Apuva.

tarzan

Silmät suurina ihmettelijä
Heippa! En ole ikinä ennen mihinkään tälläselle foorumille kirjotellu, mutta nyt tuli olo, että pakko johonkin purkaa itseään.
Mulla siis tilanne tämä: Olen 20-vuotias, ennestään jo yhden kolme vuotiaan uhmiksen äiti ja nyt odotan toista syntyväksi syyskuulla. LA 17.9. Raskaus tuli täytenä yllätyksenä ja varsin myöhään sen vasta älysinkin (viikkoja taisi olla jo lähemmäs 20). Miehen kanssa reilun kahden vuoden suhde takana monine vastoinkäymisineen. Hän ei siis ensimmäisen lapseni isä, vaikka sitä roolia hienosti hoitikin ja poikani häntä rakastaa kuin omaa isäänsä.
Alku meni siis sulatellessa asiaa ja mies siitä shokista toivuttuaan alkoi oikeastaan odottaa jo ihan innolla, kunnes sitten... tuli joku maailman typerin riita ja koko maailma kaatui siihen. Mies otti ja lähti, todeten ettei elämäänsä minun kanssani enää jakaa halua.
Aluksi yritin tietenkin sopia ja pyytää anteeksi, mutta mies oli päätöksensä tehnyt, eikä aikonut tulla enää kotiin.
Olin ihan rikki ja kaikki ilo tulevasta vauvasta katosi taivaan tuuliin ja raskaudesta tuli vain rasite, jonka kanssa pakko on elää. Jotenkin sain kuitenkin itsestäni voimat alkaa järjestää uutta elämää, eikä mennytkään kauaa kun saatiin pojan kanssa uusi, isompi asunto ja muutto saatiin pois alta kesäkuun lopulla. Siinä kohtaa ajattelin, että selviän vielä, uusi asunto, uusi elämä, eikä mitään muistuttamassa miehestä. Unohdan koko ihmisen ja jatkan elämääni eteenpäin.
Ei se sitten mennyt ihan niin... Muutamat viikot ollaan tässä nyt pojan kanssa asuttu ja joka ikinen päivä on ollut helvetti helvetin perään. Ikävä raastaa ja asiat pyörii mielessä: Miten ihmeessä selviän tästä yksin? Elän aikaa kun kuuluisi olla onnensa kukkuloilla, valmistella kotia uutta tulokasta varten ja olla muutenkin kuin naantalin aurinko.
Mutta ei, vellon pohjamudissa, enkä saa itsestäni mistään enää voimaa ponnistaa ylös. Ikävä miestäni on ihan suunnaton ja rakkaus sitä ihmistä kohtaan ihan järjetön. Tiedän, ettei hän enää rakasta, tiedän ettei hän enää kaipaa, uuden naisenkin jo itselleen hommannut. Ja silti, yhä vaan joka ikinen päivä häntä ajattelen, kaipaan ja elättelen tyhmiä toiveita. Miksen osaa päästää jo irti?
Miehen kanssa ollaan kerran eron jälkeen nähty ja sanoi siis sillon ihan suoraan, ettei enää minua rakasta, eikä koskaan enää tule rakastamaankaan. Lapsensa isä hän kuulemma voi olla, muttei sen enempää. Ei halua tapaamisia, ei yhteishuoltajuutta, ei mitään. Tuntuu niin pahalta ja pienen syntymättömän vauvankin puolesta.

Itseäni pelottaa suunnattomasti edessä olevat ajat: synnytys ilman miestä siellä ja ne yöt ennen sitä. Kenet herättelen kun en itse kivuiltani saa nukutuksi? Kenen kanssa ihmetellään ja mietitään mitä sinne sairaalakassiin laitetaan ja kuinka paljon? Ketä hieroo ja hellii kun itsellä on paha olla supistuksien kanssa? Aika siellä sairaalassa ja muut onnelliset miehineen ja minä yksin, muutenkin nuorena äitinä. Mitä jos joku meneekin pieleen? Ei ole ketään jakamassa elämän isointa hetkeä kanssani. Ja vaikka joku ystävä tulisikin, ei se hänelle ole niin iso asia, kuin minulle tai lapsen isälle se olisi.
Entäs sitten kun tulee aika ja vauvan kanssa pitäisi kotiin tulla? Miten saan kaiken hoidettua, imettämiset ja nukuttamiset ja muut askareet kun uhmaikäinen poika vielä pyörii jaloissa?
Nukkunut en ole yhtään kokonaista yötä sen jälkeen kun mieheni lähti ja tuskin sitä unta on pikkuvauva aikaankaan tiedossa. Mistä saan kaiken voiman hoitaa itseni ja lapseni eteenpäin elämässä, kun tuntuu ettei mitään ole jäljellä.

