Astma ja raskaus tai raskaustoive

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vierailija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
V

Vierailija

Vieras
Te jotka olette yritys- tai raskausaikana käyttäneet astmalääkkeitä, niin mikä lääke on ollut käytössä? Onko neuvolasta tai lääkäristä kielletty jotain tiettyä ainetta sisältävät astmalääkkeet? Onko sairaus pysynyt ennallaan/ parantunut vai pahentunut raskausaikana?

Mulla on astmatestit just käynnissä, ja käytössä kokeiluluontoisesti 4kk Alvesco, 2 henkeenvetoa päivässä. Tuon pakkausseloste pelottelee raskauteen liittyen. En ole raskaana, mutta olen nyt lapsettomuushoidoissa, ja pääsin kysymään lääkäriltä tuosta lääkkeestä. Lääkäri sanoi, että on ihan turvallinen, ei tarvitse miettiä.

Mulla oli ennen ensimmäistä raskautta käytössä Relvar Ellipta ja raskauden alkaessa lopetin sen. Niihin aikoihin kävin myös astmakeskuksessa vuosittaisissa mittauksissa ja todettiin, että keuhkojen tilanne on hyvä ja voin olla ilman lääkitystä muuten, paitsi keväisin allergiakautena. Relvar Ellipta on ilmeisesti vähän tehokkaampi lääke ja sen käytöstä ei ole kauheasti tietoa raskausaikana, joten lääke vaihdettiin mulla Budesonid easyhaleriin, joka on turvalliseksi todettu. Ja avaavana käytössä Buventol easyhaler. Mutta nämä siis nyt vain keväisin ja suositeltiin että raskauden viimeiselle kolmannekselle aloittaisin lääkityksen. Mulla on raskaudet menneet kesken 1. kolmanneksen aikana, joten siihen asti ei ole vielä päästy.

Takaisin