Apua miesten suhteen

  • Ketjun aloittaja yksinäinen ja pelokas
  • Aloituspäivämäärä
Y

yksinäinen ja pelokas

Vieras
Hei!

Tämä on varmasti aika yleinen ongelma "nuorilla" mutta en voin muille puhua asiasta ja tuntuu että oma pää ei enää kestä joten pakko jonnekkin purkaa. Mieheni ei ole yhtään innoisssaan raskaudestani. On ehdottanu aborttia, siihen en suostu. Ei kummiskaan halua erota, sen hän on tehnyt harvinaisen selväksi, olen kysynyt suoraan että pakkaanko tavarani ja lähden, kieltänyt sen heti. Hän ei halua kertoa kenellekkään raskaudesta (tosin ihan järkevääkin kun raskaus vasta nii alussa) perustelee syynsä sillä että miksi kertoisin muille kun en itsekkään iloitse raskaudesta. Onko muilla samankaltaisia ongelmia miestensä kanssa? En tosin odotakkaan mitään hillitöntä palvontaa yms. mutta edes pieni hymy/halaus olisi ihan suotavaa.
Toisaalta hän on alkanu jo pikkuhiljaa hyväksymään asiaa, mutta suoranaisesti ei ole sitä sanonut.Puhuu esim. kuinka elämä muuttuu yms. Neuvolaan ei halua lähteä Onko normaalia että miehillä tosiaan kestää kauemman aikaa hyväksyä raskaus vai onko tämä vain omaa kuvitelmaa? Tuntuu että olen yksin tässä.
 
Se on normaalia. Meillä kumpaaki lasta yritettii kaks vuotta ennen ku tärppäs. Ja kummallakin kerralla mies mietti (plussan jälkee) että pakkaako kimpsut ja kampsut ja häipyy. Toisaalta meillä oli myös innoissaan siitä raskaudesta noin muutoin. Kyllä monet riidat ja itkut raskauden alussa käytiin ennen ku helpotti.
 
Meillä myös yritettiin kuukausikaupalla yhdessä ja silti mies haastoi riitaa, yritti saada minuu ottamaan reissuun siiderit mukaan ("no kun se on niin alussakin vielä niin voihan se mennä kesken") ynnä muuta tosi ihanaa suunnilleen viikon plussan jälkeen. Ja ukko on yli 40 ja hänellä on kolme lasta entuudestaan niin silti näytti tulevan järkytyksenä :p Teillä vielä jos mies on nuori ja kyseessä oli vahinko (vai miksi muuten ehdottelisi aborttia?) niin ajatukseen tottuminen voi kestää paljon pidempään.
 
Huomenta vain kaikille. Joo kyllä raskaus on vahinko ja olemme molemmat 22-vuotiaita. Ollaan kyllä puhuttu lasten hankkimisesta, mutta ollaan ajateltu että sitten joskus. Ehkäisyä ei olla käytetty ollenkaan, joten hän on kyllä ollut kokoajan teitoinen että näin voi käydä. Miehellä hermoja raastava työ,ei viihdy yhtää siellä.Olen yrittänyt olla hänen tukena ja udella häneltä tuntemuksia ja ajatuksia, mutta eihän kyllä koskaan ole ollut mitään puhuja tyyppiä. Eilen illalla kun kyselin että no mites on, meinaatkos kertoa äidillesi ja isällesi raskaudesta, totesi että miks mä kertoisin kellekkään tästä ko en itekkään ole ilonen siitä :/ he kuulevat saavat sitten tietää kun lapsi pullahtaa maailmaan. Luulen että pelkää mitä muut sanoo ja ajattelee. Täytyy vain koittaa olla kärsivällinen ja odotella mitä tulevan pitää. Mutta olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että jos hän olisi lähteny suhteesta, olisi hän sen jo tehnyt, kai?
 
Sitähän ei voi ikinä tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Kriisipisteitä kun tulee suhteessa useita ja varsinkin vauva-aika on usein hermoja raastavaa molemmille. Ehkä hän onnistuu työstämään ahdistuksensa ja ajatuksensa ja totuttautuu siihen, että olette jatkossa perhe. Miehet ei tunnu tuota ehkäisyn lopettamistakaan niin rekisteröivän :confused: Kun tuntuu, että näin on käynyt monelle muullekin (meilläkin miehen nuorimmainen oli "vahinko" mutta mitä siitä nyt ilman ehkäisyä seuraa).