Anteeksi tekstin ankeus, vaikea selkoisuus ja synkkä ulkoasu, mutta nyt oli pakko vähän itseään avata. Puoliakaan en tähän kirjottanut, lisäksi on vielä muutakin elämässä pielessä, kuin pelkästään miehen jättämä tyhjyys. Lapsiani kuitenkin rakastan enemmän kuin mitään, mutta miksi koko perheen piti mennä hajalle?

Raskaudesta: Viikkoja mulla nyt siis 34+3(?) ja raskaus sujunut melko normaalisti, mitä nyt hb huitelee jossain 90 paikkeilla ja väsy on jatkuva ja voimat vähissä. Hiukan on jotain supistuksia jo ollut, mutta ei sen kummempaa, kova hän on liikkumaan ja möyrimään ja alkaa kylkiluut olla aika koitoksella. Helteet tietenkin verotti oman osansa jaksamisesta, mutta onneksi jo viilenee, vaikkei kesän tahtoisi ohi olevan.

Toivottavasti ette mua nyt ihan sekona pidä sekavan tekstini ja murheideni takia ja olisi kuulla muiden kokemuksia, jos vaikka löytyisi jonkinlaista vertaistukea.

Tsemppiä kaikille loppuraskauteen ja onnea hirveästi niille joiden pienokainen on jo turvallisesti maailmassa!
 
Tarzan, olen tosi pahoillani teidän puolesta. Miten mies voi olla noin tunteeton? Eikö vauvakaan mitään tunteita herätä hänessä? En osaa oikein auttaa, oletko puhunut neuvolassa?
 
Voi ei, kurja tilanne. :sad001 raskaus vielä pahentaa läheisyyden kaipuuta. Paljon jaksamisia ja voimia sulle loppuraskauteen!!
 
Tarzan, paljon voimia sinulle:sad001 inhottava tilanne. Asioilla on tapana järjestyä. Mä olen itse pakanut tavarani lapsen isän luota ja nyt asustelen äipän tykönä ja odottelen uutta asuntoa. Lapsen isää kun kiinnostaa enemmän alkoholi kun kumpikaan meistä.. Tosi paljon nyt hei tsemppiä sulle loppuraskauteen:)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Ja viikkoja siis tällä hetkellä 21

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Entä jos näyttäisit tämän viestin miehelle? Siitä tuli selvästi ilmi, että kaipaat häntä ja toivot yhteistä tulevaisuutta. Itselläni ainakin on joskus vaikea pukea tunteita sanoiksi, joten kirjoittaminen voisi auttaa. Entä vanhempasi tai ystävät, olisiko heistä apua synnytyksen jälkeen? Kannattaa muös tutustua oman paikkakunnan terveys- ja sosiaaliapalveluihin tai kysyä neuvolasta neuvoa avun saamiseksi alkuun, et varmasti ole ensimmäinen, joka on tällaisessa tilanteessa!
 
Kiitos kaikille vastauksistanne... Lapset ei miehen mielestä ole syy olla yhdessä, eikä edes yrittää saada asioita kuntoon. Ja eihän minustakaan ne lapset syy yhdessä ole olla, mutta ei koko perhettä voi hajottaa muutaman vastoinkäymisen takia.
Ja miehelle olen hyvin selväksi tehnyt kuinka häntä kaipaan ja tarvitsen. Pyytänyt anteeksi miljoona kertaa kaikkea maan ja taivaan välillä, antanut omaa tilaa ja jättänyt rauhaan (ja lopputulos siihenkin oli, että toinen nainen löyty)
jatkanut omaa elämääni ja yrittänyt laittaa asiat järjestykseen. Raskausviikkojakin tosiaan jo 34, eikä oikeen mitään ole vauvalle valmiina, kun ei löydy intoa niitä laitella. Vaatteet vielä laatikoissa pesemättöminä ja paljon juttuja on ostamatta ja hankkimatta. Vaunutkin puuttuu vaikka alkaa olemaan aikoja kun lapsi voi koska tahansa syntyä :sad001
Mistähän sen voiman saisi jatkaa ja unohtaa, alkaa jo suututtamaan jatkuva ikävä ja paha olo.
Kavereita ei montaa ole, mutta kyllä heiltä apua ja tukea saa, kellään heistä ei tosin ole omia lapsia, eikä siis todella voi ymmärtää mitä käyn läpi. Ja neuvolassa olen puhunut, mutta osaan tunkea tunteeni niin piiloon, että helposti minusta saa käsityksen, että vaikeeta on, mutta etiepäi mennää niinku mummo lumessa, vaikka todellisuudessa oon ihan paikalleni jämähtänyt.

