Annatko alle 3-vuotiaalle leluja, joita ei saisi antaa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Monissa leluissa lukee, ettei niitä saa antaa alle 3-vuotiaalle tukehtumisvaaran takia. Noudatatko ohjetta vai voisitko antaa tällaisen lelun alle 3-vuotiaalle?
 
Esikoisen kanssa olin tarkkana, mutta nyt kun lapsia on kaksi, ei tuo mitenkään onnistu. Lapset pitäisi eristää toisistaan kokonaan, jos haluaisi, ettei 1-vuotias saa käteensä yhtään 5-vuotiaan lelua.
 
On kyllä tullut annettua hiukan pienemmälle kuin lelussa oleva ikäsuositus on. Yleensä olen antanut leikkiä sillä valvotusti, ja sitten on laitettu lelu jemmaan kun ei olla oltu valvomassa leikkimistä. On kyllä koitettu pitäytyä niissä ikärajoissa kuitenkin.
 
Kyllä meillä 2v on saanut rakentaa sisaruksen pikkulegoilla tms. Myös 2v meni päiväkodissa isojen ryhmään, joten varmasti siellä myös leluja jotka ei alle 3v sovellu. Yleensä tulee kuitenkin vahdittua, vaikka eipä nuo lelut enää tuossa vaiheessa ole suuhun eksynyt.
 
Eihän siltä voi välttyä, kun talossa on lapset 1v ja 4v. Valvotusti ollaan muutenkin vauvan kanssa, paitsi jos tarvitsen johonkin kaksi kättä niin vauva on pinnasängyssään sen aikaa, mutta vain sellaisen lelun kanssa jossa on ikäraja 0+.
 
Olen kyllä antanut. Ja vahtinut vieressä. Suuhun kaikki menee kuitenkin, etenkin uudet jutut.
 
Kyllä ja ei. En esimerkiksi millään ymmärrä, miksi vaikkapa Brion kaikkein simppeleimmässäkin junaradassa on tuo merkintä 3v+

Toki kun lapset olivat ihan pieniä, olin tarkempi leluista. Vieläkin juniorilta on pikkulegot/palapelit kielletty, kun 1v yrittää maistaa niitä kaikkia.
 
Muokattu viimeksi:
Omalla kohdalla riippuu lelusta ja lapsesta. Joissain, kuten vaikka siinä Dublon junaradassa tuntuu suositus olevan hieman liioiteltu. Ja toisaalta vähän alle 3-vuotiaita on erilaisia. Toiset laittaa siinä iässä kaiken vielä suuhun, toiset ei. Lapselle joka ei leluja suuhun laita antaisin turvallisemmalla mielellä. Selkeästi liian pieniä tai hajoavia en sellaisellekaan kyllä antaisi ja aina valvottuna totta kai. Tosin käytännön toteutus voi olla vaikeampaa toisen kasvaessa.
 
Takaisin
Top