Apua kokeneilta...

Pipsku

Satasella mukana keskusteluissa
Okei,elikkäs meillä on tällainen mukava esikoinen:
syntymäpaino oli 2614g,kotiutumispaino 2525g ja lisämaitoa annettiin.Kotiutumisen jälkeen paino nousi parissa päivässä 2660g ja siitä viikon päästä oltiin jo yli 3kg.nyt vähän vajaa kahden kuun ikäisinä paino 5kg,joten imetyksellä maitoa tulee riittävästi(kaiketi) ja neiti kasvaa...

Ongelma on tämä:neiti ei nuku,vaan esim.viime yönä ruikutti isoon ääneen maitoa kahden tunnin välein.parhaimmat unet tällä kahden kuun ajalla on olleet 5h ja sekin vahingossa kun neiti valvoi vähän liikaa.maksimiunet 3-4h ja nekin ensimmäiset unet,siitä eteenpäin hyvä jos kaksi tuntia aina aamuun asti ja iltapäivällä alkaa tunnin syöttövälit...NAN:ia oon antanut mutta ei auta uneen,päinvastoin...jos antaa pullollisen korviketta,neiti päättää vartin päästä pulauttaa kaameen puklun ja tietysti siihen kaupanpäällisiksi vielä hikka,joten neiti herää ja vaatii ruokaa.röyhtäyttänyt olen joka aterina jälkeen,mutta ei apua.muutenkin rauhaton nukkuja ja joka uneen pitää nukuttaa sylissä yölläkin 30-45min.ennenkuin voi itse uinahtaa sen ihanan tunnin verran ja taas ralli alkaa alusta...olen yrittänyt nukuttaa viereen,ei apua,yhtä rauhaton kuin omassa sängyssään ja yrittänyt myös yöllä tissi suuhun-systeemillä hiljentää,ei apua.yleensä tuolla tavalla(tissi suuhun ja unta palloon,roikkukoon neiti tississä niin kauan kun huvittaa) saan neidin puklaamaan ja heräämään ja taas ralli alusta...

eli kuinka saisin neidin nukkumaan paremmin ja itsekin vähän helpommaksi elämää.olis kiva edes joskus saada nukkua katkeematonta unta pidempään kuin 1,5h...neiti saa RELA-tippoja ja cuplatonia,ei apua niistäkään.
ja kuinka saan neidin rauhoittumaan nukkumiseen omassa sängyssä?sylittely vie aina tuota omaa nukkuma-aikaa.tassuhoidosta ei ole apua enkä todellakaan huudata lasta uneen.surkeaa katsoa kun toinen itkee ja pyytää ruokaa ja äiti vaan kääntää kylkeä...ei toimi meillä...

auttakaa te viisaat ja kokeneet[:D]
 
Heips. Tuo ikä voisi olla syy tiheään syömiseen, eli jospa vauvalla on vaan se tiheän imun kausi? Se voi olla tosi rasittavaa mutta pitäis mennä ohi... Ootko kokeillut nukuttaa vauvaa yöllä vieressä? Silloin voi vähän kuin unissaan syöttää eikä tartte nousta laittamaan toista nukkumaan erikseen (röyhtäyttämisen voi ihan hyvin jättää välillä väliin). Mua itseäni pelotti nukuttaa vauvaa vieressä, mut kun kuopus syntyi muuten ei nukkumisesta tullut mitään. Laitoin vauvan viereeni sangyn laidalle, niin et tungin petauspatjan alle jotain peittoa tai tyynyä että vauva ei tipu sängyltä. Miehen pelkäsin siis kierivän vauvan päälle. Hyvä keino on myös laittaa pinnasänky ihan kiinni omaan sänkyyn ja varovasti siirtää vierestä omaan sänkyyn.

Sit mitä ehdotan myös kokeiltavaksi on ihan kapalointi. Yöksi varsinkin. Ruskovillan sivuilla on kauhean pitkä "vihkonen", sieltä sivulta 7 alkaa juttu kapaloinnista, sivulla 8 on kuvalliset ohjeet kuinka kapaloidaan. Toi voisi auttaa siihen nukahtamiseen kun imettäisi niin et vauva on siinä kapalossa valmiiksi. Ja siis ei tartte ostaa erikseen mitään kapaloliinaa, joku vauvan peitto tms. käy ihan yhtä hyvin. Tässä linkki

http://www.ruskovilla.fi/pdf/villavauva.pdf

Jos et innostu kapaloinnista niin kannattaa ainakin laittaa imetyksen ajaksi vauvan ympäri joku peitto, jonka siirrät vauvan alla sinne sänkyyn. Näin vauva pysyy lämpöisenä eikä ainakaan herää siihen et joutuu kylmään petiin.

Toivottavasti oli jotain apua. Tsemppiä!
 