Ja Nebaa, ikävää että sullakin on mies syystä tai toisesta jättäny kaiken vastuun sulle. Täälläkin tuo alkoholi sille miehelle jossain kohtaa maistu niin että olin jo huolissani.

Catti, niinhän ne on kaikki pinnalla kun tahtois vaan toisen kainaloon nukkumaan ja helittäväksi ja itellä sitä helyyttä olis vaikka kaikille maailman ihmisille jakaa, poika alkaa olee jo kyllästyny kun äiti vaan koko aika halis ja pusuttelis ku hän tahtois riehua ja rällätä.

Tekah, jotain perhetyötä meillä rupeekin käymään kunhan lapsi vaan syntyy, mutta rasite sekin on kun sitte saa pelätä jatkuvasti tekevänsä jotain väärin, eikä niille uskalla näyttää kuinka voimaton oikeasti onkaan.

Päivä kerrallaan tässä nyt mennään, ehkä vielä joku aamu herään kunnei enää tunnu pahalta, eikä ikävä raasta jokasta sisuskalua. Kuka helvetti käski rakastua? :D
 
Perhetyöntekijöitä ei kannata pelätä. Mun äiti tekee sitä, joten tiedän aiheesta jotain, tietysti riippuu paljon siitä, millaisen auttajan saa paikalle. Kannattaa avoimesti kertoa jos ei jaksa tai mikä tuntuu hankalalta, sillä tavoin saa parhaiten apua. Ainkaan tuolla ei turhaa tuomita tai arvostella ketään, kaikki pyritään tekemään lapsen/lasten parhaaksi. Toivottavati olo ja huolet hellittää pikkuhiljaa ja pääset vielä nauttimaan loppuraskaudesta ja vauvan tulosta. Täällä saa kyllä aiheesta aina avautua, jos tuntuu siltä. Voimia! :Heartred
 
Paljon voimia täältäkin! Odotan niin ikään yksin viikolla 33+3, mutta tilanteestasi tekee tietysti paljon raskaamman se että sinulla on tunteita lapsen isää kohtaan. Ainakin voit olla ylpeä siitä että olet jaksanut hoitaa kaikki käytännön asiat kuntoon ja vielä pienen lapsen kanssa!

Itse olen saanut ohjeeksi ottaa vastaan kaiken avun mitä saatavilla on, ja yrittänyt sitä myös noudattaa. Ohjetta on perusteltu sillä, että jos joku ystävä olisi samassa tilanteessa, luultavasti toivoisin itsekin että tämä ottaisi avun vastaan eikä miettisi, onko vaivaksi tms... Ja olen ajatellut, että on parempi ottaa apu vastaan silloin kuin tilanne ei ole vielä hajoamassa käsiin kuin yrittää sinnitellä kunnes ei enää ihan oikeasti jaksa yksin.

Itse olin pitkään sillä kannalla, että selviän loppuraskauden ja synnytyksestäkin yksin, mutta päädyin sitten kuitenkin ottamaan yhteyttä ensi- ja turvakodin doulapalveluun, ja olo tuntuu paljon turvallisemmalta nyt kun on varmasti joku, jonka kanssa käydä kokemusta läpi etu- ja jälkikäteen, ja joka tulee myös synnytykseen mukaan jos haluan (ja ehkä jopa hieroo selkää taitavammin kuin tilanteessa hermoileva mies :) ). Sinulla se tuki voi tietysti tulla jostain muualta, mutta tuokin on yksi vaihtoehto avuksi näihin synnytystä edeltävän ajan huoliin. Ainakin täällä doula voi kuulemma tulla kotiin jo ennen kuin on aika lähteä sairaalaan ja olla sitten tukena tarpeellisen ajan. Ei se tietenkään ole sama asia kuin joku "oma" ihminen saati mies, jonka siihen toivoisit, mutta helpottaisi ainakin sitä tunnetta, että on suurin piirtein ainoa äiti maailmassa, joka joutuu synnyttämään yksin. Mikä sekään ei näinä aikoina pidä alkuunkaan paikkaansa...

Mutta tosiaan kuulostaa siltä, että sinulla on varmasti taitoa ja elämänkokemustakin tilanteesta selviämiseen paljon enemmän kuin useimmilla yhtä nuorena lasta odottavilla. Älä vaadi itseltäsi mahdottomia!
 
Kiitos kummallekkin vastauksesta :) Tosiaan ihanaa, kun on joku paikka minne avautua, eikä heti saa hirveää arvostelua osakseen, mitä ensin vähän pelkäsin, herkästi kun itteeni otan.

