Annukka

  • Ketjun aloittaja Annukka11
  • Aloituspäivämäärä
A

Annukka11

Vieras
Meillä on syyskuussa 3v täyttävä poika sekä syyskuussa tulossa toinen lapsi.

Emme ole päiväkotiin poikaamme laittamassa mutta mietimme esim 2-4 krt viikossa muutaman tunnin toimivaa joko seurakunnan tai kunnan leikkikoulu/päiväkerho toimintaa tai mietimme onko jotain harrastuksia tms mihin voisi myös vauvan ottaa mukaan mutta kuitenkin niin että vanhempi lapsi saisi sosiaalisia kontakteja ja leikittyä koska meillä ei ole leikkikavereita tai sosiaalisia kontakteja.. Onko siis kokemuksia samanlaisesta tilanteesta ja mihin voisi mennä esim myös vauvan kanssa mukaan? Perhe kahvilat ja kerhot ei innosta.
 
En tiedä auttaako tää yhtään, mutta mun tutun poika 1.v on saanu kauheesti hyötyä ja iloa perhepäivähoidosta. Oli siellä ennen koronaa kolme päivää viikossa muutaman tunnin. Sai sosiaalisia kontakteja ja iloa päiväksi. :happy:
 
Perhemuskari ja perhejumppa tulee ensimmäisenä mieleen. Vaikka kerhot eivät kiinnosta, niin meilläpäin esimerkiksi perhekerhossa on yhteisleikkejä ja askarteluja kaikenikäisille.

Seurakunnan kerho on hyvä idea.
 
Kannattaa tutkia kunnan / kaupungin tarjontaa. Seuraa myös kirjastojen tapahtumia (siellä on satuhetkiä, esityksiä tms.). Seurakunnat (ja jotkut kunnatkin) järjestävät ilmaisia varhaiskasvatuskerhoja, juurikin tyyliin 3-4h viikossa.
Ja ehdottomasti kannattaa käydä perhekahviloissa ym.Itse en ole mitenkään sosiaalinen ihminen ja noissa perhekahviloissa leikin lähinnä lapseni kanssa.
 
Itseäni ei huvita perhekahviloihin koska aina tuntuu että ihmisillä on omat tutut ja ystävät jo siellä ja hankala ollut sulautua joukkoon .. mielummin pohdin tässä vaihtoehtoja kunnan 2x viikko 4h kerralla olevaa leikkikoulutoimintaa tai seurakunnan 1-3 krt viikko 3h päiväkerhoa. Niihin siis lapsi jää itsekseen tai sitten mietin juuri sellaista juttua mihin vauvakin voi tulla mukaan.. esim ehkä tuo joku perhemuskari tms...
 
Me tykättiin 2x viikko kerhon lisäksi käydä avoimessa päiväkodissa silloin kun lapset melkein 4v, 1,5v ja vauvan kanssa. Tuolla aiotaan käydä myös sitten kun joskus tulevaisuudessa pääsen taas äitiyslomalle. Lapsille siellä myös ohjattua tekemistä tai sitten omia leikkejä mielen mukaan. Enpä sieltä itsekkään ketään tuntenut tai tunne mutta lapset viihtyivät tosi hyvin. Porukka vaihtui kun vähän eri aikaan aina käytiin kun edellisen kerran ja muutenkin niin satunnaisesti milloin huvitti.

Muok. Mä itse koin tosi hankalaksi tuollaisen pari h ilman vanhempaa kerhon kun vauvan ja taaperon pukemiseen ja riisumiseen edes takas vienteineen tuntui menevän suurin osa ajasta mitä esikoinen siellä vietti.
 
Muokattu viimeksi:
Jos nuo kerhot aloittaa elokuussa, niin kaikki ovat uusia eikä mitään ennakkoon tuttuja ehkä ole samalla tavalla kuin jos aloittaa kesken kauden.

Meidän perhekerhossa on ollut mahdollista olla myös koko ajan lasten kanssa eikä tarvitse osallistua aikuisten omiin keskusteluihin. Itse olisin tykännyt jutella muiden aikuisten kanssa, mutta lapsi ei suostunut jäämään leikkimään ilman minua. Sekin oli ok, mutta oli siellä lastenhuoneessa niitäkin, joiden lapset olisivat jääneet, mutta äidit halusivat olla seurana.
 
Takaisin
Top