Allergialääkkeet

Sumu82

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Elokuunmammat 2015
Pohdin täällä kuumeisesti, että oonko nyt niin tukossa, että on "pakko" aloittaa antihistamiinien syönti. Jotenkin elättelin toiveita, että pärjäisin ilman, mutta pian varmaan nukutaankin jo eri huoneissa, kun mun kuorsaus on lähtenyt ihan käsistä :) Vielä on mies pysynyt vieressä korvatulppien avulla.

Mulla on ennestään käytössä Beclomet keuhkoihin ja Avamys nenään. Nämä jouduin aloittamaan jo joulukuulla tulleen flunssan/yskän yhteydessä ja pitänee käyttää raskauden loppuun saakka.

Neuvolalääkäri kirjoitti jokin aika sitten reseptin Loratadin Actavis -antihistamiiniin ja tänään vihdoin hain paketin. Olin mukamas päättänyt, että nyt sen aloitan, mutta jäinkin vielä empimään. Terkka kyllä sanoi, että vauvan hapensaanti ennen kaikkea ja että voin luottaa siihen, että lääke on turvallinen.

Ootteko muut joutuneet turvautumaan antihistamiiniin nykyisen tai aikaisempien raskauksien aikana? Kukkiihan tuolla ulkona tietty jo vaikka mitä.
 
Mulla on yleensä tullut jonkin verran allergiaa keväisin ja joutunut muutaman viikon syömään allergialääkkeitä. Nyt ei oo kuitenkaan vielä mitään ja elättelen toiveita jos ei nyt allergialääkettä tarviskaan!
Mutta kylhän se niin on että tärkeää vaaville että happi kulkee eli jos pahat oireet ois ni sit tottakai lääkkeet alottaisin :)
 
loratadinia olen syönyt tänä keväänä kun allergiat tukki jo poskionteloita yms :) ei oo itellä ainakaan vaikuttanu mitenkään vauvan vireyteen vaan yhtä kova vilske käy edelleen masussa! Ja apteekissakin sanottiin että vihreetä valoa näyttää raskaana oleville, ja jos liikenne valot näyttäs keltasta niinku esim cetiritzinin kohdalla, niin sitäki sais vielä kuulemma raskaana käyttää...
 
Näin muutaman tunnin lisäharkinnan jälkeen nappasin ensimmäisen :) Kiitos kommenteista! Eiköhän se motivoi, jos olo ja varsinkin yöt tän myötä helpottais. Ei tuo jatkuva lima kurkun perällä kivalta päivisinkään tietysti tunnu.
 
Mä sain reseptin Heinixiin ja olen syönyt sitä kk verran. En kyllä kaipaa tähän seuraksi enää pahoja allergiaoireita, joten jatkan syömistä. Välillä arveluttaa, et syönkö vai en, mutta mutta.... Onhan se mahdollista et joutuisi syömään vahvempiakin lääkkeitä syystä tai toisesta, vaikka onkin raskaana. Joten tämä on hyväksi, näin olen päättänyt. :)
 
Mulla oli alkuraskaudessa jo pakko syödä kuuriluontpisesti kuukauden ajan allergialääkettä, kun olin allerginen nörästyslääkkeelle ja sain riesakseni nokkosrokon, joka ei ilman antihistamiinia rauhoittunut. Onneksi nyt on ollut niin paljon miedompi kevät siitepölyn suhteen, etten ole tarvinnut isommin lääkettä tuon kuurin jälkeen. Voimakkaimmillaan ollessa käytin silmätippoja (myös nenään), ja se riitti tällä erää. Viime kevät oli ihan kauhea, onneksi nyt meni toisin!
 
Tähän alkuun kasa kirosanoja. Multa laittoi lääkäri tuon avamysin katkolle vaikka käytin sitä ennen raskautta ja tehosi todella hyvin!

Nyt käytössä heinix ja tietty normaalit astmalääkkeet.
 
