APUA pahoinvointiin?!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jojonie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jojonie

Vasta-alkaja
Nyt oli pakko kirjautua. Onko kellään mitään vinkkiä miten saisi pahoinvoinnin taltutettua? En kestä enää kohta tätä ainaista pöntönhalailua! Mulla alkoi pahoinvointi melkein heti plussattua, viikolla 5. Nyt oon maannut kotona yrjöömässä neljä viikkoa, ja tää tuntuu vaan pahenevan!

En nyt kaipaa mitään "napostele koko ajan jotain pientä" tai "varaa sängyn viereen näkkileipä, että saat heti aamulla jotain suuhusi". Eii.. Huutoyrjöän heti, kun havahdun hereille aamulla. En ehdi edes silmiä avata. Mitä joku näkkileipä siinä auttaa?

Kaipaan nyt jotain toimivia vinkkejä! Apuaaa? :smiley-angry017

B6-vitamiini jättiannoksilla saattaa auttaa, samoin apteekista ostettavat akupunktiorannekkeet. Jälkimmäiset tuntui kyllä musta ainakin inhottavilta käyttää. Aika pitkään jatkunut tuo raju oksentaminen sulla, pitäisikö sun käväistä lääkärillä? Pahassa raskauspahoinvoinnissa on kuivumisen vaara, jotkut joutuu hetkeksi jopa tiputukseen kun ei nesteet pysy sisällä. Jotain Osmosalia tai sen vähemmän kammottavan makuista serkkua Floridralia kannattaa yrittää juoda. Jaffallakin pääsee potkälle. Olettaen että se pysyy sisällä...

Mulla autto ainaki pahoinvointirannekkeet, jotka perustuu akupunktioon, ja joita käytän ihan koko ajan. Välillä epäilin, johtuuko pahoinvoinnin väheneminen juuri niistä, ja kokeilin ottaa pois. Heti, kun rupes tuleen nälkä, niin oksettaan rupes, ja rannekkeet tuli taas käyttöön! Ne auttaa jo muutamassa minuutissa, ja akupunktiovaikutusta voi tehostaa painamalla "nappulaa" vähän lisää. Niitä saa apteekista ja netistä myös, esim. http://www.pahoinvointirannekkeet.fi/

Tottakai myös säännöllinen syöminen helpottaa, ja mulle neuvolassa sanottiin, että ei pidä pakottautua syömään mitään, mikä oksettaa, vaan niitä ruokia, mitkä menee alas. Sitte voi ruveta syömään terveellisemmin, ku pahoinvointi helppaa. :)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2

Mulla auttoi ulkoilma, tosin vuosi sitten oli kylmät pakkassäät, mutta kannattaa kokeilla ulkoilua vaikka nyt onkin plussakelit (heh).

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä makasin yli 3kk pahoinvoivana kotona eikä tosiaan auttanu mitkään näkkileivät siihen. Kannattaa käydä siellä lääkärissä tarkistamassa arvot, ja tiputus auttaa kans hetkeksi jos ne arvot on laskenu. Itellä oli esim kalium ja natrium alhaalla joten helpotti kun sai niitä sairaalassa nostettua.
Ja kuulemma se Primperan-pahoinvointilääke auttaa joillain, itse en halunnut kokeilla vaikka reseptin sainkin.
Myöhemmin kun en ihan kokoaikaa oksentanu niin autto neutraalit kylmät ruuat esim viili ja jossain vaiheessa imeskelin kokoajan salmiakkeja (johtui kai siitä kun hemoglobiini tippu alas) ja se helpotti.
Myös Osmosalia kannattaa kokeilla jos ei sinne lääkäriin halua, nostaa oksennuksen takia tippuneita arvoja takas normaalimmaksi.
Ja sit yksi kaunis päivä heräsin ja pahoinvointi loppu ku seinään :D

Niin ja kokeilin kans niitä rannekkeita enkä tiedä oliko niistä apua ei ainakaan paljoa. Myös se että piti pakkasella ikkunaa auki autto jonkin verran.

Suosittelisin kyllä lääkärikäyntiä, jos pahoinvointi on todella rajua ja mikään ei tunnu pysyvän sisällä. Noista rannekkeista oon kuullut myös paljon hyvää, tosilla voi auttaa. Myös kaikki kylmä ruoka/ juoma pysyy paremmin sisällä kuin lämmin.

