaa usein kyynärtaipeissa, mutta vielä ei raskaus ole tuntunut tuovan muutosta suuntaan eikä toiseen. Täytyy silti pysyä tässä keskustelussa mukana ja tarvittaessa jakaa ja saada apukeinoja. :)
 
Täällä mennään jo 9+2. Atopia helpotti tässä välissä hetkeksi ja paheni jälleen. Sopivasti verikokeisiin. Eli siitä paremmasta kädestä ei nyt voi ottaa näytteitä kun siinä in taipeessa niin kauhea ihottuma...
 
Mulla kans atopia pahentunu raskauksissa. Tässä toisessa se on keskittyny limakalvojen kuivumiseen, ekassa jalat ja taipeet oli tosi pahana.
 
Takaisin
Top