Vastaa ketjuun

Onpa inhottava tilanne, varmaan hiertää välejä ja lisää epäluottamusta, puolin ja toisin, jos ei voi luottaa sovittuihin kuvaus- ja julkaisusääntöihin.

Olen itse sitä mieltä, että anoppi tekee väärin, mutta syytä on huomioida myös se, että anopilla on lain mukaan tekijänoikeus kuviinsa, huolimatta siitä, keitä kuvissa esiintyy, niin kauan, kun hän EI saa taloudellista voittoa kuvistaan (esim. mediataloilta tai blogisivustoilta). Erityisesti tämä koskee julkisissa tiloissa (leikkipuistot, pihat, metsät, kauppakeskukset, koulut jne.) otettuja kuvia (eli periaatteessa kuka tahansa voi Suomessa napsia kuvia vaikka puistossa leikkivistä lapsista ja julkaista niitä). Kotona (siis lapsen kotona) otetut kuvat, jotka julkaistaan,  voivat rikkoa kotirauhaa ja niiden julkaisemisen voi sillä perusteella kieltää, mutta anopin kotona anoppi voi itse päättää mitä kuvia omasta kodistaan julkaisee. Suomessa ei liene vielä ennakkotapausta, jossa henkilötietolaki (joka siis antaa huoltajalle oikeuden päättää, mitä tietoja hänen lapsestaan julkaistaan) ja tämä tekijänoikeuslaki (oikeus kuviin kuvaajille, ei kuvattaville) olisivat olleet vastakkain.

Toki anopille voi koittaa yrittää selvittää, mitä riskejä lapselle tällaisesta kuvien julkaisusta voi aiheutua tai näyttää ne fb:n julkaisuehdot (eli palvelu saa oikeudet kuviin Suomen lain yli, koska on jenkkipalvelu) ja koittaa selittää, miksei kuvien julkaisu ole järkevää.

Itse olen sitämieltä, että jos lapsi ei ole kuvasta tunnistettavissa (eli kuva otettu selän takaa tai kasvot eivät näy) on ok julkaista kuvia, muuten pitää aina kysyä lupa sekä vanhemmalta, että lapselta itseltään. Mutta en toisaalta ole ollut hirveän varovainen muutenkaan kuvaamisen kanssa, kun ajattelen, kuinka monelle huonosti suojatulle valvontakameralle omat kasvot päivittäin tallentuvat.

Lisätietoja asiasta esim. Mediakasvatusseuran sivuilla: http://www.mediakasvatus.fi/materiaali/kuvauslupa/

Lataa…
Takaisin