Asiaa rahasta

Mä en kyllä ihan ymmärrä tuota markettivaatteiden ja vähätuloisuuden yhteyttä. Kannattaako silloin muka ostaa halvalla huonoa? Onhan toki niitä kestäviäkin vaatteita, mutta se vaatteen halpuus onkin sitten toinen asia. Mulla esim. homma pyörii niin, että myyn pienet pois ja niillä saaduilla rahoilla ostan uutta tilalle. Välillä teen kirppareilla niin hyviä löytöjä, että saan käytön jälkeen jopa tuplasti takaisin, mitä itse maksoin. Mä harrastan lastenvaatteita ja lapsilla onkin pelkkää merkkiä ja olen vieläpä just sellainen vähätuloinen. Kirpputorit, alennusmyynnit ja ennakointi kannattaa.

Enemmän mä kiinnittäisin huomiota kaikkeen oikeesti turhaan, kuten tupakkatuotteisiin, ylimääräiseen krääsään ja heräteostoihin. Kulutuskeskeisyyteen on hyvä herätä viimeistään tulojen tippuessa, jos ei muuten.

Mitä sitten niihin muihin luksuksiin tulee, niin toki sitä varmaan joutuu sellainen joka käy kuukausittain kampaajalla ja ripsihuollossa ym. tekemään muutoksia siihen. Tai jos on tapana käydä ravintoloissa usein, niin vähentää niitä. Kaupassa käydessä jos on tottunut hintasokeuteen, niin kilohintoja voi joutua myös harrastamaan. Mutta ei se vauvavuosi mitään köyhäinelämää ole.. Järki päähän ja budjetoimaan. Ennalta suunnittelu on tosi fiksua, niin isotuloisilla kuin pienituloisillakin. Hyvä keskustelu siis!
 
Kauheita hintoja niissä ihme gugguu badoomitälie p**** mut en kyl ikinä niihin upottais rahaa ja jos kirpparilla myydään vielä niitä 10-20e hintaan niin kyllä välistä jää heti.. kirpparin 0.20-1e on semmonen sopiva hinta millä ostaisin vauvan ja lapsen vaatteita. :)
 
Noo enempi kyseessä on ekologinen ja eettinen kysymys, kuin raha. Ainakin mulla näin. Mutta mitä niihin hintoihin tulee, niin esim. uutena alennuksesta ostettu Gugguun leggarit maksoivat 20€ ja ovat edelleen kohta kolmatta vuotta tytöllä käytössä. Pojalle ostamani Gugguun paita kirpparilta 15€ ja yli vuoden ollut käytössä. Ei vikaa eikä kulumaa. Sitten esim. Lindexiltä ostamani paita 10€, yksi pesu ja kamalan näköinen. Kesti käytössä pari kk, jäi pieneksi ja lensi suoraan roskiin kun ei kelvannut edes tiskirätiksi. Pojalta ei jäänyt säästöön melkein mitään, kun newbiet ym. oli niin surkeita käytön päätteeksi. Nyt sitten tälle pojalle joudun ostelemaan uusiksi melkein kaikki koot, paitsi ne ihan pienimmät 50-62 jota käytettiin vaan muutama viikko.

Hinta-laatu pitää yleensä paikkansa, vaikka on niitäkin missä pelkkä merkki maksaa. Joka tapauksessa kirpparit kannattaa ekana koluta, koska vauvanvaatteiden kuluminen on niin vähäistä, että suurin osa on ihan uudenveroisia ihan max. parilla eurolla.

Muoks. Ja siis meinaan sitä, että jos on aiemmin todennut vaikka Reiman topat hyväksi ja ei olekaan varaa ostaa enää uutena 150€ pukua, niin miksi pitäisi kävellä halpahallin ostamaan joku kiinaihme kolmella kympillä ja pitää koko talvi sormet ristissä että kestää, kun voisi esim. ostaa sen saman reiman käytettynä 30-60€. Enempi hintaa kertyy huonoista ostoista, kun niistä mitä on itse jo hyväksi todennut aiemmin, oli se sitten merkkiä tai ei.
 