Ja meillä kävi perhetyöntekijät sillon kun nuorimman sain ja olihan siitä omanlaisensa hyöty, mutta kun sellanen olen että ite on kaikki pakko tehdä ja menee pasmat sekasin jos joku muu on häsäämässä. Ja sitten se, että vie ne aina oman aikansa ja tarvii sitte sen mukaan aina kaikki suunnitella jos montakin kertaa viikossa käy.
Toki sen avun mielelläni vastaan otan, muukaan kun ei auta, mutta oman stressinsä sekin tuo. Toivottavasti ovat sitten mukavia ja oikeasti ymmärtäväisiä.

Olen tässä parin päivän aikana miettinyt tota synnytystä ja alkaa pikkuhiljaa pelko tulla persauksiin. Olen niin huono päästämään ketään lähelleni, kun en edes äitini halauksista niin pidä väliä, että voipi olla että saa siinä kohtaa nyrkistä jos joku rupeaa lääppimään :D Vaikka kyllä ekan kohdalla olis sitä hierontaa sun muuta kaivannut ja varmasti kaipaan nytkin. Ja jotenkin tuntuu että se synnytys on niin yksityinen ja intiimi asia että mieluiten jakaisi sen sitten miehen kanssa, tai ihan yksin. Yksin meno kyllä pelottaa, mutta enempi ahdistaa joku puolituttu siinä ihmettelemässä. No aika taitaa tonkin asian suhteen näyttää että mihin ratkasuun sitte lopulta päädyn.
Olis kyllä kiva noista doulista kuulla enemmänkin kokemuksia, vaikka toi turvakoti sun muut kalskahtaakin ikävästi korvaan.

Ja juup, oonhan mä melkosen paljon ikäsekseni kokenu tästä maailmasta ja monesta jutusta selvinnyt jo ennen kun edes esikoista odotin. Ja ihan itseäni mitenkään jalustalle nostamatta, voin ihan suoraan sanoa että henkisesti olen varmaan lähemmäs viittäkymmentä kun omaa ikääni, pakko on ollu henkisesti kasvaa näissä vastoinkäymisissä ja muutenkin kun lasta kasvattaa, niin ei siinä ite voi olla enää keskenkasvunen teini, vaikka sekin halutessani olla osaan :D Kovasti oon kehuja lapseni käytöstavoista yms. saanut kun vanhojen ihmisten parissa ollaan oltu, mutta pelkään, että ote alkaa lipsua kun yksin on ja sitten vielä toinen kitisemään. Antaako siinä sitten helpommin periksi ja kohta mulla on ihan karmea kolme vee riiviö joka tekee kaikki pahuudet?

Hohhoi, aika moneen otteeseen tullu mieleen, et toi heppu tuol yläkerrassa taitaa kuvitella et oon kovaki mimmi ja kestän mitä vaan, edesmennyt mummi kun tuppas aina jankkaamaan, ettei luoja anna enempää kun ihminen kestää. Missähän se raja sitte menee, kun tuntuu et se on jo ajat sitte ylitetty mun osalta ja koko ajan vaan sataa lisää ongelmia. Ja ei, en oo mitenkään uskonnollinen, et mulle on turha sitä jeesusta sitten ruveta tän enempää lykkäämään :D

Voimia sulle kans syyskuinen yksin odottamiseen, ei me täällä maailmassa kumminkaan koskaa yksin olla, vaikka siltä tuntuukin. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, vai miten se oli.
 
Juu, kaikkihan täällä itse päätöksensä joutuu tekemään :) Mullakin vähän kalskahti korvaan, kun kerrottiin että se on just ensi- ja turvakoti, joka koordinoi doulatoimintaa, mutta satuin tietämään yhden puolitutun toimivan doulana, ja se on siinä määrin järkevä tyyppi että uskaltauduin ottamaan riskin. Siinä ei siis synny minkäänlaista asiakassuhdetta ensi- ja turvakotiin, vaan ne vain kouluttavat doulat, pitävät yllä listaa heistä ja valitsevat sieltä synnyttäjän toiveiden perusteella sopivimmat ehdolle. Sen jälkeen niillä ei ole mitään tekoa asian kanssa, ja doulilla on vaitiolovelvollisuus.

Toivottavasti sulle löytyy oikea ratkaisu sitten kun synnytys on lähempänä! :)
 
Nii aivan. Kynnys vaan tuntuu nousevan korkeemmalle ku kuulee tollasista puhuttavan samassa lauseessa, vaiks niillä ei tosiaan sen kummempaa tekemistä toistensa kanssa oiskaan.
Noh neuvolalääkäri 14 päivä ni siellä voi sitte kysellä, ellei oo nii kiiru et se vaan äkkiä tarkastaa, et hengissä ollaan ja kyydissä pysytään....
 
Takaisin
Top