Vaikka itse varmasti nyt vielä stressaat miehen reaktioistakin ja tulevaisuudesta niin kannattaa antaa miehelle tilaa saada ajatuksensa järjestykseen. Toki on hienoa että olet tukena ja kiinnostunut, mutta lapsiasioista puhuminen voi myös vain lisätä hänen ahdistustaan kun ei hän itsekään oikein tiedä, miten suhtautua. Toi on vähän kaksipiippuinen juttu, toisaalta pitää puhua ja hellästi ehkä kyselläkin että hän saisi niitä ajatuksiaan järjestykseen, toisaalta olis hyvä olla tilaa. Vaikeaa suuntaan tai toiseen.

Meilläkään ei mies ole kertonut isälleen ja äidilleen eikä lapsilleen tai kavereilleen. Eikä aio kertoakaan, "kyllähän ne sitten näkee tai jostain kuulee." Miehet :rolleyes:
 
Meillä koko lapsiasia oli tabu pitkän aikaa (ollaan oltu yhdessä 5½ vuotta). Minä nyt 28 ja mies 29. Mies meni aina tosi vaikeaksi, kun yritin edes vähän kysellä, että mitä mieltä on lapsista ja perheen perustamisesta. Olisin halunnut keskustella asiasta ihan vaan yleisellä tasolla, en kahlita häntä tai saada lupauksia lapsen "teon" aloittamisesta. Kolmen ja puolen vuoden yhdessä olon jälkeen jätin pillerit pois ja ehkäisynä toimi kumi / keskeytetty yhdyntä / varmat päivät. Ei siis ollut tarkoitus antaa tulla jos on tullakseen, eikä meille vahinkoa sattunutkaan. Halusin vaan eroon hormonaalisesta ehkäisystä. Yritin välillä kysellä, että mitä jos kuitenkin vahinko käy, että haluaako hän keskeytyksen vai pitää lapsen. En saanut siihenkään koskaan kunnon vastausta, pelkkää kiemurtelua ja hiljaisuutta. :D

Vielä vuosi sitten mies välillä kumin kanssa sählätessä kirosi, että pitäisikö mun kuitenkin hankkia ehkäisyrengas, jotta olisi helpompaa. Sitä itsekin välillä harkitsin. Tässä vaiheessa oltiin kuitenkin jo onnistuttu käymään rakentavia keskusteluja perheen perustamisesta (4½ vuoden yhdessä olon jälkeen) ja oltiin vähän kahden vaiheilla, että koska olisi oikea aika. Sitten tämän vuoden alussa mies yhtäkkiä käänsi kelkkansa ja kysyi, että jätettäisiinkö kumi pois. Onneksi hänen aloitteestaan, sillä en olisi todellakaan toivonut tilannetta, jossa mies olisi saattanut ajatella, että olen hankkiutunut raskaaksi hänen tahtomattaan. Vaikka kyllähän raskaaksi tuloon tarvitaan miestä yhtälailla.

En nyt oikein tiedä, mikä pointtini on tarkalleen. Ei missään nimessä se, että olisit tehnyt jotain miehesi selän takana tai vastoin hänen tahtoaan. Kuten itsekin sanoit, jos mies ei käytä ehkäisyä, pitäisi hänen olla tietoinen siihen liittyvistä "riskeistä". Ajan takaa ehkä sitä, että olette molemmat hyvin nuoria ja ehkä seurustelleet suhteellisen lyhyen aikaa? Ainakin olette nuoria, ja tuossa vaiheessa monet miehet ovat vielä poikia eivätkä osaa/halua suhtautua kypsästi tuollaisiin asioihin. Voi luoja mikä pentu munkin mies oli kun alettiin seurustella. Itsekäs paskiainen suoraan sanottuna. :D Iän ja kokemuksen myötä hänestä on kuitenkin kuoriutunut ihan toinen mies, joka nyt odottaa perheen perustamista ehkä vielä enemmän kuin minä. :)
 