Muokattu viimeksi:
Noo enempi kyseessä on ekologinen ja eettinen kysymys, kuin raha. Ainakin mulla näin. Mutta mitä niihin hintoihin tulee, niin esim. uutena alennuksesta ostettu Gugguun leggarit maksoivat 20€ ja ovat edelleen kohta kolmatta vuotta tytöllä käytössä. Pojalle ostamani Gugguun paita kirpparilta 15€ ja yli vuoden ollut käytössä. Ei vikaa eikä kulumaa. Sitten esim. Lindexiltä ostamani paita 10€, yksi pesu ja kamalan näköinen. Kesti käytössä pari kk, jäi pieneksi ja lensi suoraan roskiin kun ei kelvannut edes tiskirätiksi. Pojalta ei jäänyt säästöön melkein mitään, kun newbiet ym. oli niin surkeita käytön päätteeksi. Nyt sitten tälle pojalle joudun ostelemaan uusiksi melkein kaikki koot, paitsi ne ihan pienimmät 50-62 jota käytettiin vaan muutama viikko.

Hinta-laatu pitää yleensä paikkansa, vaikka on niitäkin missä pelkkä merkki maksaa. Joka tapauksessa kirpparit kannattaa ekana koluta, koska vauvanvaatteiden kuluminen on niin vähäistä, että suurin osa on ihan uudenveroisia ihan max. parilla eurolla.

Muoks. Ja siis meinaan sitä, että jos on aiemmin todennut vaikka Reiman topat hyväksi ja ei olekaan varaa ostaa enää uutena 150€ pukua, niin miksi pitäisi kävellä halpahallin ostamaan joku kiinaihme kolmella kympillä ja pitää koko talvi sormet ristissä että kestää, kun voisi esim. ostaa sen saman reiman käytettynä 30-60€. Enempi hintaa kertyy huonoista ostoista, kun niistä mitä on itse jo hyväksi todennut aiemmin, oli se sitten merkkiä tai ei.
Meillä sekalaisesti merkkiä ja kappahl +muut ketjut.
Ja kyllä meilläkin on esim. Gugguun, rodinin yms vaatteet kestäneet aivan moitteettomina pojan käytössä.
Ihan samaa ei voi sanoa noista ”tavallisten” ketjujen vaatteista, vaikka ei nekään meillä kulahda mahdottomasti.
Olen sen verran tarkka pyykkääjä ja tahranpoistaja :D en myöskään käytä kuivausrumpua.
Ei meillä silti vaatteita varota, vaan käyttöön ovat.

Ostan merkkejä usein kirppareilta ja esim popup-myynnistä tai messuilta. Aina saanut myytyä eteenpäin hyvällä hinnalla. Yleensä todella hyvä jälleenmyyntiarvo.

Tosin, jos vaatteet pitää todella hyväkuntoisia niin menee ne merkittömätkin kuumille kiville. Juuri myin esikoisen vauvanvaatteita ja tienasin n. 200€. Näistä suurinosa kappahlin, h&m yms.

Ostan jatkossakin sekalaisesti :) ulkovaatteissa suosin Molon talvihaalereita, Popin vk-vaatteita, Gugguun merinopipoja. Trikoopipot yms voin hyvin ostaa h&m:stä.

Kirpparin perään kuulutan minäkin :) ja niistä metsästän juurikin sitä merkkiä. Esimerkkisi oli mielestäni erittäin hyvä. Mielummin minäkin etsin sen käytetyn hyväkuntoisen Reiman, kun marssin markettiin ostamaan vain jonkun, kun on halpa.
 
Hyvin nopeasti tämä(kin) rahakeskustelu kääntyi lapselle tehtäviin hankintoihin. Useinhan äidit hoitavat nämä ja ymmärrän sen. Mutta aloittajalle sanoisin, että on tosiaan ihan hyvä miettiä omaa varallisuutta ja pärjäämistä, mutta ehkä pidemmällä aikajänteellä? Itse säästän tulevaisuutta varten, ihan ajatuksena että joskus voisin jopa jäädä eläkkeellekin... myös vanhempainvapaalla koetan säästää, jos vain pystyn. En harrasta lastenvaatteita tai lasta muutenkaan. Mun mielestä on älytöntä, että naiset käyttää rahansa lapsen merkkivaatteisiin tai vaikkapa useisiin erilaisiin rattaisiin, kun miehet pistää rahat itseensä :eek: Näin sitten eron tullessa huomataan että hups, miehellä on omaisuutta, vaimolla ei mitään.... Mulle on ihan selvää, että meidän talouden menot hoidetaan yhdessä mutta ei tasan puoliksi. Miehellä on tuplapalkka muhun verrattuna ja kyllä hän maksaakin enemmän kuluista sitten. Enkä koe olevani hänen elättinsä: mun arvo ei perustu rahaan, siis siihen mitä materiaalista hyvää tuon yhteiseen pesään :) kaikesta keskustellaan yhdessä ja hankinnat tehdään yhdessä.
 
