Apuja raskautumiseen luontaistuotteilla?

Pcosraskaushaave

Silmät suurina ihmettelijä
Hei! Olemme puolisoni kanssa yrittäneet lasta nyt 1,5 vuoden ajan, jossa yksi keskenmeno varhaisilla viikoilla vuosi sitten, silloin epäily mahdollisesti pcos, mutta eivät alkaneet tutkimaan, sanottiin että kolmen keskenmenon jälkeen vasta pääsisi tutkimuksiin. Tilanne turhauttaa minua, ja tiedän että siellä on varmasti muitakin, joilla useampi vuosi yritystä takana. Haluaisin kuulla kokemuksia jos teillä on ollut esim. joitakin luontaistuotteita käytössä ennen raskautumista, ja onko mahdollisesti tullut toivottua tulosta? Tiedän, että nämä on yksilöllisiä asioita ja ei todellakaan toimi kaikilla, eikä välttämättä ole tutkittua tietoakaan että auttaako suoranaisesti raskautumiseen. En ole suinpäin lähdössä kaikkea kokeilemaan, haluaisin vaan jonkunlaista keskustelua, ja mahdollisesti kokeilla sitten jotakin mikä tuntuu itselle hyvältä. Eli kaikki poppakonstit vaan esille! 😅 Ja valtavat tsempit kaikille vauvaa yrittäville! ♥️
 
Kurkkaapas myo-inositol (esim. Inocaps). Sillä saattaa olla pcos-oireisiin apua. 😊

Itse käytin molempina yritysaikoina muutamat purkit gelee royalia. Molemmissa tärppikierroissa olin tuota syönyt mutta oli myös useita negakiertoja geleen kanssa. Olen ainakin kuvitellut että voimistaa mulla ovistuntemuksia.

Muoks, nyt vasta luin tarkemmin ja huomasin että toivoit kokemuksia erityisesti sellaisilta kenellä pitkä yritys taustalla. Mulla tärpit tulleet n. 6 kk yrityksen jälkeen niin en nyt tätä kriteeriäsi täytä, mutta piti vaan tulla kertomaan kun tuli mieleen nämä.
 
En taida minäkään täyttää tuota pitkän yrityksen määritelmää, mutta jotain luontaistuotteita tulee näin yritysvaiheessa kokeiltua:
- vadelmanlehtiteetä nostamaan estrogeeniä (lopetetaan alku- ja keskiraskauden ajaksi, loppuraskaudessa voi ottaa uudelleen) (en ole ihan varma onko tämä hyväksi jos on pcos-oireita)
- inkivääriä yritysvaiheessa, ei saa käyttää raskaana ollessa ainakaan ekan 12vk aikana(hyvä yleisyrtti vaikkapa matala-asteisen tulehduksen hoitoon, auttaa ovuloimaan, sopii miehellekin)
- hunajaa
- kiinalaiset käyttävät tähän kanelia, kiinanpionin juurta, lakritsijuurta ja Tribulus terrestris:iä
- nokkonen (jos epäilee rautavajetta)

Vitamiineja ei voi myöskään unohtaa, hyviä lisiä on tietysti ihan perus:
- foolihappo, yläkanttiin jo yritysvaiheessa
- sinkkiä (myös miehelle!)
- rautaa, jos on pienikin epäily et varasto voisi olla alhaalla laihdutuksen, valvomisen tai stressin vuoksi

Ikää alkaa olla jo, silläpä minulla on kaikki luonteiset keinot käytössä.
 
Muokattu viimeksi:
Jos on pcos tyyppistä oireilua, niin matala-asteisen tulehduksen vähennys on oleellinen juttu. Ja myös ruokavalio, eli kiinnittää etenkin hiilarin laatuun ja määrään huomio. Pcos voi johtua myäs kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Usein muttei aina testosteronia on liikaa. Siis pcos tyyppisillä. Siksi stressiä olisi tärkeä saada alemmas. Mulla on ollut pcos historiaa ja sen oikeastaan pisti aisoihin riittävä proteiinin määrä ja tasapainossa oleva kilpirauhaslääkitys. Useampia infertiliteettejä ollut elämässä jo parin kympin puolella. Mutta näissä luontaisissakin jutuissa olisi ehkä hyvä tietää hormonien kokonaiskuvaa eikä lähteä ihan sika säkissä napsimaan juttuja. Toki inkivääristä tuskin kellekkään on haittaa yritysvaiheessa. Jos enkku taipuu, niin Alisa Vittin kirjoja voin suositella etenkin pcos haasteisille. Eka kirja on paras infertiliteetistä kärsiville.
 