Mun on ihan pakko ihmetellä että miksi te ette käyttäny ehkäisyä jos kuitenkaan lapsi ei ollu toiveissa? Kyse on ihan yksinkertaisesta matematiikasta. Jos pistää menemään ilman ehkäisyä niin silloin pitää varautua myös mahdollisiin seuraamuksiin ja ehkä vaikeisiin päätöksiin niin naisen kuin miehenkin.
Mutta toivottavasti asiat selviää ja tosiasia on että miehet kasvavat isyyteen paljon hitaammin kuin naiset äitiyteen. Eikä raskaus ole miehelle noin alussa vielä konkreettinen asia kun lapsi ei ole vielä "nähtävillä". Meillä mies kasvoi isäksi tosi hitaasti vaikka lapsi oli toivottu ja yritetty. Raskausaikana ei tuntunut tajuavan ollenkaan tulevaa elämänmuutosta (oli kyllä ultrissa mukana) mutta nyt hän on hieno isä joka rakastaa lastaan enemmän kun mitään muuta.
 
Niin tuo on totta mitä Aamu ihmettelee, kyllähän ehkäisyn käyttäminen on ehdoton juttu, mikäli perheen perustaminen ei ole ajankohtainen asia. Kyllä meillä pari kertaa on haettu katumuspilleri, kun kumi hajosi touhuissa. Meillä olisi ollut suhde varmaan tuhoon tuomittu, jos lapsi olisi tullut pari vuotta sitten. Niin paljon selvittämättömiä asioita, joita ei sitten enää lapsiarjessa olisi varmaan saanut selvitettyäkään.
 
Aamu ite oon ihmetelly monesti ihan samaa ja tullut siihen tulokseen, että kun ei käytä ehkäisyä, niin silloin ei tarvitse konkreettisesti päättää, että kyllä, haluamme lapsen, ja yritämme saada sellaisen. Jos lapsi on (usein naisella) toiveena mutta asiasta ei oikein voida keskustella tai omia toiveita ilmaista niin tuohon tilanteeseen päädytään helposti. Tai ehkä ne omat toiveetkin on tosiaan luokkaa "sitten joskus" eikä vielä selvästi muotoutunut tai ainakaan ei osaa tai uskalla niistä miehelle puhua.

(Ja sanon näin nyt tuttavien juttuja kuunnelleena sekä itse muutaman kerran "vahingossa" eli humalassa ilman ehkäisyä nykyisen mieheni kanssa puuhastelun jälkeen. Meillä nämä muutamat kerrat johtivat jälkiehkäisyn hakemiseen ja ehkäisypillereihin kun se kumi kerta meinas unohtua. Myöhemmin sitten vakavampiin keskusteluihin aiheesta ja ihan raskauden yrittämiseen yhteisymmärryksessä.)

Omasta mielestä tuo on vähän vastuun pakoilua eikä varmastikaan se paras tapa aloittaa noin suuren vastuun ottaminen (jos ei parisuhteessa voida puhua niin onko se paras pohja lapselle?). Mutta mistä sitä tietää, alkuperäisellä lähettäjällä on voinut olla aivan eri syyt ja ihan hyvätkin syyt tilanteelle. Sitä paitsi vaikka lapsi saisi alkunsa kuinka "vastuuttomasti" niin kummasti se lapsen tulo suurimmalle osalle kasvattaa sen vastuun olkapäille ja monista tulee ihan hyviä vanhempia vaikkei se niin suunnitellusti tapahtunutkaan. :)
 
Kiitos teille kaikille vastauksista. Tottahan se on että ehkäisyä pitäisi käyttää ja vahinkoja voi sattua, vastuu tässä molemmilla.
Kaikesta huolimatta mies kertoo että on onnellinen eikä halua että lähden minnekkään hänen elämästään. Ollaan toisaan molemmat 22-vuotiaita, yhdessä oltu 1½ vuotta, yhdessä asuttu tuosta ajasta puolet.

Ajattelin, että voikohan tähän vaikuttaa jollain tavoin hänen oma isänsä? Hän on erittäin voimakas persoona (aika pelottavakin) ja ajattelee vieläkin vanhanaikasesti. Heissä on paljon samaa, suuttuvat ja mököttävät millon mistäkin mutta leppyvätkin sitten aika nopeasti. Uskon kyllä vahvasti siihen että ajan kanssa hän suhtautuu asiaan paremmin. En ole nyt maininnut hänelle lapsiasta mitenkään.

