Arki vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin hokas tänään tutin mukavuuden, kun nukahtaessaan rupes viemään peukun ja etusormen suuhun, ja tyrkkäsin niiden tilalle tutin. Tätä on kokeiltava yön tissiroikkumistarpeeseenkin! (Syönnin jälkeen jää mutustamaan ja meinaa valveutua, jos mitään ei oo suussa). Aiemmin ei oo kelvannu tutti, nyt otti ilomielin. Äsken huutokonserttikin rauhoittui tutilla ja sit tisu huuleen. Tissi ei kesken konsertin kelvannut.

Mileim + tyttö 12vk 5pv

Meidänkin pojalla oli yksi hammas jo syntyessään. Hänkin on joitain viikkoja sitten alkanut lutkuttaa mielissään nyrkkejään ja kuolaa älytön! Kaverini meinasi, että hampaita tekisi, mutta ainakaan vielä en ole nähnyt ikenissä pilkottavan uusia hampaita. Nyt ovat jo esineetkin alkaneet löytää tiensä pojan suuhun.

Mitenkä muiden vauvojen silmät muuten, ovatko muuttaneet väriään? Meidän pojalla ovat vaalentuneet selvästi. Itselläni on ruskeat silmät ja joka päivä yritän tarkastella, oisko pojan silmiin ilmestyny ruskeita pisteitä. :D Taitaa periä isänsä siniset silmät.

Kapy, mielenkiinnolla seuraan miten silmien käy. Olen kuullut että lopullinen väri voi tulla jopa vuoden ikään mennessä. Nyt vaikuttaisi olevan samanhenkiset kuin isällään. Meillä oli luovuttajan munasolut, vähän yllätysmomenttia millainen tyttö kasvaa ;)

Meillä joo vaalentunut silmät pikkusen, isällään siniset ja miulla vihreet. Nyt tummat sinisilmät tytöllä vielä, sisäsuunnasta käyneet vaalenemaan.

Meillä kuolan määrä on lisääntynyt kyllä ja kieltään on ruvennut ihmeellisesti liikuttelemaan suussaan niin pakko on ollut vilkaista ettei olisi hammasta tulossa mutta ei siltä näyttänyt. Käsiään toki syö kun ne kerran ovat löytyneet. Esikoisella oli ensimmäinen hampaan alku suussaan kun mentiin 3kk neuvolaan aikoinaan ja terkka ei millään uskonut, että on hammas kunnes itse katsoi lapsen suuhun. Tokalla lapsellakin eka hammas tuli joskus 3-4kk iässä.

Ja onhan nuo pojan silmät vaalenneet aikalailla. Syntyessään olivat tosi tummat, nyt alkavat muistuttaa perus siniharmaata.

Kuolaa tulee ihan älyttömästi. Kaikki vaatteet koko ajan märkinä. Aiheuttaa pieniä ongelmia yöllä, kun poika vetää sitä tai se valuu väärään kurkkuun. Herättää ja pelästyttää vauvan, itkuhan siinä sitten tulee.

Meillä on silmienväri vaalentunut, nyt ovat aika kirkkaan siniset. Mulla viherruskeat ja miehellä siniset. Nyt pojan silmät aika samat kuin isällä.

Kokeiltiin muuten eilen Disflatyl, Cuplaton kun ei toiminut meillä ollenkaan. Ja tuo oikeasti toimii! Paukkuja tulee helposti ja paljon, mahaan ei satu. Elämä ihanaa, poika niin iloinen!!

Silmienvärikö voi tosiaan muuttua niinki pitkään! Jännä nähä mimmoset niistä lopulta tullee. [emoji4]

Voi että on ihania nämä aurinkoiset kelit. Tultiin taas pojan kans tunnin pituiselta vaunulenkiltä. Kyllä se auringonpaiste vaan vaikuttaa positiivisesti mieleen.

Meilä kans kuolataan superpaljon. Ja nyrkit on koko ajan suussa. Välil toki pitää maistella myös äitin sormea :D muutenki tuo välil nuoleskelee mun rystysiä/kaulaa/olkapäätä/käsivartta... mut sit ku tarjoo tissiä ni se ei kelpaa..

Silmät on alkanu vähä vaalenee. Isillä on sini-harmaat ja mulla vihertävän ruskeet(toki mun silmistä löytyy kaikki maholliset värit). Nyt ne silmät on nii nätin väriset et äiti toivoo et jollei tuu ruskeita ni nää sais jäähä! <3

Huomasin tänään vinkin millä voi auttaa vauvan vatsaa toimimaan, pakko kertoa kun täällä on ollut joillakin mahavaivoja. Kun ottaa vauvan syliin "kyykkyasentoon", eli polvitaipeista kiinni ja vauva nojaa itseä vasten. Kokeilin niin tuli pieruja vaikka kuinka ja kakka myös. Ilostuin kun on tälläinen keino jos joskus ei meinaa maha toimia tai ilmaa jumissa :hello2:grin

Mä just kuulin, että yhdellä mun serkulla oli silmät muuttuneet ruskeiksi vasta 1-vuotiaana! Että kai ne voi vielä pitkään muuttua. Tällä on tosi tummansiniset silmät nyt. Molemmilla vanhemmilla lapsilla oli tässä vaiheessa jo tosi tummanruskeat silmät, että saas nähdä tuliko tästä vauvasta nyt sinisilmäinen tai vihertävä, niinkuin isästään!

