No nyt ollaan tutun yllärin äärellä! Miun ensireaktio tosin oli ihan hirveä järkytys ja pohdin pitämisen ja keskeytyksen välillä ensimmäiset viikot. Päätös lapsen pitämisestä oli lopulta varma, mutta pelkäsin silti hyppyä tuntemattomaan. Muistan pelot siitä, että vartalo ja elämä muuttuu. Mietin miten jaksan valvomiset ja tarvittuna olemisen. Pohdin pysyykö kohtalaisen tuore parisuhde kasassa ja miten yhteenmuutto ja lapsi vaikuttavat siihen. Pelkäsin etten osaa hoitaa lasta ja tunsin pitkän aikaa itseni neuvolakäynneillä todella ulkopuoliseksi, sillä enhän minä ollut kuten nämä muut.
Kun ei ollut yrittänyt lasta niin ei ollut osannut varautua mihinkään ja kaikki tuli kertarysäyksellä puskista eteen.
Olin aika hukassa itseni ja elämänsuuntani kanssa.
Itselläni raskaus ja synnytys olivat vaikeita, mutta kuinka ihanan pienen sainkaan! Lapsemme synnyttyä en ole epäröinyt pärjäämistäni hetkeäkään, vaikka välillä ollaan oltu väsyneitä ja äärirajoilla jaksamisen suhteen. Nyt melkein neljä vuotta ylläripositiivisen raskaustestin jälkeen olen onnellinen eläessäni Prisma-arkea ja juostessani ruuhkavuosien uuvuttamana paikasta toiseen, vaikka silloin aiemmin se kuulosti painajaiselta. Lapsi kuitenkin pyöräyttää maailman navan pois itsestä ja antaa elämälle merkityksen. Elin hyvää elämää ennenkin, mutta ei se ollut läheskään niin merkityksellistä.
Jos jotain haluaisin sanoa sille pelokkaalle ja stressaavalle itselleni niin sen, että elämä kantaa ja asiat järjestyvät. Tänään taas silitin uneen tuon ihanan pienen prinsessani, joka kasvaa huomaamattani. Vasta hän oli avuton käärö ja nyt hän vaihtaa jo päivän kuulumiset iltasadun jälkeen. Jotenkin se oma pieni vain antaa syyn jaksaa paremmin kuin koskaan ennen. Hänen takiaan teen mielelläni enemmän.
En tiedä huojensiko mieltäsi, mutta itse en ole edes rankimpina päivinä katunut päätöstäni pitää lapsi.
Kai se stressivaihe pitää jollain tasolla käydä läpi enkä itse ainakaan keksinyt oikein muuta lievityskeinoa kuin sen, että puhuin asiasta ja otin selvää asioista. Ja siitä huolimatta miun keskittymiskyky oli ylivilkkaan paviaanin luokkaa melkein pari vuotta positiivisesta testistä. Kyllä se siitä sitten hiljalleen taas normalisoitui.