Ja tottahan sekin on, että miehet tunnetusti käsittelevät asioita eri tyylillä kuin naiset. Noh, toivottavasti tämä jollain tavoin ratkeaa, ajan kanssa :) Hyvää viikonloppua teille kaikille! :)
 
En nyt varsinaisesti ota kantaa kenenkään tässä ketjussa kirjoittelevan tilanteeseen, mutta itse kyllä toivoisin kaikkien naisten voivan kunnioittaa sitä, ettei jokainen mies ihan oikeasti välttämättä halua olla isä. Miehilläkin on tässä asiassa tunteet, joita pitää kunnioittaa. Aivan kuten eivät naisetkaan ole jokaisessa elämäntilanteessa valmiita saamaan lapsia, eivät ole miehetkään.

Hirveä haloohan siitä syntyisi, jos joku mies yrittäisi pakottaa (ja kyllähän näitäkin tapahtuu ja on monia maita, joissa naisilla ei ole varaa valita) naisen pitämään lapsen, mutta missä on miehen oikeus olla olematta isä? Mies voidaan haastaa isyystesteihin ja siinähän sitten on miesparka maksamassa elatusapuja lapsesta, jota ei koskaan halunnut. En tokikaan sano, että mies saa pakottaa naisen aborttiin tai muuhun, ei todellakaan, mutta on mielestäni moraalisesti melko kestämätön ajatus isyyteen pakottamisesta.

Toki jos on yhteistuumin paneskeltu ilman ehkäisyä, on sekä miehen että naisen katsottava peiliin jos/kun vahinko sattuu, mutta ikävä kyllä näitäkin tapahtuu, että nainen hankkiutuu raskaaksi ilman miehen tietoa ja/tai halua.

Välillä me naiset osaamme kyllä pyöriä oman napamme ja tahtomme ympärillä niin pahasti, että unohtuu toisen sukupuolen oikeudet ja tunteet.
 
Muistan itsekin, että joskus on tullut toivottua, että tulisipa vahingossa raskaaksi, vaikka kuinka järjellä tiesi ettei kannata. Se tahto on vain niin kummallisen vahva. Olen kuitenkin todella kiitollinen siitä, että mitään kumin pettämistä tai muuta vahinkoa ei edellisessä suhteessa tapahtunut, sillä kyseinen suhde ei ollut pohjaltaan hyvä eikä lasta voi vain omasta halustaan maailmaan tuoda. (Tai tietenkin riippuu tilanteesta, yksin voi aina jäädä lapsen kanssa, mutta muita siihen soppaan ei voi pakottaa mukaan.) Kuitenkin nyt huomaan, että olisin jäänyt paitsi niin paljosta, kun löysin miehen joka yhtä lailla haluaa lasta, jonka kanssa on mahdollista sellainen perhe, jonka olen halunnutkin. Muutaman vuoden takaiselle itselleni sanoisin, että ole kärsivällinen ja opettele tietämään mitä haluat.

Aloittajalle sanoisin, että oletko miettinyt mitä itse tilanteessa haluat? Keskityt tässä ketjussa ainakin miehen haluihin, mutta mitä itse ihan tosissaan sisälläsi haluat? Se on hyvä selvittää ensin ja sitten kuunnella mitä mies ajattelee ja miettiä miten edetään. Jonkinlaisia päätöksiä kuitenkin pitää myös tehdä, ja on hyvä jos edes toinen teistä voi varmasti sanoa haluavansa tätä elämältään.
 
En nyt varsinaisesti ota kantaa kenenkään tässä ketjussa kirjoittelevan tilanteeseen, mutta itse kyllä toivoisin kaikkien naisten voivan kunnioittaa sitä, ettei jokainen mies ihan oikeasti välttämättä halua olla isä. Miehilläkin on tässä asiassa tunteet, joita pitää kunnioittaa. Aivan kuten eivät naisetkaan ole jokaisessa elämäntilanteessa valmiita saamaan lapsia, eivät ole miehetkään.