Taalla ei olla edes virallisesti plussattu mutta menkoja ei ole kuulunut pariin kuukauteen joten :)
Aamulla mies kun lahtee opiskelemaan klo 8 paikallista aikaa (olen siis Afrikassa jossa ei pissatestitikkuja ole joten en siis ole plussannut senkaan takia) niin ma kayn vain lukitsemassa ulko-oven perassaan ja painun takaisin petiin josta kommin sitten parin tunnin paasta ylos kuulostelemaan joko voisi jotain syoda.
Siis mina joka normaalisti syon kuin hevonen ja jonka aamu ei lahde kayntiin ilman kahvia nykyisin keittelen vetta jotta aloitan sisalla pysymistestauksen reilusti sokeroidulla teella. Sitten ehka pala leipaa jne. Onneksi taalla on noita hedelmia tarjolla, appelsiinit ostin suoraan puusta kerattyna. Mutta esim. tanaan ei mikaan ole viela pysynyt sisalla ja kello on nyt 10.30.
Josko nyt laittaisi vetta kiehumaan ja kokeilisi teeta taasen...
Ja jotenkin nyt olen hajuillekin herkistynyt, ennen ei mikaan aiheuttanut yokotysta mutta nyt... Esim. tuore kala on sellainen.
No kaipa tama tasta jossain vaiheessa loppuu, nyt ollaan kaiten 7+3...

Taalla apu loytyi banaanista.Mies kiikuttaa aamulla banaanin jos en illalla muistanut tuoda sangyn viereen. Kollottelen sangyssa banaania napostellen ja n.30min syomisen jalkeen pahoinvointi katoaa.

Napostele ihan koko ajan sinnikkäästi hiilihydraattipitoista ja kylmää ruokaa, ja HETI kun olo paranee, syö kunnon ruoka. Syö ja juo vaikka tulee ylös tai ei tee mieli. Menthol pastillit, mehujää, viinirypäleet ja karkit on olleet mulle suurin apu. Myös smoothiet ja mehut on toimineet. Kokeile pahoinvointirannekkeet ja b6 vitamiini, mutta kaikkein olennaisinta helpotusta mulle toi LEPO. Nuku mahdollisimman paljon ja yritä rentoutua kaikin tavoin. Jos olet vielä töissä, jää sairaslomalle. Mun suurin virhe oli, että sinnittelin liian kauan, olo helpotti heti, kun jäin sairaslomalle ja lepäsin riittävästi. Ja vaikka et nukkuisikaan kaiken aikaa, niin ole silti makuuasennossa ja mielellään vasemmalla kyljellä, sillon veri virtaa jouhevammin joka paikassa.

Paljon jaksamista ja sympatiaa. Kyllä se viimestään synnärille päättyy... ;)

Esikoisen raskaudessa olin sairauslomalla viikot 7-15 pahoinvoinnin vuoksi. Meno oli lähes päivittäistä oksentamista. Tiputuksessa kävin kerran, kun olo vajosi liian heikoksi. Mulla Primperan auttoi jonkin verran, kunhan se otti ns. ennakoidusti aina aamuisin. B-vitamiinia vedin porejuomana päivällä - tosin se saattoi auttaa ennemmin lumevaikutuksen ansiosta. Pääsääntöisesti elin tuon ajan salmiakilla ja mandariinilla.

Jos tässä raskaudessa homma menee samaan, ajattelin kokeilla niitä rannekkeita.

Mulla auttoi satsumat, mehu, limu, vissy.. Välipalakeksit :)
Ja Ahhh, jäiset pakastemarjat! Ne ovat vieläkin herkkua mulle!
Mikään rasvainen, majoneesit tms. aiheutti pahoinvointia alussa!
Teki pahaa kaikki hamppareista sipseihin ja makeisiin..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Oivoi..... mulla on kans melkoset pahoinvoinnit... alko n.5rv... ja nyt 9rv vain koventuneet :D mikään ei aamulla auta... kaikkea kokeillu... lähes. Ja sieltä se oksennus aina vaan tulee.. eilen oksennettu 3x ja tänään 2x... huhuu... no oksennan vaikka joka päivä. Kuhan vain pienellä kirpulla olisi kaikki hyvin... <3

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin