Antaako lapset joululahjoja?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Antaako teidän lapset joululahjoja?

Meillä on omasta lapsuuden kodista napattu perinne että lapsetkin antavat perheen jäsenille joululahjat. Eli meidän perheen tapauksessa poika antaa isälle ja äidille. Mielestäni kiva perinne ja lapsi oppii näin myös antamaan lahjoja. Näin pienenä toki lahjat on vanhempien hankkimia eikä mitään erikoisia, mutta paketoidaan yhdessä ja lapsi tietää että tämä lahja on häneltä isille. Lapsi myös piirteli yksi päivä kaksi kuvaa jotka kuulemma on joululahjat häneltä meille. :Heartred Nyt ei kyllä ole äidillä mitään havaintoa missä ne on tällä hetkellä, toivottavasti poika itse tai isi tietää. :D
 
Viime jouluna tein lapsen kanssa isälle ja isovanhemmille lahjat, mutta nyt ei ole ideaa. Ostolahjaa ei hankita, ellei lapsella itsellään ole mitään ideaa.
 
Ei sukulaisille tai perheenjäsenille (vielä ainakaan), mutta parhaille kavereille leipoi ja koristeli isot piparit ja teki kortit. Samoin päiväkodin tädeille ostettiin yhdessä muistamiset, lapsi sai kertoa mistä kukin tykkäisi (esim kankaan kuosit, tänä vuonna ostettiin paikalliselta torilta käsintehdyt kauniit pipat).

Ollaan yleensä myös käyty yhdessä ostamassa lahjat joulupuu-keräykseen niin että lapsi on saanut valita mitä jollekin saman ikäiselle tuntemattomalle lapselle ostetaan. Tänä vuonna jäi tosin välistä kun on ollut sellaista haipakkaa etten ole muistanut koko asiaa.

Minusta on kiva että lapset oppii myös antamaan jouluna eikä vain saamaan. Juuri tänään esikoinen kertoi kuinka oli kiva koristella kavereiden piparit ja kuinka he ilahtuivat niin kovasti kun ne saivat.
 
Lapsi haluaa antaa itse paketoimansa konsolipelin isille lahjaksi. Mummilleen myös varmasti haluaa ojentaa lahjan. Niin pieni on vielä, että minä valitsen lahjat.
 
Varsinaisesti ei, on sen verran pieni vielä. Mutta ihan varmasti haluaa jollakin tapaa osallistua, niin annan kyllä ojentaa esim. perhepäivähoitajalle lahjan, kuten myös varmaan kummisedälleen jne. On kovin innostunut juurikin lahjojen antamisesta, aina kun on ollut jonkun syntymäpäivä, poika käy ojentamassa ostetun lahjan aina itse. Joskus on mukana valitsemassakin. :)
 
Takaisin
Top