Niinpä. Sori kun nyt menee ohi alkuperäisestä aiheesta mutta tuli tänne nyt mieleen. Itse olen tässä viimeisen kahden vuoden aikana nähnyt ihan lähipiirissänikin neljä miestä, joista tuli isiä vasten tahtoaan.

Yksi ei edes tiennyt seurustelevansa. Olihan hän tapaillut erästä naista, joka käytti kyllä ehkäisypillereitä (tai sanoi käyttäneensä), mutta suhde oli ollut lyhytaikainen, oli sillä hetkellä karikolla eikä sen varmuudesta ollut tietoa. Kaksi viikkoa tästä keskustelusta hän kertoi, että hänestä tulee isä, ja nyt hän on avoliitossa lapsen äidin kanssa ja ylpeä isä.

Toinen kyllä seurusteli ja oli avoliitossakin. Molemmat parisuhteen osapuolet olivat pettäneet toisiaan useampaan kertaan. Mies kertoi olevansa toisaalta iloinen tulevasta lapsesta, toisaalta toivoi, että voisi vain työntää lapsen tulevan äidin alas portaita. Jos se vaikka menisi kesken. Nainen uskoi lapsen korjaavan suhteen ja saavan miehen vakiintumaan. Ja kyllähän mies vakiintuikin - niin paljon, että on nyt yksinhuoltajaisä, vastoin omaa tahtoaan. Äidistä ei ollutkaan äidiksi vaikka päätös oli yksipuolisesti hänen. Mutta mies oli heistä se vastuullisempi vaikka ei isäksi edes halunnut. Ikinä.

Kolmannelle nainen kertoi, että hän ei voi saada lapsia. Mies toki tulkitsi tämän niin, että lapsia ei ole tulossa, piste - naiselle tämä tarkoittikin, että hän toivoi lapsia. Suhde oli ollut epävakaa jo aiemminkin, yksi ero oli takana ja eron jälkeistä sovintoseksiä sitten harrastettiin ilman kumia kun kerta rouvake oli steriili. No eipä ollut, tärppäsi ekasta kerrasta. Nainen uhkaili jatkuvasti jättävänsä miehen, mies sai muutama kuukausi lapsen syntymän jälkeen tarpeekseen ja lopetti suhteen. Kun nainen ennen kiristi miestä suhteen päättymisellä, kiristyksen aiheena on nyt suhteen päättymisen sijaan "et enää ikinä näe lastasi."

Neljäs oli avoliitossa ja erosi. Vaimoke muutti muualle ja tuli sitten kuukauden päästä koputtelemaan ovea. "Olen raskaana." Vastuullinen mies ei voinut ikinä kuvitellakaan jättävänsä perhettään, kun lapsia oli tulossa se oli siinä. Nainen muutti takaisin miehen luokse ja parisuhde jatkui. Laskettu aika siirtyi neljä kertaa eteenpäin. Taisi siinä raskaaksi tulossa kestää pidempään kuin rouvake oli kuvitellut, mutta siinähän oli vahinko jo tapahtunut. Nykyään he ovat myrskyisässä, mutta vakiintuneessa suhteessa. Toista lasta yritetään.

Itse kun olen näitä asioita vierestä seurannut ja toisaalta myös nämä miehet ovat suhdeasioistaan minulle kertoneet niin ei voi kuin ihmetellä sitä naisten epätoivoa. Suurimmalla osalla tuntuu taustalla olleen kahlita mies, jotenkin varmistaa, että nyt se ei ikinä lähde. Ja kahdessa tapauksessa neljästä näistä minunkin tuttavieni kahden vuoden sisään tapahtuneista tilanteista siinä on ainakin toistaiseksi onnistuttukin.

Miehellehän tuo on aivan mahdoton paikka. Kun ei haluaisi olla lapsen äidin kanssa, mutta kun ei haluaisi menettää sitä lastaan. Vaikka ei olisi lasta itse edes halunnut tai toivonut se on kuitenkin omaa lihaa ja verta ja lapseen on syttynyt rakkaus.