@Uusperheellinen-84 Joo toki tuolla aiemmin sanoinkin että haluan kuulla kokemuksia, joiden pohjalta sitten itse harkitsen ja tutkin, mikä voisi olla itselle sopivia. Minulle pcos ei ole todettu, on vain sanottu, että rakkuloita on sen verran, että se on mahdollista. Kaikkien toki on hyvä kartoittaa omaa kokonaiskuvaa ja sen perusteella lähteä asiaa eteenpäin viemään. Harvemmin näitä luontaistuotteita kuitenkaan lääkärissä suositellaan kun tutkittua tulosta ei ole, eli itse pitää perehtyä. En siis todellakaan kannusta ketään kokeilemaan näitä kuin sikaa säkissä, painotan myös itse sitä, että ehdottomasti täytyy kuitenkin tietää mitä kokeilee. Minulla hankalan tästä asiasta tekee se, että asiaa ei sen kummemmin suostuta tutkimaan, joten täytyy itse olla kiinnostunut asioista. Kiitos sinulle näistä vinkeistä! ☺️
 
@Uusperheellinen-84 Joo toki tuolla aiemmin sanoinkin että haluan kuulla kokemuksia, joiden pohjalta sitten itse harkitsen ja tutkin, mikä voisi olla itselle sopivia. Minulle pcos ei ole todettu, on vain sanottu, että rakkuloita on sen verran, että se on mahdollista. Kaikkien toki on hyvä kartoittaa omaa kokonaiskuvaa ja sen perusteella lähteä asiaa eteenpäin viemään. Harvemmin näitä luontaistuotteita kuitenkaan lääkärissä suositellaan kun tutkittua tulosta ei ole, eli itse pitää perehtyä. En siis todellakaan kannusta ketään kokeilemaan näitä kuin sikaa säkissä, painotan myös itse sitä, että ehdottomasti täytyy kuitenkin tietää mitä kokeilee. Minulla hankalan tästä asiasta tekee se, että asiaa ei sen kummemmin suostuta tutkimaan, joten täytyy itse olla kiinnostunut asioista. Kiitos sinulle näistä vinkeistä! ☺️
Joo, tosiaan Suomessa ei lääkärit näistä oikein ymmärrä. Osa funktionaalisemmista lääkäreistä ehkä ja lisäksi funktionaalisemmat ravintovalmentajat. Royal jellyllä mulla 2 lasta saanut alkunsa. Soijan isoflavonoideilla neljä (osa näistä ei kyllä päässyt eläviksi lapsiksi asti). Ja vadelmanlehteä myös tullut käytettyä. Prolaktiini saattaa olla koholla jos on alkavaa kilpirauhasongelmaa ja siihen voi tepsiä vitex. Kuitenkaan samaan aikaan ei kannata popsia vitexiä ja soijan isoflavonoideja koska niitten vaikutustapa on aika päinvastainen. Riittävä jodin saanti on myös hyvä huomioida. Ja seleeni. Niitä on vähän Suomen maaperässä.
 
@Uusperheellinen-84 kiitos paljon! Tässä on taas useampi aihe mihin lähteä perehtymään! ☺️ Hyvä huomioida myös tuo, että tosiaan kaikki eivät sovi keskenään käytettäväksi! Minulla aluksi hakusessa ehkäpä juurikin jokin yksi "tuote", jota lähtisin kokeilemaan. Tiedostan, että välttämättä ei juurikaan vaikutuksia ole (koska tutkittuja tuloksia vähän), mutta eipä tässä nyt olen mitään menetettävääkään, joten kaikki vinkit on kyllä tarpeen!
 
Ubikinoni, Q10, on myös mainittu kun etsitään hedelmällisyyttä boostaavia luontaistuotteita*. En ole tosin vielä kokeillut, lähdin itse liikkeelle keinovalikoiman edullisemmasta päästä, mitä saa kerättyä joko itse pihalta tai helposti kaupasta.

* https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7550497/
 
Muokattu viimeksi:
Yritystä on takana pian kaksi vuotta. Sen aikana ja osittain jo ennen yritystä on tullut otettua käyttöön monia eri valmisteita mm. foolihappo ja B vitamiinilisän (nämä testattu laboratoriokokeilla ja on kunnossa), nac, rautalisä (ferritiinin tarkistuksen jälkeen), q10 ubikinoni, viimeisimpänä myodesitol (inositoli) ja kuukausi tämä valmisteen aloittamisesta raskauduin uudestaan mutta meni kesken.
 