Miksi ne lastenvaatteet olisi äidin omaisuutta? Lasten hankinnat kuuluisi (ihanteellisesti) yhdessä sumplia, oli kyse sitten huonekaluista, merkkivaatteista tai merkittömistä. Jos ei miehiä kiinnosta osallistua itse hankintaan, niin kyllä rahallisesti kuuluisi omasta mielestä puolet maksaa. Yhdessä pitänee päättää ostaako lapselle henkkamaukkaa vai metsolaa. Kyllä mä juuri eronneena sain arvoltaan puolet omaisuudesta, jäi ne lasten merkkivaatteet ja lapset myös. Mitä älyttömyyteen tulee, niin mun mielestä on älytöntä miten arvostellaan aina niitä lastenvaatteita, mutta ei sitten vaikka sitä, että joillain sama summa menee tupakkatuotteisiin tai ripsihuoltoon kuussa. Jokaisen oma valinta mihin ne rahat suuntaa.

Mutta siis ainahan puhutaan siitä, mitä vauvavuosi tulee maksamaan vaippoineen, vaatteineen, vakuutuksineen ja sairaalakuluineen. Vaatekoko vaihtuu ensimmäisen vuoden aikana kuitenkin about. viisi kertaa, sen lisäksi vaippoihin ja tavaroihin ym. menee yllättävän paljon rahaa jo ennen vauvan syntymää ja niitä hankintoja tulee pakostikin tehdä tulojen tiputtua edelleen. Eli menot kasvaa ja tulot tippuu. Ei auta siis vain miettiä vain menojen karsimista ja säästöä pahan päivän varalle, vaan myös niitä järkeviä ratkaisuja pakollisiin kuluihin, eli tavaroihin, vaatteisiin ynnä muuhun.
 
Meillä minä teen suurimman osan lasten vaate/tarvikehankinnoista, mutta maksamme ne miehen kanssa puoliksi. Lapsilisät tulee mun tilille, joten pikkusummia en mieheltä ”laskuta”, mutta isommat summat kuten ulkovaatteet, kengät jne. maksamme yhteiseltä taloustililtä. Sieltä menee muutkin yhteiset, kuten kodin laskut sähkö, vakuutus, netti, puhelin, hesari, lasten päivähoitomaksut sekä isommat reissukustannukset, hajonneet kodinkoneet, lasten harrastusmaksut yms. Kyllä mieskin osaisi lasten vaatteet ostaa ja kysyn välillä hänen mielipidettään (ja lasten, koska ovat ”tyylistään” tarkkoja), mutta mulla on enemmän kiinnostusta koluta fb:n kirppiksiä ja alennusmyyntejä.

Se on kyllä tullut todella selväksi, että laadukkaista kankaista tehdyt vaatteet ovat paljon parempi ostos kuin halvimmat. Mullakin päätös on enimmäkseen eettinen ja ekologinen, mutta kyllä niitä kahdella käytöllä polvista puhjenneet verkkarit vs. kahden lapsen ahkerasti käytetyt mutta edelleen priimakuntoiset laittaa ostamaan samaa merkkiä jatkossakin. Ostan paljon myös Noshia ja Me&I:ta, lähinnä alesta. Yhtään täysihintaista haalaria en ole ostanut enkä kovin monia kenkiäkään, nyt ostin esikoiselle Hullareilta talvikengät hintaan 67e, ja oletan, että niitä käyttää meillä kolme lasta.

Enemmän harmittaisi rahan haaskuu vaikkapa juuri tupakkaan, turhaan kaljoitteluun jne. Ja esimerkiksi kalliit harrastusvälineet voi ostaa vasta parin vuoden päästä kun on taas töissä.
 