Myös oma isäni "menetti lapsensa" aikanaan erossa. Ensimmäisestä vaimosta erotessaan hän sai pojan mukaansa, mutta tytöt (kolme siskoani) jäivät äidilleen eikä isäni saanut tavata heitä enää ennen kuin he olivat jo pitkälti aikuisia ja asuivat omillaan. Heidän äitinsä ei tapaamisia sallinut. Isälleni tuo oli loputon haava sielussa, jota ei voi korjata millään tavalla. Kun parisuhde on täyttä helvettiä ja naisen kanssa oleminen ei vain ole millään tavalla mahdollista. Mutta kun joutuu samalla jättämään lapsensa. Vielä ennen kuolemaansa hän oli siskolleni sanonut, että ei olisi ikinä halunnut heidän äitiään loukata. Siskoni oli toki tämän tulkinnut niin, että isämme ja hänen äitinsä kuuluivat yhteen - niinhän se ei ikinä ollut eikä sen kuulunut olla, mutta yhtälö oli täysin mahdoton. Vahinkoraskauden takia silloin naimisiin mentiin ja sekin meni kesken, mutta tuolloin ei vain erottu.

Jopa paatunein rikollinen ja narkkari jonka olen ikinä tavannut itki monesti tyttärensä perään. Hän ei ollut saanut nähdä lasta vuosiin, lapsi olisi kyllä halunnut tavata isäänsä, mutta äiti oli tuominnut pelkäksi narkkariksi ja kriminaaliksi eikä sallinut sovittuja tapaamisia (piti ihan paikkaansa, mutta se ei tarkoita, ettei hän olisi lastaan mennyt tapaamaan selvin päin ja voinut olla hyvä isä). Hänen isällään oli omaisuutta, ja hän oli suoraan pyytänyt vanhempiaan jättämään hänet perintöjärjestyksestä pois. Hän joisi ja vetäisi ne rahat kuitenkin, hänen tyttärelleen rahoista voisi joku päivä olla apua. Kunhan rahat säätiöidään ja luovutetaan tytölle vasta, kun hän on tarpeeksi vanha.

Miehille isyys ei ole yhtään sen vähäisempi asia kuin naisille äitiys. Eri asia on, kertovatko miehet sille sen hetkiselle kumppanilleen syvimpiä tunteitaan. Yleensä eivät - asiat on helpompi kertoa ulkopuoliselle. Niinhän se on monille meistäkin helpompaa täällä puhua niistä lapsista ja kipeimmistä, perimmäisistä tunteistaan tuntemattomille internetissä kuin sille omalle miehelle. Lopulta siitä ihmisestä joka on siinä vieressä näkee usein kuitenkin vain niin hyvin vähän. Mutta esimerkiksi itse näiden miesten tarinoita kuunnellessani ja kyyneleitäkin nähdessäni en voisi itse ikinä kuvitellakaan, että tekisin rakastamalleni miehelle samoin. Jos joku kuvittelee rakkaudesta näin tekevänsä, niin kannattaa harkita uudelleen. Mitä rakkautta se on laittaa ihminen mahdottomaan tilanteeseen, johon ei ole oikeaa ratkaisua enää kenelläkään?

Sori, tuli lievä pitkä avautuminen nyt...
 
En ole "tahalteni" raskaaksi hankkiutunut, molemmat olleet tietoisia että näin voi käydä. Juteltiin miehen kanssa pitkään tulevaisuudesta ja kerroin omista tuntemuksista ja ajatuksia raskaudesta. Hänkin uskaltautui avautua ja syy hänen käytökseen oli hänen oma isänsä.. Pelkää mitä hän sanoo/ajattelee, on siis aika hmm.. pelottava. Heillä aina ollu huonot välit. Sovittiin yhdessä, että heille ei kerrota ennenkuin raskaus alkaa näkyä. Ilo ja onnellisuus palasi kasvoille ja se rakkaus mikä tuntui olevan kadoksissa. Pyyteli anteeksi käytöstä, mutta onneksi saimme asian selvitettyä :)