Heips,
itselläni oli samaa ongelmaa kun tyttö oli saman ikäinen. Halusi tissiä yöllä tunnin/kahden välein ja mikään muu ei auttanut. Nyt melkein 9 kuukauden iässä ja ei vieläkään ole nuku pidempään yöllä kuin korkeintaan 3 tuntia ja sit halutaan maitoa. Päivät menee 30 minuutin unilla ja niitäkin vain kaksi.
Meillä ei kyllä tuota puklaamista ole ollut. Oletko yrittänyt tuttia? entä oma ruoka valio? oletko syönyt "kaasuja" aiheuttavia ruokia? maustetut ruuat, kahvi voivat myös vaikuttaa.
Ei kuulosta että hän olisi nälkäinen, itsekin kallistuisin tuo tiheän imun kauteen, luulin että se ei ikinä meillä loppuisi. Myös tuo kapalointi kuulostaa hyvältä, kannattaa kokeilla.
En tiedä auttaisko vesi tuohon ollenkaan, eihän hän sitä varsinnaisesti tarvitse, mutta auttaisko.
Meillä toimii toi pinnasängyn viereen laitto hyvin, eli laita pois pinnasängystä ja ihan omaa sänkyä vasten. Sillä lailla saan minäkin hieman nukkua.
Voimia sinne valvomiseen ja heräilyyn.
 
kiitos teille,pistän ideat kokeiluun...tuo ainakin kuulosti hyvältä että siirtää peiton mutkassa omaan sänkyyn...kun herää yleensä sillon kun lasken sinne ja lakana tulee vastaan.kyllä me kuitenkin nukuttua saadaan,rinnan päällä äskenkin tunnin päikkärit ilman mitää häiriöitä...ja sitte tuli kakka[:D]
 
Hei!

Täällä kohta kahden kuukauden ikäinen vauveli ja kahden tunnin syöttövälit päivin öin. Ja juuri noin, että yön ensimmäinen on n. 3-4h, ja loppuyö sitten tiheämmin. Olen ymmärtänyt, että tämä on täysin tavallista - joskin varsin uuvuttavaa. Meillä alkaa nyt päiviin pikkuhiljaa löytymään pidempiä syöttövälejä, ehkä yöhönkin sitten aikanaan. Vauva kyllä nukkuu hyvin, ja yöllä jatkaa uniaan heti syötyään. Päivällä nukkuu kunnon päikkäreitä.

Mutta ne vinkit. Oikeastaan viimeistä komppaan. Meillä auttaa kapalo, etenkin nukahtamisessa (kapalo on valmiina ostettu, tarroilla kiinni -> tosi helppo, ei tarvi "osata" kapaloida). Yöllä nostan kanssa peiton sisällä viereen ja siitä takas petiin, ei herää siis kylmään lakanaan. PInnasänky on kiinni mun sängyssä ja siitä on se meidän välinen laita pois - ei siis tarvi pelätä vauvan jäävän alle ja nukkuu tavallaan omassa sängyssään, mutta kuitenkin ihan vieressä ja helppo yöllä unenpöpperössä ottaa viekkuun syömään. Imetän yöllä makuullaan.

Ja ehkä se tärkein vinkki (itselleni ainakin henkireikä): Pyydä hoitoapua läheisiltä! Mulla käy äiti viikolla parina päivänä aamupäivällä katsomassa vauvaa -> saan itse nukkua korvatulpat korvissa pari tuntia! Ja viikonloppuna tietysti mies hoitaa vauvaa niin että saan nukuttua. Usein riittää aamulla yhden syöttövälin lisäunet, mutta tarvittaessa ovat sitten pullolla antaneet yleensä pumpattua maitoa.

Pidä huoli itsestäsi. Uni on niin tärkeää! Meillä tuntuu nyt juuri syöttövälit olevan pitenemään päin - kyllä me vielä joskus saadaan nukkua!!! Sitten myöhemmin voi kokeilla tassutteluja ja muita helliä unikouluja, mutta nämä meidän pienokaiset taitavat oikeasti heräillä nälkäänsä vielä. Voimia!
 
Pipsku, mitä tarkoittaa "pullollinen maitoa"? Pienimmätkin pullot kun taitaa olla sen 120ml, ja jos annat sen rintamaidon päälle, niin pulautushan saattaa olla ihan pelkkää ähkyä... Meillä ainakin poika (nykyään valitettavasti pelkässä korvikeruokinnassa) vetää itsensä takuuvarmasti ähkyyn, jos me ei "säännöstellä" sitä yhtään. Reissussa kun poikaa en todellakaan yhtään viitsi nälässä itkettää, niin saattaa vetää pari desiäkin, muutoin ollaan pyritty pitämään 100-120ml kerta-annoksissa (neuvolan ohjeiden mukaan). Muuta vinkkiä en nyt osaa antaa!
 
Takaisin
Top