Hei! Olemme puolisoni kanssa yrittäneet lasta nyt 1,5 vuoden ajan, jossa yksi keskenmeno varhaisilla viikoilla vuosi sitten, silloin epäily mahdollisesti pcos, mutta eivät alkaneet tutkimaan, sanottiin että kolmen keskenmenon jälkeen vasta pääsisi tutkimuksiin. Tilanne turhauttaa minua, ja tiedän että siellä on varmasti muitakin, joilla useampi vuosi yritystä takana. Haluaisin kuulla kokemuksia jos teillä on ollut esim. joitakin luontaistuotteita käytössä ennen raskautumista, ja onko mahdollisesti tullut toivottua tulosta? Tiedän, että nämä on yksilöllisiä asioita ja ei todellakaan toimi kaikilla, eikä välttämättä ole tutkittua tietoakaan että auttaako suoranaisesti raskautumiseen. En ole suinpäin lähdössä kaikkea kokeilemaan, haluaisin vaan jonkunlaista keskustelua, ja mahdollisesti kokeilla sitten jotakin mikä tuntuu itselle hyvältä. Eli kaikki poppakonstit vaan esille! 😅 Ja valtavat tsempit kaikille vauvaa yrittäville! ♥️
En nyt vastaa kysymykseesi, mutta jos edellisestä keskenmenosta on vuosi ja uutta raskautta ei ole alkanut, voit halutessasi hakeutua julkiselle lapsettomuushoitoihin.
Keskenmenoja tutkitaan julkisella vasta kolmen keskenmenon jälkeen, mutta lapsettomuushoitoihin (ja -tutkimuksiin) pitäisi päästä, kun on vuosi tuloksetonta yritystä takana.
 
En nyt vastaa kysymykseesi, mutta jos edellisestä keskenmenosta on vuosi ja uutta raskautta ei ole alkanut, voit halutessasi hakeutua julkiselle lapsettomuushoitoihin.
Keskenmenoja tutkitaan julkisella vasta kolmen keskenmenon jälkeen, mutta lapsettomuushoitoihin (ja -tutkimuksiin) pitäisi päästä, kun on vuosi tuloksetonta yritystä takana.
Kiitos viestistä! Osaatko kertoa yhtään, miten nuo lapsettomuustutkimukset/hoidot etenee? Toki nekin varmaan aika yksilöllisiä, jokaisen tilanteesta riippuen, mutta pääpiirteittäin? Ja miten sinne hakeudutaan, oman terveyskeskuksen kautta? Neuvolan kautta? 🤔
 
Suosittelen kirjaa ”It starts with the egg”, se sisältää paljon tutkimus tietoa eri vitamiinien, luontaistuotteiden ja elintapojen vaikutuksesta hedelmällisyyteen, ja siinä on vielä erikseen huomioitu jos on esim pcos.

Toivottavasti vauvahaave toteutuu pian!
Tää kirja toi meillekkin vauvan kolmen menetyksen jälkeen. Tosin tää kirja sanoo, että royal jelly ei toimi. Toki jokainen keho on yksilö, mutta mä käytin meidän pikkuisen toivomisessa onnistuneesti myös royal jellyä. Ja useamman kerran myös aijemmin.
 
Tuosta It’s starts with egg kirjasta saa valmiit listat eri ravinteiden yhdistelyyn. Ja listat myös esim ivf:n tueksi.

Ubiqinolista sen verran, että ubiqinolia paremmin imeytyy ubiqinon. 2kk sen aloituksesta meille tuli pysyvä plussa. Tuo voi olla käänteen tekevä niille joilla on menetyksiä ja epäillään heikentynyttä munasolun laatua.

Tää ei oo varmasti monen suomalaisen naisen mieleen, mutta hedelmättömyysongelmissa kahvi kannattaa jättää nolliin. Se heikentää munasolun laatua, voi olla yhteydessä keskenmenoihin etenkin alkuraskaudesta ja ilmeisesti myös heikentää kiinnittymistä.
 
Tää kirja toi meillekkin vauvan kolmen menetyksen jälkeen. Tosin tää kirja sanoo, että royal jelly ei toimi. Toki jokainen keho on yksilö, mutta mä käytin meidän pikkuisen toivomisessa onnistuneesti myös royal jellyä. Ja useamman kerran myös aijemmin.
Harmi, kun nämä kirjat ja tutkimukset on useimmiten englanniksi, itsellä se ei kovin vahvaa osaamisaluetta ole. Mutta kiitos ihan mielettömästi sinulle vinkeistä ja omista kokemuksista!
 
Takaisin
Top