Juuri näin, lasten kanssa kannattaakin miettiä niitä hankintoja siitä näkökulmasta että mikä kestää. Mä en siis viestissäni tarkoittanut ettei saisi ostaa merkkivaatetta tai uutta laadukasta, vaan juuri sitä että valitettavan monella (ehkä nuorella?) äidillä tämä menee yli, ostetaan sitten useita 50€ maksavia pipoja vauvalle pikavipeillä :sad001 Eli se talous menee todellakin sotkuun, koska äitiyden myötä tulee vedetyksi johonkin tällaiseen kummaan pyörteeseeen... Äidiksi tuleminen tosiaan myös valitettavasti köyhdyttää juurikin naisia, ja huomattavasti vähemmän miehiä, jo eläkekertymien ym vuoksi ja siksikin että monet haluavat juuri tuolleen "harrastaa" jotain lapseen liittyvää. Ei kai siinä jos tosiaan näkee sen jonkin toisen harrastuksen veroisena? Mutta mä en esim ostaisi 800€ maksavaa pinnasänkyä (lähinnä sen brändin ja ulkonäön vuoksi), vaan jos mul olis sellainen raha niin matkustaisin tai ostaisin vaikka osakkeita! :grin:p:joyful:
 
Sellaset pikavippiostajat yleensä kuuluvat kastiin, joille se merkkivaate on joku äitiyden mitta. Sitä en ymmärrä, miten rymykäyttöön ostetaan vaatteita mitkä menee rikki ja sitten kaupungille ja kauppavaatteiksi puetaan sitä merkkiä ja se vaate ei sais mennä likaseksi tai rikki.. :rolleyes: sitten ne tosiharrastajat jotka ostaa joka dropista jotain kun kaikki muutkin ja matkustavat monta tuntia outletteihin käyttävät kyllä varmasti kaikki rahansa niihin, mutta siinähän sitte käyttävät jos kokevat saavansa iloa.. Mä itse ostan vain ja ainoastaan tarpeeseen, en ikinä täydellä hinnalla ja 90% kirpparilta.

Mistä tulikin säästövinkiksi mieleen, että jos on nyt varaa ostaa se 300€ pinnasänky, niin ostaa mieluummin käytettynä 150€ ja laittaa erotuksen säästöön. Ekoteko ja rahaa säästyy. Muutenkin kaikki kulutusluotot ja osamaksut kannattaa maksaa viimeistään nyt pois jos vaan mahdollista, niin laskuiksi jää vain ne pakolliset sitten tulojen pienetessä. Kaikki kuukausimaksulliset jutut katsoo läpi ihan ajatuksella, että tarviiko netfliksiä ja viasattia, vai riittääkö vain toinen. Kaupassakin säästää paljon, kun ennakoi ja suunnittelee, viikon ruokalista ja kauppalapun kanssa kauppaan. Tarvikehankinnoissa iso säästö tulee jo siinä että ostaa kaiken ennakoiden. Toppahaalareita saa keväällä -50% alella ja kesävaatteita talvella jne.

Jos on nyt jo tiedossa paljonko äitiys- ja vanhempainpäiväraha on, niin elää jo sen budjetin mukaan, niin näkee että pärjääkö hyvin, vai pitääkö vielä säästää jossain. Se ylimääräinen menee kivasti myös säästöön ja ehtii tottua muutokseen ja suunnitella rauhassa.
 
Oevoe.. No siis meillä on niin että mies tienaapi sen 2000€ kuussa ja minut jätettiin jo työelämästä (vuokrafirma) kun kerroin raskaudesta rv 20 jälkeen. Tosi tosi pienesti siis eletään!! Mutta on meillä ruokaa ja kaikki tarpeellinen pikkuiselle. Mitään kulutusjuhlaa ei kyllä tulla viettämään, se on varmaa se.

Mutta silloin kun itse olin pieni niin omat vanhemmat oli vielä tukalammassa tilanteessa. Kyllä me pärjäillään vaikkasta pitääkin penniä vähän venyttää. :wacky: Se on tietty itselle eniten sitä penninvenytystä, ei näillä rahoilla kyllä todellakaan esmes käydä kampaajalla tms muuta kivaa, ostella kalliita vaatteita jne. Itse pitää kaikki tehdä/keksiä. Mutta minä olen tottunut väsäilemään kaikkea itse, leipomisharrastusta on jne tee se itse -juttua ja ulkoilma on täynnä ilmaista viihdettä, kirjasto on tuttu paikka jne. :cat:

En minä silti huolissaan ole, kaikki järjestyy! :)Pikkuinen ei paljoa vaadi, jollei siihen erikseen opeta. @w@ Ja jos nyt jotain isompaa on niin siihen säästetään kuten ennenkin.
 
Takaisin
Top