Kuolaa valuu meilläkin, ja sitä nyrkkiä jyystetään välillä kuin viimeistä päivää. Kättä myös tuijotellaan jo välillä :) että mikä härpäke tuo tuossa on!

Toi mei lapsi on iha hassu :D Kauhee nyrkin lutkutus ja sit yhtäkkii alkaa kiukuttaa ja huudetaa sille nyrkille ja sit koht taas hymyillää, jutellaa ja lutkutus jatkuu :D Hää saa muuteki välil jotai ihme kiukkukohtauksii et iha yhtäkkii itketää ja sit koht taas ollaa hymyssä suin.

Miten te olette tulkinneet kymmenen asteen pakkasrajaa tässä vaiheessa, kun lapset ovat noin kolmen kuukauden ikäisiä? Lähtisitkö esimerkiksi viidentoista asteen pakkasessa vaunuillen kauppaan tai pienelle ulkoilulle?

Mymmelintytär, kyllä lähtisin. Me ollaan oltu vaunuilemassa 12-13 asteen pakkasessa aiemminkin.

Me ei olla "huvikseen" vaunuiltu jos pakkanen on kovempi kuin -10 astetta, mutta kauppaan ja neuvolaan ollaan kyllä menty vaunuilla vaikka olis kovempikin pakkanen(matkat n. 700m/suunta). Meillä kun ei autoa oo niin vaihtoehdot on vähissä :D

Juu en ota sitä niin tarkasti. Ja voihan sitä laittaa mittarin vaunukoppaan. Siinähän on harso edessä ja lapsi kuitenkin niissä makuupusseissa eli aika syvällä nuttujen välissä. Kyllä ei varmasti oo nii asteen päälle. Näin tuumas myös meidän neuvolatäti sillo eka neuvolassa (2kk neuvola) ku sitä kysyin.

Onks muiden vauvoilla mitään omia nukahtamisjuttuja tms? Mei tyttö välillä kun on väsyny ja on sylissä ni "örisee" sellast söpöö uniörinää mihi lopulta nukahtaa :D Se ei oo varsinaista itkua vaa sellasta jännää vaimeaa valitusta :D

Kyllä mekin ulkoillaan, vaikka olis pakkasta - kunhan mittari ei ihan -25 näytä, niin pihalle vaan.

Täällä tyttö pitää sellaista uninarinaa: ei nyt varsinaista itkua ole, mutta sellaista kitinää ja sit jos on tissillä, kuuluu sellainen tyytyväinen mussutus ja tuhina ennen kuin nukahtaa.

Täälläkin ollaan ulkoiltu -20 pakkasilla,kun oli tuossa joku viikko takaperin. Paksu fleecehuopa vaunukopan eteen,niin ei pääse kylmä ilma vaunun sisään. Ja kun joku jo mainitsi,lämpömittarin kun laittaa koppaan niin huomaa,kuinka lämmin on vaunujen sisällä pakkasesta huolimatta.
Meilläkin vauvalla iltaisin sellaista söpöä ilta kähinää ennen kun nukahtaa,tissiä haistelee ja ynisee ja uinahtaa syliin.
Eilen tyttö melkein kääntyi vatsalleen,koko muu kroppa oli jo vatsallaan,mutta päätä ei vielä jaksanut kiepsauttaa mukana vaikka yritys oli kova. Tyttö oli ihan mielissään,kun lattialla pyöri "kellotauluna" ympyrää ja sai katsella leluja ja leikkimaton kuvioita. Tällä viikolla varmasti kiepsahtaa vatsalleen,oli eilen jo niin lähellä.. Enää ei passaa sohvallekaan jättää vauvaa valvomatta,ettei pääse tipahtamaan kun niin kovasti jo liikkuu. Sunnuntaina tulee ikää 3kk

Mä oon koittanut vuorata tuon pehmoalustan kiinnostavilla leluilla ja kirjoilla. Vielä en saa mitään kiinnostusta heräämään kääntyä sivulla oleviin kohteisiin päin. Ei häivettäkään kääntymisyrityksistä. Pikkuisen pidempään jaksaa olla mahallaan, mutta onpa se kai niin tympeetä, pian alkaa "pois tästä"-ähinä...
tyttö 2 kk ja 1,5 vkoa

Täällä tyttö on kääntynyt jo pitkään selältä mahalleen ja kovasti koittaa päästä eteenpäin - suuttuu vaan niin pirusti, kun ei onnistu ja sit makaakin naama lattiassa ja huutaa kuin hyeena turhautumistaan ja odottaa pelastusta.. mikä diiva? :meh: :hilarious:

Ja minkä ihmeen takia pitää kääntyä myös unissaan mahalleen? Silloin nimittäin ruoansaanti kestää liian pitkään ja taas suututtaan.. eikä takaisin kyljelle/selälle kääntäminen ole sekään kivaa, vaikka silloin saisi ruokaa.. ja kun tätä kuviota toistetaan aamuisin parikymmentä kertaa, ei enää äitiäkään kohta naurata. Vielä on ihan hauskaa seurata toisen ähellystä, mutta joskus se olisi varmaan äidinkin nukuttava.. :rolleyes:

Takaisin