Jos jotain on tän raskauden aikana oppinut, niin raskaudenaikainen lääkitys jakaa kyllä lääkäreitä aika vahvasti eri leireihin ja se tietty tekee itestäkin epävarman, kun ei tiedä ketä uskois :sad001 No näillä seteillä mennään ja toivotaan parasta.

Mulla granger just toisin päin. Viime keväänä/kesänä en tarvinnut ollenkaan antihistamiinia, mut tä raskaus tuntuu pahentavan sekä astmaa että allergiaa. Puhun astmasta, vaikka diagnoosia ei tullut, mutta lääkityksen tarviin :)
 
Mulla on resepti kans heinixiin, kun käytin sitä muutaman päivän, vauvan liikkeet vähenivät ja huolestuin sen verran että mielummin kärsin allergiaoireista, nyt liikkuu taas normaalisti, en tiedä oliko sattumaa vai vaikuttiko heinix vauvaan... Ja sit luin että Heinixiä ei sais raskauden ja imetyksen aikana säännöllisesti. Nyt sit en ota mitään jos en oo ihan henkihieverissä. Mut hämmentää et lääkäri kirjoitti ton..
 
Madmasel Tuossa Loratadinissa lukee myös, ettei saisi käyttää raskauden aikana, mut sekä neuvolalääkäri että terkka ovat vakuutelleet, että se sopii. Kun emmin lääkkeen aloitusta, terkka vielä sanoi, että "vauvan hapensaanti on tärkeintä" eli ettei oo hyväksi, jos äiti on kovasti tukossa. Vähän ehkä pidin pelotteluna tuota kommenttina, mutta vähän sen jälkeen aloin kuitenkin lääkettä syömään...

Mulla ehti olla taas jo aika pitkään jatkuva liman tunne kurkussa sen normaalin vuotavan nenän lisäksi ja oma olo on kyllä jo vähän helpottanut, vaikka vasta 3 vai 4 päivää oon ehtinyt lääkettä syömään. Tuo Loratadin ei ainakaan tunnu vaikuttava vauvaan mitenkään: liikkuu normaalisti ja dopplerilla saa samanlaiset sykkeet kuulumaan kuin aiemminkin :)

Se on kyllä hankalaa, kun melkein kaikissa lääkkeissä lukee nuo kiellot, mutta silti niitä voi joutua syömään. Ja kun niitä ei tietenkään voida raskaana olevilla testailla, niin ne kiellot todennäköisesti säilyvätkin hamaan tulevaisuuteen saakka. Jos oon oikein ymmärtänyt, niin joitain sitten uskalletaan määrätä, koska ovat niin käytettyjä lääkkeitä, että monet käyttävät niitä vahingossakin, kun eivät tiedä olevansa raskaana ja sitä kautta saadaan kokemuksia.
 
heinixsissähän on vaikuttavana aineena cetiritzin joka taitaa olla yks yleisimmin väsyttävimpiä antihistamiineja...Näin ainakin apteekissa mainitsivat...en siis ihmettele vaikka vois vaikuttaa vauvaankin vähän "väsyttävästi" kun sen väsyttävä vaikutus on muutenkin niin yleinen :) Tuo Loratadin ei ole itellä väsyttäny yhtään eikä kyllä vaikuttanut vaavinkaan liikkeisiin :)
 
Mulle neuvolalääkäri määräsi Lomudal-silmätippoja, Nasonex-nenäsumutetta ja Histec-tabletteja, joissa on vaikuttavana aineena cetirizin niin kuin Heinixissä ja muissa. Mua lääkäri ohjeisti, että ensisijaisesti kannattaa käyttää paikallisesti vaikuttavia lääkkeitä eli silmätippoja ja nenäsumutetta, mutta jos niillä ei pärjää, voi käyttää Histeciä. En ole joutunut kuitenkaan vielä käyttämään mitään noista, koska mulla on onneksi vaan heinäallergia, eikä heinät kuki vielä kunnolla.
 
Takaisin
Top