alkuraskaus, (munasarjojen?) kohdalla kipua?

-Eevi-

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Mulla vasta menossa rv5+1 ja aika on kyllä tehnyt tehtävänsä ja normaalit alkuraskauden kivut unohtunut.. Onko kellään muulla särkenyt munasarjojen kohdalle? Ensin oli kipuja oikealla johon myös oviksen aikaan särki, eli ihan normaalia tietääkseni.. Nyt on alkanut särkemään myös vasemmalle puolelle.. Kipu ei ole mitenkään kovaa, eikä sitä esiinny koko aikaa, mutta minusta on vain tullu tosi vainoharhanen edellisen raskauden takia mikä ei päättynyt niin onnellisesti :( Särky yleensä alkaa kun on liikkunut enemmän (nyt en tarkoita urheilua, mutta rappusten kävelyä ja muita puuhia mitä kahden lapsen kanssa kotona tekee) Välillä kihelmöi keskelle vatsaa, mutta se taisi myös olla ihan normaalia kohdun kasvukipuja? :D Minusta taitaa alkaa myös tulla ns pöhelö odottaja =D
 
Alkuraskaudessa mun kohdussa kävi melkein kovempi myllerrys kuin nyt vkolla 25. Kohtu kramppaili jatkuvasti ja sitä jomotti menkkamaiseen tyyliin. Koskaan en ole ollut niin varma lähestyvistä superkivuliaista ja runsaista kuukautisista kuin juuri ennen plussaamista :) Joten luultavasti ihan asiaan kuuluvaa nuo tuntemukset. Onnea raskauden johdosta!!
 
=)) Onhan se toisaalta kiva, että on jotain oireita =D 4vk päästä vasta eka neuvola (9+1) Piinavat viikot siis edessä =) Onneksi meijän neuvolassa on ultra, joten vähän saan apua jännitykseen!
 
Saattaa johtua keltarauhasesta joka on kiinnittynyt munatorveen :) Äläpä huoli. Jos se sitä on, niin siitä muodostuu kysta (normaalia sekin), se kasvaa aikansa ja surkastuu. Olemalla irtoamatta, varmistaa jotenkin myös, että alkio pysyy kyydissä! ikävä vaiva kylläkin, mutta helpottaa muutamassa viikossa :) Onnea raskaudesta.
 
Tuota keltarauhasta minäkin epäilin oikeallapuolella, sillä oviksen aikaan oli kipu sillä puolella.. En siis sen enempää tutustunut aiheeseen, mutta oon käsittänyt että juuri sille puolelle tulee mistä irtoaa sillä kierrolla kun on tullut raskaaksi? =D nyt taas ihanan "kivuton" olo.. Mitä nyt vähän kuvottaa =D
 
mulla oli kans alussa samanlaista kipua. kävin lääkärissä ja pisti mulle lähetteen varhaisultraan, katottiin että kaikki oli hyvin, ja että alkio oli siellä missä pitikin. mä kun en kestänyt odottaa sinne neuvolaan asti, ja täälä lun neuvolassa ei ole ultraa samassa vaan mennä tampereelle 2krt koko raskauden aikana.(jos ei ota sikiöseulontoja)
 
=)) Mulla tota kipua ei enään oikeastaan ole.. ehkä välillä vähän.. Mäkin kävin eilen neuvolassa, jossa laitettiin lähete päksiin varhaisultraan =) Tosin ei minkään kipujen takia vaan ihan mielenrauhan =D Nyt kuumeisesti odotan kirjettä että tiedän millon sinne pääsee =D
 
Siis hetkinen? Mistä te nyt oikein puhutte kun puhutte tuosta keltarauhasen kiinnittymisestä? Kertokaa tietämättömälle! :eek:

Mulla on ollut vaikeuksia raskaaksi tulon kanssa, tai ainakin olimme pitkään ilman ehkäisyä. Olimme asenteella, että jos jotain tulee, niin tulee. Mitään ei koskaan siunaantunut, kävin lääkärissä ja lääkärin mukaan raskaaksi tuleminen on enemmän kuin ihme. Yhdessä vaiheessa koin samankaltaista kipua kuin aloittaja kuvailee yllä, ja lopulta eräänä kertana kaikki kulminoitui siihen, että vatsani oli todella kipeä. Kohtuni kramppasi aivan järjettömästi ja vuoto oli rusehtavaa, ja mulle kerrottiin, että monelle raskas kevät tekee tehtävänsä.

Kului muutama kuukausi, ja mies vaihtui. koska lääkäri oli sanonut, että lapsia ei todennäköisesti siunaannu tällä terveydellä, olimme ehkäisyn kanssa hiukan varomattomia. Kuitenkin kun katselen viimeisintä ultrakuvaa ajalta, kun kuukautiset olivat myöhässä reilusti ja olin alati pahoinvoiva ja väsynyt, tajusin, että jotain oli silti pielessä. Lääkärin kertomasta en tajunnut paljoakaan, mutta teidän puheet täällä saavat mut ihmettelemään senkin edestä. Mulla oli taas keltarauhashormoniarvot aivan poskellaan, sekä käsitin jotain, että mulla on joku pieni kysta munasarjoissa ja äh. En tajua. Lääkäri poissulki raskauden mahdollisuuden hiukan leväperäisesti eikä ottanut kysymyksiini mitään kantaa.

Joka tapauksessa tuo, mistä puhutte yllä, miten raskaus ja keltarauhashormoonit sun muut liittyvät toisiinsa? "Saattaa johtua keltarauhasesta joka on kiinnittynyt munatorveen :) Äläpä huoli. Jos se sitä on, niin siitä muodostuu kysta (normaalia sekin), se kasvaa aikansa ja surkastuu. Olemalla irtoamatta, varmistaa jotenkin myös, että alkio pysyy kyydissä! ikävä vaiva kylläkin, mutta helpottaa muutamassa viikossa :)" <-- Lähinnä tämä kohta sai mut hiukan ihmettelemään.
 
Takaisin
Top