Nyt voi viimein rentoutua ja toivoa että raskaus sujuu normaalisti:Heartred
 
Hieno juttu :) Ja joo toivottavasti et ainakaan miun viestistä ajatellu et se ois mitenkään siulle suunnattu, vahinkoraskauksien aihe vaan herättää ajatuksia tuon siun alkuperäisen viestin ohi. Miusta siun viestistä ei mitenkään kuvastunut että sie olisit miehen selän takana tai salaa joidenkin taka-ajatuksien kanssa raskaaksi hankkiutunut vaan molemmat olette tienneet mitä olette tekemässä eikä kumpikaan oo huijannut toista mihinkään. On kuitenkin aivan eri asia että kaksi ihmistä tekee päätöksen yhdessä, vaikka se päätös koskisikin vain ehkäisyn pois jättämistä eikä suoraan lasten hankinnasta puhuttaisi. Kuin että toinen osapuoli tekisi sen päätöksen toisen puolesta. (Ihan yhtä iso peukku alas niille miehille jotka vaikka humalaisen naisen kanssa ottaa kumin salaa pois, eikö ne ajattele yhtään?!)
 
Joo en ajatellut elmiina :) ajattelin lähinnä, että monet varmastikkin ajattelevat juurikin sitä että nainen hankkiutuu tahalteen raskaaksi:/ meillä oli jo aiemmin puhetta lapsien hankkimisesta, mutta mitään ei oltu suunniteltu, ainakaan minun osaltani. Mies totesi yks päivä, että on aina ajatellut että hankkii lapsia kun on raha-asiat yms elämä tasaista ja balanssissa. Vaikka meillä ei yhteiseloa pitkään ole takana, mitään suurempia riitoja ei tähän aikaan mahdu, tämä ensimmäinen. Ollaan alusta asti oltu sitä mieltä, että toisen omiin tekemisiin ei puututa (harrastukset,auton fiksailu yms) vaan annetaan molemille omaa aikaa ja rauhaa tehä asioista mistä toinen ei nii välitä, näin jatkamme edelleen :)

Mutta tulin ajatelleeksi että onko koskaan ns sopivaa aikaa hankkia lapsia?
 
Ei. Jos jää odottamaan sitä täydellistä aikaa niin jää lapsettomaksi. Täydellinen aika ois sit eläkkeellä kun ois aikaa ja rahaa ja iän tuomaa viisautta ja vielä jos vois kelata aikaa takas sen verran että olis silloin nuoruuden voimissaan :p
 
Juurikin näin kuin tuossa yllä elmiina kirjoittaa. :wink
Sitä on puolensa ja puolensa kaikilla ikävaihtoehdoilla, mutta paras ikä on se minkä itse tietää ja tuntee. Joku kirjoitti hauskasti jossakin kun oli puhetta siitä 25-vuotias teiniäiti asiasta, että paremmin ihminen sopeutuu elämänmuutoksiin nuorena, kuin sitten taas kun kaikki elämässä on jo vakiinnutettu paikoilleen. Itse mietin, että sitä voi aina katsoa itseään taaksepäin ja huomata kehittyneensä, että siitä näkökulmasta tuskin koskaan on tarpeeksi kypsä. Toisaalta toisten elämä kulkee sellaisia polkuja, että se lapsi tulee ajankohtaiseksi vasta myöhemmin, eikä se tee ihmisestä huonompaa tai parempaa vanhempaa.

Naisella harmi vain tulee tuo biologia vain aika aikaisin vastaan, mutta rehellisesti sanottuna ihmettelen kyllä miten mieskään jaksaa 50-vuotiaana vaippa-arkea. Mutta jokainen elää omaa elämäänsä. :)
 
Meillä raskaus alkoi vahingossa, tai no, eihän raskaus koskaan "yllätyksenä" tule jos on seksiä harrastettu. Minä 20-vuotias ja mies 25. Ei oltu suunniteltu perheen perustamista vielä, puhuttu oltiin että jos sitten 5 vuoden päästä. No, niin vaan tyttö tuli. Ite pelkäsin miehen reaktiota kun laitoin viestiä kun oli töissä. vastaukseksi sain että hetki menee tietysti sisäistää asia mutta kyllä tästä selvitään ja homma hoidetaan yhdessä. Että hän tukee minua niin paljon kuin vain voi. Ja niin se sitten tekikin. ja nyt vietellään vauva-arkea, kaikki kolme yhdessä. :) Että ei ne miehet aina niin järkyty ja oo ottamassa jalkoja alle, oli meinaan ensin itelle kovempi pala sulatella ajatusta vauvasta. joka tossa sulosena näpertää mun lahkeen kanssa. :D :Heartred
 
Takaisin
Top